Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-01@18:18:31 GMT

انتظار پیشرفت سریع در مذاکرات وین نداریم

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۱۷۵۳۴

انتظار پیشرفت سریع در مذاکرات وین نداریم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نشست وین را شروع فرایندی با مسیری دشوار و کاری سخت دانست و گفت انتظار پیشرفت سریع از این مذاکرات نداریم.

به گزارش برنا، ند پرایس روز چهارشنبه در نشست خبری روزانه خود درباره نشست وین که مذاکره غیر مستقیم از طریق متحدان و شرکای آمریکایی با ایران جریان دارد، این مطلب را مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیات مذاکراتی جمهوری اسلامی به سرپرستی سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا از روز سه‌شنبه در وین مذاکرات کمیسیون مشترک برجام را آغاز کرد که محور اصلی آن بررسی چگونگی بازگشت آمریکا به برجام است.

در کنار این کمیسیون، هیات آمریکایی به سرپرستی رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم در وین حضور دارند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: این صحبت ها غیرمستقیم است و در نتیجه مکانیک آنها می‌تواند دست و پا گیر باشد. سخت خواهد بود زیرا اینها مسائل بسیار فنی و پیچیده‌ای هستند. این یک مذاکرات استراتژیک نیست هرچند تا حد زیادی نقطه پایانی استراتژیک آن روشن است که انطباق در برابر انطباق نامیده‌ایم.

 پرایس نشست وین را چگونگی رسیدن به این نقطه دانست و ادامه داد: این موضوع، دشوار خواهد بود زیرا بی اعتمادی نسبتاً زیادی بین ایالات متحده و ایران وجود دارد که به وقایع سال‌های اخیر و نیز تاریخ نسبتا طولانی بین دو کشور ما و  بین ایران و جامعه جهانی بر می‌گردد. با این حال، هیچ یک از این موارد چیزی نیست که ما به طور بالقوه نتوانیم بر آن غلبه کنیم، اما چالش‌هایی پیش رو وجود دارد.

وی اضافه کرد: این نشست‌ها، درک بهتری از تفکر ایران را به ما ارائه می دهند و ما امیدواریم که به نوبه خود، تهران با درک بهتری آنچه ما می‌توانیم انجام دهیم، این دور از مذاکرات را ترک کند. تیم آمریکا در وین با متحدان اروپایی و همچنین با شرکای روسی و چینی رایزنی کرده است. آنها به نوبه خود با هیات ایرانی دیدار کرده‌اند. بنابراین در همه اینها ، ما درباره موقعیت ایران بیشتر شنیده ایم. ایران هم با توجه به اینکه شرکای ما به نوبه خود موقعیت ما را به ایرانیان انتقال داده‌اند، بیشتر از ما شنیده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه نشست وین برای چگونگی از سرگیری برجام از سوی ایران و تخفیف تحریم ها در مطابقت ما از برجام است، اظهار کرد: ما آماده هستیم تا اقدامات لازم برای بازگشت به انطباق با برجام از جمله با لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام را انجام دهیم.

پرایس تاکید کرد: من در اینجا موقعیتی ندارم که بتوانم جزئیات آنچه ممکن است باشد را به شما ارائه دهم. دقیقاً به همین دلیل است که ما توافق کرده ایم که برای این منظور در دیپلماسی شرکت کنیم. ماهیت دقیق هرگونه تحریم، موضوع دیپلماسی است.

وی در عین حال گفت ما هیچ حرکت یا انگیزه یکجانبه‌ای برای شیرین سازی هر نوع معامله یا تحریک ایران برای بازگشت به میز مذاکره یا موقعیت بهتر در آن ارائه نمی‌دهیم و نخواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره تحریم‌هایی که با برچسب‌های دیگری همچون مبارزه با تروریسم تکرار یا اعمال شده‌اند، هم گفت: این دولت متعهد است ، در بسیاری از موارد با متحدان و شرکای خود همکاری کند تا ایران را نسبت به  نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم، برنامه موشک بالستیک پاسخگو نگهدارد.

پرایس افزود: وقتی صحبت از این مناطق می شود، دقیقاً به همین دلیل است که استراتژی ما بازگشت متقابل به برجام را ضروری اما ناکافی می‌داند زیرا ما نه تنها به دنبال یک توافق طولانی تر و مستحکم هستیم، بلکه در بلند مدت با همکاری با شرکای منطقه، توافقنامه های بعدی برای رسیدگی به این موضوعات را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: اکنون ، ما نیازی به دستیابی به توافقنامه های بعدی نداریم تا ایران را در قبال رفتارهای خود پاسخگو بدانیم ، زیرا اکنون نیز این کار را ادامه خواهیم داد. وقتی صحبت از تحریم می شود، ما آماده هستیم تا اقدامات لازم برای بازگشت به انطباق با برجام از جمله با لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام را انجام دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا تحریم سازمان‌های تروریستی خارجی را برخواهید داشت، گفت: من فقط قصد توصیف آن را ندارم. ما آماده لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام هستیم.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آمریکا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نشست وین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۷۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه

امیدواری به برقراری آتش‌بس در خاورمیانه سبب تثبیت قیمت نفت در روز سه‌شنبه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با وجود ادامه حمله‌ به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، مذاکرات خاورمیانه و امیدواری به برقراری آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی سبب شد قیمت‌های نفت روز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت‌ماه) پس از کاهش در معامله‌های روز گذشته ثبیت شود. این در حالی است که سرمایه‌گذاران منتظر نشانه‌هایی از نتیجه نشست بانک فدرال رزرو آمریکا درباره نرخ بهره بانکی هم هستند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز سه‌شنبه تا ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه به وقت گرینویچ با ۲۷ سنت یا ۰.۳درصد افزایش به ۸۸ دلار و ۶۷ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) روز سه‌شنبه با ۳۰ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش با قیمت ۸۲ دلار و ۹۳ سنت برای هر بشکه معامله شد.

ییپ جون رانگ، تحلیلگر بازار در مؤسسه آی‌جی گفت: مذاکرات کنونی برای برقراری آتش‌بس احتمالی بین حماس و رژیم صهیونیستی، فعالان بازار را به سمت کاهش بیشتر صرف ریسک ژئوپلیتیک در قیمت‌های نفت سوق داده است، حال آنکه نشست آتی بانک مرکزی همچنین ابهام‌های کوتاه‌مدتی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: حفظ نرخ بالای بهره بانکی برای مدت طولانی می‌تواند سبب افزایش بیشتر ارزش دلار آمریکا شود و در عین حال خطرهایی را برای چشم‌انداز تقاضای نفت ایجاد کند.

از سویی دیگر ادامه حمله‌ حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در جنوب مسیر تجاری کانال سوئز از افت قیمت نفت جلوگیری کرده است و در صورت پیش‌بینی فعالان بازار مبنی بر ایجاد اختلال در عرضه نفت خام، ریسک افزایش می‌یابد.

در بخش اقتصادی هم سرمایه‌گذاران این هفته منتظر بررسی سیاست بانک مرکزی آمریکا هستند که قرار است روز یکم ماه مه (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه) اعلام شود. این در حالی است که تورم مقاوم آمریکا انتظار بازار را برای هرگونه کاهش نرخ بهره از بین می‌برد و می‌تواند ارزش دلار آمریکا را بالا ببرد و تقاضای نفت را مختل کند.

برخی سرمایه‌گذاران با احتیاط پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی را در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ یک‌چهارم درصد افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • دیدار نمایندگان فتح و حماس در چین/ پیشرفت مذاکرات مثبت بود
  • محدودیت؛ یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • ادعای تکراری وزیرخارجه انگلیس علیه ایران