Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@10:59:12 GMT

التهاب قلب در کودکان علت شناخته شده‌ای ندارد

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۱۷۶۷۲

التهاب قلب در کودکان علت شناخته شده‌ای ندارد

یک فوق تخصص قلب و عروق گفت: درصدی از کودکان و نوجوانان بدون علت شناخته شده‌ای به نارسایی قلبی مبتلا می‌شوند؛ این افراد بیماری مادرزادی قلب ندارند و عروق قلب آنان نیز تنگ نیست.

جعفر گلشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نارسایی قلبی ممکن است در پی سرماخوردگی در کودکان ایجاد شود و آنها را دچار بیماری میوکاردیوم یا التهاب قلبی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از ۵۰ درصد کودکان مبتلا به میوکاردیوم درمان می‌شوند، اما در تعدادی از آنها نارسایی قلب، مزمن می‌شود و عضلات آن دیگر قدرت انقباضی لازم را ندارند.

این فوق تخصص قلب و عروق تصریح کرد: قدرت انقباضی قلب در کودکان باید حدود ۶۰ تا ۷۵ درصد باشد، در حالی که در بیماران مبتلا به میوکاردیوم، قدرت انقباضی قلب به ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا می‌کند و لازم است مبتلایان به این بیماری داروی نارسایی قلب مصرف کنند.

هر سرماخوردگی باعث ابتلا به میوکاردیوم نمی‌شود

گلشاهی ادامه داد: در چنین حالتی کودک دیگر به زندگی عادی باز نمی‌گردد و کاندید پیوند قلب می‌شود. زمانی که فرد کاندید پیوند قلب می‌شود، حداکثر ظرف مدت ۶ ماه باید عمل پیوند انجام شود.

وی تاکید کرد: هر سرماخوردگی نمی‌تواند منجر به میوکاردیوم شود. موضوع قابل توجه اینکه ۷۰ درصد افراد مبتلا به التهاب قلب بهبود پیدا می‌کنند و بیماری در حدود ۳۰ درصد از مبتلایان مزمن می‌شود.

این فوق تخصص قلب و عروق اضافه کرد: احتمال ابتلاء به میوکاردیوم در صورت سرما خوردن کودک، یک در هر ۳۰ هزار است. بنابراین هر سرماخوردگی در کودکان منجر به میوکاردیوم قلب نمی‌شود. علاوه بر این چنانچه قدرت انقباضی قلب در حد ۴۰ درصد باقی بماند، فرد می‌تواند زندگی نزدیک به نرمال داشته باشد، اما چنانچه قدرت انقباض به ۲۰ تا ۲۵ درصد برسد، کودک کاندید پیوند قلب می‌شود.

گلشاهی خاطرنشان کرد: البته در بعضی موارد ممکن است بیمار در ذکر شرح حال اظهار کند که دچار سرماخوردگی نشده که در این صورت ممکن است سرماخوردگی "ساب کلینیکال" بوده و فرد علائم بالینی نداشته باشد. در بعضی موارد حتی نمی‌توان ردپایی از ویروس پیدا کرد، اما آنچه اهمیت دارد، درمان بیماری است.

در بیماری میوکاردیوم ۵۰ تا ۶۰ درصد سلول‌های ماهیچه قلب می‌میرد

وی گفت: بیماری میوکاردیوم باعث التهاب قلب می‌شود، ماهیچه قلب ورم می‌کند، بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد از سلول‌های آن می‌میرد و بافت التهابی یا اسکار جایگزین آن می‌شود؛ این بافت عضله قلب را پر می‌کند، اما قدرت انقباضی ندارد.

این فوق تخصص قلب و عروق تصریح کرد: در صورت التهاب و ورم ماهیچه قلب، بافت فیبروز جای آن را می‌گیرد. بافت فیبروز، بافتی ترمیمی است و جایگزین هرکدام از بافت‌های آسیب دیده اندام‌های بدن از جمله پوست می‌شود.

گلشاهی اضافه کرد: این بافت ترمیمی در قلب و کبد، می‌تواند به بیمار آسیب برساند، موجب نارسایی کبد و قلب او شده و او را کاندید پیوند قلب یا کبد کند.

وی با بیان اینکه علت التهاب قلب یا میوکاردیوم به درستی مشخص نیست و عده‌ای از کودکان و نوجوانان دچار این عارضه می‌شوند، افزود: البته در مواردی نشان داده شده است که مصرف الکل یا ابتلای فرد به تالاسمی، عاملی برای نارسایی قلب محسوب می‌شود که قابل برگشت است و درمان‌های خاصی نیاز دارد.

این فوق تخصص قلب و عروق اضافه کرد: افراد الکلی باید از مصرف این نوشیدنی‌ها پرهیز کرده و کودکان مبتلا به تالاسمی نیز باید آمپول "دسفرال" تزریق کنند.

گلشاهی تصریح کرد: این بیماران علائمی مانند نفس تنگی، رنگ پریدگی، خستگی زودرس، ورم پاها، جمع شدن آب در شکم، خوابیدن به صورت نشسته، رنگ پریدگی، نداشتن اشتها و توان لازم برای راه رفتن دارند. این علائم بسته به شدت بیماری، از مرحله یک نارسایی قلب تا مرحله چهارم متفاوت است.

وی تاکید کرد: لازم است بیوپسی عضله قلب انجام و در صورتی که مشخص شود آسیب به عضله قلب غیر قابل برگشت است، پیوند قلب انجام گیرد.

کد خبر 485260

منبع: ایمنا

کلیدواژه: علم و فناوری بیماری های قلبی عروقی قلب بیماران قلبی نارسایی قلبی متخصص قلب و عروق کودکان بیماری بهبود بیماری علائم بیماری التهاب مزمن التهاب قلب علائم التهاب قلب تازه های پزشکی ماهیچه قلب بیماری قلبی عروقی روش های درمان بیماری های قلبی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فوق تخصص قلب و عروق قدرت انقباضی نارسایی قلب التهاب قلب قلب می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۷۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت

ایتنا - مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که این بیماری همه‌گیر تنها باعث تأخیر متوسطی در رشد نوزادان و کودکان نوپا شده است.
تحقیقات قبلی گزارش داده است که قرنطینه‌های مرتبط با پاندمی کوید 19 زندگی بسیاری از مردم، از جمله خانواده‌هایی با فرزندان خردسال را مختل کرد. با بسته شدن مدارس و مراکز نگهداری از کودکان، بسیاری از مردم از خانه کار می‌کردند و تعداد تاریخ‌های بازی و تماس‌های اجتماعی کاهش یافت و زندگی روزمره تغییر کرد.

محققان در 22 آوریل در مجله JAMA Pediatrics گزارش دادند که تجزیه و تحلیل بیش از 50000 کودک 5 ساله و کمتر نشان داد که این بیماری همه‌گیر تنها آسیب جزئی در رشد آنها ایجاد کرده است.

سارا جانسون، مدیر مرکز رالز برای ادغام بهداشت و آموزش در جانز هاپکینز گفت: «به طور کلی متوجه شدیم که با وجود برخی تحول‌ها، آنقدر تغییرات بزرگی رخ نداده است، و این یک یافته واقعا مهم و اطمینان بخش است. »

همه کودکان تحت اندازه گیری رشد کودک قرار گرفتند که به طور معمول به عنوان بخشی از مراقبت‌های کودکان جمع‌آوری شده بود. محققان نمرات کودکان نوپا را قبل و در طول همه گیری، از سال 2018 تا 2022 مقایسه کردند.

آنها حدود 3 درصد کاهش در مهارت‌های ارتباطی، 2 درصد کاهش در مهارت‌های حل مسئله و 2 درصد کاهش در مهارت‌های فردی و اجتماعی مشاهده کردند. مهارت‌های حرکتی کودکان نوپا به هیچ وجه آسیب نمی‌بیند.

محققان با نگاهی به نوزادان کمتر از 1 سال، کاهش 3 درصدی در مهارت‌های ارتباطی و کاهش 2 درصدی در حل مسئله را دریافتند.

 
جانسون گفت: «ما فکر می‌کردیم که ممکن است نوزادان تأثیر کمتری نسبت به بچه‌های بزرگ‌تر داشته باشند، با توجه به اینکه بسیاری از مراقبان ممکن است زمان بیشتری را در خانه با بچه‌های کوچک خود سپری کرده باشند. اما همان چیزهایی را در نوزادان دیدیم که در بچه‌های بزرگتر مشاهده کردیم.»

محققان همچنین دریافتند که نگرانی مراقبان در مورد فرزندانشان در طول همه‌گیری تنها اندکی افزایش یافته است. محققان خاطرنشان کردند که در حالی که این نتایج آرامش‌بخش هستند، تأثیر همه‌گیری بر توسعه بلندمدت نامشخص است.

جانسون در مصاحبه‌ای گفت: «برای ما مهم است که به کودکان در تمام سنین از نظر رشد توجه داشته باشیم، بنابراین می‌توانیم بفهمیم که آیا این تغییرات پیامدهای طولانی‌مدتی برای کودکان دارد یا چالش‌های جدیدی با افزایش سن کودکان پدیدار می‌شوند یا خیر. مطالعاتی مانند این می‌تواند به آماده شدن برای بحران‌های بهداشت عمومی آینده کمک کند. این نتایج همچنین اهمیت متخصصان اطفال رفتاری رشدی را نشان می‌دهد که برای ارزیابی و درمان کودکانی که رشدشان کند یا متوقف شده است آموزش دیده‌اند.»

دیگر خبرها

  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • محروم‌‌ترین و برخوردارترین استان‌‌های ایران مشخص شدند
  • ویدیو/ تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا
  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!