Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، سه سال از درگذشت آیت الله باریک بین، نماینده سابق ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین که بسیاری از مردم و مسوولان او را به عنوان پدر معنوی استان قزوین می شناختند و معرفی می کردند، گذشته است و در طول این چند سال همواره از ایشان به نیکی و خوبی یاد می شود.

فعالیت های مجاهدانه و مخلصانه این عالم و پدر شهید از ابتدای دوران طلبگی، دوران انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و حضور ۳۰ ساله ایشان به عنوان نماینده ولی فقیه در استان قزوین می تواند الگوی بسیار خوبی برای نسل جوان، ائمه جمعه و بسیاری از مسوولان و مردم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عالمی که در کنار تحصیلات عالیه همواره در نزدیکی و در تبعیت امام خمینی (ره) حضور داشته و هسته های انقلابی را در استان قزوین تشکیل و خدمات زیادی را هم پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای مردم استان قزوین انجام داده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین به مناسبت فرارسیدن سالگرد درگذشت آیت الله باریک بین و برای آشنایی با اقدامات و صفات اخلاقی این عالم گفت و گویی را با حجت الاسلام و المسلمین باریک بین استاد حوزه علمیه، امام جمعه موقت سابق شهر قزوین و فرزند وی انجام داده که متن آن به شرح ذیل است.

ایرنا. مختصری از زندگینامه آیت الله باریک تا زمان از پیروزی انقلاب اسلامی بفرمایید.

مرحوم آیت الله هادی باریک بین در سال ۱۳۰۹ در قزوین و در خانواده ای متدین به دنیا آمده اند، پدر ایشان در بازار هجره ای داشته و به تدین، قداست و دقت نظر در موضوعات دینی در بازار معروف بوده اند.

هم نشینی و ارتباط نزدیک با علما از ویژگی های برجسته پدر آیت الله باریک بین بوده و در موضوعاتی از جمله حلال و حرام و برگزاری جلسات روضه اهل بیت عصمت و طهارت دقت نظر ویژه ای داشته اند.

هر چند که مرحوم آیت الله باریک بین تنها ۹ سال پدر خود را درک کرده و در کودکی پدر خود را از دست داده اند ولی همین دقت نظر پدر ایشان در موضوعات دینی باعث حضور ایشان در حوزه علمیه شد و در سال ۱۳۲۱ وارد حوزه علمیه قزوین شدند.

ایشان تا اوایل سطح عالی حوزه در قزوین حضور داشته و از محضر اساتیدی از جمله مرحوم صامت، سید جلیل زرآبادی،شریعت صفایی، تالهی، مفیدی و علامه رفیعی بهره مند شده و پس از آن هم به قم هجرت کرده و تا اواخر سطح عالی در قم به تحصیل می پردازند.

پس از حضور در کلاس های اساتیدی از جمله شهید صدوقی، مرحوم سلطانی، صالحی نجف آبادی، شهید مطهری و سایر اساتید برجسته ایشان در سن ۲۴ سالگی به نجف هجرت کرده و در آنجا هم از محضر اساتیدی از جمله میرزا باقر زنجانی بهره مند شده اند.

ایشان پس از سه سال حضور در نجف به انگیزه ازدواج به قزوین سفر کرده و پس از ازدواج هنگامی که مجددا تصمیم به بازگشت به نجف می گیرند با مرز بسته عراق به دلیل کودتای این کشور مواجه می شوند و به همین دلیل مجدد به قم رفته و در آنجا در دروس خارج آیت الله بروجردی و امام خمینی (ره) شرکت می کنند.

آشنایی با امام خمینی (ره) از کلاس های درس ایشان آغاز شده و مرحوم باریک بین با حضور در کلاس های درس امام خمینی (ره) تاثیر بیشتری از ایشان می گیرند و باعث به وجود آمدن تفکرات انقلابی در تصمیمات ایشان می شود.

پس از تبعید امام خمینی (ره)، آیت الله باریک به قزوین بر می گردند و امامت جماعت مسجد شیخ الاسلام و مدیریت مدرسه شیخ الاسلام را بر عهده می گیرند، در همین زمان ایشان به همراهی آیت الله موسوی شالی به احیای مدارس قدیمی قزوین مانند شیخ الاسلام، صالحیه و سردارین می پردازند.

از آنجایی که مرحوم باریک جزو مروجان مرجعیت امام خمینی (ره) بودند و اجازه امور حسبیه را هم از ایشان داشتند همواره مورد اعتماد جوانان انقلابی قزوین بوده و فعالیت های انقلابی را سازماندهی می کردند.

ایرنا. فعالیت های انقلابی آیت الله باریک از چه دورانی آغاز شد و مشمول چه فعالیت هایی بود؟

مرحوم باریک بین در بین علمای قزوین که عمدتا تحت عنوان هیئت علمیه قزوین متشکل بودند از جمله علمایی بودند که ارتباط گرم و نزدیکی با قشر جوان داشتند و همین مهم باعث شد که ساواک با حساسیت بیشتری برخورد کند.

دعوت سخنرانان انقلابی یکی از مهم ترین اقدامات مرحوم باریک در دوران انقلاب اسلامی بود و ایشان در طول آن سالها شخصیت های مختلفی را از جمله شهید مطهری، ناطق نوری، شهید کامیاب و هادی غفاری را برای سخنرانی دعوت کرده است.

مدرسه شیخ الاسلام هم که محل مدیریت ایشان بود یکی از مراکز اصلی حضور جوانان انقلابی بوده و فعالیت های انقلابی در آن مدرسه بیش از هر مکانی دیگر ظهور و بروز داشت.

به دلیل همین فعالیت های انقلابی ساواک تصمیم به تبعید ایشان به سردشت می گیرد ولی در سال ۵۷ به دلیل فعالیت بخشی از وکلای انقلابی در تهران برای تبرئه علمای تبعیدی ایشان هم تبرئه شده و پس از ۶ ماه مجددا در قزوین حضور پیدا می کننند.

با اوج گیری تظاهرات مردمی نقش ایشان به همراه سایر علما در شکل گیری راهپیمایی ها و تجمعات و مبارزه با رژیم پررنگ تر می شود و ایشان  به همراه چند تن از علما در تحصن علمای بلاد، در تهران شرکت می کنند.

در کنار موضوعات انقلابی، ایشان در دوران انقلاب اسلامی توجه زیادی هم به معیشت مردم از جمله نیازمندان و مبارزان داشتند و سعی می کردند به کمک بازاریان معروف آن زمان از جمله آقایان درافشان، مافی، اصفهانی، عصارزاده، فیاضی و غیره بتوانند بسته های معیشتی را در اختیار آنها بگذارند.

در کنار تحویل این بسته های معیشتی، ایشان در آن دوران صندوقی را هم به نام صندوق حضرت ولی عصر (عج) برای رفع نیازهای مالی مردم به ویژه در زمانی که بانک های دولتی از جانب علما ربوی خوانده می شد، تشکیل دادند که همین صندوق در کوران انقلاب و حتی پس از آن جنگ تحمیلی کمک ویژه ای به مبارزان و رزمندگان و افراد نیازمند کرد.

ایرنا. فعالیت های آیت الله باریک بین پس از انقلاب اسلامی معطوف به چه برنامه هایی می شد؟

ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از سال ۶۰ که به عنوان امام جمعه قزوین شناخته شدند چندین اتفاق ویژه را در استان رقم زدند که از جمله مهم ترین این اقدامات می توان از تشکیل کمیته انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی، بنیاد مستضعفان و ستاد پشتیبانی جنگ تحمیلی نام برد.

مرحوم باریک بین در مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی هم به عنوان نماینده مردم استان زنجان که در آن دوران قزوین هم جزو آن استان بود انتخاب شده و فعالیت های خود را تا سال ۱۳۶۰ که از سوی امام خمینی (ره) به عنوان امام جمعه قزوین منصوب شدند، ادامه دادند.

همچنین یکیاز فعالیت های ایشان تشکیل ۲ موسسه جهت پشتیبانی مدیریتی و مالی مجموعه های دینی و اجتماعی به ویژه احیای مدارس علمیه قدیمی، احداث و توسعه مدارس علمیه و مساجد و تامین هزینه های نگهداری مسجد النبی ص و محل برگزاری نماز جمعه و پشتیبانی از فعالیت های ستاد برگزاری نماز جمعه بود.

به طور مثال پس از قبول امامت جمعه قزوین ایشان پس از مکاتبه ای با امام خمینی (ره) و با توجه به اجازه ایشان شرکت بیدستان را از بنیاد مستضعفان منفک کرده و آن را زیر نظر موسسه حوزه علمیه قرار دادند که اقدام بسیاری موثری هم در زمینه احیای این شرکت بود و به واسطه آن بسیاری از نیازهای مختلف در زمینه تبلیغات دینی، احیای مساجد و مدارس دینی مرتفع و فعالیت های زیادی در زمینه ترویج فرهنگ و شعائر دینی بواسطه آن انجام شد.

البته مردم هم به دلیل حسن اعتماد به ایشان همواره وجوهات و کمک های خود را به دفتر ایشان روانه می کردند که براساس همین حسن اعتماد صندوق قرض الحسنه ای تشکیل شد که نتیجه آن برطرف شدن مشکلات عده بسیار زیادی از مردم به ویژه در دوران جنگ تحمیلی بود.

البته تمامی این فعالیت های اقتصادی به گونه ای صورت گرفته که امروز با قضاوت مثبت و موفقیت آمیز جامعه همراه بوده و مردم همواره بر پاکی و صداقت ایشان تصدیق می کنند.

ایشان پس از رحلت به جز یک منزل پدری، یک ماشین معمولی و میزان حداقلی پس انداز هیچ سرمایه مادی دیگری نداشتند که همین مهم نشان دهنده بی میلی ایشان به دنیا و اموال بوده و این موضوع برای مردم هم ملموس است.

البته ایشان در زمینه مقام و پست هم بسیار ابراز بی میلی می کردند و حتی ۲ بار از جایگاه نمایندگی ولی فقیه در استان قزوین به دلیل کسالت استعفا دادند که بار نخست مقام معظم رهبری ایراد داشته بودند که کسی را مناسب این منصب نمی بینم و ائمه جمعه موقت را افزایش دهید.

خوشبختانه در جابجایی امام جمعه هم هیچ گونه تعارض و اصطکاک مالی و سازمانی به وجود نیامد و تمامی تشکیلات بدون هیچ گونه مشکلی به امام جمعه جدید سپرده شد.

ایرنا. آیت الله باریک بین در فعالیت های سیاسی خود چه موضوعاتی را رعایت می کردند.

مرحوم باریک بین به عنوان یک کنشگر سیاسی و فعال سیاسی در عین فعالیت های سیاسی به صورت کامل اخلاق اسلامی را رعایت می کردند و ایشان را می توان نمونه بارز سیاست ورزی دینی و اخلاقی نام برد، چراکه ایشان در عین حضور در فعالیت های سیاسی خود را ملتزم به رعایت تقوا و اخلاق می کردند و این اخلاق ایشان به گونه ای بود که حتی مخالفان ایشان هم به سلامت اخلاق و نفس ایشان اقرار داشتند.

مرحوم باریک بین به صورت کلی به دنبال این بودند که امور جامعه اخلاق محور اداره شود و اخلاق در تمامی امورات سیاسی و اجتماعی لحاظ شود.

به طور مثال در موضوع بنی صدر بین ایشان و هیئت علمی استان قزوین اختلاف فاحشی وجود داشت و ایشان مخالف بنی صدر ولی اعضای هیئت علمیه موافق ایشان بودند ولی با این وجود همواره اخلاق را رعایت می کردند و به تعارضات جدی برخورد نمی کردند.

ایرنا. نگاه ایشان به موضوع وحدت چگونه بود؟

با توجه به جایگاه امامت جمعه که منصبی پدرانه و فراگیر است و باید باعث همدلی و هم گرایی اقشار مختلف جامعه باشد، ایشان همواره به دنبال ایجاد وحدت و تعامل در بین مردم، سیاسیون و ارکان حکومت بود و در این زمینه هم توفیقات قابل توجهی داشتند.

ایشان در تعامل با مسوولان سلوک اخلاقی و متواضعانه داشتند و در موضوعی تا به یقین نمی رسیدند اعلام موضع در خطبه ها و برخورد خشن نمی کردند ولی در برخی از موضوعات هم ایشان با تندی و جدیت برخورد داشته اند.

به طور مثال در مقوله استان شدن قزوین ایشان احساس کردند که لازم است برای برطرف شدن مشکلات مردم قزوین به صورت جدی تر وارد شوند و در آن زمان اقدامات بزرگی از جمله برگزاری سمینار رشد و توسعه قزوین را برگزار کردند البته متاسفانه آن جریان به دلیل سوء تدبیر مسوولان و عملکرد ضعیف مجلس به شلوغی کشیده شد ولی ایشان همین مساله را هم به خوبی مدیریت کردند  و درست در زمانی که این موضوع می توانست منجر به اختلافات شدیدی حتی در درون قزوین شود ایشان با نگاه پدرانه و چند خطبه معروف که در آن از اتفاقات رقم خورده استغفار کردند باعث مدیریت اوضاع شدند.

ایشان سعی می کردند در موضوع عزل و نصب ها هم زیاد ورود نکنند ولی اگر هم ورود می کردند به طور قطع موثر و با نتیجه مثبت همراه می شد.

ایرنا.سخن پایانی؟

الگوهایی مثل آیت الله باریک بین می تواند قابل مطالعه باشد، البته ممکن است ایشان ضعف هایی نیز داشته باشند ولی در مجموع بسیاری از فعالیت ها و اقدامات ایشان می تواند الگوی مناسبی برای ائمه جمعه جدید، مسوولان و مردم باشد.

در دورانی که متاسفانه توسط شبکه های معاند جلوه منفی از ائمه جمعه در حال انتشار است مطرح کردن و معرفی شخصیت هایی از جمله آیت الله باریک بین که همواره حمایت های مردم را با خود همراه داشته اند می تواند باعث از بین رفتن توطئه های دشمنان شود.

بی میلی به دنیا، مقام، پست و تشریفات  دیگر شاخصه ای است که می توان آنها را به آیت الله باریک بین نسبت داد و این موضوع باید در جامعه الگوسازی شود.

برچسب‌ها امام جمعه قزوین ایرنا امام جمعه قزوین استان قزوین نماینده ولی فقیه در استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امام جمعه قزوین ایرنا امام جمعه قزوین امام جمعه قزوین ایرنا امام جمعه قزوین استان قزوین نماینده ولی فقیه در استان قزوین اخبار کنکور فعالیت های انقلابی آیت الله باریک بین ولی فقیه در استان امام جمعه قزوین مرحوم باریک بین استان قزوین انقلاب اسلامی باریک بین شیخ الاسلام حوزه علمیه امام خمینی جنگ تحمیلی ائمه جمعه ایشان هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۸۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالان ستاد اقامه نماز جمعه خاش تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، امام جمعه خاش پیش از ظهر شنبه در اردوی اعتلای فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز جمعه که با حضور مسؤولان شهرستان خاش، فعالان خواهر و برادر عضو این ستاد در اردوگاه فرهنگی و تفریحی دره گل شهرستان تفتان برگزار شد، گفت: جامعه و مردم در سه چیز یعنی شرکت در نماز جمعه، جهاد و مناسک حج با رهبران و پیشوایان خود مخالفت نکنند که هلاک می‌شوند.

حجت‌الاسلام غلامرضا دهقان افزود: باید مسلمانان به نماز جمعه که یک محفل معنوی، عبادی و سیاسی بوده و مسائل جهان و عزت اسلام بیان می‌شود، بیش از پیش اهمیت بدهند، زیرا هم به عبادت خداوند متعال می‌پردازند و هم وحدت، انسجام و شکوه و همبستگی و عظمت و ابهت اسلام برای دشمنان به نمایش گذاشته می‌شود.

حجت الاسلام حسن شیبک امام جمعه موقت و مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه خاش هم در این مراسم گفت: نماز جمعه در حقیقت حج مساکین و محلی باشکوه برای نمایش اتحاد و یکپارچگی امت اسلامی به شمار می‌رود.

شایان ذکر است در پایان این مراسم از فعالان ستاد اقامه نماز جمعه خاش تجلیل شد.

کد خبر 6089950

دیگر خبرها

  • قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین+ تصاویر
  • قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین
  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • فعالان ستاد اقامه نماز جمعه خاش تجلیل شدند
  • درخواست متفاوت یک امام جمعه بعد از بازگشت دوباره گشت‌ ارشاد | فیلم
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟
  • ببینید | واکنش متفاوت یک امام جمعه به بازگشت دوباره گشت‌ ارشادها