Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@16:23:55 GMT

وضعیت بحرانی کرونا در ۸ استان

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۱۹۰۲۱

وضعیت بحرانی کرونا در ۸ استان

خبرگزاری تسنیم: دکتر قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت به همراه دکتر گل پیرا رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی این وزارتخانه در سفر خود به استان بوشهر با حضور در بیمارستان‌ه‍ای شهدای خلیج‌فارس بوشهر و شهید گنجی برازجان از چند بخش این مراکز درمانی بازدید کرد.

دکتر جان بابایی در این بازدید ضمن بررسی روند رسیدگی به بیماران کرونایی و گفت و گو با آنها مسائل، مشکلات و کمبودها را نیز مورد بررسی قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 معاون درمان از بیمارستان تازه تاسیس شده شهدای هسته‌ای بوشهر نیز بازدید کرد و خواستار تعیین این مرکز به عنوان بخش معین بیماران کرونایی استان شد.

وی پس از بازدید از بخش کرونایی بیمارستان شهدای خلیج فارس استان بوشهر گفت: در روند افزایشی همه‌گیری کرونا در کشور، استان بوشهر هم یکی از مناطق قابل‌توجه است.

جان ‌بابایی افزود: از یک هفته پیش میزان بیماران سرپایی و بستری در استان بوشهر با شدت در حال افزایش بوده که شمار بیماران در این بخش‌ها به 3 برابر رسیده است.

وی با اشاره به این‌که شمار تست‌های مثبت نیز در حال افزایش است، اظهار کرد: این افزایش آمار در استان بوشهر قابل پیش‌بینی بوده چون این استان مانند برخی از استان‌ها موج سنگین بیماری کرونا را شاهد نبوده است.

معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: پیش‌بینی شده بود که اگر شیوه‌نامه‌ها بهداشتی رعایت نشود و سفر‌ها و تجمع‌ها شکل بگیرد استان بوشهر از جمله نقاطی هست که در تهدید خواهد بود که متاسفانه  این اتفاق رخ داد و  اکنون روند افزایش بیماری را در استان شاهد هستیم.

ابتلا به بیماری کرونا خانوادگی شده است

جان ‌بابایی با بیان اینکه اکنون بیشتر ابتلا‌ها خانوادگی شده است، اظهار کرد: در حال حاضر چندین نفر از اعضای یک خانواده درگیر بیماری کرونا می‌شوند که در اوایل پاندمی بیماری کرونا این‌گونه نبوده و اکنون علت اصلی آن مهمانی‌های خانوادگی و دورهمی‌ها است.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: در شرایط بحران تنها راهی که می‌توان این روند رو به رشد بیماری را متوقف کرد تشدید محدودیت‌ها و همراهی مردم بوده زیرا اگر خیابان‌ها و کسب‌وکار‌ها بسته شود ولی مهمانی‌های خانوادگی و تردد های  غیرضروری ادامه داشته باشد این روند متوقف نخواهد شد.

وی افزود: با رعایت مردم و کاهش رفت و آمدها شرایط بحران و خطر راحت تر کنترل شده و ان‌شاالله متوقف خواهد شد.

‌جان‌بابایی ضمن قدردانی از زحمات کادر بهداشت و درمان استان بوشهر خاطر نشان کرد: هم‌اکنون به اندازه کافی تخت در بیمارستان‌های استان موجود بوده ولی اگر روند افزایشی کرونا کاهش نیابد بی‌شک دچار کمبود تخت خواهیم شد.

وی با بیان اینکه اورژانس شهدای هسته‌ای بوشهر با همکاری وزارت بهداشت، استانداری بوشهر و سازمان انرژی اتمی به‌صورت مشترک ساخته شده،گفت: فضای فیزیکی بیمارستان تمام‌ شده می باشد و تجهیزات آن را هم وزارت بهداشت تأمین کرده ولی اکنون نواقصی در بخش تأسیسات و هوارسان دارد که باید تکمیل شود.

معاون درمان وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: در حال حاضر 50 تا 60 درصد بیمارستان شهدای هسته ای  قابل استفاده بوده که ما این ظرفیت را برای بیماران کرونا در نظر گرفته‌ایم و به‌زودی باقیمانده فضای فیزیکی هم راه‌اندازی می شود.

پاندمی بیماری کرونا در کل کشور رو به افزایش است

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور شرح داد: اکنون در کل کشور نیز شرایط همه‌گیری کرونا رو به افزایش بوده و در استان‌های بزرگ مانند تهران، فارس، اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، ایلام، لرستان و همچنین بوشهر و زنجان این افزایش دیده می‌شود که امیدواریم با تشدید محدودیت‌ها و رعایت مردم این روند کاهش یابد.

جان‌بابایی در خصوص فعالیت گروه های شغلی گفت: وزارت بهداشت تنها می‌تواند راهکار کارشناسی دهد و استاندارد‌ها را اعلام کند و از آن‌جا که ما اجراکننده نیستیم از استانداران و فرمانداران می‌خواهیم که وقتی شرایط قرمز می‌شود معیار‌های آن رعایت شود تا بار زیادی بر دوش گروه درمانی نباشد.

وی با بیان اینکه همکاران ما بیش از یک سال است که با شرایط سخت کرونایی، لباس‌ و ماسک‌ در حال مبارزه با بیماری کووید19 هستند، افزود: در کنار اجرای محدودیت‌های کرونایی وضعیت قرمز، مردم باید به این شرایط پای‌بند بوده تا شرایط بهتر و کنترل شود و سیکل بیماری از بین رود.

160 هزار نفر از کادر درمان ‌واکسینه شده‌اند

جان‌بابایی خاطر نشان کرد: تا کنون 160 هزار نفر در حوزه درمان و همین میزان در حوزه بهداشت در سراسر کشور واکسینه شده‌اند و به‌زودی به این آمار افزوده می‌شود  همچنین امیدواریم شمار بالایی از کادر بهداشت و درمان را که به‌دلیل شرایط کاری در خطر بیماری کرونا هستند واکسینه کنیم.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تزریق واکسن کرونا گفت: تمام افراد گروه بهداشت و درمانی که به‌ صورت مستقیم در بخش‌های کرونایی کار می‌کنند واکسینه شده و به‌زودی دیگر همکاران نیز واکسینه می‌شوند.

 وی اظهار کرد: ان‌شاءالله به‌محض این که واکسن‌های تولید داخل هم در دسترس قرار گیرد بتوانیم بر اساس سند تزریق واکسن، افراد سالمند و کسانی که دچار بیماری زمینه‌ای هستند واکسیناسیونشان را آغاز کنیم.

 

منبع: فردا

کلیدواژه: وزارت بهداشت استان ها وضعیت بحرانی کرونا معاون درمان وزارت بهداشت بیماری کرونا استان بوشهر جان بابایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۱۹۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کبد چرب و دردسرهایش

آفتاب‌‌نیوز :

«امروزه در جهان کبد چرب به یک بیماری اپیدمی و همه‌گیر تبدیل شده به طوری که از هر ۱۰ نفر در جهان یک نفربه آن بیماری مبتلاست. در ادامه به بررسی این بیماری خواهیم پرداخت.

کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب به دلیل تجمع چربی مازاد در کبد ایجاد و اغلب در افرادی دیده می‌شود که اضافه وزن دارند یا چاق هستند. کبد چرب معمولاً در مراحل اولیه آسیبی ایجاد نمی‌کند و علایمی ندارد، اما در صورت بدتر شدن می‌تواند منجر به آسیب جدی به کبد شود.

علت بیماری کبد چرب

کبد چرب می‌تواند ناشی از مصرف زیاد الکل باشد، اما بیشتر افراد مبتلا به این بیماری دچار بیماری نوع غیرالکلی هستند که ناشی از مصرف الکل نیست. عواملی که در ایجاد این بیماری نقش دارد، عبارت‌اند از:

فشار خون بالا

افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون

ابتلا به دیابت نوع ۲

اضافه وزن و چاقی به‌خصوص در اطراف شکم

برخی افراد به دلایل دیگری مثل سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، هپاتیت B مزمن، هپاتیت C مزمن، بیماری هموکروماتوز و عوارض جانبی برخی دارو‌ها به کبد چرب مبتلا می‌شوند.

انواع کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب ساده یا استئاتوز (کبد چرب گرید یک): در این مرحله سلول‌های چربی شروع به رسوب در کبد می‌کنند. در کبد چرب گرید یک هیچ التهاب یا زخمی وجود ندارد.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی (کبد چرب گرید۲): این مرحله زمانی رخ می‌دهد که تجمع چربی در سلول‌های کبد با التهاب همراه باشد.

فیبروز (کبد چرب گرید۳): این مرحله زمانی اتفاق می‌افتد که بافت اسکار پایدار در کبد و در رگ‌های خونی اطراف کبد وجود داشته باشد. در کبد چرب گرید ۳ کبد می‌تواند به درستی عمل کند.

سیروز کبدی (کبد چرب گرید۴): در این مرحله کبد به درستی کار نمی‌کند و علایمی مانند زرد شدن پوست و سفیدی چشم‌ها و درد مبهم در سمت راست پایین دنده‌ها شروع می‌شود.

علایم کبد چرب

کبد چرب دارای این علایم است:

درد شکم

از دست دادن اشتها

کاهش وزن

ضعف یا خستگی

حالت تهوع

خارش پوست

زردی پوست و چشم

کبودی پوست و خون ریزی آسان

ادرار تیره‌رنگ

تغییر رنگ مدفوع

تجمع مایع در شکم (آسیت)

تورم پا‌ها

خوشه‌های قابل مشاهده از رگ‌های خونی زیر پوست

بزرگ شدن سینه در مردان

سرگیجه

درمان و پیشگیری

درمان کبد چرب بستگی به علت آن دارد، بعضی از انواع آن ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. اصلاح سبک زندگی علاوه بر درمان می‌تواند باعث پیشگیری از این بیماری شود.

اجتناب از مصرف الکل و دیگر مواد سمی: پرهیز از مصرف الکل، ضروری‌ترین بخش کنترل کبد چرب الکلی است. همچنین بیماران باید از مصرف دارو‌هایی مثل کورتیکواستروئید‌ها که باعث آسیب به کبد می‌شود، اجتناب کنند.

رژیم غذایی: رژیمی با چربی تعدیل شده برای پیشگیری از کبد چرب توصیه می‌شود.

کاهش وزن: کاهش وزن می‌تواند باعث کاهش مقدار چربی جمع شده در کبد شود.

ورزش: ورزش منظم برای بهبود این بیماری، مفید و روشی مناسب برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون است.

دارودرمانی تحت نظر پزشک: دارو‌هایی که برای درمان مقاومت انسولین استفاده می‌شود، می‌تواند مفید باشد.

گیاه خار مریم (Milk Thistle): خار مریم گیاهی است که برای درمان بیماری‌های کبدی استفاده و باعث افزایش تولید آنزیم‌های آنتی اکسیدانت می‌شود که به کبد برای شکستن و دفع مواد سمی کمک می‌کند. همچنین این گیاه ممکن است باعث افزایش تولید سلول‌های کبدی جدید شود. البته مصرف آن باید تحت نظر پزشک باشد.

برای بیمارانی به بیماری کبد چرب گرید ۲ مبتلا هستند، بهترین راه درمان، تغییر سبک زندگی است. با خوردن غذا‌های کم چرب و افزایش فعالیت بدنی می‌توانید بیماری خود را درمان و هر چند وقت یک بار با پزشک متخصص مشورت کنید.»

منبع: روزنامه خراسان

دیگر خبرها

  • کبد چرب و دردسرهایش
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • توضیحات وزیر بهداشت درمورد رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • ۲۵ درصد معادن استان بوشهر در دشتی است
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده پرستاران
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان