Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان عضو هیأت مدیره ذوب آهن اصفهان گفت: ذوب آهن اصفهان تجربه موفقی در امر مدیریت و راهبری معادن زغال سنگ در البرز شرقی دارد و امیدوارم شاهد توسعه معادن سوادکوه و بهره برداری از تمام ظرفیت تولیدی این معادن باشیم.

مرتضی یزدخواستی در مراسم رسمی واگذاری مدیریت و راهبری معادن زغال سنگ سوادکوه (البرز مرکزی) به ذوب آهن اصفهان، اظهار کرد: گفت: این شرکت به عنوان مادر صنعت فولاد کشور، پیشگام اکتشاف معادن کشور بود و معادن البرز مرکزی هم توسط این شرکت راه اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مالکیت این معادن براساس سیاست های گذشته به بخش خصوصی واگذار شد، اما پس از این که ذوب آهن اصفهان نیز وارد بورس شد، این شرکت به منظور تامین پایدار مواد اولیه، مجدداً به امر اکتشاف و توسعه معادن ورود کرده و مدیریت و بهره برداری از معادن زغال سنگ سواد کوه در البرز مرکزی را از طریق تأسیس شرکت پیشرو معادن سوادکوه در اختیار گرفته است.

وی افزود: ذوب آهن اصفهان تجربه موفقی نیز در امر مدیریت و راهبری معادن زغال سنگ در البرز شرقی دارد که از آن تجربه می توان در معادن سوادکوه بهره برد و امیدوارم شاهد توسعه این معادن و بهره برداری از تمام ظرفیت تولیدی این معادن باشیم.

 به گزارش ایسنا،  فرماندار شهرستان سواد کوه نیز در این مراسم گفت: ذوب آهن اصفهان از دهه ۵۰ در این معادن حضور داشته و در آن زمان، رفاه و توسعه اقتصادی را برای منطقه به همراه آورد.

طالبی افزود: در دوره ای که بهره برداری از معادن زغال سنگ سواد کوه توسط ذوب آهن اصفهان انجام می شد، دوران طلایی این معادن بود که برای ۷ هزار نفر اشتغال ایجاد کرد، اما پس از آن متاسفانه با واگذاری این معادن به بخش خصوصی، شاهد رکود آنها بودیم.

وی افزود: احیا و توسعه معادن، افزایش تولید، اشتغال زایی و توسعه اقتصادی، توجه به صنایع تبدیلی، آموزش تخصصی و ... از جمله مواردی است که امیدوارم با بازگشت ذوب آهن اصفهان و مدیریت دوباره این معادن، مورد توجه قرار گیرد و دوباره شاهد دوران طلایی البرز مرکزی باشیم.

معاون خرید ذوب آهن اصفهان نیز در نشست خبری پیش از این مراسم گفت: هم اکنون در کشور یک میلیون و ۷۰۰  هزار تن زغال سنگ تولید می شود در حالیکه نیاز کشور حدود ۳ میلیون تن و نیاز ذوب آهن حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کنسانتره زغال سنگ است، بنابراین باید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن زغال سنگ وارد کرد. البته زغال داخلی کیفیت لازم را ندارد و الزاماً باید ۲۰ تا ۳۰ درصد زغال مصرفی از واردات تامین شود.

 محمدجعفر صالحی افزود: هم اکنون تولید این معادن زغال سنگ سواد کوه در سال حدود ۱۰۰هزار تن کنسانتره زغال سنگ است در حالی که ظرفیت تولید ۳۰۰ هزارتنی دارد بنابراین توسعه استخراج بسیار ضروری است.

وی گفت: زغال این معادن از کیفیت خوبی برخوردار است و می تواند میزان واردات را کاهش دهد. البته هدف ما دستیابی به حداکثر استخراج در سریع ترین زمان ممکن است که اشتغال زایی و توسعه اقتصادی برای این منطقه به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت پیشرو معادن سواد کوه نیز گفت: مطالعات خرید این معادن از سال گذشته آغاز شد و در نهایت پنج معدن زغال سنگ و یک گواهی کشف به انضمام دارایی های این معادن خریداری رشد.

افشین مختاری افزود: هم اکنون در این معادن حدود هزار نفر مشغول به کار هستند که امیدوارم با توسعه معادن، شاهد اشتغال زایی مناسب برای این منطقه باشیم.

وی گفت: برای توسعه فعالیت این معادن به زیرساخت هایی نیاز است که هم اکنون در حال مهیا کردن این ملزومات هستیم.

مدیرعامل شرکت پیشرو معادن سواد کوه با اشاره به اینکه این معادن در دهه ۵۰ توسط ذوب آهن اصفهان راه اندازی شده است، گفت: از تجربه بیش از نیم قرنی ذوب آهن اصفهان جهت اصلاح ساختار سازمانی و تجهیزاتی این معادن بهره می گیریم و قطعاً شاهد توسعه آن ها خواهیم بود.

وی افزود: ذوب آهن اصفهان تنها تولید کننده ریل و آرک معدن نیز هست و تجربه بسیار گران بهایی در مدیریت معادن دارد که این امر در معادن البرز شرقی نیز متبلور شده است.

وی با اشاره به تاسیس شرکت پیشرو معادن سوادکوه توسط ذوب آهن گفت: با ایجاد این شرکت، عواید  اقتصادی و اشتغالزایی حاصل از توسعه این معادن به این منطقه می رسد و ذوب آهن اصفهان، توسعه مالکیت معادن در استان ها را مدنظر ندارد بلکه تنها، تامین پایدار مواد اولیه است.

مدیر امور مجامع و شرکت های ذوب آهن اصفهان نیز گفت: این مجتمع عظیم صنعتی ۱۰ شرکت زیرمجموعه دارد که دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند و بر اساس سیاست  های سهامدار عمده که ذوب آهن است، عمل می کنند.

روح الله فاضل پور افزود: هدف اصلی برای هر ۱۰ شرکت، پیوستن آنها به بورس است که نیاز به زیرساخت، شفاف سازی و دیگر ملزومات دارد. خوشبختانه جهت ۶ شرکت، اقدامات لازم برای پیوستن به بورس انجام شده و برای شرکت پیشرو معادن سوادکوه نیز در نظر است بعد از گذشت ۲ تا ۳ سال مالی، اقدامات لازم انجام شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زغال سنگ ذوب آهن اصفهان معدن بهره برداری ذوب آهن اصفهان معادن سوادکوه البرز مرکزی توسعه معادن هم اکنون سواد کوه هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۱۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم جهانی برای پایان دادن به استفاده از زغال‌سنگ

کشورهای گروه ۷ شامل ایالات‌متحده، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، آلمان و کانادا توافقی را برای پایان دادن به استفاده از زغال‌سنگ برای تولید برق تا سال ۲۰۳۵ امضا کردند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، زغال‌سنگ به‌عنوان منبع تولید برق در اقتصادهای گروه هفت (G7) حدود ۱۵ درصد از ترکیب انرژی آن‌ها را تشکیل می‌دهد و هرچند به‌طور قابل‌توجهی کمتر از میزانی است که ۲۰ یا ۳۰ سال پیش برای تولید برق کشورهای این گروه شامل ایالات‌متحده، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، آلمان و کانادا استفاده می‌شد، طبق استانداردهای جهانی هنوز هم مقدار زیادی است و باید حذف شود. با این حال حداقل برای بعضی از اعضای این گروه مانند آلمان و ژاپن که به ترتیب ۲۵ و ۲۹ درصد برق مورد نیاز خود را از زغال‌سنگ تأمین می‌کنند، حذف این سوخت فسیلی از ترکیب انرژی سخت‌تر از حد انتظار است.

چوب‌خط حذف زغال‌سنگ در گروه هفت

ضرورت حذف زغال‌سنگ توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده در مورد انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید برق تأیید شده است، بنابراین تمام نیروگاه‌های جدید با سوخت زغال‌سنگ و گاز باید سیستم‌های جذب کربن را نصب کنند یا تا سال ۲۰۳۹ تعطیل شوند. مهلت اجرای این توافق در G7 تا ۲۰۳۵ است.

جدیدترین تعهد کشورهای عضو این گروه نشان می‌دهد که آن‌ها مصمم به پایان دادن به انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن زغال‌سنگ هستند. با این وجود باید توجه داشت که پایان دادن به تولید و استفاده از زغال سنگ در هفت اقتصاد از بزرگترین اقتصادهای جهان، تنها این سوخت فسیلی را برای سایر اقتصادهای بزرگ مانند چین و هند ارزان‌تر می‌کند. سایر کشورهای فقیرتر در آسیا نیز استفاده از زغال‌سنگ را افزایش خواهند داد.

محدودیت انرژی‌های تجدیدپذیر در برابر تجدیدناپذیر

هیچ راه واقع‌بینانه‌ای وجود ندارد که در آن باد، خورشید و نیروگاه‌های هسته‌ای جدید قادر به جایگزینی کامل ظرفیت از دست رفته زغال‌سنگ باشند. در همین حال ساخت یک نیروگاه هسته‌ای جدید سال‌ها طول می‌کشد، زیرا راکتورهای کوچک مدولار به‌تازگی قدرت خود را از دست داده و راکتورهای بزرگ قدیمی به‌عنوان تنها نوع آزمایش‌شده هسته‌ای باقی مانده‌اند.

به این ترتیب تقاضای گاز برای برآورده کردن جهش تقاضا از سوی G7 افزایش خواهد داشت و آنچه در سال ۲۰۲۲ برای اروپا و آسیا اتفاق افتاد، در مقیاس بزرگ‌تر و احتمالاً طولانی‌تر برای غرب تکرار می‌شود.

از سوی دیگر تقاضا برای انرژی در حال افزایش است و با افزایش سریع استقرار هوش مصنوعی، این امر تشدید پیدا می‌کند. محاسبات هوش مصنوعی انرژی بسیار بیشتری نسبت به محاسبات غیر آن مصرف می‌کند و باعث افزایش تقاضا برای برق می‌شود که باد و خورشید توان پاسخگویی به آن را ندارد.

با این حال هوش مصنوعی، مراکز داده و تولید نیمه هادی‌ها برای صنعت پررونق فناوری اطلاعات تنها عواملی نیستند که تقاضا برای برق را افزایش می‌دهند و صنعتی‌سازی که زندگی میلیون‌ها نفر را بسیار بهتر کرده است نیز ناگزیر با افزایش تقاضای انرژی به‌ویژه برق همراه است.

در واقع جهان می‌تواند به افزودن انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه دهد، اما این اقدام هرگز کافی نخواهد بود. بنابراین، مشخص نیست که آیا G7 می‌تواند زغال‌سنگ را به‌طور کامل کنار بگذارد یا خیر و گفت‌وگوها سر این مسأله است که اثر خالص خروج زغال سنگ G7 در صورت تحقق ممکن است در واقع به انتشار جهانی بیافزاید. این حقیقت تلاش‌های بیشتری را برای بررسی جوانب امر می‌طلبد.

کد خبر 750671

دیگر خبرها

  • توسعه فراوری معدنی عامل تحقق رشد اقتصادی ۵.۷ درصدی در استان سمنان
  • دستاوردهای ذوب آهن اصفهان در خدمت توسعه کشور است
  • معادن کلید مهم توسعه کردستان/جاده‌های معادن موجب نارضایتی مردم
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • هشدار نارنجی برای استان‌های غربی و دامنه‌های البرز و زاگرس مرکزی | ویدئو
  • راه‌اندازی واحد CRM در شرکت صنایع معادن و عمران رضوی
  • عزم جهانی برای پایان دادن به استفاده از زغال‌سنگ
  • بندر گوگسر آخرین بندرگاه هرمزگان در دریای عمان
  • جان باختن یک کارگر در معدن زغال‌سنگ هشونی کوهبنان
  • شرکت ملاردشیر، به عنوان تولید کننده برتر استان البرز برگزیده شد