Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحریم و کرونا دو عنصر تاثیرگذار در زندگی ایرانیان در مقطع کنونی است. در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۹۷ ترامپ از برجام خارج شد و بعد از آن هم کارزار فشار حداکثری علیه ایران  را به راه انداخت تا جمهوری اسلامی به گفته مشاورش «جان بولتون» چهلمین سالگرد پیروزی خود را نبیند!  از سوی دیگر بحران کرونا از بهمن سال ۹۸ گریبان مردم کشورمان را همانند دیگر کشورها گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحریم و کرونا  شرایط اقتصادی ایران با تلاطم های بی شماری رو به رو کرد. اداره کشور با حضور این دو عامل کاری نبود که هر کسی بتواند از پس آن برآید؛ چرا که دیگر از دلارهای سرشار نفتی خبری نبود تا با هزینه کرد این منابع، کارها را جلو برد. کشور با وجود همه این مشکلات اداره شد و چرخ اقتصاد از حرکت باز نایستاد.
در این میان مساله مهم ایجاد تعادل بین بودجه جاری و عمرانی کشور از گلو گاه‌های اداره کشور در این شرایط بوده و هست؛ چرا که اگر بودجه صرفا معطوف به هزینه ‌های جاری شود به معنی غفلت از توسعه کشور و ایجاد زیر ساخت‌ ها است. اما طرح "پنجشنبه‌های افتتاح"  و طرح‌های وزارت نیرو تحت عنوان پویش "الف ب ایران" نشان دهنده این موضوع است که نه تنها طرح‌ های عمرانی کشور در این مقطع زمانی متوقف نشده بلکه با همت مسوولان کشور جان تازه‌ای هم به خود گرفته است.
البته تردیدی در این مساله نیست که تحریم و کرونا توان کشور را در زمینه اجرای طرح‌های عمرانی تضعیف کرده و اگر این دو عامل نبود قطعا دولت با توان و سرعت بیشتری طرح‌ های عمرانی کشور را به پیش می‌برد؛ نکته‌ای که مدعیان با غفلت آگاهانه از آن، سعی دارند اسباب دیگری برای حمله به دولت فراهم کنند. در همه مقاطعی که کشور دچار بحران و تحریم شده به دلیل ضرورت تخصیص هزینه‌ های جاری که عمدتا صرف جبران خدمات کارکنان دولت می‌شود، بودجه‌های جاری با سختی تخصیص پیدا کرده  و مختص به دوران فعلی ندارد. اما نکته جالب توجه، نادیده گرفتن اقدامات ظالمانه دولت آمریکا در تحریم ایران توسط مدعیان آمریکا ستیزی و تاختن به دولت به دلیل گناه ناکرده است.

ناکامی دشمن در فروپاشی اقتصاد کشور 
«مهدی طغیانی» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم اصفهان با اشاره به تحریم کشور و تلاش دشمن برای ضربه زدن به نظام، به ایرنا گفت: کارزار فشار حداکثری و تحریم کشورمان باعث بروز مشکلات زیادی در کشور شد. اما اهداف دشمن از این اقدامات محقق نشد.درست است که ما دچار تورم نسبتا شدیدی شدیم؛ تورمی که در ۲۰ ساله اخیر سابقه نداشته ولی دچار ابر تورم نشدیم. یعنی اقتصاد کشور توانست خودش را منظم کند. بیکاری ما افزایش پیدا کرد اما آن اعداد تعجب آوری که حتی در کشورهای اروپایی که هیچ فشار اقتصادی هم ندارند وجود دارد آمار ما به آن شدت نرسید.

 وی ادامه داد:  موفقیت دیگر کشور مساله تامین نیازهای ارزی بود. بالاخره بخش زیادی از نیاز ما از طریق فروش نفت تامین می‌شد که به دلیل تحریم ‌ها این منابع حذف شد.اما بالاخره مسوولان کشور توانستند نیازهای ارزی را فارغ از فروش نفت تامین کنند. همچنین با وجود مبحث کرونا در سال ۱۳۹۹ که ما دچار شوک مضاعف شدیم؛ به تحریم‌ها مساله کرونا هم اضافه شد، ما در ماه‌های آخر سال در بعضی بخش ‌های اقتصادی رشد را تجربه کردیم. اینها نشان دهنده این نکته است که اقتصاد کشور نه تنها دچار فروپاشی نشد بلکه توانسته رفته رفته از تحریم عبور کند و در بخشی از شاخص ‌های اقتصادی نشانه‌های خوبی آشکار کند.

عملیاتی شدن طرح‌های عمرانی مهم در کشور
نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم در مورد فعالیت طرح‌های عمرانی کشور هم بیان داشت: به طور طبیعی زمانی که درآمدهای نفتی که بخش قابل توجهی از کسری ‌های ما را پوشش می داده است به دست نمی‌آید و ما از درآمد های نفتی محروم هستیم، بودجه دچار آسیب می‌شود به ویژه در بخش بودجه ‌های عمرانی این آسیب بیشتر دیده می‌شود. اما بنده معتقدم که در بخش بودجه‌های عمرانی ضروری کشور توانستیم از عهده تامین منابع بر بیاییم و به این صورت نبوده که به پروژه‌های عمرانی کشور تعطیل شده باشد. اتفاقی که خواست دشمن بود.

وی ادامه داد: بنابراین در شرایط سخت کرونا و تحریم، کشور توانسته در حوزه عمرانی تا حد امکان فعالیت‌ها را به پیش ببرد و طرح ‌های ضروری حتی افتتاح هم شده است و سکونی در این زمینه مشاهده نمی‌شود. مشکلاتی وجود دارد که بخش عمده این مشکلات هم به خاطر دو عاملی که اشاره کردم، است.
 

برچسب‌ها ویروس کرونا تحریم وزارت صنعت معدن و تجارت کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا تحریم وزارت صنعت معدن و تجارت ویروس کرونا تحریم وزارت صنعت معدن و تجارت کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اخبار کنکور عمرانی کشور تحریم و کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۲۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عقب ماندگی اجرای پروژه محور خورموج _ لاور جبران شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد هادی رستمیان دوشنبه شب به همراه فرماندار دشتی برای دومین بار طی ۲ روز گذشته از روند اجرایی محور خورموج _ لاور بازدید و بر ضرورت تسریع در روند اجرایی این پروژه تاکید کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری بوشهر با بیان اینکه این پروژه از برنامه زمان بندی عقب است، گفت: باید روند پروژه شتاب بیشتری بگیرد.

رستمیان بیان کرد: عقب ماندگی پروژه با تلاش بیشتر باید جبران و تا پایان خرداد ماه ۴ کیلومتر آن تکمیل شود.

وی یادآور شد: بازدیدهای مستمر و سرزده از پروژه‌های عمرانی استان و شهرستان دشتی با جدیت انجام می‌شود.

رستمیان بیان کرد: با توجه به تأمین اعتبار پروژه هیچ گونه کم کاری در اجرای آن از پیمانکار پذیرفته نیست.

کد خبر 6098843

دیگر خبرها

  • عقب ماندگی اجرای پروژه محور خورموج _ لاور جبران شود
  • نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است