Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام «محمدرضا میرتاج الدینی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره تفاهم نامه ۲۵ ساله بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین افزود: سند همکاری ایران و چین، نقشه راه همکاریهای دو کشور است که با احترام متقابل بین دو طرف تنظیم شده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس گفت: همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف از جمله کارهای عمرانی، ‌توسعه زیرساختها، ریل، جاده، آب و برق و گاز، توسعه شهرک‌های بندری، حوزه انرژی، صادرات پایدار نفت به چین، فراوردهای نفتی و محصولات پتروشیمی، حوزه آی تی و شهر هوشمند را از محورهایی عنوان کرد که بر اساس این سند دو طرف باید در این بخش‌ها اسناد و موافقتامه‌های همکاری امضا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه این سند همکاری سبب بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا خواهد شد، گفت: این سند رویکرد راهبردی جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و کشورهای قدرتمند مانند چین را نشان می‌دهد.

 میرتاج الدینی درباره برخی مخالفتهای رسانه‌ای در داخل و خارج با این سند گفت: امام خمینی رضوان الله می‌فرمودند وقتی مسوولان اقدامی انجام می‌دهند، ببینید چه افرادی مخالف و چه افرادی موافق آن اقدام هستند. «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه این کشور از امضای این سند همکاری ابراز نگرانی کرده است. علاوه بر این ابراز نگرانی و تبلیغات رژیم صهیونیستی و اپوزیسیون خارج نشین نشان می‌دهد این تفاهم نامه به سود جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد:‌ البته توسعه روابط اقتصادی نباید محدود به کشور چین شود و باید با دیگر کشورهای آسیایی و غیرآسیایی هم این رویه را ادامه داد. زیرا جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌هایی بالایی دارد و با بهره گیری از این ظرفیت‌ها می‌تواند برای رشد اقتصادی پایدار خود گام بردارد.

میرتاج الدینی با تاکید بر اینکه این سند راهبردی یک تفاهم نامه فراجناحی است، اظهار داشت: این سند اختصاص به یک دولت یا یک جناح خاص ندارد و برای اینکه بتوانیم ظرفیت‌های کشور را در حوزه‌های مختلف احیا کنیم، رشد اقتصادی قابل قبول داشته باشیم، فقر را رفع کرده و از منابع انسانی و منابع زیر زمینی خود بهتر استفاده کنیم، باید با کشورهای مختلف از جمله چین که از بزرگترین اقتصادهای جهان است همکاری کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که در سند ۲۵ ساله بین ایران و چین دیده می‌شود، ‌موضوع خطوط ریلی و راه آهن است، عنوان کرد: توسعه خطوط ریلی از شرق به غرب و از شمال به جنوب از جمله مواردی است که در این سند دیده شده و سرمایه گذاری سنگینی در این بخش باید هزینه شود تا زیر ساختهای حمل و نقل ریلی توسعه یابد و همین امر اشتغال زایی و توسعه پایدار را در پی خواهد داشت.

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه تمام آنچه به واسطه این سند همکاری در کشور انجام شود، برای این ملت است و برای مردم باقی خواهد ماند، خاطرنشان کرد: در این سند صادرات پایدار نفت به چین پیش بینی شده تا تحریم‌های آمریکا و دیگر کشورها نتواند مانع از این صادارت شوند.

میرتاج الدینی درباره ابراز نگرانی‌ برخی تحت عنوان چوب حراج زدن به منابع کشور اظهار داشت: اینکه به واسطه این سند منابع یا بخش‌هایی از کشور در اختیار چین قرار می گیرد، کاملا اشتباه است و صحت ندارد.

وی افزود: منابع ایران در این همکاری به حراج گذاشته نمی‌شود بلکه سرمایه‌گذاری در بنادر و گردشگری و غیره برای کشور انجام خواهد شد. به عنوان نمونه سرمایه گذاری در بندر جاسک بر اساس احترام به حقوق دو کشور است.

 نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: بعضی از شایعات و نگرانی‌ها از طرف کسانی است که مخالف رشد و توسعه کشور هستند. زیرا آنها می‌خواهند نگاه کشور فقط به آمریکا معطوف شود که نتیجه آن اعمال فشار بیشتر بر کشور بوده و خواهد بود.

سند همکاری ایران و چین راهی برای بی اثرکردن تحریم‌هاست

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: از آثار این سند همکاری این است که کشورهایی که با ایران در زمینه های مختلف از جمله در بنادر قراردادهایی داشتند ولی به دلیل تحریم‌ها از انجام آن خودداری کردند، تفاهم نامه ایران و چین سبب بازگشت آن‌ها به این قراردادها خواهد شد.

میرتاج الدینی تاکید کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران توسعه کشور در همه بخش‌ها است و در این زمینه قرار نیست فقط با یک کشور مراوده و همکاری داشته باشد تا وابستگی و انحصار جدیدی ایجاد شود. بلکه افزایش روابط دوطرفه با دیگر کشورها برای روند توسعه اقتصادی کشور برنامه‌ریزی شده است.

وی خاطر نشان کرد: چین در برنامه توسعه‌ای خود تا سال ۲۰۳۰ تفاهم نامه‌های مختلفی با کشورهای مختلف دارد که یکی از این کشورها جمهوری اسلامی است و از آنجا که ایران هم ظرفیت‌های زیادی دارد، نگرانی برای روند توسعه‌ای خود با کمک چین ندارد و در راه سرمایه‌گذاری‌های مشترک همه ابعاد آن را در نظر می‌گیرد.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی برجام وزارت خارجه آمریکا جمهوری اسلامی ایران تبریز سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی چین ایالات متحده آمریکا شهر هوشمند برنامه توسعه سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین رژیم صهیونیستی پروندهٔ خبری سند جامع همکاری‌های ایران و چین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی برجام وزارت خارجه آمریکا مجلس شورای اسلامی برجام وزارت خارجه آمریکا جمهوری اسلامی ایران تبریز چین ایالات متحده آمریکا شهر هوشمند برنامه توسعه سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین رژیم صهیونیستی اخبار کنکور جمهوری اسلامی ایران سند همکاری میرتاج الدینی سرمایه گذاری ایران و چین تفاهم نامه ظرفیت ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۳۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

سیدابراهیم رئیسی صبح امروز جمعه در «دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا» ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این اجلاس بین جمهوری اسلامی ایران و قاره پرظرفیت آفریقا و نیز تشکر از گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اقدامات انجام شده برای برگزاری این اجلاس و نمایشگاه مرتبط با آن، بر اهمیت برنامه‌ریزی دقیق با زمان‌بندی مشخص برای تحقق اهداف اجلاس تاکید کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه گام اول برای موفقیت و تحقق اهداف این اجلاس وجود اراده میان طرفین است که نفس برگزاری اجلاس نماد و نمودی از وجود این اراده است، گفت: گام دوم شناخت ظرفیت‌های متقابل است که اقدام وزارت صمت برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در کنار این اجلاس، قدم مهمی برای معرفی این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها به کشور‌های آفریقایی است.

رئیسی همچنین با بیان اینکه به رغم تحریم‌ها و فشارها، جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های بسیاری داشته و امروز می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید، افزود: کسب شناخت از پیشرفت‌ها و دستیابی ایران به فناوری‌های نوین بسیار مهم است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تقویت همکاری‌ها با کشور‌های قاره آفریقا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مورد تأکید امام راحل بوده و در این سال‌ها نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره بر این مسئله تأکید داشته‌اند، اظهار داشت: تفاوت معناداری در نگاه جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های غربی به قاره آفریقا وجود دارد، ما به دنبال همکاری با کشور‌های آفریقایی برای این کشور‌ها و پیشرفت آنها هستیم، اما کشور‌های غربی به گواهی تاریخ صرفاً به دنبال چپاول منابع و ثروت‌های کشور‌های آفریقایی بوده و هستند.

رئیسی با بیان اینکه به باور ما در صورت فراهم بودن بستر‌های لازم، مردم کشور‌های آفریقایی همانند کشور‌های غربی دارای استعداد و زمینه‌های فراوانی برای پیشرفت و دستیابی به جایگاه‌های رفیع علمی و فناوری هستند، تصریح کرد: اگر چه کشور‌های غربی اینگونه تبلیغ می‌کنند که فقط خودشان توانایی دستیابی به فناوری‌های نوین را دارند، اما باور داریم که استعداد‌ها و توانمندی‌های کشور‌های آفریقایی در این زمینه به هیچ وجه کمتر از کشور‌های غربی نیست.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت شناخت دقیق ظرفیت‌ها و استعداد‌های موجود در کشور‌های آفریقایی، وجود معادن و منابع گسترده در این کشور‌ها و فناوری و دانش لازم برای بهره‌برداری و فرآوری این معادن در جمهوری اسلامی ایران را ظرفیت‌های متقابل و مکمل توصیف و اضافه کرد: کشت فراسرزمینی و تامین منابع اولیه برای مراکز تولیدی و صنعتی با قیمت مناسب از دیگر زمینه‌های همکاری با آفریقا هستند.

رئیسی با بیان اینکه خدمات فنی-مهندسی در جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی بسیار پیشرفت داشته است، به بهره‌برداری از سد ساخته شده در کشور سریلانکا توسط متخصصان ایرانی در روز‌های گذشته اشاره کرد که با بالاترین سطح تکنولوژی‌های نوین احداث شده بود و تصریح کرد: امروز متخصصان ایرانی توانمندی ساخت پالایشگاه و نیروگاه‌های پیشرفته را دارند و این ظرفیت مهمی برای گسترش همکاری‌های فیمابین ایران و کشور‌های آفریقایی است.

رئیس جمهور گام بعدی در زمینه گسترش روابط دو طرف را شناخت موانع پیش‌رو و تلاش برای رفع آنها دانست و خاطرنشان کرد: تمهید زیرساخت‌های لازم برای گسترش روابط از جمله توسعه و تقویت خطوط کشیرانی، خطوط هوایی و رفع مشکلات نقل و انتقالات مالی و پولی از زمینه‌های ضروری برای گسترش روابط و همکاری‌ها میان دو طرف است.

رئیسی ادامه داد: طبیعتاً هر کدام از کشور‌های آفریقایی شرایط خاص خود را دارند و لذا برای توسعه روابط با این کشور‌ها لازم است برنامه متناسب با وضعیت هر کدام از کشور‌ها تهیه و عملیاتی شود.

رئیس جمهور ضمن تشکر از گزارش ارائه شده در زمینه برنامه وزارت صمت برای رفع موانع موجود در مسیر گسترش روابط تا اجلاس سال آینده، گفت: یک‌سال زمان برای رفع این مشکلات زمان بسیار طولانی است و باید تلاش کنید موانع موجود نهایتاً در مدت ۳ ماه برطرف شود؛ وزیر و دست‌اندرکاران وزارت صمت نشان داده‌اند که توانمندی این کار را دارند و رفع این موانع نباید یکسال به طول بینجامد.

رئیسی نکته مهم بعدی را برای گسترش همکاری‌های میان ایران و کشور‌های آفریقایی بعد از برنامه‌ریزی‌های لازم با زمانبندی دقیق، پیگیری مجدانه برشمرد و افزود: شرط موفقیت در رسیدن به اهداف برنامه‌ریزی شده، پیگیری مجدانه به شکل روزانه است و محول کردن کار‌ها به گردش کار‌های اداری معمول نمی‌تواند اهداف مدنظر را محقق کند. لازم است در این زمینه از بخش خصوصی که کار‌ها را نه حتی روزانه بلکه ساعتی پیگیری می‌کنند، الگو گرفته شود.

رئیس جمهور با اظهار امیدواری نسبت به اینکه برگزاری این اجلاس و نمایشگاه مرتبط و پیگیری‌های بعدی با توجه به ظرفیت‌های متقابل و متناسب ایران و آفریقا بتواند باعث تحقق اقتصاد مکمل میان طرفین شود، اظهار داشت: هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری برای همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا در یکسال آینده به هیچ وجه متناسب با ظرفیت‌های موجود نیست و حتما باید به سمت هدف ۱۰ برابری حجم همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین حرکت کنیم.

رئیسی فعالیت بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در جمهوری اسلامی که در سال گذشته حجم صادرات آنها به حدود ۲ میلیارد دلار رسید را از جمله ظرفیت‌های بسیار مناسب برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و روابط تجاری برشمرد و تصریح کرد: در سفر‌هایی که به برخی کشور‌های آفریقایی داشتم و در نمایشگاه‌هایی که در این سفر‌ها برگزار شده بود، محصولات دانش‌بنیان ایرانی در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی، درمانی، پزشکی و دیگر زمینه‌ها مشتری‌های بسیار خوبی پیدا کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه زمینه‌های صادراتی خوبی میان ایران و کشور‌های آفریقایی وجود دارد و عموما شاهد بوده‌ایم که کشور‌های آفریقایی برای همکاری با ایران تمایل زیادی دارند، خاطرنشان کرد: امیدوارم این نشست منشاء تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های سازنده و موثری برای ارتقای اقتصاد مکمل و اثربخش میان ایران و کشور‌های آفریقایی و منشا پیشرفت اقتصادی بیش از پیش برای دو طرف باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • غرب تحمل افزایش روابط ایران با همسایگان را ندارد
  • مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
  • مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد
  • توسعه همکاری‌های برق و انرژی ایران و ترکمنستان
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • تاکید بر توسعه همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی
  • توسعه همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی