Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،صلوات بر رسول الله (ص) و خاندان مطهر ایشان از پر فضیلت‌ترین اعمال ماه شعبان محسوب می‌شود، همچنان که پیامبر (ص) در روایتی فرمود «وَ أَکْثِرُوا فِی شَعْبَانَ الصَّلَاةَ عَلَى نَبِیِّکُمْ وَ أَهْلِه‏ ...» یعنی در شعبان زیاد بر نبی خود و اهل بیت او صلوات بفرستید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(النوادر (للأشعری)، ص ۱۷) مضاف بر اینکه یکی از آداب این ماه، دعایی مشهور به صلوات شعبانیه است که از امام سجاد علیه‌السلام برای ما به یادگار رسیده است؛ دعایی که هر فراز آن با ذکر شریف صلوات آغاز می‌شود.

اما یکی از آثار مهمی که برای صلوات ماه شعبان بر شمرده‌اند، دستیابی به شفاعت ویژه رسول الله صلی الله علیه و آله است. آن حضرت در ادامه روایت خویش فرمود «وَ سُمِّیَ شَهْرُ شَعْبَانَ‏ شَهْرَ الشَّفَاعَةِ لِأَنَّ رَسُولَکُمْ یَشْفَعُ لِکُلِّ مَنْ یُصَلِّی عَلَیْهِ فِیهِ» یعنی ماه شعبان به ماه شفاعت نامگذاری شد، زیرا رسول شما هرکه را که بر او در این ماه صلوات بفرستد، شفاعت می‌کند؛ نکتۀ جالب این است که در بخش‌های انتهایی از صلوات شعبانیه این‌طور از خداوند درخواست شفاعت پیامبر (ص) را می‌کنیم «اللَّهُمَّ فَأَعِنَّا عَلَی الاسْتِنَانِ بِسُنَّتِهِ فِیهِ وَ نَیْلِ الشَّفَاعَةِ لَدَیْهِ»؛ یعنی خدایا ما را بر پایبندی بر سنت پیامبر خود یاری کن و به شفاعت نزد او نائل کن.

دربارۀ شفاعت این نکته ضروری است که بدانیم وقتی از این مفهوم سخن می‌گوییم، ذهن‌ها عمدتاً به شفاعت در عالم قبر، برزخ یا قیامت کشیده می‌شود، در حالی که انسان‌های مؤمن و یا پاک‌طینتان در همین دنیا هم مشمول شفاعت می‌شوند. این مفهوم در یک دید کلی یعنی دستگیری از مستضعفان و نجاتشان از عمق رذالت‌ها و پستی‌ها و قرار دادن آن‌ها در مسیر حق تا رسیدن به رضوان خدا در بهشت است؛ یعنی خروج از ظلمت دنیا به‌سوی نور خداوند. از این رو این کار ممکن است در دنیا، عالم برزخ و یا قیامت صورت بگیرد.

به عنوان نمونه وقتی می‌گوییم حضرت زهرا (س) شفاعت امت را بر عهده می‌گیرند و ایشان را وارد بهشت می‌کنند، مقدمۀ این کار، دستگیری از شیعیان و نجاتشان از آتش قیامت و رشد دادن ایشان تا رسیدن به بهشت و رضوان خدا است. این معنا را در همان فراز‌های صلوات شعبانیه اینطور از امام سجاد (ع) می‌آموزیم: اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْهُ لِی شَفِیعاً مُشَفَّعا وَ طَرِیقاً إِلَیْکَ مَهْیَعا وَ اجْعَلْنِی لَهُ مُتَّبِعا حَتَّی أَلْقَاکَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَنِّی رَاضِیا وَ عَنْ ذُنُوبِی غَاضِیا قَدْ أَوْجَبْتَ لِی مِنْکَ الرَّحْمَةَ وَ الرِّضْوَانَ وَ أَنْزَلْتَنِی دَارَ الْقَرَارِ وَ مَحَلَّ الْأَخْیَارِ؛ یعنی خدایا، او را برا من شفیعی با شفاعت پذیرفته و راهی روشن به سویت قرار بده و مرا پیرو او گردان، تا آنگاه که تو را در قیامت دیدار کنم، درحالی‌که از من خشنود باشی و از گناهانم چشم پوشیده باشی، و رحمت و رضوانت را بر من واجب کرده و مرا در بهشت و جایگاه خوبان درآورده باشی.

بیشتر بخوانید

حکمت نامگذاری ماه شعبان در بیان معصومین/ ماهی که پاداش نیکی‌ها ۷۰برابر می‌شود

امام سجاد (ع) در این فراز، مقدمه قرار گرفتن در مسیر خداوند، تبعیت از رسول الله (ص) تا رسیدن به لقای الهی در قیامت و دستیابی به رضوان و جایگاه خوبان را در گروی شفاعت پیامبر (ص) معرفی می‌کنند، از این رو ابتدا فرمود «اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْهُ لِی شَفِیعاً مُشَفَّعا». نکته بعد اینکه قرارگیری در مسیر خداوند و تبعیت از نبی خدا (ص)، عملی است که باید در دنیا صورت بگیرد که مقدمۀ آن شفاعت است. این درجه از شفاعت را خداوند در آیه ۴۳ سوره احزاب اینگونه بیان می‌کند: «هُوَ الَّذی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَ مَلائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ کانَ بِالْمُؤْمِنینَ رَحیما؛ اوست که با ملائک خود بر شما (مؤمنان) صلوات مى‏‌فرستد تا شما را از تاریکى‏‌ها به سوى نور بیرون آورد و او به مؤمنان مهربان است.» حال خداوند ماه شعبان را برای مؤمنان فرصتی قرار داد تا به واسطۀ صلوات بر رسول خویش به یکی از عالی‌ترین درجات شفاعت در دنیا و آخرت دست یابند.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پیامبراکرم ماه شعبان ماه شعبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۴۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام محمد بارانی در خطبه‌های نمازجمعه شهرستان در اجتماع باشکوه نمازگزاران جمعه در مسجد میرکمال الدین با گرامیداشت روز ایمنی حمل و نقل، انسان، خودرو و جاده را از عوامل مهم و موثر در ایمنی جاده ای ارزیابی کرد.

وی وسیله نقلیه را عامل مهمی در ایمنی حمل و نقل ارزیابی و با انتقاد از کیفیت ضعیف و قیمت بالای خودروی داخلی، گفت: متاسفانه صنعت خودروسازی نتوانسته به مطالبات و خواسته‌های مردم توجه کند و همین خودروهای بی‌کیفیت با افزایش قیمت و ماه‌ها انتظار به مردم تحویل می‌شود که مسئولان باید با استفاده از فناوری روز به سمت افزایش کیفیت و کاهش قیمت حرکت کنند و این مطالبه به حق مردم محقق گردد.
 
حجت الاسلام بارانی ضمن بیان آمار جاده سازی در بعد از انقلاب و تحولات و خدمات بزرگ در احداث جاده‌های بین شهری و روستایی در کشور، یادآور شد: ما شاهد انقلاب راه‌سازی در دهه‌های اخیر بوده‌ایم به گونه‌ای که رشد قریب به پنج درصدی در جاده‌های کشور، رشد سیزده برابری در جاده‌های روستایی و هشت برابری در احداث آزاد راه را شاهد هستیم و همگی اینها جدای از رشد و پیشرفت در خطوط ریلی، هوایی و دریایی است.
 
وی با اشاره به محرومیت باقیمانده رودان در حوزه راهسازی علیرغم خدمات فراوان، اظهار کرد: متاسفانه برخی جاده‌ها متناسب با شرایط دهه‌های گذشته است و امروز با توجه به حجم ترافیک و خودرو جوابگو نیست که مسیر روستای آبنما به سمت بخش جغین از جمله این موارد است که هم عرض جاده و هم کیفیت آن موجب گلایه و نارضایتی مردم نجیب این مناطق شده که امیدوارم متولیان حوزه راهداری و راهسازی این صدای مردم را بشنوند و برای حل آن برنامه‌ریزی و تدبیر نمایند.
 
رییس شورای فرهنگ عمومی رودان، شوراها را نماد حضور اراده مردم در مدیریت شهر و روستا معرفی کرد و ضمن گرامیداشت روز شوراها گفت: توصیه‌ام به شوراها، حضور مستمر در بین مردم و استماع مشکلات و مطالبات و ایده‌های نخبگانی در مسائل مناطق و پرهیز از سیاست زدگی و عوام فریبی در مدیریت شهر و روستاست.
 
امام جمعه شهرستان رودان، با تبریک روز جهانی کار و کارگر ضمن بیان فضائل کارگر و کار از نگاه اسلام، خاطرنشان کرد: نگاه اسلام به این مقوله بسیار متفاوت از نگاه غرب است و به برکت همین نگاه، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر در پس از انقلاب هستیم به گونه‌ای که در مکتب امامین انقلاب کارگر عنصری ارزشمند و رزمنده میدان جهاد اقتصادی معرفی شده است.
 
وی ضمن تأکید بر توجه دستگاه‌های متولی بر نظارت و حمایت از حق کارگران، یادآور شد: حقوق مکفی، امنیت شغلی وتوانمندسازی علمی و بیمه کارگران از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه شود و غفلت و سهل انگاری در موضوع کارگران قابل قبول و اغماض نخواهد بود.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • امام جمعه قم: از نیروی انتظامی و کسانی که زخم زبان‌ها را به جان خریدند تشکر می‌کنیم
  • اجرای بیش از ۲ هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی
  • برکت عمر انسان در سایه عمل حسنه است
  • معرفی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی
  • عکس| ترانه علیدوستی در ۲۰ سالگی
  • «عمه فائقه» یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • «عمه فائقه» سریال یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • تفال به حافظ چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ دو یار زیرک و از باده کهن دومنی..