Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل بانک مرکزی گفت: مشکل ما از افزایش قیمت بنزین شروع شد و نمودار قیمت ارز نشان می‌دهد که شرایط خوبی در کشور ایجاد نکرد و همه را متاثر نمود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، دهه 90 در حالی به پایان رسید که بررسی متغیرهای اقتصادی نشان می‌دهد اقتصاد ایران در این مدت شرایط بسیار پر نوسانی را پشت سر گذاشته‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد بالای نقدینگی، تورم و جهش نرخ‌ ارز در کنار رشد اقتصادی پایین مشخصه اصلی اقتصاد ایران در دهه 90 است. اقتصادآنلاین با حضور جمعی از اقتصاددان موافق و مخالف عملکرد بانک مرکزی، پنج‌شنبه 19 فروردین 1400 ساعت 21 در کلاب اقتصاد آنلاین و با حضور دکتر عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی به بررسی عملکرد این بانک در چند سال اخیر می‌پردازد. این برنامه به طور همزمان از سایر شبکه‌های اجتماعی اقتصاد آنلاین نیز پخش می‌شود.

مشروح این گفت و گو به شرح زیر است:
رییس کل بانک‌مرکزی در کلاب‌هاوس اقتصادآنلاین گفت: تصمیم اینکه من سفیر چین شوم گرفته شده بود و من ده روز سفیر چین بودم ولی برای اجلاس سفرا به تهران برگشتم و همان روز دوم رییس جمهور بنده رو خواستند و برای شرایط ارزی مشورت خواستند و ایشان پیشنهاد پدیرش مسئولیت بانک مرکزی را به من دادند.


می‌دانستم پذیرش مسئولیت بانک‌مرکزی چقدر سخت است/پیچ اصلی مشکلات را رد کردیم

وی افزود: برای من اهمیتی نداشت که چین یا ایران باشم تنها خدمت به مردم مدنظر بود و می‌دانستم چه مسئولیت سختی است. اما خوشحالم که سختی این ۳۲ماه را پذیرفتم و می‌دانم مردم چقدر سختی کشیدند و تحریم چقدر سخت است.
همتی ادامه داد: فشاری که به کشور وارد شد در این ۳۲ماه، می‌توانست مشکلاتی جدی‌تری برای کشور ایجاد کند که با کمک مردم و پشتیبانی مقام معظم رهبری و همکاری مجموعه دولت، پیچ اصلی مشکل را رد کنیم.
رییس کل بانک مرکزی گفت: امیدواریم تا وقتی در خدمت مردم هستیم فشار و آرامش را برای مردم بیاوریم.


مشکل بازار ارز از افزایش قیمت بنزین شروع شد/ سال ۹۹ اتفاقات وحشتناکی برای بازار ارز رخ داد


رییس بانک مرکزی با اشاره به این که در اواخر سال ۹۸ و ۹۹ اتفاقاتی افتاد که کار مدیریت ارز را مشکل کرد گفت: مشکل ما از افزایش قیمت بنزین شروع شد و نمودار قیمت ارز نشان می‌دهد که شرایط خوبی در کشور ایجاد نکرد و همه .را متاثر کرد
وی ادامه داد: اواخر سال ۹۸ هم بحث لیست سیاه اف ای تی اق شوک دیگری را وارد کرد. من که توانستم نرخ ارز را برای یکسال ۱۱تا۱۳هزارتومان حفظ کنم با. نرخ ۱۵هزارتومان مواجه شدم.
همتی افزود: در سال ۹۹ اتفاقات خیلی بدی افتاد از جمله کرونا، قیمت نفت جهانی زیر ۱۰دلار، قطع صادرات به دلیل کرونا، کاهش شدید قیمت بنزین و کاهش تقاضا برای محصولات پتروشیمی و فولاد. به این دلایل ارزی وارد کشور نشد و صادرات نفت ما در اردیبهشت و خرداد به حداقل خود رسید و همه این‌ها شوکی را به بازار ارز وارد کرد.
به گفته همتی تشدید کاهش تعهدات جمهوری اسلامی در رابطه برجام، تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، درخواست فعال شدن مکانیسم ماشه و مهم‌تر از همه تحریم ثانویه ۱۸بانک‌کشور که در سطح بین‌الملل به بازار ارز ما ضربه وارد کرد.
همتی با اشاره به این که من تمام تلاشم را کردم و در اذهان از دلار ۴۵هزار تا۶۰تومانی صحبت می‌کردند و همه این‌ها به انتظارات تورمی دامن زد و هدفگذاری تورمی ما را با مشکل مواجه کرد ادامه داد: هدف‌گذاری تورمی به این معنا نیست که حتما به آن برسیم بلکه باید به آن نزدیک شویم که نزدیک هم شدیم. ما اوراق فروختیم و با آن کسری بودجه و تشدید تورم را کنترل کردیم.

وزارت اقتصاد را مقصر کم‌فروشی اوراق
رییس بانک مرکزی در کلاب‌هاوس اقتصادآنلاین گفت: ما هم اصرار به فروش اوراق داشتیم، ولی باید دلیل کم فروشی را از دوستان وزارت اقتصاد بپرسیم، چون فرصت بسیار خوبی بود.
همتی ادامه داد: تنها از طریق کارگزاری بانک‌مرکزی ۱۲۵هزارمیلیارد تومان اوراق فروختیم که به تنهایی ۳۵واحد درصد از افزایش نقدینگی جلوگیری کرد. هرچند دیر اقدام کردیم، اما فرصت خوبی بود و سعی کردیم از آن خوب استفاده کنیم.

بانک‌مرکزی هیچ دخالتی در تعیین نرخ ارز نمی‌کند/ اگر نظر من ملاک بود حتماً FATF را تایید می‌کردم


رییس کل‌بانک‌مرکزی گفت: دخالت بانک‌مرکزی در بازار ارز و تعیین نرخ را به طور قطعی رد می‌کنم و بانک‌مرکزی برای ثبات دخالت می‌کند و من اعتقادی به سرکوب نرخ ارز ندارم و نرخ ارز در بازار ثانویه تعیین می‌شود.
همتی ادامه داد: دو سوم تامین واردات ما در کل کشور را صادرات غیرنفتی تامین می‌کند و ما هیچ‌وقت صادرات را سرکوب نکردیم.
وی با اشاره به این که: ما ۲۵۰نفر داشتیم که صادرکننده واقعی نبودند و قانون هم گفته این‌ها را بررسی کنیم و ۶.۵میلیارد دلار ارز را به کشور وارد نکردند گفت: بعدا فهمیدیم نه آدرس درست داشتند و نه کارت بازرگانی درستی داشتند و از بین این ۲۵۰نفر، ۷۰نفر را خود قوه قضاییه اعلام کرد که از افراد بسیار تهی‌دست کارت بازرگانی گرفته بودند و ۳۰نفرشان هم الان دستگیر هستند.
همتی پیرامون پیوستن به FATF گفت: اگر از من پرسیده بودند حتما FATF را تایید می‌کردم، ولی من صاحب نظر نیستم و جای دیگر باید تصمیم بگیرند.

این خبر در حال تکمیل است...

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بازار ارز قیمت بنزین تورم رییس کل بانک مرکزی قیمت بنزین بازار ارز نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۴۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی

امتداد - با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ  2051.7 هزار میلیارد ریال اقدام کرد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ؛ گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی (۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به شرح زیر است: 


بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی(تابا) اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی (تابا) اقدام کنند.     بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی مطابق با ضوابط تعیین شده) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سقف دالان نرخ سود (۲۴ درصد) استفاده کنند. برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • سیگنال بانک مرکزی به بازار ارز/ استفاده از منابع مسدودی آزادشده ارزی کلید خورد
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند