Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@03:37:23 GMT

تحریم المپیک، اتفاقی با سابقه‌ای تاریخی

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۲۵۸۶۱

تحریم المپیک، اتفاقی با سابقه‌ای تاریخی

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، المپیک به عنوان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان، محلی مناسب برای اعلام مواضع سیاسی کشور‌های شرکت کننده است. با وجود تاکید شدید کمیته بین المللی المپیک بر تفکیک سیاست و ورزش از یکدیگر، واقعیت چیز دیگری است. سایه سیاست همیشه بر سر ورزش بوده و هرگاه لازم بوده از آن بهره برداری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون نیز در سال ۲۰۲۲ هستند کشور‌هایی که با بهانه گیری‌های مختلف حاضر به حضور در این مسابقات نیستند؛ مانند کشور کره شمالی که اعلام کرده است در المپیک ۲۰۲۲ توکیو شرکت نخواهد کرد.

وزارت ورزش کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: کمیته المپیک کره شمالی تصمیم گرفته است در سی و دومین دوره از بازی‌های المپیک شرکت نکند تا از بازیکنان برابر بحران بهداشت جهانی ناشی از شیوع کووید ۱۹ محافظت کند؛ اما تحلیلگران اعلام کرده‌اند که ممکن است عوامل دیگری نیز در این امر موثر بوده باشند.

به بهانه کناره گیری کره شمالی از بازی‌های المپیک توکیو، نگاهی انداخته ایم به کشور‌هایی که از رقابت‌های المپیک در سال‌های گذشته کناره گیری کرده بودند.

۱. در سال ۱۹۲۸، زنان ورزشکار بریتانیا برای اعتراض به عملکرد فدراسیون بین المللی دو و میدانی از شرکت در بازی‌های المپیک آمستردام خودداری کردند. اتفاقی که در زمان خودش و به دلیل حضور بانوان در این کناره گیری بسیار مهم و نادر بود.

۲. در المپیک زمستانی سال ۱۹۳۶، کشورهای اتریش و سوئیس از شرکت در رقابت‌های اسکی خودداری کردند؛ چرا که ورزشکارانی که معلم اسکی نیز بودند، حرفه‌ای تلقی شده و از حضور در بازی‌ها محروم شده بودند.

۳. اولین بار که به دلایل سیاسی ورزشکاران کشور‌های مختلف این مسابقات را تحریم کردند به سال ۱۹۵۶ باز می‌گردد. در آن سال کشورهای هلند، سوئیس و اسپانیا برای اعتراض به سرکوب شور‌ش‌های مردمی در مجارستان و کشور‌های مصر، عراق، کامبوج و لبنان به خاطر بحران کانال سوئز، از اعزام ورزشکاران خود به بازی‌ها چشم پوشیدند.

۴. در سال ۱۹۷۶، نوبت به کشور‌های آفریقایی رسید که چند روزی پس از آغاز رقابت‌ها، به ورزشکارانشان دستور بازگشت به وطن را دادند. در آن روزها، تیم راگبی زلاند نو، علی رغم تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه آفریقای جنوبی، دیداری با تیم ملی راگبی این کشور برگزار کرد. اتفاقی که مشکلات زیادی را برای آفریقایی‌ها به ارمغان آورد. ۲۸ کشور آفریقایی برای اعتراض به ادامه حضور زلاند نو در رقابت ها، دست به تحریم بازی‌ها زدند و ورزشکاران خود را به وطن فراخواندند.

۵. نخستین تحریم بزرگ در تاریخ بازی‌های المپیک به سال ۱۹۸۰ میلادی باز می‌گردد. ایالات متحده آمریکا، آلمان و ۶۳ کشور غربی در اعتراض به اشغال افعانستان توسط ارتش اتحاد شوروی سابق، بازی‌های المپیک ۱۹۸۰ مسکو را تحریم کردند و از اعزام ورزشکاران خود به این پیکار‌ها خودداری کردند.

۶. ۴ سال بعد از مسابقات المپیک روسیه، اتحاد جماهیر شوروی و ۱۴ کشور عضو بلوک شرق درصدد انتقام برآمدند و به تحریم بازی‌های المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس دست زدند و در این مسابقات شرکت نکردند و به نوعی پاسخ آمریکایی‌ها را به نحوه خودشان دادند.

۷. آخرین بار در سال ۱۹۸۸ بود که بازی‌های المپیک با تحریم رو به رو شد. پیکار‌های آن دوره در سئول، پایتخت کره جنوبی برگزار می‌شد و کره شمالی از حضور در مسابقات خودداری کرد. کشورهای اتیوپی، کوبا و نیکاراگوئه نیز با کره شمالی هم‌صدا شدند و در پی اعلام همبستگی خود با کره شمالی، ورزشکارانشان را به سئول نفرستادند.

۸. در سال ۲۰۰۸ نیز بحث تحریم بیست و نهمین دوره از بازی‌های المپیک در پکن (چین) مطرح شد و دلایل مطرح شدن بحث تحریم این مسابقات در پکن، ناآرامی‌های تبت و نیز مسئله نقض حقوق بشر در چین بوده است.

بیشتر بخوانید

صاعقه جان یک موج سوار را پیش از المپیک توکیو گرفت

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: المپیک توکیو دنیای ورزش تحریم بازی های المپیک کره شمالی رقابت ها بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۵۸۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موج گرمای کم‌ سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس

جنوب و جنوب شرق آسیا طی هفته گذشته درگیر موج گرما بودند و دما در این مناطق تا ۴۵ درجه سانتیگراد نیز بالا رفت.

به گزارش ایسنا، همچنین در پی صدور هشدارهای سلامتی، هزاران مدرسه در کشورهای مختلف در این منطقه مجبور به تعلیق کلاس‌های حضوری خود شدند.

از فیلیپین تا تایلند و هند تا بنگلادش، کارشناسان هواشناسی هشدار دادند که ممکن است دما در روزهای آینده از ۴۰ درجه سانتیگراد فراتر رود.

در فیلیپین، مقامات دولتی کلاس های حضوری در تمام مدارس دولتی را به دلیل گرما به مدت دو روز تعلیق کردند.

پس از اینکه دمای هوا روز شنبه در «مانیل»، پایتخت فیلیپین در این فصل از سال به رکورد ۳۸.۸ درجه سانتیگراد رسید، انتظار می‌رود هوای گرم تا اواسط ماه مه ادامه داشته باشد.

در همین حال در بنگلادش هم مدارس پنج منطقه از جمله «داکا»، پایتخت این کشور به دلیل موج گرما تعطیل باقی ماندند.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که اداره هواشناسی این کشور هشدار گرمای جاری را از روز یکشنبه به مدت ۷۲ ساعت تمدید کرد.

گفته می‌شود حداقل هشت نفر از جمله دو معلم مدرسه در روز یکشنبه در شش منطقه از جمله داکا جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش اداره هواشناسی بنگلادش، امواج گرما به مدت ۲۹ روز تا روز دوشنبه سراسر کشور را تحت تاثیر قرار داد که طولانی ترین موج گرمای ثبت شده در تاریخ این کشور از سال ۱۹۴۸ میلادی تاکنون است.

تایلند هم تحت تاثیر موج گرما قرار گرفته است. گرمازدگی امسال حداقل جان ۳۰ نفر را در تایلند گرفته است.

همچنین در کامبوج، میانمار و ویتنام هم کارشناسان هشدار دادند که دمای هوا در روزهای آینده ممکن است از ۴۰ درجه سانتیگراد فراتر رود.

به گزارش آناتولی، دمای جهانی در سال گذشته به بالاترین حد خود رسید و سازمان ملل اعلام کرد آسیا با سرعتی ویژه در حال گرم شدن است.

میزان گرم شدن زمین در طولانی‌مدت اکنون در مقایسه با دوران پیشاصنعتی زمین، پیش از انقلاب صنعتی و دورانی که بشر هنوز استفاده از سوخت‌های فسیلی را شروع نکرده بود، حدود ۱.۱ تا ۱.۲ درجه سانتی‌گراد است.

هرچند جهان با وجود همه تلاش‌ها برای مهار گازهای گلخانه‌ای در مسیر رسیدن به میزان افزایش دمای حدود ۲.۵ درجه سانتی‌گراد تا سال ۲۱۰۰ است. سازمان ملل اعلام کرده است که حفظ حد ۱.۵ درجه سانتی‌گراد افزایش دما به سرعت در حال ناممکن شدن است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پوستر سپاهان برای بازی پرسپولیس بدون کری و جنجال
  • ساقط کردن ۶ موشک «اتکمز» آمریکا توسط ارتش روسیه/ «مغز متفکر پوتین»: اوکراین نباید وجود داشته باشد
  • عکس/ رونمایی از شکلات بازی‌های المپیک پاریس
  • هاآرتص: اسرائیل با تحریم آکادمیک بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است
  • پنج بازیکن مشترک بین استقلال و تراکتور؛ انگیزه مطهری برای درخشش
  • اصابت موشک کره‌شمالی به اوکراین؟
  • پنج بازیکن مشترک بین استقلال و تراکتور/ انگیزه مطهری برای درخشش
  • ادعای ناظران درباره اصابت موشک ساخت کره‌شمالی به خارکیف اوکراین
  • الکلاسیکوی برگشت ایران بدون 5 بازیکن مشترک
  • موج گرمای کم‌ سابقه در آسیا و تعطیلی مدارس