Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@21:59:30 GMT

سنگ اندازی ها در مسیر نشست وین

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۲۶۳۹۷

سنگ اندازی ها در مسیر نشست وین

نشست کمیسیون مشترک برجام که روز سه شنبه هفدهم فروردین ماه در وین با حضور هیات هایی از ایران و گروه ۱+۴ برگزار شد، انتظارات را برای نجات برجام در ماه های پایانی دولت روحانی بالا برد. نه فقط خبرهای انتشاریافته در خصوص نشست، مثبت بود بلکه توافق صورت گرفته مبنی بر تشکیل دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام برای انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته‌ای، از تکاپوی همه طرف ها برای احیای توافق حکایت می کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از نشست «انریکه مورا» رئیس نشست کمیسیون مشترک برجام و معاون مسوول سیاست خارجی اروپا آن را سازنده خواند و دیگر نمایندگان حاضر نیز آن را مثبت و موفقیت آمیز ارزیابی کردند.

در همین ارتباط حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران روز چهارشنبه و یک روز پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در جلسه هیات دولت با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد فصل تازه‌ای از تجدید حیات برجام هستیم، گفت: همه کشورهایی که در برجام متعهد بودند، این روزها در وین اجتماع کرده‌اند و با ترکیب‌های مختلف، ترکیب ۱+۴ با حضور ایران، ترکیب ۱+۴ جداگانه با حضور آمریکا، به هر نحوی که بوده، اما یک صدای واحد امروز شنیده می‌شود و آن اینکه همه اطراف این توافق هسته‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ راه‌حلی بهتر از توافق برجام و هیچ مسیری جز اجرای کامل برجام وجود ندارد.

اگر چه برداشته شدن قدم هایی رو به جلو در وین نشاط را به اعضای توافق بازگرداند اما این خبری نبود که به مذاق مخالفان برجام و نیز دشمنان منطقه ای ایران خوش آید. بنابراین دشمنان خارجی حتی تحرکات خرابکارانه را در پیش گرفتند.

مخالفت با برجام

برخی طیف ها از روزهای نخست مذاکرات هسته ای در قالب «دلواپسان» قصد داشتند مانع تداوم گفت وگوها و امضای توافق شوند. این طیف  تحریم‌های ناعادلانه شورای امنیت را ناچیز شمردند و پس از برجام نیز مخالفت خود با این توافق را از هر طریق ممکن مطرح کردند. اینک نیز که مذاکرات در نشست وین شروع شده، برخی در داخل کشور  از تیم مذاکراه کننده می خواهند نشست را ترک کنند چرا که لغو تحریم ها نیاز به مذاکره ندارد. از نگاه ناظران، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین اهداف برخی جناح های سیاسی ، ممانعت از احیای برجام و بازگشت آمریکا به توافق تا قبل از انتخابات است.

همزمان ، موج برجام ستیزی در آمریکا نیز به جریان افتاده که طیف وسیعی از این اعتراضات در بین نمایندگان جمهوریخواه کنگره است. به عنوان نمونه «جیمز اینهاف» سناتور جمهوریخواه ایالت اوکلاهامای آمریکا در بیانیه ای که پیش از نشست وین در وبگاه مجلس سنای این کشور منتشر شد به این نشست و حضور نماینده آمریکا در آن واکنش نشان داد و تهدید کرد چنانچه واشنگتن به توافق هسته ای با ایران باز گردد، ائتلاف فراحزبی در کنگره بار دیگر برجام را رد خواهد کرد.

«جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در دوره ترامپ که مدتی از وی خبری نیست، روز چهارشنبه در توییتی نوشت: لغزش طولانی به سوی تسلیم آغاز شده است. ایران و آمریکا گفت‌وگوها را درخصوص احیای برجام که به طرز وحشتناکی در مجبور کردن ایران برای ترک همیشگی و غیرقابل بازگشت جاه‌طلبی‌های هسته‌ایش شکست خورده بود ، آغاز کرده‌اند.

کارشناسان بر این باورند که از منظر آمریکایی‌های ستیزه جو و تندرو، «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران متهم به سازش با ایرانی‌ها و امتیاز دادن است. بنابراین هرچه این مذاکرات طولانی‌تر شود به طور طبیعی فشارها از داخل ایران و آمریکا بر تیم مذاکره‌کننده نیز بیشتر خواهد بود که اصلا به نفع حاضران نخواهد بود.

سنگ اندازی منطقه ای در مسیر برجام

برخی بازیگران منطقه  هستند که با احیای برجام مشکل دارند و پس از نشست موفقیت آمیز وین دست به اعتراض زدند. در همین پیوند پایگاه «حرکه الحریه و التغییر» وابسته به مخالفان نظام پادشاهی عربستان در گزارشی نوشت که بی‌اعتنایی دولت «جو بایدن» به درخواست سعودی ها برای مشارکت در مذاکرات هسته‌ای با ایران موجی از خشم را در دربار سلطنتی این کشور بوجود آورده است.

واکنش رژیم صهیونیستی ولی فراتر از اعتراض کلامی و با اقدام تروریستی و خرابکارانه همراه بود. در روز سه شنبه همزمان با مذاکرات وین، کشتی نظامی ایرانی «ساویز» مستقر در دریای سرخ در اثر حمله مین آسیب دید.

«نیویورک‌تایمز» این حمله را از از سوی اسراییل دانست و به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش کرد که اسرائیل پس از اقدام، آمریکا را مطلع کرده که به کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ حمله کرده اما سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش با رد هرگونه نقش نظامیان آمریکایی در این حادثه، تاکید کرد که هیچ یک از نیروهای آمریکایی در حمله به این کشتی نقشی نداشته‌اند.

در مجموع، احیای برجام به معنی لغو تحریم ها، آزادی پول های بلوکه شده، ترمیم مراوادات و مناسبات تهران با جهان است و این موضوعی نیست که دشمنان خارجی به راحتی با آن کنار بیایند. 

برچسب‌ها برجام وین جو بایدن رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام وین جو بایدن برجام وین جو بایدن رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اخبار کنکور کمیسیون مشترک برجام احیای برجام هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۶۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا

به گزارش صدای ایران از انتخاب،محمدجواد ظریف می‌گوید در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند. 

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران در سلسله نشست‌های چهلمین سال تاسیس انتشارات اطلاعات و در نشست اول آن با عنوان «ژئوپلیتیک خلیج‌فارس» به سخنرانی پرداخت که مهمترین اظهارات او به نقل از جماران به شرح زیر است:

دنیا گرفتار چالش شناختی است.

خطا‌هایی که بعضا صورت می‌گیرد به دلیل شناخت و ادراک نادرست است.

دوستان ما در جنوب خلیج فارس ادراک خود را اصلاح می‌کنند و ما در اصلاح این ادراک تا حدودی عقب هستیم.

هنوز این تفکر غلط خرید امنیت در این کشور‌های عربی وجود دارد البته ان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با وابستگی به یک قطب برای خود امنیت تامین کنند.

کویت قبل از اینکه به کشتی‌های خود پرچم امریکا بزنند پرچم شوروی را نصب کرده بودند

این کشور‌ها این مشکل ادراکی را کماکان دارند که باید امنیت را خرید و نخستین آنها صدام بود. آنها تلاش کردند امنیت را با کمک صدام بخرند.

یکی از رهبران کشور‌های حاشیه خلیج فارس شخصا به آقای روحانی گفتند که ما ۷۵ میلیارد دلار به صدام پرداخت کردیم.

زمانی که ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت و طارق عزیز گفت تا مذاکره صورت نگیرد، آتش بس صورت نمی‌گیرد، دبیرکل وقت سازمان ملل به وزیرخارجه وقت دولت ریگان زنگ زد و او به دبیرکل جواب داد که ما در مهرماه که به نیویورک بیاییم با شما در این باره گفتگو خواهیم کرد. می‌دانید که تاریخ را نمی‌توان فراموش کرد.

وقتی این شرایط پیش امد دبیرکل به پادشاه وقت سعودی زنگ زد و ملک فهد در تماس با صدام، او را به پذیرش آتش بس متقاعد کرد. پادشاه وقت به صدام می‌گوید: «غرور ایرانی را زیر پا نگذار.» عربستان در ان زمان این فهم را داشت که نمی‌تواند کاملا به صدام اعتماد و تکیه کند، اما در عمل متفاوت هم عمل می‌کرد. 

وقتی سیاست خرید امنیت از عراق شکست خورد، این کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس برای خرید امنیت به سراغ شوروی و امریکا رفتند.

همین کشور‌ها امروز برای خرید امنیت به سراغ اسراییل رفتند و متوجه نیستند که اسراییل در تاریخ خود از هیچکس حمایت نکرده و حتی به امریکایی‌ها در مذاکرات آزادی گروگان‌ها لگد زده اند. اسراییل در تاریخ تقلبی خود به هیچکس رحم نکرد. این اشتباه شناختی کنار نرفته است.

زمانی که آرامکو را تیر غیب زد، سعودی‌ها انتظار حمایت از آمریکا داشتند و حالا هم به دنبال خرید امنیت از اسراییل هستند

اشتباه ادراکی دوم ما و اعراب این است که فکر می‌کنیم امریکا به دنبال گسترش حضور خود در منطقه است، اما امریکا به انتقال حضور و نفوذ به خارج از این منطقه است.

امریکا دیگر قدر قدرت نیست. ما قدرت بزرگ داریم، اما هژمون نداریم. در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند.

امریکا در حال برون سپاری تامین امنیت به اسراییل است و کشور‌های عربی منطقه که به دنبال عادی سازی رابطه با اسراییل هستند باید بدانند که دیر یا زود قربانی تامین منافع اسراییل خواهند شد

اشتباه ادراکی سوم که به ما هم بازمی گردد این است که اگر با چیزی مخالفت کردیم و، چون خود را مرکز مشروعیت عالم می‌دانیم اگر به چیزی مشروعیت ندهیم جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نمی‌کند. در کاسپین این اشتباه را مرتکب شدیم و در مذاکرات شرکت نکردیم و بستر دریا را در غیاب ما تقسیم کردند.

عدم حضور به معنای عدم شکل گیری از ترتیبات امنیتی خلیج فارس نیست بلکه به معنای عدم تامین منافع شما است. مگر جلوی طالبان را توانستیم بگیریم؟ خیر؛ از روند مذاکره حذف شدیم. همین قاعده درباره مسیر‌های مواصلاتی هم هست که از این مسیر‌ها دور ماندیم و بعضا حذف هم شدیم.

در دنیای کنونی هم امریکا نمی‌تواند با وتو در شورای امنیت، مانع از قدرت مقاومت مردم غزه شود. جنگ اسراییل با مردم غزه هفت ماه است که ادامه پیدا کرده، اما جنگ اسراییل با کشور‌های عربی شش روزه تغییر کرده است. آمریکا نمی‌تواند تصمیم گیری‌ها را وتو کند و این را دنیا و مردم و افکار عمومی این را ثابت کرده اند.

دو مبنای بازدارندگی، نصر خدا و قدرت مردم هستند.

مهم‌ترین کاری که می‌توانستیم پس از جنگ غزه بکنیم این بود که پیشنهاد توافق منع تجاوز به کشور‌های منطقه داده و کنش ایران هراسی را نابود کنیم

تصویر ترسناک ساختن از ایران، هدف اسراییل است و ما هم نباید در این تله بیفتیم.

این اشتباه ادراکی ما که خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد اشتباه است. تصور نکنیم اگر fatf را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم و با تبعات ان روبه رو نمی‌شویم

دنیای امروز هرروز در حال تغییر است و ما هم هرروز باید فکر خود را نو کرده و تفکر جهان دو قطبی را کنار بگذاریم و واقعیت‌ها را ببینیم

بسیاری از انگاره‌های ما درباره نظم جهانی و حتی مردم خودمان غلط است

همسایه‌ها برای ما فرصت هستند.

مردم برای ما فرصت هستند نه تهدید. به فرصت، امکان بالندگی بدهیم

دیگر خبرها

  • بلینکن: راه‌های دیگری به جای حمله به رفح وجود دارد
  • رایزنی ایران و افغانستان بر تقویت ترانزیت از مسیر چابهار
  • بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا
  • حماس: بلینکن وزیر خارجه اسرائیل است نه آمریکا
  • ببینید| نظر وزیر اسبق بهداشت درباره برجام و محمدجواد ظریف/ «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم وضعیت عوض شده»
  • آکسیوس: توافق حماس و اسرائیل تنها امید بایدن است
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • دشمنان با جنگ رسانه‌ای در مسیر مردم و انقلاب سنگ اندازی می‌کنند
  • بایدن: آمریکا، مصر و قطر درباره توافق آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس غزه همکاری خواهند کرد