Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: نبرد استراتژیک در استان «مأرب» یمن طی هفته های اخیر وارد مراحل حساس و سرنوشت سازی شده است. نیروهای مقاومت یمن طی روزهای گذشته دستاوردهای مهمی را در استان مأرب محقق ساخته اند؛ دستاوردهایی که ائتلاف متجاوز سعودی پیش بینی آن را نمی کرد.

آخرین گزارش ها از تحولات میدانی یمن حاکی از آن است که بسیاری از پادگانها و مراکز نظامی در نزدیکی پایگاه نظامی «صحن الجن» به دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن فتح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزون بر این، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر مناطق راهبردی الفجوه، الحرامله و السیطره مسلط شدند. از سوی دیگر، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر سه تپه راهبردی در منطقه ایدات الراء در صرواح سیطره یافته اند.

دستاوردهای نیروهای مقاومت یمن در استان مأرب موجب شده است تا جنگنده های متجاوز سعودی مناطق مختلف این استان را طی ۴۸ ساعت گذشته هدف بمباران شدید قرار دهند پیشروی های گسترده ارتش و کمیته های مردمی یمن در مأرب درحالی است که طبق آمار مرکز رسانه ای استان مأرب یمن، جنگنده‌های ائتلاف سعودی از آغاز تجاوز به یمن تا کنون، بیش از ۳۰ هزار بار استان مأرب را هدف قرار دادند.

بر اساس آمار مرکز رسانه ای استان مأرب یمن، جنگنده بمب افکن های ائتلاف سعودی طی تنها سال جاری میلادی (۲۰۲۱) بیش از دو هزار بار استان مأرب را بمباران کردند.

بنابر این آمار، حملات هوایی ائتلاف سعودی به استان مأرب به شهادت یا زخمی شدن ۷۹۶ غیرنظامی که بیش تر آنها زنان و کودکان هستند، منجر شده است. حملات هوایی ائتلاف سعودی همچنین منجر به آوارگی بیش از ۵۴ هزار و ۱۴۷ خانواده شده که بیش از سه هزار و ۷۷۳ خانواده به صنعاء پایتخت یمن کوچ کردند.

از سوی دیگر، جنگنده های رژیم سعودی به منظور ممانعت از تداوم پیشروی های نیروهای مقاومت یمن در جبهه مأرب، مناطق مختلف این استان را طی روزهای اخیر هدف سنگین ترین حملات هوایی قرار داده اند. در همین ارتباط، شبکه المسیره یمن با انتشار گزارشی اعلام کرده است: جنگنده های سعودی طی ۴۸ ساعت گذشته مناطق «جبل مراد»، «صرواح» و «مدغل» واقع در مأرب را بیش از ۱۶ مرتبه بمباران کردند.

بمباران گسترده مناطق مختلف مأرب با هدف جلوگیری از رسیدن نیروهای مقاومت یمن به این شهر صورت می پذیرد. درحال حاضر نیروهای یمنی تنها در چند کیلومتری شهر مأرب قرار گرفته اند و هر لحظه امکان مخابره شدن خبر رسیدن آنها به شهر مذکور وجود دارد. همین مسأله نگرانی های عربستان سعودی را دوچندان ساخته است.

درست به همین دلیل است که عربستان سعودی چندی پیش طرح ادعایی خود برای برقراری آتش بس در نقاط مختلف یمن ازجمله مأرب را ارائه کرد. سعودیها از رهگذر طرح مذکور به دنبال آن بودند تا سلسله پیشروی های نیروهای مقاومت را متوقف سازند. طبیعی است که اگر ائتلاف متجاوز سعودی در شهر مأرب و در عرصه میدانی دست برتر را داشت هیچگاه طرح برقراری آتش بس را ارائه نمی کرد.

ائتلاف سعودی پس از متحمل شدن شکست های فراوان در جبهه مأرب اکنون به منظور فرار از شکست نهایی به دنبال ورود به «نبرد شهری» است اکنون که یمنی ها مخالفت قاطعانه خود با برقراری هرگونه آتش بس به ویژه در مأرب را رد کرده اند، ائتلاف متجاوز سعود به فکر پیاده سازی سناریوی جدیدی در این شهر افتاده است و آن، ورود به «جنگ شهری» است. آخرین اخبار میدانی حکایت از آن دارند که عربستان سعودی و امارات تجهیزات و تسلیحات نظامی سنگین خود را از استان مأرب خارج ساخته اند. ائتلاف سعودی پس از پی بردن به بی نتیجه بودن استفاده از تسلیحات مذکور در نبرد مأرب دست به چنین اقدامی زده است.

در همین ارتباط، روزنامه لبنانی «الأخبار» اعلام کرده است: ائتلاف سعودی در اواسط هفته کنونی به عناصر خود دستور داد که باقیمانده تسلیحات سنگین موجود در جبهه‌های عملیاتی اطراف مأرب را خارج کنند که از جمله این سلاحها می‌توان به خودروهای زرهی آمریکایی «اوشکوش» اشاره کرد.

در ادامه مطلب این روزنامه لبنانی آمده است: رویکرد جدید ائتلاف سعودی در خارج کردن خودروهای زرهی از مأرب نشان می‌دهد که وجود این خودروها نتوانسته است باعث کاهش تلفات انسانی در میان مزدوران وابسته به ریاض و ابوظبی در جنگ علیه ملت یمن شود. به نظر می رسد که عربستان سعودی و امارات به دنبال ورود به نبرد شهری در مأرب هستند تا شاید از این رهگذر نتیجه نبرد را به نفع خود رقم بزنند.

کد خبر 5184815 رامین حسین آبادیان

منبع: مهر

کلیدواژه: یمن عربستان سعودی جنگ 2015 یمن مأرب یمن ایالات متحده امریکا عراق ایران روسیه برجام رژیم صهیونیستی عربستان سعودی ترکیه فلسطین اردن کمیسیون ویژه برجام افغانستان سوریه اوکراین ارتش و کمیته های مردمی یمن نیروهای مقاومت یمن عربستان سعودی ائتلاف سعودی استان مأرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۶۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ

همزمان با نزدیک شدن جمهوری های ارمنستان و آذربایجان به توافق صلح، پرچم کشورهای روسیه و ترکیه از منطقه‌ای در قره باغ به نشانه خروج نیروهای حافظ صلح پایین آورده شد.

به گزارش مشرق،پس از آنکه نیروهای حافظ صلح روس به حضور چند ساله خود در منطقه قفقاز جنوبی پایان دادند، پرچم روسیه و ترکیه نیز دیروز جمعه به مناسبت بسته شدن مرکزی که برای نظارت بر آتش بس در قره باغ ایجاد شده بود، پایین آورده شد.

در نوامبر سال ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) نزدیک به دو هزار نیروی حافظ صلح روسیه بر اساس توافقی با میانجیگری مسکو که به شش هفته درگیری میان نیروهای جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان پایان داد، به قره باغ اعزام شدند.

اما در سپتامبر سال گذشته جمهوری آذربایجان در نهایت قره باغ را با زور بازپس گرفت و باعث کوچ اجباری ۱۲۰ هزار ارمنی ساکن این منطقه شد.

پس از این رویداد، ارمنستان مسکو را به عدم حمایت از منافع ایروان متهم کرد؛ اتهامی که مسکو آن را رد کرد.

روسیه نیز که پیش از این قرار بود نیروهای حافظ صلح خود را تا سال ۲۰۲۵ در منطقه حفظ کند، در اوایل ماه جاری میلادی تصمیم به خروج آنها گرفت.

این نیروها شامل سربازانی از روسیه و ترکیه و همچنین جمهوری آذربایجان بودند که در شهر متروکه ای به نام آغ دام که از سال ۲۰۲۰ در کنترل باکو قرار دارد، مستقر شده بودند.

سرگئی ایستراکوف معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه پس از خروج نیروهای حافظ صلح روس از این منطقه، از دوستی میان سه کشور قدردانی کرد و گفت: اولویت حقوق بشردوستانه بین‌المللی این امکان را فراهم کرده تا عملیات زودتر از موعد تکمیل گردد.

در حال حاضر گفته می شود که جمهوری های ارمنستان و آذربایجان به سمت یک توافق صلح برای پایان مناقشه قره باغ گام برداشته اند.

یک منبع وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در همین زمینه به رویترز گفت که آخرین گروه از نیروهای حافظ صلح قرار است در پایان ماه مه (۱۱ خرداد) منطقه را ترک کنند.

الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان نیز پیش از این در همین زمینه اظهار داشت: باکو ممکن است قبل از کنفرانس صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان (COP۲۹) که در ماه نوامبر (آبان) به میزبانی باکو برگزار می‌شود، توافقنامه صلح امضا کند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • شهادت ۲ فلسطینی در غرب جنین/ درگیری‌های مسلحانه مقاومت با اشغالگران در طولکرم
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • حمله به مقر صلیب سرخ در غزه/ مقرهای فرماندهی و جاسوسی اشغالگران هدف حملات مقاومت
  • دیدار یحیی السنوار با نیروهای مقاومت در خیابان‌های غزه
  • حزب‌الله لبنان کاروان نظامی اشغالگران را در کمین پیچیده‌ای به دام انداخت
  • حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیرو‌های مقاومت
  • حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیروهای مقاومت
  • پورفرجی:حضور امینی در شهرداری اهواز باعث ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی شده است
  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م