Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@15:57:20 GMT

کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها با محصولات پروبیوتیک

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۲۸۰۶۰

کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها با محصولات پروبیوتیک

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم تاج آبادی ابراهیمی دانشیار میکروبیولوژی و رئیس هیأت مدیره انجمن پروبیوتیک، با عنوان این مطلب که ما میکروبیولوژیست‌ها میکروب‌ها را امپراطورهای نامرئی زمین می‌دانیم، گفت: این موجودات نامرئی ما را در برابر میکروب‌های بیماری زا محافظت می‌کنند.

وی افزود: ما می‌توانیم با تقویت این میکروب‌های مفید که اصطلاحاً پروبیوتیک یا برای زندگی می‌گوئیم به ارتقا سلامتی کمک کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروبیوتیک ها بهترین گزینه جهت تقویت سیستم ایمنی و کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها و ضامن سلامت موجودات زنده هستند.

تاج آبادی ادامه داد: ما برای اولین بار شاخه تولید میکروب‌های کاربردی را در وزارت صنایع باز کردیم و در مقیاس صنعتی با تکنیک فریز درایر شروع به تولید نمودیم.

وی با اعلام اینکه تحقیقات برای جداسازی ایزوله‌های پروبیوتیک یک دهه قبل شروع شده بود، گفت: با گذشت یک دهه فعالیت صنعتی در حوزه تولید پروبیوتیک در حال حاضر نه تنها در این زمینه خودکفا هستیم بلکه به ۵ کشور صادرات محصول داریم و در حال حاضر برای انتقال تکنولوژی به کشورهای دیگر در حال مذاکره ایم.

تاج آبادی افزود: هر شیری که تبدیل به ماست، پنیر یا هر محصول تخمیری دیگری می‌شود برای انجام فرآیند تخمیر به آن استارتر لبنی می‌زنند. استارترهای لبنی همان میکروب‌هایی هستند که با رشد آنها تولید اسید کرده و ایجاد لخته ماست یا پنیر را می‌کنند.

وی با اعلام اینکه سالیانه حدود چند ده میلیون دلار واردات استارتر لبنی در کشور داریم، گفت: از دو منظر تأمین این ماده اولیه صنعت لبنیات بسیار حائز اهمیت و استراتژیک است.

رئیس هیأت مدیره انجمن پروبیوتیک افزود: اگر روزی به هر دلیلی استارتر وارد نشود هیچ شیری تبدیل به ماست و پنیر نمی‌شود. با توجه به اینکه استارترها میکروب‌های زنده هستند و این باکتری‌ها در محصول نهایی زنده می‌مانند و توسط کل مردم مصرف می‌شوند، بهتر است از سویه های بومی ایرانی استفاده شود که هم با توجه به زیست بوم با مردم ما سازگاری بیشتری دارند و هم طعمی را ایجاد می‌کنند که به ذائقه ما نزدیک تر است.

وی ادامه داد: آنچه ما از دنیای میکروارگانیسم ها استخراج و تولید می‌کنیم چه پروبیوتیک ها، چه استارترهای لبنی یا واکسن‌ها ضامن امنیت سلامت مردم، امنیت غذای مردم و حتی امنیت اشتغال صنایع عظیمی مثل صنعت لبنیات یا تولید پروتئین است. از سوی دیگر توجه ویژه به پدافند غیر عامل و استفاده حداکثری از سویه های بومی که سازگاری بیشتری با زیست بوم طبیعی ما دارند بسیار حائز اهمیت است.

تاج آبادی با عنوان این مطلب که ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات تخمیری لبنی در منطقه است، گفت: متأسفانه بخش اعظمی از این صنعت از نظر مالی در اختیار وارد کنندگان است و این در حالی است که ایرانیان از دیرباز در تولید محصولات لبنی تبحر بالایی داشته اند و در حال حاضر گنجینه‌ای غنی از میکرواورگانیسم های قابل استفاده در صنایع تخمیری لبنی در کشورمان وجود دارد.

وی افزود: استارترهای لبنی ارز بری بالای ۲۰ میلیون دلار دارند و جز موارد استراتژیک صنعت لبنیات محسوب می‌شوند، متأسفانه به رغم گنجینه غنی و متنوعی از میکرواورگانیسم های مورد استفاده در صنعت غذا که در کشورمان وجود این حجم بالای ارز از کشور خارج می‌شود تا استارتر لبنی به کشور وارد شود.

کد خبر 5184863

منبع: مهر

کلیدواژه: پروبیوتیک ها محصولات لبنی میکروب شناسی ویروس کرونا آمار کرونا شیوع کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا واکسن کرونا سیما سادات لاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رژیم غذایی داروسازی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران کووید 19 دارو ورزش سازمان غذا و دارو میکروب ها تاج آبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۸۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد

نصیریانی رئیس هیئت مدیره شرکت فناور گفت: روزانه ۲۰۰ تن نخ در این شرکت تولید می‌شود که اکنون با بهره گیری از روش دانش بنیان، دارای ویژگی ضد باکتری هستند.

وی افزود: نخ‌های آنتی باکتریال با نانو ذرات اکسید روی به هر دو روشِ افزودن حین ذوب ریسی و افزودن به روغن تکمیل تولید می‌شود و در نتیجه ماندگاری بالاتر نانو ذرات در بافت پلیمر خواص منسوجات تهیه شده به این روش تا مدت طولانی تری باقی می‌ماند.

نصیریانی اظهار داشت: نخ‌های ضد میکروب قابلیت شست وشو بدون کاهش اثر و جلوگیری از بوی نامطبوع این محصولات را برای استفاده در تولید فرش ها، روفرشی ها، و همچنین تولید البسه و پوشاک مناسب کرده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی تولید نخ در یزد گفت: نانو ذرات اکسید روی علاوه بر خواص آنتی باکتریالی و ضد قارچی و به طبع آن کاهش بوی نامطبوع، همچنین سبب بازتاب نور می‌گردد و به همین دلیل مقاومت منسوجات را به پرتو یووی افزایش می‌دهد. این ویژگی می‌تواند از بدن انسان در مقابل این پرتو‌ها محافظت کند.

نصیریانی افزود: نانوذرات اکسید روی به دلیل سمیت کمتر و پایداری بالاتر جز بهترین انتخاب‌ها برای تولید نخ ضد باکتریال است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • بهره‌مندی از ظرفیت بسیج سازندگی در مدیریت مصرف انرژی
  • سالانه ۲۵ درصد تولید برق به واسطه ناترازی‌ها کم می‌شود
  • اهدای جوایز نفیس برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف در ۲۱ هفته
  • بزرگترین خدمت به عرصه تولید مدیریت مصرف انرژی است
  • استاندارد پایین خودروهای داخلی عاملی در بروز ناترازی بنزین
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی
  • بهترین میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • رویداد بزرگ دشت غذا در تهران برگزار شد