Web Analytics Made Easy - Statcounter

معصومه پاشایی بهرام، رئیس فراکسیون مناطق آزاد صنعتی، تجاری و مناطق ویژه اقتصادی کشور در این خصوص گفت: مدیریت گذشته مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور زحمات زیادی در این عرصه متحمل شدند و توانستند تا حدودی موانع را ازاین عرصه مهم کنار زنند.

به گزارش برنا، رویکرد کشورهای در حال توسعه به ایجاد مناطق آزاد، دستیابی به توسعه اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشورها برای تحقق توسعه، همواره با کمبودها و محدودیت هایی رو به رو هستند اما در عین حال، از برتری ها و امکاناتی نیز برخوردارند. منطقه آزاد، ابزاری است که می تواند تا حدودی کمبودها را جبران و امکانات و برتری های بالقوه را در سطح ملی به توانایی بالفعل تبدیل کند و توسعه اقتصادی را از مسیری کوتاه تر محقق سازد. امری که امروز کشور تحریم شده ایران به آن نیازی دوچندان دارد اما برخی در این شرایط سخت نیز توسعه کشور را اولویت آخر خود و بازی های سیاسی را سرلوحه امور خود قرار داده اند و در همین راستا تخریب مناطق آزاد را آغاز کرده اند. قسمتی از دستگاه اجرایی کشور که نمایندگان مردم در مورد آن نظرات متفاوتی دارند.

معصومه پاشایی بهرام، رئیس فراکسیون مناطق آزاد صنعتی، تجاری و مناطق ویژه اقتصادی کشور در این خصوص گفت: مدیریت گذشته مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور زحمات زیادی در این عرصه متحمل شدند و توانستند تا حدودی موانع را ازاین عرصه مهم کنار زنند.

او افزود: مدیریت جدید دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور نیز به علت این که خود مدیر یک منطقه آزاد بوده است، با چالش های مناطق آزاد به خوبی آشنا بوده و موانع این عرصه را از نزدیک لمس کرده اند و این امر می تواند نقش بسزایی در پیشبرد اهداف این مناطق داشته باشد.

نماینده مردم جلفا و مرند در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد:  امید است مدیریت جدید مناطق آزاد بتواند با توانمندی های زیادی که دارد گره گشای مسائل و مشکلات موجود در مناطق آزاد کشور باشد. آقای مومنی در همین مدت زمان کوتاهی که در مدیریت مناطق آزاد کشور قرار دارند با اقدامات خوبی که انجام داده اند، نشان داده اند که می توانند از تجربیات خود به خوبی استفاده کنند و معضلات اصلی مناطق آزاد را از نزدیک  درک کرده اند.

پاشایی بهرام ادامه داد: مقوله مناطقه آزاد امروز در کشورهای جهان نهادینه شده است و کشورمان نیز امروز توجه به این مناطق را اولویت قرار داده و در همین راستا قانون در این زمینه تدوین شده است اما متاسفانه تا به امروز این قانون به صورت کامل اجرا نشده است و معضلاتی در مسیر آن وجود دارد.

رئیس فراکسیون مناطق آزاد صنعتی، تجاری و مناطق ویژه اقتصادی کشور با تاکید بر این که باید برخی قوانین در حوزه مناطق آزاد اصلاح شوند، اظهار کرد: علت وجود برخی معضلات در مناطق آزاد به مجلس برمی گردد و مجلس در راستای حل این معضلات ضرورت دارد تا برخی قوانین را اصلاح کند. در همین راستا سایر دستگاه ها نیزضرورت دارد تا نگاه خود را به مناطق آزاد تغییر دهند.

او افزود: امروز ضرورت دارد تا گمرک در خروجی مناطق آزاد قرار گیرد اما متاسفانه در ورودی مستقر شده است و مسائلی به همین علت پیش آمده است. باید توجه داشت که امروز مناطق آزاد می توانند مسبب توسعه اقتصادی کشور شده و بستر سرمایه گذاری را فراهم کنند. مناطق آزاد علاوه بر این که می توانند سرمایه گذاران خارجی را جذب کنند، می توانند مانع خروج توانمندی ها و سرمایه های ملی از کشور شوند.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم گیری های خلق الساعه اقتصادی در کشور امروز سبب شده است تا مناطق آزاد به خوبی نتواند به فعالیت خود ادامه دهد که منشا برخی از این تصمیم گیری ها مجلس است و امید است بتوانیم با روشن گری در مجلس از این تصمیمات خلق الساعه جلوگیری کنیم. امروزمناطق آزاد نیاز به ثبات دارد تا بتواند اهداف توسعه ای کشور را محقق سازد. 

پاشایی بهرام با اشاره به جزئیات اصلاح قانون مناطق آزاد در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: نظر من در مجلس این بود که مالیات بر ارزش افزوده باید لحاظ نشود اما در بودجه 1400 قرار داده شد و در صحن مجلس نیز رای آورد. وجود مالیات بر ارزش افزوده برای کسب و کارها در مناطق آزاد سختی های ایجاد می کند و باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا تمامی این مالیات در اختیار مناطق آزاد قرار گیرد. مالیات بر ارزش افزوده به طورکلی به مصرف کننده آسیب وارد می کند و به همین علت ممکن است به بومیان ساکن در مناطق آزاد آسیب هایی وارد کند و به همین علت ضرورت دارداین مالیات صرف همان مناطق آزاد شود.

نماینده مردم جلفا و مرند در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: مجلس در راستای توسعه مناطق آزاد پیشنهادهایی دارد که یکی از آن ها این است که مناطق آزاد فعلی به مناطق آزاد تجاری، صنعتی و گردشگری بدل شود زیرا گردشگری یک صنعت با پتانسیل های فراوان است که کشورهای به مراتب کوچک تر از ایران از محل درآمدهای آن به سرمایه هایی چندبرابر فروش نفت ایران می رسند. امروز برای نمونه منطقه آزاد کیش به یک برند در این زمینه بدل شده است و می تواند مانع خروج ارز از کشور شده و در وهله بعد حتی با معرفی به جهانیان موجب ارزآوری برای کشور نیز شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: صنعت کشورهای در حال توسعه مالیات مالیات بر ارزش افزوده مجلس شورای اسلامی ویژه اقتصادی کشور مناطق آزاد پاشایی بهرام مدیریت جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۸۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات ارزی به پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد کمک می‌کند

امتداد - دولت و مجلس باید با بانک مرکزی در راستای تصویب و اجرای طرح‌هایی که به ثبات اقتصادی کمک می‌کند، همکاری لازم را داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،رحمان سعادت؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص اهمیت مبارزه با فساد اداری و اقتصادی در راستای تحقق شفافیت و حرکت به سمت عدالت اجتماعی و اقتصادی تاکید کرد: یکی از مسایل مهمی که مطالبه رهبر معظم انقلاب و مردم است مبارزه با فساد اقتصادی است، چرا که مبارزه با فساد اقتصادی به ثبات سرمایه‌ها و عدم خروج سرمایه‌ها از کشور کمک می‌کند.

 

 

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: زمانی امیدواری به ثبات اقتصادی و حرکت در مسیر رشد اقتصادی افزایش می‌یابد که زمینه‌های لازم برای ثبات اقتصادی، با مبارزه با فساد اداری و اقتصادی ایجاد شود که در این صورت مردم امیدوار به آینده اقتصادی می‌شوند؛ چرا که می‌دانند زمینه‌های لازم برای بودن و حضور مردم و بخش خصوصی در اقتصاد ایران دو در بخش تولید به صورت مساوی فراهم می‌شود.

 این اقتصاددان در این باره یادآور شد: امیدواری به آینده اقتصاد مولفه بسیار مهمی است چرا که موجب پیش بینی پذیری اقتصاد می‌شود و فعالان اقتصادی زمینه را برای حضور هر چه بیشتر خود در عرصه‌های مختلف اقتصادی مهیا می‌بینند؛ به این خاطر لازم است در راستای مبارزه با فساد اقتصادی و اداری بسیار تلاش شود، قوانین لازم تصویب شود و اعتماد مردم به نظام تصمیم گیری و بسترسازی برای برخورداری و ایجاد عدالت در فضای اقتصادی افزایش یابد.

سعادت در این باره یادآور شد: زمانی که با فساد اداری و اقتصادی به صورت شفاف و روشن مقابله شود و دستگاه قضا در این موضوع کمترین کوتاهی نداشته باشد مردم به سایر سیاست‌های پولی و بانکی و مالی اعتماد می‌کنند چرا که با شنیدن اخبار مرتبط با مبارزه با فساد اقتصادی به نظارت‌های هر چه بیشتر دستگاه‌های ذی ربط و شرایطی مساوی پیشروی بخش مردمی و خصوصی مطمئن می‌شوند متعاقب این موضوع زمینه برای ورود سرمایه‌ها به بخش‌های مولد باز می‌شود.

وی در این باره یادآور شد: مدیریت بانک مرکزی در راستای ثبات ارزی قطعا به پیش بینی پذیر بودن اقتصاد کمک می کند؛ آنچه در این موضوع حائز اهمیت است همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی با بانک مرکزی در راستای تصویب و اجرای طرح هایی است که هر چه بیشتر به ثبات اقتصادی کمک می کند.

این استاد اقتصاد گفت: وقتی ثبات اقتصادی ایجاد شود اقتصاد پیش‌بینی پذیر راه را برای مشارکت مردم در عرصه های مختلف به‌ویژه بخش تولید باز می‌کند؛ پس دولت و مجلس در موضوع همکاری مناسب با بانک مرکزی در راستای افزایش ثبات اقتصادی باید اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند تا شاهد تحقق شعار سال و ثبات و تولید بیشتردر کشور باشیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ثبات ارزی به پیش‌بینی‌پذیر بودن اقتصاد کمک می‌کند
  • سیاست‌های صنعتی در برزیل و توصیه‌هایی برای ایران
  • لزوم توجه ویژه به توسعه زیرساخت‌های آموزشی در مناطق محروم کرج
  • دهه «رکود، عبرت، تجربه»/خسارت ۱دهه توقف ذخیره‌سازی گاز ایران
  • اتکا به صنایع منبع محور، عامل کاهش تاب آوری در مقابل شوک‌های خارجی
  • رئیس دبیرخانه همکاری‌های مشترک حوزه و دانشگاه آزاد معرفی شد
  • حوزه و دانشگاه دو نهاد فاخر علمی و فرهنگی در عرصه بین‌الملل
  • تشریح اقدامات مدیریت بحران خراسان جنوبی در سیل اخیر
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • استفاده از ظرفیت بنیاد علوی در توانمندسازی اقتصادی مناطق کمتر توسعه‌یافته