Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، دستگاه‌های آسمان نمای مراغه در سال ۱۳۸۰ با هزینه ۲۵۰ میلیون تومان برای نصب در کنار رصد خانه مراغه از کشور ژاپن خریداری و به  شهرستان مراغه منتقل شد.

این وسیله آموزشی با گذشت ۲ دهه بدون اینکه از جعبه اش خارج شود همچنان در انبار‌ها نگهداری شده است به طوری که گاه در انبار کارخانه کاغذ سازی، مدتی در اداره تاکسیرانی و چند سالی در حیاط اداره میراث فرهنگی زیر چادر به حال خود رها شده بود و حالا به انباری انتقال یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاربرد این آسمان نما آموزش صور فلکی، اجرام آسمانی، حرکت ستاره‌ها، ماه و خورشید است.

نگهداری نامناسب دستگاه آسمان نما موجب شد تا سال ۹۶ دادستان عمومی و انقلاب وقت مراغه از محل بازدید و دستور جابجایی آن را صادر کرد.

پس از آن این دستگاه به انباری در اداره میراث فرهنگی مراغه انتقال یافت و نزدیک به ۴ سال است که در انبار نگهداری می‌شود.

میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی توانایی راه اندازی این دستگاه را به علت کمبود اعتبار ندارد ولی می‌تواند آن را برای نصب به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی واگذار کند.

با وجود این وضعیت معلوم نیست این دستگاه‌ها تا کی انبارنشین خواهد بود.

رصدخانه مراغه به عنوان بزرگترین رصد خانه جهان اسلام ۸۵۰ سال قبل در زمان حکومت ایلخانان به همت خواجه نصیر الدین طوسی در این شهر ساخته شد.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اداره میراث فرهنگی رصد خانه مراغه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۹۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، سمانه سلطانی پور روز یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ گفت: با صدور مجوز فعالیت فروشگاه صنایع‌دستی آروند با مدیریت آقای حسین میری، واقع در بازار سرپوشیده شهر شاهرود، تعداد فروشگاه‌های مجاز صنایع‌دستی در استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: بر اساس ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز فروشگاه‌های صنایع‌دستی، متقاضیان می‌توانند با ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزها و پس از بررسی درخواست توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مجوز خود را دریافت کنند.

سمانه سلطانی پور گفت: در حال حاضر ۶ فروشگاه صنایع‌دستی در سمنان، ۹ فروشگاه صنایع‌دستی در شاهرود، ۲ فروشگاه صنایع‌دستی در دامغان و ۲ فروشگاه صنایع‌دستی در مهدی‌شهر تحت مجوز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان فعالیت می‌کنند.

46 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900631

دیگر خبرها

  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • در برنامه‌ریزی‌ها استمرار تلاش‌های ۴۰ ساله انقلاب تبیین شود
  • کشف محموله لوازم خانگی قاچاق در مراغه
  • راهنمایی برای نگهداری و تمیزکاری آسیاب قهوه در منزل
  • تذکر بازرسی به وضعیت آزادراه زنجان ـ قزوین و زنجان ـ تبریز
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • انبار دپوی باتری خودرو در بابل کشف شد
  • کشف ۴ میلیارد تومان داروی غیرمجاز و تاریخ گذشته در پردیس
  • آسمان صاف و آفتابی قم تا روز سه شنبه
  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه