Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه باهنر گفت: فناوری هسته‌ای در حوزه وسیعی از پزشکی و در جنبه تشخیصی و درمانی، در حوزه کشاورزی و ساخت گونه‌های جدید گیاهی و همچنین در صنعت کاربردهای وسیعی دارد.

دکتر وحید میرزایی محمود آبادی اصالتا اهل رفسنجان دوره کارشناسی خود را در دانشگاه باهنر کرمان در رشته فیزیک هسته ای گذرانده و دوره های ارشد و دکترا را در دانشگاه مشهد و در حال حاضر به عنوان عضو هیئت علمی و استاد در دانشگاه باهنر کرمان مشغول به فعالیت است و بر روی موضوع کاربرد فناوری هسته ای به ویژه در بخش کشاورزی و شبیه سازی هسته ای مشغول به تحقیقات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به بهانه این روز ۲۰ فروردین ماه روز ملی فناوری هسته ای بر آن شدیم تا با یک گفتگو با دکتر میرزایی کاربردهای این صنعت جدید را بررسی کنیم.
وحید میرزایی اظهار کرد: فناوری هسته‌ای در حوزه وسیعی از پزشکی و در جنبه تشخیصی و درمانی، در حوزه کشاورزی و ساخت گونه‌های جدید گیاهی و همچنین در صنعت کاربردهای وسیعی دارد.
وی به عنوان مثال از کاربرد فناوری هسته ای در سطح سنجی مخازن نام برد و بیان کرد :در مخازنی که امکان تعیین سطح به روش عادی وجود ندارد با کمک پرتوهای هسته ای می توان این اقدام صورت گیرد.
میرزایی تست جوش در خطوط انتقال نفت را یکی دیگر از کاربردهای فناوری هسته‌ای بیان کرد و گفت: در این خطوط که چند صد کیلومتر طول دارد با کمک پرتوهای هسته ای میتوان با تابش پرتوهای گاما عکسبرداری از طول خطوط را انجام داد و مطمئن شد که آیا خللی در خط لوله وجود دارد که با چشم غیر مسلح دیده نشده است، بدون نیاز به آن که ماده ای داخل لوله وارد شود.
این استاد دانشگاه در ادامه به برخی کاربردهای فناوری هسته‌ای در علم کشاورزی اشاره کرد و گفت: واژه دستکاری ژنتیکی اقبال عمومی خوبی ندارد اما ما به کمک انرژی هسته ای متاسیون یا جهش ژن ها را در گیاهان خواهیم داشت به طوری که مشخصه های ژنی هر گیاه که به آن دستور می‌دهد به چه موادی حساس باشد و چه رفتاری داشته باشد با کمک پرتوهای رادیو اکتیو مثل گاما تغییرات در این ژن ها منجر به رسیدن به گونه جدیدی از گیاه خواهد شد.
وی افزود: این تغییرات در ابتدا ممکن است مطلوب یا نامطلوب باشد، این عملیات از لحاظ علمی مراحل طولانی دارد در چندین نمونه با تاباندن دوزهای مختلف پرتوهای هسته ای گونه های جدید ایجاد می شوند و پس از آن این گونه ها کاشت و اثر آن دیده می شود.
میرزایی ادامه داد: گونه های مفید در این عملیات ها برداشت و خالص سازی و به عنوان گونه جدیدی از گیاه ارائه می شوند.

وی به عنوان مثال گونه جدیدی از گیاهان که مقاومت در برابر تنش رادارند تنش کم آبی دارند که برای کرمان خیلی مطلوب خواهد بود یکی از مواردی عنوان کرد که می تواند در دستور کار این گونه عملیات ها قرار بگیرد وی ادامه داد

دکتر میرزایی بالا بردن راندمان گیاه و همچنین افزایش انبارداری و عمر نگهداری گیاه را از دیگر کاربردهای علم هسته‌ای در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: استان کرمان دارای اقلیم عجیبی است، ظرفیت های بسیار بالایی برای مباحث کشاورزی وجود دارد و راه اندازی یک پژوهشکده هسته ای می تواند کمک شایانی در این زمینه داشته باشد؛ در این زمینه تلاش کردیم اما در زمینه تحقیقات هسته‌ای پیشرفت بالایی در استان نداشتیم .

عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان در ادامه این گفتگو به کاربرد پزشکی فناوری هسته‌ای اشاره کرد و گفت: یکی از این کاربردها گندزدایی وسایل پزشکی است که قابل ضدعفونی شدن با اتوکلاو در فشار و دمای بالا نیستند به این صورت که تحت تابش هسته ای قرار گیرند و و بدون فشار و دما با قدرت نفوذ بالای این پرتوها،به شکل مطلوبی گندزدایی انجام شود و به همین شکل در صنایع مختلف از جمله مواد غذایی وکیوم شده، حبوبات، کنسروها و سایر موارد وسایل پزشکی اقدام می شود.

دکتر وحید میرزایی این سوال خبرنگار ما که وضعیت تقابلی با رشد فناوری هسته ای در کشورمان ایران را چگونه می بینید از دو جنبه منطقی و عقلانی پاسخ داد و گفت: ما تجربه کردیم و اطلاعاتی را داریم که از نظر عقلانی در زمینه نزدیکی ما در زمینه هسته ای به آنچه که می‌گوید قرار است بمب بسازیم و یا استفاده غیر بشردوستانه از این انرژی داشته باشیم، نزدیک نشدیم.
وی افزود: از طرفی همه با کارهای که ما در قالب برجام انجام دادیم و بعد بهانه جویی کردند، این طور نیست که مشکل حل خواهد شد، اینطور که می بینیم در پشت خواسته های ابتدایی آنها خواسته های غیر منطقی وجود دارد و اینها خودشان عامل نسبت به حرف خود نیستند و چنین معامله ای هیچ سودی نخواهد داشت.
میرزایی گفت: طبیعی است که دنیای زور است و باید در این دنیا قوی شویم تا به جایی برسیم.

وی ادامه داد: از جنبه دینی و اعتقادی بر خلاف نگاه برخی که فکر میکنند دین فرای عقل است در حالی که دین همان عقل و حتی قوی تر از آن است که همه جوانب را می بیند؛ در این خصوص علما و رهبری پاسخ دادند و در قرآن صریحتا آمده است که اگر از زورگویی تمکین کنیم زیاده خواهی آن حدی نخواهد داشت.
میزرزایی بیان کرد: هیچ راهی جز اینکه در هر زمینه ای قوی شویم، درون‌زا کار کنیم و به اهدافمان برسیم و به واسطه آن که به قدرت دست پیدا کرده ایم فشار را از خود کم بکنیم، نداریم.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: دیدگاه نسبت به آینده بر خلاف نگاه های منفی که به واسطه تحریم و سوءمدیریت داخلی ایجاد شده است، بسیار مثبت است، با یک انتخاب خوب خواهیم توانست مسئولان خوبی را سرکار بیاوریم و بستر را برای رشد بیشتر در کشور فراهم کنیم.

برچسب ها: فناوری هسته ای ، گیاه ، گیاهی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Ntg

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: فناوری هسته ای گیاه گیاهی فناوری هسته ای دانشگاه باهنر گونه جدید گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۲۹۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟

به گزارش همشهری آنلاین از نیویورک، «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری در پاسخ به پرسشی درباره برخی گزارش ها درباره احیای مذاکرات رفع تحریم ها و مذاکرات مستقیم میان تهران – واشنگتن گفت: « من در مورد راه‌های ارتباط خود با ایران اظهار نظر نمی‌کنم اما باید بگویم ما در حال مذاکره مستقیم با ایران در نیویورک یا هر جای دیگری در مورد برجام نیستیم.»

پیش از این، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا درباره برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.

وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درخصوص وضعیت مذاکرات رفع تحریمها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین حقوق ملت، به ویژه در موضوع رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران همواره از همه ظرفیت های دیپلماتیک خود استفاده کرده است.

او تصریح کرد: کسی که زیر میز دیپلماسی زد، نه جمهوری اسلامی ایران، بلکه آمریکا بود. شرکای آمریکا در توافق برجام هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و خلاء خروج غیر قانونی آمریکا از توافق برجام را جبران کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: لذا جمهوری اسلامی ایران مطابق خط مشی حکیمانه ای که مقام معظم رهبری تبیین و امر فرمودند، در مسیر بی اثر سازی تحریم ها حرکت کرده و در این مسیر توفیق های زیادی به دست آورده است.

کنعانی ادامه داد: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه در حاشیه نشست‌های بین‌المللی و در دیدار با طرفهایی که در موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم های ظالمانه می‌توانند ایفای نقش کنند یا نقش تعریف شده و سازمانی دارند مطرح می شود، دیدگاه ها شنیده می شود و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران ارائه می گردد.

تارنمای محافظه کار واشنگتن فری بیکن فروردین ماه امسال اعلام کرد: دولت جو بایدن معافیت‌های تحریمی را که به ایران اجازه می‌دهد در چارچوب برجام وارد همکاری‌های هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی شود، تمدید نکرده است.

دولت بایدن اجازه داده است که مجموعه ای از معافیت های تحریمی که به ایران و روسیه اجازه می دهد،همکاری مشترک داشته باشند، منقضی شود اما به اجرای آن تحریم ها متعهد نمی شود.

واشنگتن آخرین بار آگوست ۲۰۲۳ این معافیت‌ها را تا ابتدای سال ۲۰۲۴ تمدید کرده بود و این معافیت‌ها اکنون منقضی شده‌اند.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت امور خارجه درباره علت منقصی شدن این معافیت های تحریمی حرفی نزد اما به واشنگتن فری بیکن گفت که مقامات همچنان «در حال بررسی معافیت‌ها به عنوان بخشی از روند بررسی منظم هستند» و اظهارنظر عمومی پس از تصمیم‌گیری بعنوان بخشی از آن بررسی ارائه خواهد شد.

معافیت‌های تحریمی ایران در چارچوب برجام صادر می‌شود و دولت‌های آمریکا هر ۶ ماه موظف به تمدید آن بوده‌اند.

بر اساس متن برجام، کشورهای امضا کننده آن متعهد شده بودند که با ایران در حوزه‌ همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله در پروژه‌های رآکتور تحقیقاتی اراک و تاسیسات فردو همکاری کنند.

در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ این معافیت‌ها به دلیل خروج آمریکا از برجام لغو شد اما جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید اعلام کرد که این معافیت‌ها را صادر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه پی در پی به بهانه های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته ای و حقوق بشر تحریم هایی را علیه ایران وضع کرده است.

کد خبر 846806 برچسب‌ها توافق هسته‌ای ایران خبر ویژه ایران و آمریکا

دیگر خبرها

  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی
  • استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام