Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش و دبیرکل کانون تربیت اسلامی در جمع مجازی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بجنورد، مروری گذرا بر عملکرد دولت‌های پس از انقلاب در عرصه آموزش و پرورش داشت و اظهار کرد: برای ارزیابی عملکرد دولت‌ها در حوزه آموزش و پرورش نیاز به شاخص و دستگاه اندازه‌گیری داریم؛ البته شاخص اندازه‌گیری باید از اهداف نظام و انقلاب و قانون اساسی استخراج شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در نظام اسلامی هدف از تشکیل حکومت تحقق جامعه صالح و هدایت مردم به سوی حیات طیبه است، افزود: صفحات 177 و 314 مبانی سند تحول و نیز در اصول دوم و سوم و کلیت قانون اساسی و همچنین رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اشاره دارد که در نظام اسلامی برخلاف نظام سرمایه داری، هدف حکومت علاوه بر تأمین رفاه و تأمین اجتماعی و امنیت، «هدایت مردم» است؛ با توجه به موارد فوق، مسؤولیت آموزش و پرورش به عنوان قدرتمندترین بازوی فرهنگی نظام تربیت جامع الاطراف اسلامی آینده سازان کشور است.

فرشیدی اضافه کرد: با این مقدمه و با الهام از رهنمودهای امام خمینی و مقام معظم رهبری و سند تحول می‌توان شاخص‌هایی را برای ارزیابی عملکرد دولت‌ها در حوزه آموزش و پرورش شناسایی کرد که به عنوان نمونه به شش شاخص اشاره می شود.

وی افزود: شاخص اول این است که آموزش و پرورش امر حاکمیتی است نه از امور واگذاری که در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب هم تأکید زیادی بر این امر شده است که آموزش و پرورش باید در چارچوب مبانی و اصول انقلاب اسلامی اداره شود و قابل واگذاری نیست.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: شاخص دوم این است که هدف عالی آموزش و پرورش، تربیت است نه صرفا آموزش؛ در مبانی سند تحول نیز در صفحات 177و 314 بر این موضوع اشاره دارد؛ شاخص سوم نیز این است که عدالت آموزشی و تربیتی از اهداف اصلی آموزش و پرورش است که تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در این موضوع، نشان دهنده اهمیت آن است.

 وی اضافه کرد: شاخص چهارم نیز این است که جذب معلم منحصرا باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی انجام شود؛ در دیدار رهبر معظم از دانشگاه فرهنگیان، ایشان بر روحیه و انگیزه معلمی به عنوان لازمه تحول نام بردند؛ ولی متأسفانه در این سال‌ها، تعداد جذب از طریق ماده ۲۸ و غیره بسیار بیشتر از جذب این دو دانشگاه بود. 

دبیرکل کانون تربیت اسلامی‌ درباره شاخص پنجم، اظهار کرد: آموزش و پرورش امر سرمایه‌گذاری و تولید سرمایه اجتماعی است نه هزینه‌ای و مصرفی؛ در سیاست‌های ابلاغی نیز بر این امر تأکید زیادی شده است که شرایط و اعتبارات برای ارتقا و تحول آموزش و پرورش باید مهیا شود.

وی ادامه داد: در اینجا تربیت انسان‌ها مطرح است؛ بنا بر حدیث حضرت امیرالمومنین(ع)، انسان‌ها معادن و ثروت هستند. چون بعضی متوجه این موضوع نمی‌شوند، گمان می‌کنند که آموزش و پرورش مصرفی و هزینه زاست.

فرشیدی افزود: شاخص ششم نیز این است که وزیر آموزش و پرورش باید آموزش و پرورشی و از جنس معلمان باشد؛ اگر ما قائل هستیم که کار تعلیم و تربیت تخصصی است، باید یکان آن در اختیار همان گروه باشد نه کسانی که از بیرون و بدون شناخت وارد می‌شوند.

وی با بیان اینکه جایگاه معلم و نقش آموزش و پرورش متفاوت از دانشگاه است، تصریح کرد: نتیجه ورود عناصر بیرون از آموزش و پرورش، کم هزینه اداره کردن آن از طریق کاهش کیفیت آموزش، تعطیلی امور تربیتی، تربیت معلم و... بود.

دبیرکل کانون تربیت اسلامی در قالب یک جدول به بررسی عملکرد دولت‌ها در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: ۱۲ دولت و ۱۵ وزیر آموزش و پرورش داشتیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزیر اسبق آموزش و پرورش وزیر آموزش و پرورش عملکرد دولت ها آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۱۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم آمادگی بسیج فرهنگیان برای حل مسائل آموزش و پرورش

 مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور در نشست تبیینی مسئولان کانون‌های بسیج فرهنگیان استان کردستان با اشاره به موضوع جذب در آموزش و پرورش و تحولات رقم خورده در این زمینه، آن را محصول تلاش انقلابی فرهنگیان جوان بسیجی عنوان کرد و گفت: ریل جذب آموزش و پرورش بعد از ۸۰ سال توسط فرهنگیان جوان انقلابی تغییر کرد.

سجاد صدیقی با اشاره به فرمایش رهبری در خصوص جنگ در عرصه تعلیم و تربیت، جذب در بسیج فرهنگیان را از مهم‌ترین فعالیت در این سازمان عنوان کرد و اظهار داشت: عمق نفوذ انقلاب اسلامی از این طریق باید در مسأله‌ها صورت گیرد.

وی، مکانیزم تربیت نسل توسط دشمن را قاعده‌ای باطل دانست که باید به دست انقلابی‌ها از بین برود.

صدیقی افزود: بسیج فرهنگیان باید آمادگی لازم را برای پیاده‌کردن موضوع تقابل با نقشه دشمن در تعلیم و تربیت را به دست آورد.

وی پایه اساسی هویت بسیج را مردم و حضور آنان دانست و بیان کرد: باید مکانیزم‌ها را برای حضور گسترده و عملی مردم فراهم نماییم.

 مسئول سازمان بسیج فرهنگیان، مأموریت بسیج فرهنگیان را پاسخ به دغدغه رهبری دانست و با بیان اینکه بسیج باید قاعده بد مانع در برابر تحول را بر هم بزند، عنوان کرد: موضع‌گیری بسیج فرهنگیان در برابر کج‌روی‌های دولت در آموزش و پرورش باید بدون اغماض باشد.

وی با بیان اینکه بسیج فرهنگیان باید شانه‌های خود را زیر بار مسئولیت آموزش و پرورش ببرد، تلاش این توده را در راستای تحول در آموزش و پرورش ضروری خواند و گفت: این قشر باید مأموریت‌های خود در آموزش و پرورش را مسأله‌محور نماید.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • لزوم آمادگی بسیج فرهنگیان برای حل مسائل آموزش و پرورش
  • هیچ منعی برای ثبت‌نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • وزیر ضعیف را استاندار نکنید!
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد
  • صحرایی: ۱۰۰ هنرستان به ظرفیت پذیرش دانش آموزان مهارتی اضافه شد + فیلم
  • صحرایی خبر داد: ۱۰۰۰ هنرستان در کشور ساخته می‌شود
  • وزیر ناتوان و برکنار شده چطور استاندار مازندران می‌شود؟
  • وزیر ناتوان و برکنار شده، چطور استاندار استانی چون مازندران می شود؟ /از عجایب و غرایب دولت رئیسی