مافیا جلوی ورود جوانان به تئاتر را گرفته است
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۱۸۲۱
نسیم ادبی کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره نمایش «شب/خارجی/یرما» به خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: لورکا نمایش نامه نویسی است که به نوشته هایش علاقه دارم. نمایش «یرما» نیز یکی از متون فاخری است که کارگردانان بزرگ تئاتر درباره آن نمایش میسازند. همچنین آثار این نویسنده موضوع پایان نامه بسیاری از دانشجویان تئاتری است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره سبک نمایش «شب/خارجی/یرما» اظهار کرد: بعد از برگزاری کلاس ایده تا اجرا همراه با ندا شاهرخی تصمیم گرفتیم نمایش یرما را به شیوهای متفاوت و با دراماتورژ جدید روی صحنه ببریم. این تغییر در متن نمایش نیست؛ بلکه در شیوه و سبک یرما دیده میشود. در نتیجه به شخصیت زن «یرما» و مرد «خوان» ریزبینانهتر نگاه کردیم.
ادبی درباره شخصیتهای داستان خاطر نشان کرد: نمایش «شب/خارجی/یرما» تئاتر مستند است. در حقیقت با این نمایش میتوانیم فیلم و نمایش را در کنار هم داشته باشیم. همچنین نمایش شامل چندین یرما و خوان و ویکتور است که هرکدام از شخصیتها ویژگی متفاوتی از آن نقش را ایفا میکنند و هر بار با صدا و چهره جدید وارد صحنه میشوند.
وی با اشاره به تازه کار بودن بازیگران این نمایش عنوان کرد: بازیگران نمایش «شب/خارجی/یرما» تنها یک ترم کلاس آموزشی گذراندهاند؛ این درحالی است که نمایش یرما برای برخی بازیگران با تجربه هم دشوار است.
ادبی در ادامه نظر خود را درباره تئاتر آنلاین بیان کرد و گفت: به عنوان یک بازیگر تئاتر که سالها روی صحنه بازی کردم، میدانم نفس تماشاچی، تشویق و انرژی بیننده که فقط با حضور در سالن میسر است را نمیتوان با تئاتر آنلاین مقایسه کرد، اما با توجه به تجربهای که در تئاتر آنلاین داشتم موافق اجرای آنلاین نمایش هستم. شیوه تئاتر آنلاین در دورانی که دچار بحران کرونا هستیم میتواند تجربه خوبی برای اهالی هنر باشد.
بیشتر بخوانید
تله تئاتر "یک آشنایی ساده "، قضاوت درباره زنان را ممنوع میکندوی ادامه داد: تجربه تئاتر آنلاین تجربه درخشانی بود. کما اینکه نمیتوانیم به یک روش قدیمی بسنده کنیم و باید و در کارمان رشد کنیم و ساختار شکنی داشته باشیم. در خارج از کشور در مترو، پارکها و دیگر اماکن تئاتر اجرا میکنند. آنها حتی در تاکسی که تنها دو تماشاچی دارد هم تئاتر اجرا میکنند. همچنین تئاتر آنلاین برای فردی که توانایی بیرون آمدن از خانه را ندارد و یا در شهرستان زندگی میکنند، مناسب باشد.
ادبی در پایان با اشاره به نسل جوان عرصه هنر تصریح کرد: باید بیشتر از جوانان حمایت کنیم؛ چرا که این افراد در عرصه هنر بی پناه هستند. متاسفانه این جوانان در دورهای قرار دارند که مافیا وجود دارد. اغلب تهیه کننده، تعیین کننده حضور بازیگر در نمایش است؛ بنابراین بیشتر از هنرمندان شناخته شده استفاده میشود که بازگشت مالی خوبی برای سرمایه گذار داشته باشد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: هنرهای نمایشی تئاتر نسیم ادبی تئاتر آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۱۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به تئاتر شاماران/ردپای افسانه جاماسب در زندگی سیاه باز
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا ـ ونوس بهنود: نمایش شاماران به کارگردانی ساسان شکوریان ترکیب هنرمندانهای از هنر پیشینهدار سیاهبازی و افسانهای کهن از داستانهای هزار و یک شب را بازگو میکند.
تماشاخانه سنگلج، یکی از قدیمیترین سالنهای نمایش تهران است که این روزها ضرورت تعمیر، نگهداری و توسعه آن سوژه اخبار شده، این بار نیز با نمایش شاماران، هنرمندان و هنردوستان را میزبانی کرد.
شاه ماران یا شاماران اسطورهای از موجودی نیمهزن و نیمهمار است که در بین مردم کردنشین سمبل برکت، دانش و شفا است. اما چه شد که هنرمندان سرشناس متعددی به دیدن نمایش این داستان اسطورهای نشستند.
میتوان اسرار هویدا کرد و نجات یافت
تئاتر هنر نخبگان است، اما دروازه یادگیری آن برای عموم گشوده است. شاماران در تلفیق زیبایی از سیاهبازی هنر کهن و اصیل ایرانی با افسانهای جامانده از هزارهها به دنبال انتقال همان پیامهایی است که هر روز در زندگی به آن نیازمندیم.
بازی روان بازیگران و تسلط بر نقش، چهرهپردازی متناسب با نقش و همچنین سیالیت زمانی از گذشته به دوره معاصر و برعکس اجرایی روان را در اختیار بیننده قرار میدهد. هر چند کارگردان میتواند کمی از ابهام ماجراها کاسته و کلیدهای بیشتری در اختیار تماشاگر قرار دهد، اما سطح اجرای مقبول غیر قابل انکار است.
سیاهباز در نقش جاماسب ظاهر میشود. جوانی که در افسانهها برای پیدا کردن عسل در غاری حبس میشود و دوستانش تنهایش میگذارند. دراین نمایش گنجی که میتواند زندگی سیاهباز را دگرگون و او را از فقر و فلاکت برهاند جایگزین عسل شده است. سیاهباز در قبرستانها به دنبال گنج است و کیست که نداند بر روی هر گنجی ماری خفته است.
در افسانه جاماسب او به باغ مارها که در کنار شاه مار خود زندگی میکنند میرسد و به شرط آن که جایی ازاین مکان نامی نبرد، زندگی خود را با شاه مار آغاز میکند. شاه مار با چهرهای موحش تنها یک تمنا از او دارد و آن هم وفای به عهد است. اما جاماسب برای نجات خود بارها و بارها عهدشکنی میکند.
آنجا که دروغ است وقاحت موج میزند
شاماران یکی از سمبلهای مورد احترام مناطق کردنشین است که به عنوان نشانه برکت و دانش تصاویر آن در جای جای خانهها کشیده و از تصویر آن مجسمه و گلدوزیهایی در بین لوازم زندگی دیده میشود. آن چهره کریه زنی که نیمی از تنش یک مار است، بر خلاف آدمهای روی زمین به وفاداری و صداقت ارج مینهد.
اما هرجا دروغ باشد، وقاحت موج میزند و سیاهباز به همراه گروهی از بازیگران به مصداق توده مردم با لودگی و مسخرهگی به عهده خود پشت پا میزند.
اما داستان در همین جا خاتمه نیافته است. به جای سکه و زر گنج واقعی همان شاماران است که پادشاه برای بهبود خود از بیماری در به در به دنبال اوست. جادوگری که در بارگاه پادشاه است میگوید برای شفایش باید جغدی که در وجود خود دارد را بیرون بکشد. تمثالی از شومی و کراهت و خباثت.
سیاهباز که اسرار دیدن شاماران را بر ملا کرده توسط وزیر پادشاه اسیر میشود و با کمک او شاماران به نزد پادشاه آورده میشود. سیاهباز میگوید برای معیشت روی خود را سیاه کرده، اما دراین داستان به دلیل خیانت به گنجینه دانش و معرفت، روسیاه است. پرداختن به افسانههای بومی و طرح آموزههای آن، در وضعیتی که به اعتقاد نادر ابراهیمی نویسنده سرشناس، به یک رستاخیز اخلاقی نیازمندیم، همان چشمه آب روانی است که هر انسانی در عطش آن است.
نویسنده و کارگردان در نهایت شاماران را، چون افسانهاش به دست پادشاه میدهد و او تکه تکه میشود. اما پایان خوش آنجاست که به خاطر حماقت و حرص و ولع، هر که بدی کرده به سزای اعمالش میرسد. بر خلاف جاماسب که به دانش دنیا آگاه شده و حکیم بزرگی میشود، سیاهباز در قعر کردههای خود روسیاه باقی میماند. اما همیشه فرصتی برای بازگشت به سوی خیر هست. قلب پرمهر و سلامت سیاهباز به کمکش میآید تا بتواند تیرهروزی و تیرهرویی خود را به کنار بزند.
نمایش سیاهبازی شاماران در بیست و یکمین جشنواره بین الملی نمایشهای آیینی و سنتی ایران شرکت کرده تا آیینهای اصیل ایرانی را باردیگر نقل کند. اثری که هنرمندان و اهالی قلم بسیاری را به تماشای خود مهمان کرد.
این اثر نمایشی تا ۷ اردیبهشت در تماشاخانه سنگلج اجرا خواهد شد.
انتهای پیام/