Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@14:58:11 GMT

چرا ملک ایران در آنکارا فروخته می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۱۸۵۶

آفتاب‌‌نیوز :

یک نفر می‌گوید: «ایرانی‌ها پول‌هایشان را جمع می‌کنند تا در ترکیه زمین و خانه بخرند، آن‌وقت دولت ایران مجوز می‌دهد تا زمین 50‌ساله را بفروشند». او این جمله را وقتی خبر خبرگزاری‌ها را خوانده بود، گفت. تیتر خبر این بود «مجوز فروش زمین سفارت ایران در آنکارا صادر شد».

توضیح خبر منتشر‌شده هم چیز بیشتری عاید مخاطب نمی‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«وزیران عضو کمیسیون لوایح در جلسه مورخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹، به وزارت امور خارجه اجازه دادند نسبت به فروش زمین متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، موسوم به زمین فارابی، به مساحت (۹۵۵) مترمربع، با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام و وجوه حاصل از فروش آن را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند».

پیامی با عنوان اعتراض ایرانیان مقیم ترکیه نسبت به مجوز فروش زمین در آنکارا برایم فوروارد شد با تأکید بر اینکه «زمین در محله‌ای گران‌قیمت است و جزء خاک کشور و نباید فروخته و واگذار شود».

روز دوشنبه سخنگوی وزارت خارجه درباره این خبر در نشست هفتگی با خبرنگاران توضیح داد که «ایران در بسیاری از کشورها دارای ملک‌های بلااستفاده است. از اروپا و آسیای مرکزی گرفته تا حوزه قفقاز و ترکیه و دیگر مناطق. طبق قانون وزارت خارجه نمی‌تواند مستقلا تصمیمی درباره این املاک بگیرد. هیئت دولت باید درباره آن از‌جمله فروش‌شان تصمیم بگیرد و پول حاصل از فروش به خزانه واریز می‌شود. درباره فروش برخی از املاک و زمین‌های بلااستفاده دولت به وزارت خارجه اجازه داده است و درباره برخی چنین اجازه‌ای داده نشده است».

با این توضیح نیز علت فروش زمین مشخص نمی‌شود. چند نفر از کارشناسانی که به مسائل بین ایران و ترکیه علاقه‌مند هستند، در تماس‌هایی تأکید می‌کنند که فروش این زمین پیام بدی به دولت میزبان می‌دهد و شائبه‌های فراوانی ایجاد می‌کند؛ همان‌گونه که برای بخشی از مردم ایران و آنهایی که در ترکیه ساکن هستند، ایجاد کرده است. از سخنگوی وزارت امور خارجه توضیح مفصل‌تری درباره علت فروش زمین می‌خواهم. توضیح ویژه سعید خطیب‌زاده می‌تواند روشنگر باشد. او می‌گوید: «ملک خیابان فارابی قرار است تبدیل به احسن شود تا قابل بهره‌برداری باشد. مبلغ حاصل از فروش ملک آنکارا نیز با تخصیص مبلغ دیگری که تأمین اعتبار شده، عینا برای احداث ساختمانی مدرن برای سفارت استفاده خواهد شد. البته فروش ملک فارابی موکول به قطعی‌شدن احداث ساختمان جدید برای سفارت است».

زمینی که اکنون مجوز فروشش صادر شده، از حدود چهار دهه پیش خریداری شده؛ اما به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه «این ملک از زمان خرید تاکنون به دلیل کوچک‌بودن و ابعاد نامناسب آن بلااستفاده مانده و با وجود نیاز سفارت و ایرانیان به فضای مناسب برای ارائه خدمات کنسولی، کارشناسان فنی در هیچ دوره‌ای احداث بنا در آنجا را تأیید نکرده‌اند؛ ضمن اینکه در چهار دهه گذشته به دلایل حقوقی و دیپلماتیک، قادر به خرید و ساخت ابنیه جدید نبودیم. این موانع خوشبختانه به‌تازگی رفع شده است. برای مثال در استانبول در سال ۱۳۹۹، 700 متر فضای جدید و آبرومند برای ارائه خدمات کنسولی به هم‌وطنان احداث کردیم». سخنگوی وزارت امور خارجه از برنامه جدیدی که برای ساختمان زیبای فعلی که سفارت ایران در آنکارا در آن مستقر است، نیز خبر داد: «به جز ساختمان فعلی سفارت که در دهه ۱۹۲۰ احداث شده، ملک قابل استفاده دیگری در آنکارا نداریم. ساختمان کنونی هم به دلیل ارزش تاریخی باید حفظ و ترمیم شود. بهره‌برداری اداری انحصاری از این ساختمان در طول یک سده گذشته موجب آسیب‌رسیدن به آن شده است. بنا داریم با احداث یک ساختمان جدید و آبرومند برای سفارت، بنای فعلی را به‌عنوان یک اثر میراث فرهنگی متعلق به ایران حفظ کنیم».

با توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه می‌توان مطمئن شد علت فروش زمین، خرید زمینی مناسب‌تر برای احداث ساختمان جدیدی برای سفارت ایران در آنکارا است. البته به نظر می‌رسد این کار فرایندی طولانی داشته باشد؛ اما امیدواریم پیش از آسیب جدی به ساختمان فعلی سفارت عملی شود. کاش همه خبرها توضیحات کاملی به همراه خود داشت که افکار عمومی تا به این حد پریشان نشود.

منبع: روزنامه شرق

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ترکیه سفارت ایران در آنکارا سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در آنکارا برای سفارت فروش زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۱۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی

به گزارش صدای ایران،معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنشی به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی خواننده رپ زیر زمینی و یکی از متهمان ناآرامی‌های سال ۱۴۰۲ ایران، آن را نقض فراگیر حقوق بشر از سوی ایران خواند.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: "ما بار دیگر استفاده حکومت ایران از حکم اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم را محکوم می‌کنیم. ما همچنان گزارش‌های مربوط به وضعیت توماج صالحی را از نزدیک دنبال می‌کنیم".

وی افزود: "ابزار‌های مختلفی برای اعمال فشار بر حکومت ایران به منظور مقابله با «نقض جدی و فاحش حقوق بشر» وجود دارد".


دیگر خبرها

  • دیدار و گفت‌‌وگوی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران با نماینده ویژه پوتین
  • آزادی کارکنان هندی کشتی توقیف شده توسط ایران
  • وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند
  • تحریم‌های جدید انگلیس علیه ایران
  • محکومیت حمله اسرائیل به سفارت ایران در نشست بریکس
  • واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی
  • مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد
  • درخواست این کشور از پاکستان و سریلانکا برای بازداشت وزیر کشور ایران!
  • فروش ۲.۷ تن طلا در ۲۰ حراج؛ امروز چقدر طلا فروخته شد؟
  • فروش ۲.۷ تن طلا در ۲۰ حراج/ امروز چقدر طلا فروخته شد؟