پایه گذار سریال های کمدی در رمضان اصغر فرهادی بود
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۱۹۴۷
مهران مهام که سابقه تهیه سریالهای کمدی از جمله طنزهای موفق رضا عطاران را در کارنامه دارد، با یادآوری سریال های طنزی که پیشتر در ایام رمضان مخاطبان را با خود همراه می کردند، از دلایل اصلی کمرنگ شدن ساخت سریالهای طنز ماه رمضانی گفت.
مهام در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که چرا سریال طنز «بوتیمار» پس از جا ماندن از آنتن نوروزی برای پخش در رمضان هم انتخاب نشد؟ و این در شرایطی است که تجربه نشان داده سریال های کمدی در مناسبتی مانند رمضان از مخاطب قابل قبولی برخوردار می شوند و مدتی است که شاهد پخش سریال طنز قابل توجهی در این مناسبت نیستیم، اظهار کرد: یکی از دلایلِ نبودِ کار طنز در تلویزیون به این برمی گردد که غالبا کمدی سازهای ما از تلویزیون رفته اند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او همچنین اظهار کرد: تلویزیون یک بودجه ای دارد که مجلس مشخص می کند و اعداد و ارقام مشخصی دارد و طبق آن سریال کمدی می سازد. برای سریال هایی مثل «پایتخت»، «نون.خ» و برخی سریال هایی که قبلا ساختیم، هزینه می کنند ولی با ارقامی که در بیرون از تلویزیون می دهند، مشخص است که کسی نمی ماند. سریال ما هم اگر برای ایام رمضان روی آنتن نمی رود، به این دلیل است که کار ما ۲۰ قسمت است و با توجه به اینکه مناسبت رمضان ۳۰ روز است، پخش نمی شود.
تهیه کننده سریال های متهم گریخت، خانه به دوش، ترش و شیرین، من یک مستأجرم، زن بابا و دردسرهای عظیم، با ابراز تاسف از نبودِ کار کمدی در رمضان امسال، همچون سال های گذشته یادآور شد: پایه گذار کارهای کمدی و طنز در ایام رمضان آقای اصغر فرهادی بودند. آقای فرهادی «یادداشت های کودکی» و «پشت کنکوری ها» را در شبکه پنج شروع کردند و بعد از آن فضا در تلویزیون شکست و مشخص شد که باید برای ماه رمضان کار کمدی ساخت. بعد از آن هم پشتِ سر کار را ما گرفتیم و سال ها برای تلویزیون در ایام رمضان کار کمدی ساختیم، ولی وضعیت حالا به گونه ای که در این مسیر سیر می کنیم و کاری هم نمی شود انجام داد و اینکه کمدین، نویسنده کمدی و کارگردان کمدی ساز در تلویزیون کم داریم.
او در بخش دیگری از این گفت وگو درباره زمان پخش سریال «بوتیمار» که در ابتدا از گزینه های نوروزی بود، اظهار کرد: فکر می کنم این مجموعه بعد از ماه رمضان به روی آنتن برود و ظاهرا اینگونه است؛ البته هنوز تاریخ دقیق تعیین نشده است.
این تهیه کننده با اشاره به اینکه «بوتیمار» از گزینه های پخش نوروزی بود، اما برای پخش در نوروز انتخاب قطعی نشده بود، در این زمینه توضیح داد: روزی که تولید سریال «بوتیمار» آغاز شد، به ما اعلام کردند که از گزینه های نوروز هستیم. کار آقای منصور سهراب پور (تهیه کننده چوب خط) هم از گزینه های نوروزی بود. اما خب در نهایت تصمیم، پخش سریال دیگری بود.
مهام تاکید کرد: شاید از قبل هم قرار بوده است که «گاندو ۲» پخش شود اما تشخیص بر این بوده است که درباره آن اطلاع رسانی نکنند اما اینکه چرا یکباره این سریال برای نوروز انتخاب شد، من مسوول توضیح دادن درباره آن نیستم.
مهران مهاماین تهیه کننده قدیمی تلویزیون یادآور شد: سه سریال «بوتیمار»، «چوب خط» و «گاندو ۲» جزو گزینه های پخش در نوروز بودند که «گاندو» انتخاب شد. آنتن متعلق سازمان صداوسیماست و در نهایت سازمان است که تصمیم می گیرد چه کاری را روی آنتن ببرد. نمی توان شهر را شلوغ کرد. آنتن رمضان و عید دست یک نفر نیست که تشخیص دهد چه کاری را پخش کند. تیمی در سازمان است و خود رئیس سازمان هم در آن نظر می دهد؛ با توجه به اینکه رمضان و نوروز آنتن مهمی برای تلویزیون است.
مهام در پایان گفت وگو با ایسنا از آماده سازی مراحل پایانی و آهنگسازی سریال «بوتیمار» خبر داد و گفت: سید حسین فاضل ساخت موسیقی این مجموعه را برعهده دارد.
سریال «بی همگان» نیز از جمله کارهای جدید مهام در ژانر درام است که این تهیه کننده از انجام پیش تولید آن در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: هنوز کارگردان کار مشخص نشده است.
به گزارش ایسنا، مهران مهام همچنین در سریال های زوج یا فرد، خانه پدری، دلنوازان، نرگس، ترانه مادری، کارآگاهان، ترش و شیرین و کارآگاه شمسی و دستیارش مادام تهیه کنندگی کرده است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: سریال بوتیمار سریال های رمضانی سریال گاندو۲ مهران مهام تهیه کننده ایام رمضان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۱۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بدهکاری سینما و تلویزیون به روز معلم
سهم مدیوم سینما در مورد پرداختن به شغل یا شخصیت معلم مانند دیگر مشاغل است و فیلم مشخصی که به این قشر مهم و ابعاد کاری و فعالیتی آنها بپردازد به تعداد انگشتهای یک دست هم نمیرسد. - اخبار رسانه ها -
به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم، پرداختن به کسوت و جایگاه معلم در آثار سینمایی و تلویزیونی طی چند دهه اخیر در کشورمان فراز و فرودهای زیادی داشته، اما واقعیت این است که هر چقدر تلویزیون در این مسیر با تولید آثار متنوع عملکرد بهتری دارد، سینما کمتر اثر شاخصی با محوریت شخصیت معلمان داشته و صرفاً در برخی تولیداتش به عنوان یک کاراکتر پیشبرنده قصه و درام خودنمایی کرده است.
روز معلم برای خیلیها مترادف با خاطرات نوستالژیک دوران مدرسه است. آثاری در سینما و تلویزیون پخش شده که کسوت معلمی را به اشکال مختلف نمایش دادند و ثبت کردند. از همین ابتدا باید این نکته را مورد توجه قرار داد که سینمای کشورمان برای گرامیداشت مقام معلم، اثر درخوری تولید نکرده است. البته در خصوص این کمکاری در سینما برخی معتقدند نفس غیرقابل پیشبینی بودن زمان اکران فیلمها کمتر این اجازه را میدهد که در این رابطه اثری شکل بگیرد. اگرچه این جمله بیشتر بهانه است تا استدلال، ولی مسئولیتپذیری تلویزیون در این زمینه بیشتر از سینما بوده و گواه آن هم تولید سریالهای متعددی است که به برخی از شاخصهای آن اشاره میکنیم.
معلمان در سریالهای نوستالژیک
سریال «دبیرستان خضراء» ساخته اکبر خواجویی، محصول سال 1374 از جمله آثار تلویزیونی است که با محور قرار دادن رابطه معلمان با دانشآموزان برای بسیاری از مخاطبان خاطرهسازی کرده است. هسته اصلی این سریال مدرسه دخترانهای بود که با پی گرفتن دغدغهها و مشکلات دانشآموزان دختر نوجوان سعی داشت مشکلات این گروه سنی را به تصویر بکشد. با این حال محوریت خاص قصه روی شخصیت شکیبه با بازی «آزیتا حاجیان» متمرکز است که سعی میکند ضمن برطرف کردن دغدغههای خاص این قشر از جامعه دانشآموزی با انجام فعالیتهای مثبت و ثمربخش خود چهرهای مناسب برای مخاطب به نمایش بگذارد.
سریال «قصههای مجید» به کارگردانی مرحوم کیومرث پوراحمد، محصول سال 1369 تلویزیون نیز یکی از خاطرهانگیزترین سریالهاست که براساس کتابی با همین نام (قصههای مجید) از هوشنگ مرادیکرمانی ساخته شد. «قصههای مجید» روایتگر لحظههای کودکی یک نوجوان به نام مجید است که با مادربزرگش (بیبی) تنها در یک خانه قدیمی زندگی میکند. این سریال که در دهه 70 از تلویزیون پخش شد و همچنان هم از شبکههای مختلف سیما از جمله آی فیلم در حال بازپخش مجدد است در بخشهای زیادی به اتفاقات و موضوعاتی میپردازد که برای شخصیت مجید در مدرسه رخ میدهد یا ریشه دارد که انصافاً بخشهای خاطرهانگیزی از سریال به نحوه تعامل و شیوه برخورد مسئولان مدرسه اعم از مدیر، ناظم و معلمان با دانشآموزان میپردازد. این سریال آنقدر مورد توجه مخاطبان و مدیران تلویزیون قرار گرفت که چهار ماجرای آن به چهار فیلم سینمایی تبدیل شد و روی آنتن شبکههای مختلف سیما رفت.
سریال «بچههای مدرسه همت» به کارگردانی رضا میرکریمی، محصول سال 1376 تلویزیون هم یکی دیگر از این آثار است که محتوای آن درباره تعدادی دانشآموز است که در مدرسه شبانهروزی «همت» همزمان تحصیل و زندگی میکنند و هر بار با ماجرایی تازه روبهرو میشوند. سریال «مدرسه ما» به کارگردانی داریوش یاری، محصول سال 1388 هم درباره دانشآموزان یک مدرسه راهنمایی است که کارهای دانشآموزان باعث ایجاد جنجال و مشکلاتی میشود. شخصیت «کیهان» با بازی علی اوسیوند، معلم جدید ادبیات است که در میانه سال تحصیلی جایگزین معلم دیگری میشود و با ورودش تغییرات مثبتی در مدرسه ایجاد میکند. سریال «مدرسه مادربزرگها» به کارگردانی غلامرضا رمضانی، تولید سال 1375 از جمله آثار تلویزیونی است که به بحث نهضت سوادآموزی میپردازد. قصه اصلی این سریال در مورد تعدادی خانم میانسال است که خانم معلم جوانی با بازی الهام پاوهنژاد دارند و در هر قسمت ماجراهای جالبی را به وجود میآورند.
فیلمهای انگشتشمار سینما
سهم مدیوم سینما در مورد پرداختن به شغل یا شخصیت معلم مانند دیگر مشاغل است و فیلم مشخصی که به این قشر مهم و ابعاد کاری و فعالیتی آنها بپردازد به تعداد انگشتهای یک دست هم نمیرسد.
«جنگ اطهر» اولین اثر سینمایی پس از انقلاب است که در آن به معلم، مدرسه و دانشآموز پرداخته میشود. این فیلم یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کارگردانی محمدعلی نجفی ساخته شد. این فیلم قصه آموزگار جوان و فداکاری به نام اطهر را روایت میکند که وارد مدرسهای میشود و سعی میکند روابط دوستانهای با شاگردانش برقرار کند. رابطه او با یکی از شاگردان به نام فتاح که وضع خانوادگی نامناسبی دارد بیشتر میشود. اطهر در تدارک اجرای یک نمایشنامه توسط دانشآموزان است، اما مدیر مدرسه مشکلاتی برای او فراهم میکند. اطهر میکوشد فتاح را با واقعیتهای سیاسی و اجتماعی جامعه آشنا کند، اما جانش را بر سر هدفش میگذارد.
«خانه دوست کجاست؟» عباس کیارستمی را که تولید سال 1365 است، میتوان یکی از موفقترین آثار سینمایی در این حوزه دانست که موفقیتهای بینالمللی بسیاری کسب کرد. این فیلم قصه پسربچهای را روایت میکند که متوجه میشود دفتر دوستش را به اشتباه برداشته است. بنابراین از خانه بیرون میرود تا او را پیدا کند و دفتر را به او پس بدهد، اما راهی دشوار و دراز در پیش است و فرصتی اندک. کیارستمی در این فیلم به ترس دانشآموزان از تنبیه معلمان میپردازد.
کارگردانهای زیادی در مدیوم سینما تصویرگر معلمان بودند، اما تنها برخی از این سریالها و فیلمها در ذهن مخاطبان ماندگار شدهاند. یکی از کارگردانهایی که بیشترین تعداد پرداخت به این قشر از جامعه را در کارنامه کاریش دارد، پوران درخشنده است. این بانوی فیلمساز کشورمان در بسیاری از آثارش کاراکتر معلم دیده میشود صرفنظر از خوب و بد یا درست و غلط بودن شخصیتپردازی که نسبت به آنها صورت گرفته است. فیلم سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی»، تولید سال 1366 به کارگردانی این بانوی فیلمساز کشورمان است که با نگاهی متفاوت به دنیای معلمان و دانشآموزان میپردازد.
فیلم سینمایی «بمب؛ یک عاشقانه»، تولید سال 1396 نزدیکترین تجربه سینما در پرداختن به این قشر با کارگردانی پیمان معادی است که قصه اصلیاش به دوران هشت سال دفاع مقدس و اوج بمبارانها مربوط میشود، اما بسیاری از سکانسهای این فیلم در یک مدرسه میگذرد و به نوعی روایتگر وضعیت مدرسهها و تحصیل در آن دوران است.
با این حال به نظر میرسد هنوز فیلم شاخصی درباره مقام معلم در سینما ساخته نشده، در حالی که اهمیت این قشر در جامعه قابل کتمان نیست.
منبع: جوان
انتهای پیام/