Web Analytics Made Easy - Statcounter

لادن حیدری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به اینکه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری و تاکید کردند که «شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع موانع، کامل محقق شود»، گفت: ‏انتخاب شعار حکیمانه امسال توسط معظم له نشان می دهد که کشور بیش از همیشه نیازمند همدلی، همکاری و تلاش مضاعف است تا با ریل‌گذاری اقتصادی به سمت تولید حرکت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در عرصه فرهنگ با زمینه ‏سازی برای پشتیبانی از نیروهای خلاق و دارندگان ایده و نیز با توسعه محصولات فرهنگی و خلاق می توان به رشد و توسعه کسب و کارها و اقتصاد این بخش دست یافت. امری که در دو سال اخیر تلاش شد تا ضرورت و الزامات زیرساختی آن در سطح دستگاه و دولت طرح شود، مورد توجه و بررسی  قرار گیرد و به عنوان معاون وزیر و مسئول بهبود محیط کسب و کارهای وزارتخانه نیز  بر این فرایندها نظارت دقیق داشته باشم چرا که رویکرد توسعه اقتصاد فرهنگ و توسعه صنایع فرهنگی و خلاق در کشور ما از جمله انگاره‏ های نوین در مباحث رشد شاخص های اقتصادی و تولیدی است.

اگرچه سخن گفتن از سهم تولیدات فرهنگی و هنری در افزایش درآمد و تولید ملی در کشور ما تازگی دارد اما موانع بر سر راه کسب و کارهای این بخش دیرین و توسعه پشتیبانی و حمایت ها نیز ضروری است. 

اقتصاد هرگز فارغ از فرهنگ متصور نیست

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: صنایع فرهنگی در کشور ما هنوز چنان مورد توجه نیست  که در کانون برنامه ریزی ها قرار داده شود و برای جلب حمایت از توسعه صنایع فرهنگی و نیز تولیدکنندگان و خالقان آثار بایستی از موانع بسیاری عبور کرد. از مهمترین این موانع ناآشنایی برنامه‏ ریزان کشور با صنایع فرهنگی و نیز قوانین و مقررات سنتی کشور است که همچنان صنعت و محصولات صادراتی درآمدزا را تنها در انحصار بخش ‏هایی چون نفت، کشاورزی و صنایع سنگین می دانند.

حیدری افزود: اقتصاد هرگز فارغ از فرهنگ متصور نبوده و نیست چرا که نه تنها کارگزاران اقتصادی در زمینه ای فرهنگی فعالیت می‌کنند بلکه مناسبات فرهنگی نیز در زمینه ای اقتصادی است که رقم می‏ خورد.

به گفته وی، در دنیایی که سرمشق ‏های نوین توسعه از ارتباط بین فرهنگ و اقتصاد در حال ظهور است، راهبرد ابلاغی مقام معظم رهبری در قالب شعار پشتیبانی و مانع زدایی از تولید می تواند سبب گشایش فضاهای نوینی در این عرصه شود تا ضرورت تدوین و اجرای سیاست‌ها و چارچوب‌های مشوق تولیدات فرهنگی را با رویکرد توسعه پایدار بازنمایاند.

رفع موانع و پشتیبانی تولیدات فرهنگی  از ضرورت های توسعه اقتصاد دیجیتال

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: صنایع فرهنگی و خلاق در دنیای دیجیتالی شده امروز، موتور محرکه اقتصاد دیجیتال محسوب می شود. میزان بالای فروش جهانی و دیجیتالی این محصولات و همچنین محتوای فرهنگی و خلاق در سال های اخیر  موجب تقویت فروش ابزار دیجیتال شد و کالاهای فرهنگیِ دیجیتال اکنون در زمره بزرگ ترین منابع درآمد اقتصاد دیجیتال قرار دارند.

در شرایط کرونایی که جهان با آن درگیر است، سخن گفتن از رفع موانع و نیز پشتیبانی تولیدات فرهنگی از ضرورت های توسعه اقتصاد دیجیتال کشور است.

حیدری در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه نهال اقتصاد فرهنگ و هنر با نوسازی ساختارهای مهم دولتی و حضور بخش خصوصی توانمند و تناور می‌شود، اظهار داشت: دستگاه‏ هایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان مرکز اتصال و ارتباط حاکمیت با آفرینشگران؛ تسهیل‌گران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و صاحبان کسب و کارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای و نیز مصرف کنندگان، بایستی از قدرت ابتکار عمل برخوردار باشند.

جهش تولیدات فرهنگی و خلاق نیازمند پذیرفتن واقعیت اقتصادی

به گفته وی، جهش تولیدات فرهنگی و خلاق نیازمند پذیرفتن واقعیت اقتصادی این بخش به‌عنوان پیشران اقتصادی از سوی سیاستگذاران است. دستگاه‏های بخش فرهنگی و خلاق در دوران فرهنگی نوین انتشار محتوایی که دارای ارزش مبادله است (همراه با تغییرات جهانی چون خصوصی‏ سازی؛ مقررات‏ زدایی و تحولات صنایع فرهنگی و خلاق) بایستی همپای دگرگونی‏ های جهانی، راهبردهای نوینی اتخاذ کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سطح مصرف فرهنگی و سطح سرمایه‌گذاری و اقدامات دولتی از عواملی هستند که تولیدات فرهنگی و هنری داخلی و اقتصاد خلاق کشور را شکل می‌دهند زیرا که بخش فرهنگی و خلاق از سیاست‏ های اقتصادی کشور در حوزه اقتصاد کلان  متأثر می‌شود و بر آن نیز اثر می‌گذارد.

هر سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگی و خلاق می‌تواند سهم فرهنگ و هنر در اقتصاد کشور را چند برابر کند.

حیدری تاکید کرد: کشور اکنون نیازمند بازخوانی قوانین، روزآمدسازی ساختارهای دولتی و رویکردهای نوشونده در اقتصاد خلاق و مدیریت درآمدهای غیرنفتی است. در چنین وضعیتی برداشتن گام‌های نوین برای توسعه تولیدات و راه یافتن به جرگه کشورهای صادرکننده محصولات و خدمات فرهنگی به‌ قدرت بالا و تهور مدیریتی نیاز دارد.

معاون وزیر فرهنگ اظهار داشت: شناخت هنر و فرهنگ به‌عنوان دارایی ملت ایران، می‌تواند قدرت فرهنگی این ملت که در طول زمان ایجاد شده است را به قدرتی اقتصادی نیز تبدیل کند. چشم‌ بستن بر رشد ۳ تا ۹/۶ درصدی صنایع فرهنگی که درکشورهای پیشرفته محقق شده است به معنای چشم بستن بر واقعیتی اقتصادی و محروم کردن کشور از این بازار و ظرفیت تأثیرگذار است.

حمایت از تولید خلاق برای پیوند با بازارهای جهانی

حیدری در عین حال تصریح کرد: تردید نباید داشت که برای تحول اقتصادی کشور، نیازمند اقتصادِ فرهنگی پویا، پایدار و بلندپروازانه‌ایم و در این مسیر بایستی تلاش برای دگرگونی‌های قانونی، ایجاد زیرساخت‏‌های مناسب و تولید آمار و اطلاعات مورد نیاز، همزمان صورت پذیرد و آینده منطقی این فرایند تقویت سهم بخش فرهنگی و خلاق در تولید ناخالص داخلی کشور خواهد بود.

به گفته وی، حمایت از تولید خلاق برای پیوند با بازارهای جهانی نیازمند بررسی گرفتاری‏‌های درونی از جمله پرداختن به فرایندهای دستگاهی در عرصه فرهنگی و خلاق است. هم‏ افزایی ناچیز نهادها و سازمان‏های موثر و شیوه تعامل‏شان با دولت از مشکلات عمده در برنامه‏ ریزی برای افزایش تولیدات فرهنگی و خلاق با رویکرد برون گرا است. طراحی مناسب سامانه ‏های فرهنگی دولتی و حاکمیتی باید آنها را از هرگونه نقص و دوگانگی در تعامل و ارتباط با محیط داخلی و پیرامونی مبرا سازد و توانمندی‏ هایشان را برای حل مسائل پیچیده روز افزایش دهد.

تنظیم کارآمد فرایندهای تعاملی، نظام ‏های فرهنگی را قادر خواهد ساخت تا پیوند صنایع خلاق، بازار و طبقه خلاق را تسهیل کنند و نقش تصمیم ساز بخش خصوصی را در ساختارهای موجود و قوانین و مقررات تدوینی در نظر آورند و سهم آن را نیز پرداخت کنند.

معاون وزیر فرهنگ ادامه داد: سخن گفتن از رشد تولید کالاها و خدمات فرهنگی و خلاق یعنی سخن گفتن از  فراهم شدن محیطی خلاقانه برای کسب و کارها، چرا که توان تولید کشور با شیوه حفظ و خلق محیط و فضای کسب و کار بستگی تام دارد. اسناد راهبردی کشور و سیاست‏ های کلی اقتصاد مقاومتی ناظر بر این است که بخش فرهنگی و خلاق بایستی سهم عمده‌‏ای از تولید ناخالص داخلی را پوشش دهد و با دگرگونی وضعیت موجود در برنامه ‏ریزی ‏های راهبردی (که فرهنگ و هنر را ضمیمه کوچکی از بخش خدمات در نظر می‏ آورد) به رونق محیط کسب و کار یاری رساند.

سازه ‏های فرهنگی در زمره عوامل مهم برای تولید کالا و خدمات فرهنگی

حیدری گفت: سازه ‏های فرهنگی افزون بر توان کنش‌گران عرصه فرهنگ، در زمره عوامل مهم برای تولید کالا و خدمات فرهنگی قرار می گیرد. ایجاد زنجیره ارزش پایدار و تحقق سهم رو به رشد صنایع فرهنگی و خلاق در تولید ناخالص داخلی نیز چون دیگر صنایع و بخش های اقتصادی در شرایطی رونق می‏ گیرد که از دشواری های آغاز کسب و کارها آسوده شود و مراحل گاه پیچیده صدور مجوز را با سهولت بیشتری از سر بگذراند، این مهم در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد و امیدوارم که همکارانم بتوانند با سرعت برنامه ریزی های لازم در سال پشتیبانی و مانع زدایی از تولیدات فرهنگی و هنری را انجام دهند.

به گفته وی، در چنین فضایی است که سرمایه‏ گذاران، خطرآفرینی حضور در این عرصه را می ‏پذیرند؛ کنش‌گران به عرصه می آیند؛ توزیع‌کنندگان با بهره مندی از پشتیبانی و ظرفیت‌های حقوقی، محصولات فرهنگی و خلاق را در معرض تماشا می‌گذارند و مصرف‌کنندگان، کالاها و خدمات فرهنگیِ تولید شده را به سبد مصرف خود وارد می‏کنند و محیط کسب و کار رونق می‏ گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در آغاز سال جاری با بررسی های بسیار چارچوب ها و زیرساخت های لازم برای رونق اقتصاد و تولیدات فرهنگی در وزارتخانه تدوین شده است، ابراز امیدواری کرد: با لحاظ آن در سند آمایش استان های کشور نیز بتوانیم به نقشه ملی صنایع فرهنگی و خلاق کشور با تعیین چشم اندازِ رشد درآمد حاصل از تولیدات و توسعه هدفمند صادرات صنایع فرهنگی و خلاق کشور دست یابیم که این کار خود الزاماتی دارد از جمله تدوین الگوی آماری صنایع فرهنگی و خلاق کشور که طرح آن با همکاری مرکز آمار ایران تدوین شده است و در نیمه اول سال جاری به اجرا در خواهد آمد.

وی در ادامه از دیگر الزامات پشتیبانی از تولیدات فرهنگی و خلاق را تصویب لایحه حمایت از مالکیت فکری خواند و ابراز امیدواری کرد تا مورد تصویب نهایی در مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

به گفته وی، این موارد برخی از اقدامات زیرساختی لازم برای فراهم شدن زمینه افزایش تولیدات فرهنگی است باید توجه داشت کیفیت تولید کالاها، آثار و خدمات فرهنگی بواسطه میزان مصرف فرهنگی طبقات و اقشار مختلف مورد سنجش قرار می‏‎ گیرد و بدین گونه می توان چگونگی تأمین نیازهای فرهنگی جامعه را نیز مورد ارزیابی قرار داد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «اقتصاد فرهنگی نامطلوب و توسعه نایافته را بازتاب «فقر فرهنگی» و ناتوانی در گسترش و تأثیرگذاری فرهنگ ملی» دانست و تاکید کرد: ریشه کن شدن فقر فرهنگی از طریق گسترش ابزارهای فرهنگی و موفقیت در حوزه اقتصادی فرهنگ امکان پذیر است که می تواند نابرابری های فرهنگی در جوامع را کاهش دهد و مسیر رفاه و سعادت ملی را هم هموار سازد.

برچسب‌ها سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لادن حیدری معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوروز 1400 پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لادن حیدری سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لادن حیدری نوروز 1400 اخبار کنکور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تولیدات فرهنگی و خلاق صنایع فرهنگی و خلاق بخش فرهنگی و خلاق فرهنگی و خلاق اقتصاد دیجیتال خدمات فرهنگی مانع زدایی سخن گفتن معاون وزیر خلاق کشور کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۲۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر علیرضا رهایی در آیین افتتاح موزه دانشگاه امیرکبیر، دنیای امروز را دنیای علم و فناوری توصیف کرد و افزود: آنچه که موجب تفوق و برتری کشورها محسوب می‌شود، میزان پیشرفت در زمینه‌های مرتبط با توسعه فناوری است و شاید بسیاری از معیارهایی که در دنیا مطرح بود، امروز تغییر یافته است.

وی ادامه داد: اگرچه که در کشورما شاید توجه دیر هنگامی به موضوع علم و فناوری شد ولی خوشبختانه در دو دهه اخیر با فرمایشات مقام معظم رهبری و تاسیس و توسعه حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری، جهشی در این حوزه‌ها رخ داد و آن عقب ماندگی‌ها که شاید در سال‌های اولیه مطرح بود تا حد زیادی جبران شده و خواهد شد.
رهایی با بیان اینکه کشور در مسیر تحولی در این حوزه قرار گرفته است، یادآور شد: ایجاد معاونت علمی و پارک‌های فناوری، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و تولید محصولات دانش بنیان دستاورد این فعالیت‌ها است.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به شعارهای سالانه با بیان اینکه در سال‌های اخیر این شعارها به سمت اقتصاد دانش بنیان و صنعت دانش بنیان سوق داده شده است، خاطرنشان کرد: با این اقدام، ملزومات تحقق این شعارها مطرح شد که چه تحقیقات و توسعه‌ای رخ دهد تا صنعت دانش بنیان محقق شود. اگر به شعار امسال که جهش تولید با مشارکت مردم توجه کنیم، مجددا موضوع تولید مورد توجه قرار گرفته است.

وی این تولید را شامل تولید دانش بنیان ذکر کرد و ادامه داد: از این رو هم‌ نقش معاونت به عنوان سیاست گذار برجسته است و هم نقش دانشگاه ها در مسیر تولید دانش بنیان باید فعالیت و پتانسیل خود را در این مسیر هدایت کنند و در این زمینه دانشگاه صنعتی امیرکبیر که از دیرباز در حوزه‌های پروژه‌های صنعتی فعال بوده است و به اعتقاد به اینکه همه پتانسیل دانشگاه را باید در توسعه صنعت قرار دهد، نقش مهم و برجسته ای در تحقق این شعار خواهد داشت.

رهایی تاکید کرد: همکاری های بزرگی که ما با صنایع مختلف هوایی، دریایی، بخش های مرتبط با انرژی و نفت و پتروشیمی داریم، موید آن است که عزم دانشگاه جزم است تا امکانات خود را در مسیر توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان قرار دهد تا نقش مهمی در تحول اقتصاد دانش بنیان داشته باشد.
وی با اشاره به ارتباطات این دانشگاه با معاونت علمی، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر جلساتی را برگزار کردیم و مراسم امروز نیز مبدا تحولی در این همکاری جدی است و امیدواریم از این زمینه های همکاری بیشترین بهره را ببریم.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به قرار گرفتن در آستانه روز معلم، ابراز امیدواری کرد که اساتید این دانشگاه و سایر دانشگاه ها با درک شرایط خطیر امروز، مشاهده می کنند که کشور و نظام در یک موقعیت ویژه قرار گرفته است؛ از یک سو هجوم دولت‌های استکباری با اعمال تحریم‌ها علیه کشور و از سوی دیگر فشارهایی که بر ملت مظلوم فلسطین ایجاد و باعث شده مردم فلسطین شهدای بسیار زیادی به جهان اسلام تقدیم کنند.

ربیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در این شرایط خطیر موضوعات و همکاری ها و استفاده از امکانات کشور به صورت بهینه قطعا بسیار مهم و جدی است و مسوولیت همه ما در این زمینه مهم تلقی می‌شود.

کد خبر 6092057

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • تدارک ویژه حوزه‌های علمیه برای دهه کرامت در ۱۴۰۰ نقطه دنیا
  • نقش دانشگاه امیرکبیر در تحقق شعارهای سال و اقتصاد دانش‌بنیان
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • همیاران مهربان ترافیک به مثابه مشارکت مردم در جهش تولیدات فرهنگی هستند/روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • شهرام عظیمی خبر داد: بدنبال سهم بیشتر تولیدات داخلی با استفاده از توان بالای هموطنان در مناطق روستایی و عشایری هستیم