Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-09@02:24:37 GMT

کشف شهر طلایی ۳۰۰۰ ساله در مصر+ تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۳۲۸۲

کشف شهر طلایی ۳۰۰۰ ساله در مصر+ تصاویر

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آرتی عربی، دکتر «زاهی حواس»، رئیس تیم باستان شناسی مصر از کشف شهر طلایی گمشده که «صعود آتون» نامیده می‌شده است در منطقه «الاقصر» که شهری در جنوب مصر ودر امتداد رود نیل است و محل ساخت کاخ‌های پادشاهی بوده، خبر داد.

قدمت این شهر به دوران پادشاهی «آمنهوتپ سوم» برمی گردد و استفاده از آن تا زمان «توت عنخ آمون» یعنی ۳۰۰۰ سال پیش ادامه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر حواس درباره این کشف بزرگ گفت: ماموریت تیم کشف معبد بزرگتر پادشاه توت عنخ آمون بود، زیرا پیشتر دو معبد متعلق به او کشف شده بود، اما این شهر که بزرگترین شهر مصر بوده است که یکی از بزرگتریم پادشاهان مصر آن را تاسیس کرده که از ۱۳۹۱ قبل میلاد تا ۱۳۵۳ حکومت می‌کرده است و حتی آمنهوتپ چهارم یعنی «آخناتون» نیز هشت سال در آن حضور داشته است.

او افزود: این شهر بزرگترین شهرک اداری و صنعتی در عصر امپراتوری مصر در کرانه باختری در منطقه اقصر بوده و خانه‌هایی با دیوار‌هایی به ارتفاع ۳ متر و خیابان‌های متعدد در آن دیده می‌شود.

به گفته این فرد، کار حفاری در سپتامبر سال ۲۰۲۰ آغاز شد و در عرض چند هفته، سازه‌های آجری و گلی از همه جهات دیده شدند و وقتی کشف شد که این مکان یک شهر بزرگ با شرایط خوب، دارای دیوار‌های تقریباً کامل و اتاق‌های پر از ابزار‌های زندگی است و لایه‌های باستان شناسی آن برای هزاران سال دست نخورده باقی مانده است، گویی ساکنان باستانی آن‌ها دیروز آنجا را ترک کرده اند.

به نوبه خود، دکتر «بتسی برایان»، استاد مصر شناسی در دانشگاه جان هاپکینز آمریکا اعلام کرد: کشف این شهر گمشده، دومین کشف مهم باستان شناسی پس از کشف مقبره توت عنخ آمون است و اینکه این کشف نه تنها نگاهی نادر به زندگی مصریان باستان در دوران امپراتوری دارد، بلکه به ما کمک خواهد کرد تا یکی از بزرگترین اسرار تاریخ را کشف و نمایان کنیم به ویژه اینکه چرا آخناتون و نفرتیتی تصمیم به حرکت به سوی «العمارنه» گرفتند.

اولین هدف این مامویت باستان شناسی تعیین تاریخ این شهر بود، زیرا کتیبه‌های هیروگلیفی بر روی ظروف سرامیکی شراب پیدا شده بود. همچنین تعداد زیادی از اکتشافات باستان شناسی تاریخ این شهر را تأیید کرده است مانند انگشترها، سفال‌های رنگی و آجر‌های گلی که مهر‌های پادشاه آمنهوتب سوم را نشان می‌دهد و تنها پس از ۷ ماه حفاری، چندین منطقه یا محله از آن شهر کشف شد.

همچنین در قسمت جنوبی این شهر نانوایی، منطقه پخت و پز و مکان‌های آماده سازی غذا را با اجاق گاز و گلدان‌های سفالی پیدا کرد که منطقه‌ای بود که به تعداد زیادی از کارگران و کارمندان خدمت رسانی می‌کرد.

در منطقه دوم این کارگاه باستان شناسی که منطقه اداری و مسکونی بوده است با یک دیوار زیگ زاگ حصارکشی شده است که فقط یک نقطه ورودی دارد و به راهرو‌های داخلی و مناطق مسکونی منتهی می‌شود. این یک ورودی باعث می‌شود ما باور کنیم که نوعی امنیت، توانایی کنترل ورود و خروج به مناطق بسته بوده است.

منطقه سوم این کارگاه جایی است که یکی از اضلاع آن شامل منطقه تولید آجر‌های گلی است که برای ساخت معابد و ضمائم مورد استفاده قرار می‌گرفته و آجر‌ها حاوی مهر و موم‌هایی به نام آمنحوتب سوم است.

تیم باستان شناسی مصر همچنین بقایای یک گاو و یک جسد در حالی که دستهایش به پهلو کشیده شده و بقایای یک طناب به دور زانوهایش پیچیده شده بود، را کشف کرد. تحقیقات درباره این دو مورد ادامه دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: باستان شناسی کشف باستانی اخبار خواندنی باستان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۳۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بقایای یک سکونتگاه 7 هزارساله در صربستان (+عکس)

 باستان‌شناسان یک سکونتگاه بزرگ نوسنگی ۷۰۰۰ ساله را نزدیک روستای یارکوواتس در صربستان کشف کرده‌اند. این کشف توسط تیمی از Cluster of Excellence ROOTS انجام شد؛ طرحی که توسط چندین موسسه تحقیقاتی از سراسر جامعه دانشگاهی راه‌اندازی شد. 

به گزارش فرادید، یک مطالعه ژئوفیزیکی منجر به کشف یک سکونتگاه ۱۳ هکتاری با خندق‌های دفاعی نزدیک رودخانه تیمیز در استان وویوودینا صربستان شد. بر اساس اشیایی که در محل پیدا شدند، این سکونتگاه با فرهنگ وینچا مرتبط است؛ مردمان دوره نوسنگی که در جنوب شرقی اروپا بین ۵۴۰۰ تا ۴۵۰۰ قبل از میلاد می‌زیستند.

این فرهنگ که Vinča-Belo Brdo نام‌گذاری شده، بیشتر به دلیل ساخت سکونتگاه‌های بزرگ شناخته شده که بسیاری از آن‌ها به طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر از سایر سکونتگاه‌های فرهنگی معاصر خود در اروپا بودند. 

فین ویلکس، دانشجوی دکترا و از رهبران تیم می‌گوید: «سکونتگاهی به این بزرگی واقعا دیدنی است. داده‌های ژئوفیزیکی هم به ما ایده روشنی از ساختار ۷۰۰۰ ساله محوطه می‌دهند.» 

ناهنجاری‌های زاویه‌دار سیاه که در فیزیک زمین آشکار است، گواه تعداد زیادی خانه‌های سوخته است، به این معنا که شاید این شهرک در جریان درگیری رها یا ویران شده باشد. 

شواهد باستان‌شناسی از دیگر مکان‌های وینچا، باستان‌شناسان را به این حدس سوق داده که رقابت بین‌گروهی، درگیری و خشونت احتمالی، شاید از ویژگی‌های این منطقه در دوره نوسنگی بوده است. 

آثار مادی فرهنگ بنات (۵۴۰۰-۴۴۰۰ قبل از میلاد) نیز در این محل کشف شده است؛ مردمی محلی که در منطقه بنات در حوضه پانونی ظاهر شدند. فین ویلکس می‌گوید: «این نیز قابل‌توجه است، چون تنها چند سکونتگاه با آثاری از فرهنگ بنات از صربستان کنونی شناخته شده است.» 

این تیم در طول همین کمپین تحقیقاتی، چندین ویژگی مدور از دوران نوسنگی پسین را در مجارستان به همراه شرکایی از موزه یانوس پانونیوس در پچ بررسی کردند. این به اصطلاح «راندِل‌ها» به فرهنگ لِنگیل (۵۰۰۰/۴۹۰۰-۴۵۰۰/۴۴۰۰ قبل از میلاد) نسبت داده می‌شوند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پیرمرد ۷۰ ساله در ارتفاعات روستای گرمک نجات پیدا کرد
  • توزیع ۳۰۰۰ کلاه ایمنی بین راکبین موتور سیکلت آذربایجان‌ غربی‌
  • قم آماده استقبال از رئیس‌جمهور / نصب بیش از ۳۰۰۰ متر مربع بنر در ۲۵۰ نقطه شهر
  • قم آماده استقبال از رئیس‌جمهور / نصب بیش از ۳۰۰۰ مترمربع بنر در ۲۵۰ نقطه شهر
  • راننده تاکسی، زنان را بعد از تجاوز می‌کشت
  • کشاورزی و سیستم‌های آبیاری ایران باستان
  • کشف جدید باستان‌شناسان: نگو حجر، بگو شجر!
  • کشف بقایای یک سکونتگاه 7 هزارساله در صربستان (+عکس)
  • پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار
  • رازگشایی از نماد‌های ۲۷۰۰ ساله ایران باستان (+عکس)