Web Analytics Made Easy - Statcounter

ویروس سارس-کو-2 جدیدترین پاتوژنی (عامل بیماری ­زا) است که از حیوانات به انسان منتقل شده است، اما صدها هزار ویروس دیگر در حیات وحش وجود دارند که می توانند تهدیدی مشابه را ایجاد کنند. اکنون، ابزار آنلاین جدیدی معرفی شده است که ویروس ها را بر اساس پتانسیل انتقال از حیوانات به انسان و ایجاد بیماری های همه ­گیر رده بندی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "لایو ساینس"، این ابزار آنلاین که به نام SpillOver شناخته می شود، در اصل فهرستی از ویروس های حیوانی به تازگی کشف شده است که بیشترین تهدید را برای سلامت انسان ایجاد می کنند. پژوهشگران امیدوارند که این ابزار با قابلیت دسترسی آزاد بتواند توسط دانشمندان، سیاست­ گذاران و مقامات سلامت و بهداشت عمومی برای اولویت بندی ویروس ها به منظور مطالعه، نظارت و فعالیت های کاهنده خطر مانند توسعه واکسن یا داروها پیش از شیوع بیماری استفاده شود.

به گفته زوئی گرنج که رهبری توسعه ابزار SpillOver را بر عهده داشته است، سارس-کو-2 فقط یک نمونه از هزاران ویروس موجود در جهان است که پتانسیل انتقال از حیوانات به انسان را دارد. ما نه تنها باید تهدیدهای ویروسی را شناسایی کنیم، بلکه باید اولویت بندی مواردی با بیشترین میزان خطر انتقال به انسان و ایجاد یک بیماری همه گیر ویرانگر دیگر را نیز انجام دهیم.

خطر شیوع

به گفته پژوهشگران توسعه دهنده ابزار آنلاین SpillOver، حدود 250 ویروس به عنوان زونوتیک شناخته شده اند، به این معنی که قبلا از حیوانات به انسان منتقل شده اند و تخمین زده می شود که بیش از 500 هزار ویروس دارای این پتانسیل هستند. اما هر ویروسی از نظر قدرت انتقال از حیوانات به انسان یکسان نیست. از این رو، پژوهشگران یک امتیاز "اعتبارمانند" برای ویروس ها به عنوان روشی برای ارزیابی و مقایسه خطرات آنها را ایجاد کرده اند.

برای رسیدن به این امتیاز، 32 عامل خطر مرتبط با ویروس و میزبان آن مانند این که چه تعداد گونه های حیوانی با ویروس آلوده می شوند و این که هر چند وقت یک بار انسان ها با حیوانات وحشی در مناطقی که ویروس در آنها تشخیص داده شده است، در تعامل هستند، توسط ابزار SpillOver مد نظر قرار گرفته است.

سپس، پژوهشگران از این ابزار برای رده بندی 887 ویروس حیات وحش بر اساس خطر انتقال آنها به انسان استفاده کردند. بیشتر ویروس ها موجود در این رده بندی به تازگی کشف شده اند، اما برخی از آنها از قبل به عنوان زونوتیک شناخته می شوند.

12 ویروس برتر در فهرست از پاتوژن های زونوتیک بوده و ویروس لاسا در رتبه نخست، و پس از آن ویروس سارس-کو-2 و ویروس ابولا در در رده دوم و سوم قرار داشتند. میزبان اصلی برای ویروس لاسا موش ها هستند و باور بر این است که میزبان اصلی ویروس ابولا خفاش ها هستند. میزبان حیوانی اصلی برای ویروس سارس-کو-2 ناشناخته است، اما ویروس در راسوها، شیرها و ببرهای آلوده دیده شده است.

اما با توجه به تهدید وسیع فعلی برای سلامت انسان، چرا ویروس سارس-کو-2 در جایگاه نخست قرار ندارد؟ به گفته پژوهشگران، ابزار آنها پتانسیل رویدادهای شیوع بیماری در آینده را رده بندی می کند. برخی اطلاعات مهم درباره سارس-کو-2 همچنان ناشناخته هستند و با کسب اطلاعات بیشتر ممکن است این ویروس در جایگاه نخست قرار بگیرد.

بین ویروس هایی که هنوز بین انسان و حیوان مشترک نیستند، کروناویروس 229E (سویه خفاش) که به خانواده ویروسی مشابه سارس-کو-2 تعلق دارد و خفاش ها در آفریقا را آلوده می کند، قرار دارد. ویروس دیگر در صدر فهرست کروناویروس PREDICT CoV-35 است که این ویروس نیز به خانواده کروناویروس تعلق دارد و خفاش ها در آفریقا و جنوب شرق آسیا را آلوده می کند.

پژوهشگران توسعه دهنده SpillOver به این نکته اشاره داشتند که این بستری با تامین مالی عمومی است که به پژوهشگران دیگر اجازه می دهد داده های جدید درباره ویروس های موجود در فهرست را به آنها اضافه کرده یا موارد جدید را به فهرست اضافه کنند، از این رو، رده بندی ممکن است با داده های جدید تغییر کند.

------------------------------------------------------------------------

بیشتر بخوانید: 

*5 نشانه کووید-19 مزمن

*عکس کرونایی که ایران را تکان داد: زوج بابلی در نوبت مرگ

*راز کم‌اعتنایی به توصیه‌های تکراری کرونایی/ انتظار سرعت در واکسیناسیون

لینک کوتاه: asriran.com/003GWz

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: حیوانات به انسان ویروس ها رده بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۳۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی

پژوهشگران فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که با آن می‌توانند محتویات چربی یا همان لیپیدهای موجود در سلول‌های سرطانی را مشاهده و مطالعه کنند.

به گزارش مشرق، دانشمندان فناوری تصویربرداری جدیدی را ابداع کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد تا درون یک سلول سرطانی را به صورت زنده ببینند و نحوه تعامل آن با محیط اطراف خود را مشاهده کنند.

به نقل از آی‌ای، این تیم به رهبری دانشگاه ساری(Surrey) در انگلیس به دنبال مشاهده و مطالعه محتوای چربی‌های(لیپیدها) موجود در سلول‌های سرطانی بود.

لیپیدها اجزای کلیدی سلول‌ها هستند و به سلول‌های سرطانی اجازه رشد، تکثیر و متاستاز را می‌دهند.

این تکنیک با همکاری کالج دانشگاهی لندن توسعه یافته است و شرکت داروسازی GSK و شرکت‌های یوکوگاوا(Yokogawa) و سایکس(Sciex) نیز در آن مشارکت داشته‌اند.

نظارت بر محتوای چربی سلول‌ها

با استفاده از سیستم شرکت یوکوگاوا به نام SS۲۰۰۰، سلول‌های سرطانی منفرد از یک ظرف کشت شیشه‌ای نمونه‌برداری شد. این سیستم نوآورانه سلول‌های زنده منفرد را با استفاده از لوله‌های کوچک استخراج می‌کند و امکان تجزیه و تحلیل دقیق را فراهم می‌کند. عرض این لوله‌ها به سختی ۱۰ میکرومتر، یعنی نصف قطر نازک‌ترین موی انسان است.

در مرحله بعد، این سلول‌ها با رنگ فلورسنت رنگ‌آمیزی شدند. این کار به پژوهشگران امکان داد تا قطرات لیپید را در طول آزمایش بررسی کنند.

سپس این تیم با محققان شرکت Sciex برای ایجاد یک رویکرد جدید طیف‌سنجی جرمی همکاری کرد. این روش به آنها اجازه می‌داد لیپیدها را بشکنند و ساختار واقعی سلول را تعیین کنند.

سرانجام کل این فرآیند به مشاهده چگونگی تکامل سلول‌های سرطانی در پاسخ به تغییرات محیط اطراف منجر شد.

یوهانا فون گریشتن از دانشکده شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه ساری گفت که مشکل سلول‌های سرطانی این است که هیچ دو سلولی شبیه به هم نیستند.

وی افزود: این امر طراحی یک درمان خوب را سخت‌تر می‌کند، زیرا برخی سلول‌ها همیشه بیش از سایرین در برابر درمان مقاومت می‌کنند. با این حال، همیشه ثابت شده است که مطالعه سلول‌های زنده پس از حذف آنها از محیط طبیعی، با جزئیات کافی برای درک واقعی آرایش آنها دشوار است. به همین دلیل بسیار هیجان انگیز است که بتوانیم سلول‌های زنده را زیر میکروسکوپ نمونه‌برداری کنیم و محتوای چربی آنها را یک به یک بررسی کنیم.

به گفته پژوهشگران این یافته‌ها می‌توانند بینشی در مورد چگونگی واکنش سلول‌ها به تشعشع ارائه دهند.

پژوهشگران همچنین از این رویکرد تازه کشف شده برای تجزیه و تحلیل مولکول‌های چرب لیپیدی در چندین سلول سرطانی استفاده کردند. جالب توجه است که آنها تفاوت‌هایی را در نمایه لیپیدی سلول‌های مختلف شناسایی کردند.

کارلا نیومن معاون مدیر بخش تصویربرداری سلولی و دینامیک در GSK در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: روش جدید ما راه را برای مطالعه سلول‌های سرطانی با جزئیاتی که قبلاً ندیده‌ایم، هموار می‌کند. یک روز نیز ممکن است بتوانیم ببینیم که چگونه سلول‌های سرطانی با همسایگان خود ارتباط برقرار می‌کنند. این می‌تواند درمان‌های جدید و هدفمندتری را فراهم کند.

این تکنیک می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد چگونگی پاسخ انواع سرطان به درمان‌ها ارائه دهد. همچنین می‌تواند به پزشکان در درک تأثیر تابش و تشعشع بر سلول‌ها کمک کند، به ویژه اینکه چگونه برخی از سلول‌های سرطانی در برابر پرتودرمانی مقاومت می‌کنند. این مقاومت ممکن است به عود سرطان منجر شود.

درک عمیق‌تر از بیولوژی سرطان می‌تواند به توسعه درمان‌های مؤثرتری در آینده منجر شود.

علاوه بر این، پژوهشگران بیان می‌کنند که مطالعه لیپیدها داخل سلول‌های منفرد ممکن است به بخش‌های مختلف سلامت از جمله ایمنی و بیماری‌های عفونی نیز کمک کند.

این یافته‌ها در مجله Analytical Chemistry منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • ستاره‌شناسان قوی‌ترین شواهد برای سیاره نهم را کشف کردند
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • جواب ترسناک دکتر ایرانی؛ انسان امکان تولید دایناسور دارد! | فیلم
  • مجلس بعدی باید ریل‌گذاری درستی برای دولت ایجاد کنند
  • دانشکده طراحی سوئیس: مبلمان را در بسته بندی به اندازه پیتزا بخرید، در خانه به اندازه واقعی می رسند! (+عکس)
  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند