Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به راه اندازی سامانه هوشمندی شدند که قابلیت ارائه شاخص‌های بین المللی وضعیت روسازی راه‌ها را دارد.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امیر گلرو استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: داده برداری سریع، استاندارد، صحیح و دقیق از وضعیت روسازی به منظورتحلیل وضعیت عملکردی روسازی و برنامه ریزی نگهداری و تعمیر آن در مدیریت روسازی موجب کاهش ۷۵ درصدی در هزینه چرخه عمر روسازی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گفته وی، در دنیای امروز، اهمیت مدیریت و نگهداری زیرساخت‌های حمل و نقلی بر کسی پوشیده نیست. از طرفی بررسی، شناخت، ارزیابی و اندازه گیری خرابی‌های روسازی اساس کارمدیریت تعمیر و نگهداری روسازی است که از اهمیت بالایی برخوردارند.

 

مدیرپروژه سامانه پایش سلامت راه گفت: تمرکز اصلی ما در این پروژه بر زیرساخت‌های حمل و نقلی بوده و به عنوان یکی از پیشگامان ارائه سیستم‌های پایش سلامت راه‌ها در کشور درصدد تولید محصولاتی دیگر به منظور پایش سلامت راه برآمدیم.

 

گلرو با بیان اینکه مهم‌ترین هدف این پروژه ارائه خدمات برداشت داده‌های وضعیت روسازی با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، ارائه شاخص‌های عملکردی روسازی (مانند ناهمواری، شیارشدگی، زبری و وضعیت خرابی‌های روسازی)، اولویت بندی عملیات نگهداری و تعمیر و بودجه ریزی لازم برای آن است، گفت: در این راستا سامانه‌ای طراحی کردیم که قابلیت ارائه گزارش‌های مـدیریتی تحت وب را دارد.

 

وی در خصوص سامانه پایش هوشمند سلامت زیرساخت‌ها گفت: در این سامانه موقعیت یاب جغرافیایی تریمبل از نوع تفاضلی دوفرکانسه استفاده شده است؛ این حسگر قادر به برداشت طول، عرض و ارتفاع جغرافیایی با دقت بهتر از یک متر است.

 

وی در خصوص خدمات دیگری که به واسطه این سامانه می‌توان ارائه کرد، گفت: مسافت سنج طولی یا انکودر، تعداد ۱۰ هزار پالس در هر گردش چرخ وسیله نقلیه تولید می‌کند تا بتوان مسافت طولی طی شده به هنگام برداشت را با دقت بهتر از ۰.۱ متر بدست اوریم.

 

گلرو تاکید کرد: همه حسگر‌های بکار رفته در این سامانه با فرمان مسافت سنج طولی در بازه‌های طولی از پیش تعریف شده اقدام به برداشت داده‌ها میکنند.

 

وی در خصوص بخش دیگر این سامانه گفت: پروفیل سنج طولی دارای ۲ لیزر کلاس یک جهانی با فرکانس ۷۰ کیلوهرتز است که شاخص ناهمواری بین المللی راه (IRI) و درشت بافت روسازی (MPD) را در زیر دو چرخ خودرو بدست می‌آورد. لیزر پروفیل سنج دارای رزولوشن ۰.۰۱ میلی متر بوده و قادر است شاخص ناهمواری بین المللی راه را با دقت یک صدم متر به کیلومتر ارائه کرده و درشت بافت را برای هر یک میلی متر نمایش دهد.

 

گلرو در خصوص دوربین مورد استفاده در این سامانه گفت: این دوربین دارای رزولوشن ۱۶۰۰ * ۱۲۰۰ پیکسل، با سرعت تصویربرداری ۳۰ فریم در ثانیه است؛ این دوربین هم چنین مجهز به کنترلگر لرزش در زمان برداشت تصویر است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: دوربین محافظت شده در پوششی تحت پروتکل آی پی ۶۷ است که در شرایط سخت میدانی در برابر رطوبت و دما مقاوم بوده و قابلیت برداشت با بهترین کیفیت تصویر را دارد.

 

وی عنوان کرد: از این تصاویر می‌توان خرابی‌های سطحی روسازی، علائم ایمنی راه، کاربری زمین و مبلمان شهری را احصاء کرد. سامانه پایش سلامت مکانیزه راه قابلیت برداشت ناهمواری طولی و عرضی راه، درشت بافت، مشخصات هندسی راه و خرابی‌های سطحی راه را دارد.

 

گلرو افزود: با استفاده از داده‌های خام برداشت شده، شاخص‌های وضعیت روسازی شامل شاخص بین المللی ناهمواری (IRI)، شیارشدگی (Rutting)، درشت بافت (MPD)، شاخص وضعیت روسازی (PCI) بدست می‌آید.

 

وی ادامه داد: با استفاده از شاخص‌های وضعیت روسازی بدست آمده، برنامه ریزی بهینه به منظور تعیین بهترین عملیات، نگهداری و تعمیر در زمان مناسب بر روی قطعه مورد نیاز صورت می‌گیرد که سالانه متولیان راه را در امر مهم حفظ و نگهداری راه‌ها که ارزشی بیش از ۹۰۰ هزار میلیارد تومان دارد کمک شایانی کرده و موجب صرفه جویی قابل توجهی در سطح ملی می‌شود.

 

به گفته وی، اگر با استفاده از این سامانه پس از برداشت مکانیزه وضعیت راه، عملیات بهینه پیشگیرانه راه توصیه و اجرا شود، سالانه بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان در سطح شبکه راه‌های کشور یا به عبارت دیگر ۳۰۰ میلیون تومان به ازای هر کیلومتر خط صرفه جویی در نگهداری راه‌ها در سال شکل می‌گیرد که نقش کلیدی در صرفه جویی اقتصادی و تخصیص بهینه منابع در سطح ملی به همراه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه امیرکبیر دستاورد جدید محققان سامانه هوشمند پایش دانشگاه صنعتی امیرکبیر زیرساخت ها پایش سلامت بین المللی درشت بافت راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۳۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی بخش شیمی درمانی در بیمارستان سجادیه تربت جام

محمد صادق معلم زاده معاون درمان دانشکده پزشکی تربت جام گفت: با تلاش و پیگیری‌های انجام شده، خوشبختانه بخش شیمی درمانی سرپایی در مرکز آموزشی درمانی سجادیه واقع در منطقه جام راه اندازی شد.

وی افزود: این بخش با هدف ارائه خدمات شیمی درمانی به بیماران مبتلا به سرطان در منطقه جام و ارتقای سطح دسترسی آنها به خدمات درمانی تخصصی راه اندازی شده است.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی تربت جام ادامه داد: از این پس، بیماران منطقه تربت جام، تایباد، صالح آباد، باخرز می‌توانند بدون نیاز به تحمل سفر‌های طاقت فرسا به شهر‌های دیگر، خدمات شیمی درمانی را در همین مرکز دریافت کنند.

معلم زاده با اشاره به امکانات و خدمات ارائه شده در این بخش، اظهار داشت: در بخش شیمی درمانی سرپایی سجادیه، کلیه مراحل شیمی درمانی توسط متخصصان آنکولوژی مجرب انجام می‌شود و همچنین خدمات مراقبتی و حمایتی و مشاوره روانشناسی و مددکاری اجتماعی نیز به بیماران ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نوبت دهی به بیماران در این بخش به صورت اینترنتی انجام می‌شود و امکان نوبت دهی حضوری نیز در محل مرکز فراهم شده است. 

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت آفریقا
  • اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای همکاری در تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت در قاره آفریقا
  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • الزام مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت به ارائه خدمات پوشش بیمه‌ای
  • پیش‌بینی برداشت بالغ بر ۵۷۵ هزار تن‌ گندم آبی در خراسان رضوی
  • راه اندازی بخش شیمی درمانی در بیمارستان سجادیه تربت جام
  • ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور
  • طرح «پایش و ارتقای سلامت» اعضای جهاد دانشگاهی سلامت محور است
  • ویدئوی عجیب از وضعیت آموزشی دانشجویان دندانپزشکی 
  • برگزاری اولین نشست کمیته پایش، ارزیابی و بهبود شاخص های لجستیک