Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@08:26:51 GMT

شیوع دوباره کرونا و لزوم رعایت حق‌الناس

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۳۴۰۸

شیوع دوباره کرونا و لزوم رعایت حق‌الناس

در ادامه یاداشت ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ روزنامه ستاره صبح می خوانیم:  صرف‌نظر از چرایی سهل انگاری ستاد مبارزه با کرونا در وضع قوانین سخت‌گیرانه برای جابجایی بین‌شهری که بی‌تردید یکی از مهم‌ترین عوامل سیر شتابان ابتلاها و آمار مرگ‌ومیرهای هم‌وطنان عزیزمان در این روزهای نخست سال شده است، این روزها از خود می‌پرسم که چگونه یک فرد متعهد و آگاه که به‌تازگی از بستر بیماری مهلک رهایی یافته می‌تواند بی‌توجه به هشدارهای مقامات مسئول به خود جرئت ‌دهد که از ۲۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر به مقصد شهر، روستا و ویلای خود مسافرت کند؟!

پرسش این است که آیا این افراد بی‌مبالات و مبتلا که به بهانه‌های موجه و غیرموجهی قرنطینه را شکستند، آگاه بودند که در صورت حضور در دورهمی‌ها و اجتماعات فامیلی قادر به انتقال ویروس هستند و حتی چنانچه از ماسک هم استفاده کرده باشند، می‌توانستند به‌راحتی ویروس را به افراد پیر، جوان و عزیزانی که با آن‌ها در ارتباط بودند منتقل کنند؟ آیا این افراد می‌دانستند که حتی اگر هیچ علامتی از بیماری کرونا نداشته باشند بازهم می‌توانند افراد زیادی را مبتلا کنند؟! آیا این بیماران تحت مراقبت، به عواقب و پیامدهای کشنده بی‌احتیاطی خودخواهانه‌شان واقف بودند؟! و مهم‌تر از همه باید از این افراد سؤال کرد که آیا می‌دانید در برابر هر یک از افرادی که به‌واسطه شما دچار ابتلا می‌شوند و یا جان شیرین خود را از دست می‌دهند باید نه‌تنها در دنیا، بلکه در آخرت پاسخگو باشید؟! و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

در باب اهمیت حقوق شهروندی و حق‌الناس توصیه و دستوراتی ذکرشده که در کمتر دین و آئینی به‌اندازه اسلام بدان تأکید شده است. برای نمونه در اهمیت حق‌الناس و تقدمش بر حق‌الله امیرالمؤمنین (ع) در روایتی می‌فرمایند: «جَعَلَ اللّهُ سُبْحانَهُ حُقُوقَ عِبادِهِ مُقَدِّمَةً لِحُقُوقِهِ فَمَنْ قامَ بِحُقُوقِ عِبادِ اللّهِ کانَ ذلِکَ مُؤَدِّیًا اِلَی اْلقِیامِ بِحُقُوقِ اللّهِ؛ خداوند متعال، حقوق بندگانش را مقدمه و زمینه‌ساز حقوق خود قرار داده است‌. پس آنکه حقوق بندگان خدا را ادا نماید، حقوق الهی را نیز ادا خواهد کرد». اگر کسی بخواهد حق‌الله را رعایت بکند، باید ابتدا حق‌الناس را رعایت کند؛ لذا پیش‌نیاز حق‌الله، حق‌الناس است.  بی‌تردید کسانی که نسبت به حقوق مردم بی‌مبالات بوده و سلامت و امنیت آنان را به خطر می‌اندازند، در رعایت حقوق الهی هم قصور می‌کنند.
در روایت قابل‌تأمل دیگری حضرت علی (ع) فرمودند: «کل شئ یضر بطریق المسلمین فصاحبه ضامن لما یصیبه». (هر چیزی که برای مسلمین ضرر داشته باشد، ضمان‌آور (تعهدآور) است.) دراین‌ارتباط می‌توان به مواردی در زندگی روزمره مانند ایجاد راه‌بندان در شهر و همچنین عدم توجه به خارج کردن به‌موقع زباله از خانه اشاره کرد که هر یک با پیامدهای ناگواری مانند ترافیک و سلب آسایش مردم و انتشار آلودگی در محیط زندگی و افزایش احتمال بیماری‌های عفونی همراه است. شاید هر یک از ما در مقطع و مکانی کم‌وبیش در بروز این‌چنین بی‌نظمی‌ها و قصورات تهدیدکننده محیط‌زیست یا سلامت شهروندان و همسایگانمان سهم و نقشی داشته‌ایم و چه‌بسا تحت تأثیر فرهنگ جامعه به‌نوعی بارها نسبت به محیط پیرامونی و آرامش روحی و روانی همسایگان و هم‌وطنانمان مرتکب قصورات و بی‌مبالاتی‌هایی شده‌ایم، ولیکن هیچ فرد متعهد، آگاه و از همه مهم‌تر خداترسی صرف‌نظر از اعتقاد به هر کیش، مذهب و آئینی، با علم و اطلاع کافی از امکان صدمه و لطمه جسمی و روحی به هم نوعانشان در صورت نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های پزشکان، آنان را در معرض ابتلا به ویروسی مهلکی چون کرونا قرار نخواهد داد.

شاید در کنار وضع قوانین سخت‌گیرانه از سوی مسئولان امر، بازنشر برخی آیات و روایت‌های وارده در اهمیت رعایت حقوق مردمان یا حق‌الناس و بازخوانی مکرر برخی داستان‌های پندآموز در گوش افراد بی‌مبالات و ناآگاه بی‌تأثیر نباشد. لذا در ادامه و در خاتمه این مقال و برای فهم و درک عمیق این مهم به نقل دو داستان تأمل‌برانگیز در ارتباط بااهمیت حقوق مردم بسنده کرده و کلامم را به پایان می‌برم که اگر در خانه کس است یک حرف بس است!
روزی حضرت عیسی (ع) را گذر بر سر قبری افتاد؛ ایشان از خداوند درخواست کرد که صاحب قبر را زنده فرماید. همین‌که فرد زنده شد از او سؤال کرد حال و وضع تو چگونه است؟ عرض کرد: «من حمال و باربر بودم. روزی هیمه‌ای برای کسی می‌بردم؛ خَلالی از آن جدا کردم تا دندان خود را با آن خلال کنم، از آن زمان که مرده‌ام عذاب همان خلال را می‌کشم».
در خاطرات برادر مرحوم حاج شیخ عباس قمی (ره)، صاحب مفاتیح‌الجنان، آمده است که زمانی کتابی از کسی به‌عنوان عاریه گرفته بود. بعد از فوتشان یکی از فرزندانش کتاب را به برادرش می‌دهد تا به صاحبش بدهد.

شب در عالم خواب می‌بیند که حاج شیخ با عصبانیت به او می‌گوید: «کتاب عاریه مردم را چرا سالم به دستش ندادی و به جلد آن آسیب رساندی؟». روز بعد برادرش می‌پرسد: «با آن امانت چه کرده‌ای که من دیشب چنین خوابی دیده‌ام؟» برادرش می‌گوید: «هنگامی‌که آن را می‌بردم تا به صاحبش بدهم از دستم افتاد و گوشه جلد آن کمی خم شد». بعد می‌روند و کتاب را از صاحبش گرفته و صحافی می‌کنند و به او برمی‌گردانند. روز بعد درب منزل زده می‌شود و طلبه‌ای سؤال می‌کند: آیا منزل حاج شیخ عباس اینجا است؟ گفتند: آری. طلبه می‌گوید: شب گذشته من حاج شیخ را در خواب دیدم و ایشان فرمود که به شما بگویم که «چون شما کتاب را صحافی کرده و به صاحبش دادید، عذاب قبر از من برداشته شد». یک نکته از این معنی گفتیم و همین باشد! فَاعْتَبِرُوا یَا أُوْلِی الأَبْصَارِ!

منبع: روزنامه ستاره صبح برچسب‌ها ویروس کرونا پروتکلهای بهداشتی قرنطینه سفر نرویم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا پروتکلهای بهداشتی قرنطینه ویروس کرونا پروتکلهای بهداشتی قرنطینه سفر نرویم اخبار کنکور حق الناس حاج شیخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۳۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «ملوک طلوع‌نژاد» بازیگر گلستانی سریال پایتخت، پیشکسوت نمایش رادیو گلستان، تئاتر و تلویزیون پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا و زخم سیاه ناشی از کاهش سیستم ایمنی بدن جان خود را از دست داد.وی در سری نخست سریال پایتخت در کنار بازیگران این سریال بخصوص «احمد مهرانفر»، «محسن تنابنده» و «ریما رامین‌فر» ایفای نقش کرد.وی سال‌های سال در عرصه تئاتر نیز فعالیت داشت.

دلیل اصلی مرگ بازیگر سریال پایتخت

خانم ملوک طلوع نژاد بعد از مبتلا شدن به قارچ سیاه تحت عمل جراحی قرار گرفت اما متاسفانه به علت عفونت ناشی از بیماری کرونا و زخم های قارچ سیاه دستگاه ایمنی بدن او به شدت پایین آمده بود و بر اثر عفونت کرونا درگذشت. گفتنی است سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم باعث را که بازی خانم ملوک طلوع نژاد به خوبی دیده شود.

او در فیلم‌های تاکسی برگشتی که از شبکه تبرستان پخش می‌شد نیز بازی کرده بود فیلمی که توسط آقای محمد حسین صفری کارگردانی شد.

خانم طلوع نژاد در سریال پایتخت نقش لیدر نقی معمولی را بر عهده داشت نقی در پایتخت ۵ در مسابقات ورزشی کشتی شرکت کرده بود و خانم طلوع نژاد به عنوان لیدر در سریال بازی می کرد.

روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ملوک طلوع نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون متولد گلستان و هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان که با بازی در سریال پایتخت ۵ و پایتخت ۶ به شهرت رسید بر اثر بیماری شایع قارچ سیاه و کرونا و ابتلا به بیماری از شایع ترین خبرهای امسال دارفانی را وداع گفت‌.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902553

دیگر خبرها

  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • گزارش چند سازمان حقوق بشری در مورد رابطه رهبران کشور‌ها با مطبوعات
  • قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی است
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟
  • انتقاد دادستان کل کشور از تیترهای صفحه اول بعضی روزنامه‌ها
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • انتقاد دادستان کل کشور از تیترهای صفحه اول برخی روزنامه‌ها
  • با قرارگاه نور جواب دشمن را می‌دهیم | ثواب این مسئله بیش از ۸ سال جنگ است | افراد باندی با مامورها رفتار نامناسب می‌کنند | تشدید اقدامات در حوزه حجاب