Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-02@02:18:41 GMT

مروری بر عملکرد پتروشیمیایی های بورس کالا

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۳۷۶۰

مروری بر عملکرد پتروشیمیایی های بورس کالا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی بود که مجموعه سیگنال‌هایی که سبب ایجاد انگیزه در بین خریداران برای ثبت سفارش خود با نرخی بالاتر از قیمت پایه می‌شوند، روندی نزولی را در پیش گرفته و تا پایان هفته افت نرخ را به ثبت رساندند.

در بازار محصولات پلیمری هر سه داده مهم معاملاتی یعنی میزان عرضه، تقاضا و حجم دادوستدها در بازار فیزیکی بورس کالا صعود‌ی شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طوری که طی هفته گذشته ۸۳‌هزار و ۳۷ تن مواد اولیه پلیمری در بورس کالا عرضه شد که رشد ۱۴‌درصدی را نسبت به هفته قبل  از آن نشان می‌دهد. میزان تقاضا نیز با خیز ۵۷‌درصدی، به میزان ۷۵ هزار و ۵۰۰ تن به ثبت رسید. اگرچه این میزان از تقاضا هنوز هم به اندازه قابل قبول نرسیده است اما در شرایطی که موج جدید شیوع ویروس کرونا آغاز شده، افت بهای ارز و قیمت نفت در بازارهای جهانی و خبرهای سیاسی اخیر که همه و همه ترویج دهنده ذهنیت کاهشی در بین اهالی بازار هستند را توجیه می‌کند. 

معاملات پلیمرها در بورس کالا تا اواسط هفته گذشته از آرامش نسبی برخوردار بود به طوری که عموم دادوستدها در قیمت‌های پایه یا با رقابت اندک قیمتی انجام شدند. اما در روز سه‌شنبه رقابت قیمتی بر سر خرید برخی از گریدهای پلی‌اتیلن‌ها دیده شد و این مواد اولیه تا ۴۰ درصد قیمت پایه مورد رقابت قرار گرفتند. در نهایت طی هفته گذشته به میزان ۵۴ هزار و ۳۷۷ تن از انواع مواد اولیه پلیمری مورد دادوستد قرار گرفت که در مقایسه با هفته ماقبل حکایت از رشد ۶۲ درصدی دارد. اینکه محرک‌های اصلی این بازار نوسان کاهشی را تجربه می‌کنند، فرضیه تداوم ذهنیت کاهشی در بین اهالی بازار را محتمل می‌کند.

چرا که بهای ارز نوسان متمایل به کاهش آرام نرخ را تجربه می‌کند. بازارهای جهانی نفت خام نیز روند کاهشی در پیش گرفته‌اند. به طوری که نوسان بهای نفت در بازارهای جهانی سبب شد که قیمت هر بشکه نفت خام برنت در لحظه تنظیم این گزارش به ۶۲ دلار و ۶۵ سنت برسد که تغییرات روزانه منفی ۸۱/ ۰درصدی را نشان می‌دهد. همچنین تغییرات ماهانه بهای نفت نیز افت قیمت نفت را در این بازه زمانی جدی‌تر ارزیابی کرده و منفی ۷۴/ ۷ درصد کاهش قیمت را نشان می‌دهد. همچنین قیمت‌های جهانی تاثیر محدودی بر معادله کشف نرخ پایه طی هفته گذشته برجای گذاشته‌اند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مجموعه عواملی که به عنوان محرک این بازار یا تزریق تقاضا برای خرید به شمار می‌روند، قدرت چندانی برای تزریق رونق به معاملات را به همراه ندارند. مگر اینکه در روزهای آینده اتفاق‌های جدیدی رخ دهد که با توجه به آغاز موج جدید و قدرتمند شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از مشاغل از ابتدای هفته بعید به نظر می‌رسد.

 هفته‌ای کاهشی برای معاملات شیمیایی‌ها

شیمیایی‌های بورس کالا اما معاملات هفته گذشته را با افت داده‌های موثر معاملاتی به پایان رساندند. به طوری که حجم دادوستد آنها از هر دو مسیر تقاضا و میزان عرضه‌ها تحت فشار قرار گرفته و با افت  ۱۹ درصدی به میزان  ۲۵ هزار و ۴۸۲ تن به ثبت رسید. زیرا هر دو نیروی اصلی بازار یعنی عرضه و تقاضای مواد اولیه شیمیایی در هفته گذشته کاهشی شدند.

پربیننده ترین آغاز صدور کارت اعتباری با پشتوانه سهام عدالت و یارانه قرمزپوشی همه بازار‌ها در هفته سوم فروردین/ خریداران سکه بیشترین زیان را دیدند برگزاری انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله/ هفته سرخ صندوق‌های طلایی و سهامی پاسخگوی وضعیت بورس کیست؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس کالا برجام هفته گذشته مواد اولیه بورس کالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۳۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالا‌های غیرنفتی در بنادر استان بوشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ محمد شکیبی نسب اظهار داشت: میزان تخلیه و بارگیری کانتینری نیز در یک ماهه امسال با افزایش ۱۸.۵ درصدی به ۱۴ هزار و ۲۱۰ TEU افزایش یافت.

وی بیان کرد: در فروردین امسال میزان تخلیه و بارگیری کالا‌های نفتی و غیرنفتی نیز در بنادر استان بوشهر با افزایش یک درصدی به چهار میلیون و ۶۳۸ هزار و ۵۱۸ تن رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گفت: در ماه گذشته میزان ترانزیت در بنادر استان بوشهر نیز با افزایش ۳۶ برابری به ۱۳۴ هزار و ۲۷۷ تن رسیده که بیشترین ترانزیت انجام شده به ترتیب شامل مواد نفتی، ماشین آلات، لوازم یدکی، چوب و تخته و مصنوعات فلزی است.

شکیبی نسب اظهار داشت: در فروردین ماه امسال میزان واردات در بنادر استان بوشهر نیز با افزایش ۱۷۱ درصدی به ۱۱۲ هزار و ۹۹۱ تن رسید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار داشت: آمار جابجایی مسافر در بنادر بوشهر، گناوه و خارگ نیز در مجموع افزایش ۲۰ درصدی داشته که در این بین بندر گناوه با افزایش ۵۸ درصدی و جابجایی هفت هزار و ۷۱۹ مسافر شاهد بیشترین افزایش بوده است.

شکیبی نسب افزود: در ماه گذشته آمار تردد شناورد‌های بالا یک هزار تن در بنادر استان نیز با افزایش ۱۲ درصدی به ۱۹۲ فروند شناور رسید.

وی گفت: در ماه گذشته ۴۷۶ فروند شناور در بنادر استان تردد داشته که بیشترین تردد‌ها به ترتیب مربوط به شناور‌های بارج، لنج و سایر، تانکر، مسافری، جنرال کارگو و کانتینری بوده است.

دیگر خبرها

  • بازار سرمایه هفته را کاهشی به پایان برد
  • توقف در روند کاهشی دلار؛ خریداران دوباره برگشتند!
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • بازار رمزارز‌ها / سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
  • افزایش ۳۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالا‌های غیرنفتی در بنادر استان بوشهر
  • کاهشی شدن قیمت سکه و طلا
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۰ اردیبهشت؛سکه طرح قدیم هم کاهشی شد