Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-03@14:50:48 GMT

ایمانی: تضعیف رئیس جمهوری باعث کاهش مشارکت می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۴۰۸۸

ایمانی: تضعیف رئیس جمهوری باعث کاهش مشارکت می‌شود

«ناصر ایمانی» فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با ایرنا، در پاسخ به این سوال که انتخابات ریاست جمهوری از چه اهمیتی در نظام جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، گفت: در نظام جمهوری اسلامی که نظام مردم سالار دینی است و طبق قانون اساسی امور کشور براساس خواست و رای مردم اداره می‌شود،  انتخابات از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان به دلیل جایگاه و نقش خاص رییس جمهوری در ساختار سیاسی کشور  طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری ابعاد مهم متمایزی نسبت به دیگر انتخابات دارد. نوع توجه فعالان سیاسی، رسانه‌ ها و آحاد مردم به این انتخابات نشان دهنده اهمیت انتخابات ریاست جمهوری است.

وی در ادامه  افزود: همه انتخابات در کشور موثر و مهم هستند اما انتخابات ریاست جمهوری به دلیل سراسری بودن، بازتاب رسانه‌ ای داخلی و خارجی و درگیر شدن قشر بیشتری از مردم، اهمیت مضاعفی پیدا کرده است. بنابراین همانطور که رهبر انقلاب هم مطرح کردند دشمن به دنبال دلسرد کردن مردم از حضور در پای صندوق ‌های رای است. در این میان نقش دلسوزان کشور از گروه‌ های مختلف سیاسی تقویت مشارکت مردم در انتخابات آینده است.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به ضرورت حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری، گفت: دور شدن تهدیدات خارجی و امنیتی از سر کشور در گرو مشارکت گسترده مردم در انتخابات است. البته این مشارکت دارای لوازمی است که باید از سوی همه گروه ‌ها و جناح‌ ها رعایت شود. علاوه بر عملکرد دولت و نهادهای مختلف که موجب رضایت یا نارضایتی مردم می‌شود، مساله تعضیف اختیارات و جایگاه ریاست جمهوری هم در مشارکت مردم موثر است.

ایمانی ادامه داد: تضعیف این جایگاه توسط دو گروه صورت می‌گیرد. عده‌ای با بیان اینکه رییس جمهوری قدرتی ندارد و اختیارات او محدود شده و به نوعی رییس جمهوری  تبدیل به تدارکاتچی شده است؛ جایگاه ریاست جمهوری را تضعیف می‌کنند. در واقع این دسته می‌خواهد به جامعه این پیام را منتقل کند که انتخاب مردم اثری در سیاست‌های کشور ندارند و رییس جمهوری کاره‌ای نیست که قطعا این تحلیل غلط است و رهبر انقلاب هم در سخنرانی خویش بر اهمیت جایگاه ریاست جمهوری تاکید کردند.

وی ادامه داد: اما گروه دوم هم کسانی هستند که خود را منتقد دولت می‌بینند.اما طیفی از این جریان نمی‌تواند مرز نقد و توهین را چندان خوب رعایت کند بنابراین با توهین و رفتارهای غیر اخلاقی مردم را نسبت به انتخابات و جایگاه ریاست جمهوری بدبین می‌کنند. مشارکت حداکثری وقتی اتفاق بیفتد که مردم احساس کنند در نتیجه رای آن‌ها تحولاتی رخ خواهد داد و اوضاع زندگی آن‌ها بهتر خواهد شد.

منبع: الف

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری جایگاه ریاست جمهوری رییس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۴۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن

نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از بایدن خواست تا برای شکست دادن ترامپ در انتخابات از حضور در این رقابت انصراف دهد.

به گزارش مشرق، رابرت اف.کندی، نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا عنوان کرده که جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و نامزد حزب دموکرات باید از رقابت‌ها کناره‌گیری کند تا وی بتواند مانع از این شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بار دیگر به کاخ سفید بازگردد.

به گزارش پولیتیکو، کندی در جریان یک سخنرانی ۳۰ دقیقه‌ای در مرکز شهر بروکلین در ایالت نیویورک آمریکا عنوان کرد: ما فقط یک شانس برای شکست دادن دونالد ترامپ داریم.ما به نامزدی نیاز داریم که بتواند این کار را انجام دهد و آن نامزد من خواهم بود. کندی سپس در ادامه سخنرانی‌اش از بایدن خواست تا از حضور در انتخابات کناره‌گیری کند و عنوان کرد بر خلاف بایدن که شانسی برای پیروزی ندارد، ترامپ می‌تواند پیروز انتخابات باشد مگر آنکه بایدن با کنار کشیدنش از رقابت‌ها راه را برای شکست دادن ترامپ فراهم کند.

اظهارات کندی در حالی مطرح می‌شود که وی در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد شدید ترامپ قرار گرفته است و ترامپ به صراحت اعلام کرده هر گونه حمایت رای‌دهندگان از وی مانند هدر دادن حق رای‌شان است. دموکرات‌های نیز در مقابل اظهارات کندی علیه بایدن، انتقادات زیادی علیه وی مطرح کرده‌اند.

در همین رابطه مت کوریدونی، سخنگوی کمیته ملی دموکرات آمریکا عنوان کرده است که پیشنهاد کندی برای کنار کشیدن بایدن از رقابت‌های ریاست‌جمهوری را به همان اندازه کمپین انتخاباتی‌اش نباید جدی گرفت. با این حال کندی به همراه مدیر کارزار انتخاباتی‌اش، آماریلیس فاکس کندی، نظرسنجی را ارائه کردند تا بر مبنای آن استدلال کنند که چرا بایدن باید از رقابت‌های ریاست‌جمهوری کناره‌گیری کند.

وی با اشاره به نتایج این نظرسنجی تنها راه شکست ترامپ در انتخابات را، کناره‌گیری بایدن عنوان کرده است. هنوز نه کمپین ترامپ و نه کمپین بایدن در باب اظهارات کندی اظهار نظر نکرده‌اند. کندی پیش از این هم در اظهاراتی بایدن را خطری بزرگ برای دموکراسی آمریکا دانسته و عنوان کرده بود خطر وی برای دموکراسی بیشتر از خطر ترامپ است.

دیگر خبرها

  • محمود احمدی‌نژاد استعفا می‌دهد؟ جنجال بزرگ آقای سیاست‌مدار
  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • رقابت جدی ۷ نفر برای کرسی ریاست مجلس به روایت نوری قزلجه /اصولگرایان مجلس دوازدهم «یک فراکسیون سیاسی» نخواهند داشت
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت
  • تاکید رئیسی بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • آحاد جامعه برای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی خود در انتخابات مشارکت کنند
  • تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات