Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  ۱۵ فروردین به عنوان روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شده و خراسان شمالی نیز مامن و زیستگاه انواع مختلف و متنوع گیاهان و درختان است که برخی از آن ها ذخیره ژنتیکی محسوب می شوند و نام آن ها در قانون حمایت و حفاظت از ذخایر ژنتیکی درج شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

ورود دام به ذخیره‌گاه‌های جنگلی خراسان شمالی ممنوع شد

حفظ زیستگاهها، مراقبت از منابع ژنتیکی پویا، نگهداری فرآیندهای اکولوژیکی، انجام پژوهش و تضمین موجودیتی نمونه های طبیعی از اهداف شناسایی و حفاظت از ذخیره گاه های ژنتیکی در کشور است.

حسن وحیددر مورد گونه های مختلف درختانی که ذخیره ژنتیکی محسوب می شوندگفت : یکی از که مهمترین این ذخایر ژنتیکی جنگل های ارس به وسعت ۴۱۰ هزار هکتار است که تحت حفاظت منابع طبیعی قرار دارند.

او افزود: ذخیره گاه ژنتیکی فندق استان در منطقه "وی وی" شهرستان مانه سملقان به وسعت هشت هکتار تنها نمونه ای از نوع خود در منطقه شمال شرق کشور و هم چنین درختان گردو، گون و بلوط های استان ما از انواع خاصی در نوع خود است که به عنوانه ذخیره گاه ژنتیکی مورد حفاظت و قرق قرار دارند.

او گفت: ذخیره گاه جنگلی زالزالک در مملجه نیز به وسعت هشت هکتار در شمار ذخیره گاه های ژنتیکی خراسان شمالی قرار دارد و ارزش زیادی به لحاظ تنوع زیستی و ژنتیکی دارد

او افزود: ۲ ذخیرگاه زیست کره نیز شامل پارک ملی گلستان که بخشی از آن در استان است و هم چنین ذخیره گاه گلول وسرانی تحت نام "ذخیره گاه زیست کره کپه داغ" نیز در یونسکو ثبت شده است.

وحید با بیان این که حفاظت، مراقبت، مبارزه بیولوژیکی با بیماری ها و آفات همه ساله در این ذخیره گاه ها انجام می شود افزود: همه این پهنه ها تحت حفاظت و قرق هستند.

او با اشاره به همکاری خوب جوامع محلی و مردم استان در زمینه حفاظت از ذخیره گاههای ژنتیکی استان خاطرنشان کرد: قطع درخت در این عرصه ها نادر و در حد صفر است و هیچ قطع درخت سازماندهی شده در این جنگل ها وجود ندارد.

او با بیان این که شمار همیاران طبیعت استان بیش از سه هزار نفر است افزود: این افراد آموزش های لازم را در زمینه حفاظت از منابع طبیعی دیده اند و با این اداره کل در زمینه حفاظت از منابع طبیعی همکاری دارند.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

از گستره جنگل های این استان ۲۵ هزار هکتار رویشگاه جنگل های هیرکانی است.

انتهای پیام/ه 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی خراسان شمالی ذخایر ژنتیکی خراسان شمالی ذخایر ژنتیکی ذخیره گاه ها منابع طبیعی هزار هکتار جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۴۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج

افتخاری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آوج گفت: استخر ذخیره آب کشاورزی روستای سعید آباد تکمیل و شروع به آبگیری شده است.

وی اظهار داشت: ظرفیت ذخیره آب استخر حدود ۱۵۰ هزار متر مکعب است که بر اساس پیش بینی انجام شده ۱۲۰ هکتار باغ و۸۰ هکتار اراضی زراعی از آب این سد بهره‌مند خواهند شد.

به گفته افتخاری، این طرح با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • دستگیری متخلفین برداشت غیرمجاز شن و ماسه در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • حداقل چند درصد اقتصاد جهان وابسته به ذخایر ژنتیکی است؟