Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیستان و بلوچستان شرایط بسیار خاصی دارد و هم اکنون بستر امنیتی بسیار خوبی در استان فراهم است و سرمایه‌گذاران با نگاه‌های نو و یا تلفیقی از نگاه بومی و سنتی با مدرنیته در سیستان و بلوچستان روی کار آمدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، سیستان و بلوچستان در حوزه های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که جایگاه این استان را در سطح کشور متمایز کرده، در همین راستا خبرنگار شبستان به سراغ علیرضا جلالزایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان رفته تا اقدامات صورت گرفته در زمینه جذب سرمایه در راستای توسعه حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جویا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

*چه اقداماتی در حوزه جذب سرمایه گذار در سیستان و بلوچستان صورت گرفته است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: میراث بستر امنیتی بسیار خوبی در سیستان و بلوچستان فراهم است و امروز بحث امنیت نمی‌تواند مانع فعالیت‌های گردشگری استان شود، در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی زیادی را ترغیب کردیم تا در استان سرمایه‌گذاری کنند و در حاشیه خلیج فارس سرمایه‌گذاران متمکن بومی را که در کشورهای دیگر اقامت داشتند ترغیب کردیم تا سرمایه‌شان را وارد استان کنند تا زمینه پیشرفت و توسعه گردشگری در این استان فراهم شود.

علیرضا جلالزایی افزود: تعداد محدودی از گردشگران به اقامت در هتل تمایل دارند و بسیاری از آن‌ها به اقامت در اقامتگاه‌های بومی و طبیعت علاقه‌مند هستند به همین منظور برای ایجاد واحد‌های بوم‌گردی‌ مجوزهای زیادی در سطح استان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران با نگاه‌های نو و یا تلفیقی از نگاه بومی و سنتی با مدرنیته روی کار آمدند، گفت: در آینده نزدیک شاهد همترازی این استان در بحث زیرساخت‌ها با استان‌های دیگر خواهیم بود.

 

* راه اندازی اولین هتل بوتیک در سیستان و بلوچستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: به‌زودی اولین هتل بوتیک استان در روستای قلعه‌نو شهرستان زهک راه‌اندازی می‌شود و برای ایجاد هتل بوتیک‌های دیگر نیز مجوز صادر خواهد شد تا این استان خواستگاه مردمان و علاقمندان به اقامتگاه‌های سنتی و مدرن شود.

همه کارکنان مراکز گردشگری در استان سعی کردند با علم روز دنیا آشنا شوند و گردشگران در روزهای اخیر رضایت نسبی از خدمات گردشگری استان داشتند و این امر زحمات کارکنان حوره گردشگری در استان را نشان می‌دهد که در ایام نوروز به صورت آماده‌باش بودند.

 

*چه اقداماتی در حوزه تقویت صنایع دستی استان انجام شده است؟

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: استان سیستان و بلوچستان در بخش صنایع‌دستی یکی از استان‌هایی است که ظرفیت‌های زیادی دارد و ثبت روستای‌جهانی کلپورگان، شهر ادیمی و روستای تنگه سرحه و تلفیق هنر این شهر و روستاها ظرفیت عظیمی را در این حوزه فراهم کرده و باعث شده که امروز صادرات محصولات صنایع‌دستی از شکل چمدانی خارج شده و به سمت صادرات قانونی از طریق پایانه‌های مرزی برود.

در حوزه صنایع‌دستی، آموزش مقدمه همه کارها قرار گرفته تا صنعتگران و شاغلین صنایع‌دستی با علم روز دنیا آشنا شده و در زمینه بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی نیز نگاه علاقمندان و خریداران را بیشتر به محصولات ‌شان جذب کنند بنابراین در این زمینه به دنبال آموزش و اقدامات مهم دیگری هستیم که می‌تواند زمینه تحولات شگرفی در توسعه و ترویج و کمک به اقتصاد جامعه به‌ویژه روستائیان را به‌وجود آورد.

 امیدواریم با از بین رفتن ویروس کرونا و یا واکسینه‌شدن جامعه در مقابل این ویروس بتوانیم حضور صنعتگران در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را با قوت بیشتری دنبال کنیم تا ظرفیت‌های صنایع‌‌دستی استان نیز به دنیا معرفی شود.

 

*چه تعداد اثر از سیستان و بلوچستان ثبت جهانی شده است

در حوزه میراث‌فرهنگی استان سیستان و بلوچستان دارای مواریث ملموس و ناملموس زیادی است و ۳ اثر جهانی کویر لوت، روستای کلپورگان و شهرسوخته از آثار جهانی این استان هستند و به دنبال ثبت جهانی آسبادها به عنوان اثر چهارم هستیم.

 تمام بناهای استان بیانگر ظرفیت‌های بی‌بدیل میراثی این استان بسیار غنی است که در مقیاس جهانی درخشیده‌اند.

 در بحث حفظ و نگهداری از این آثار به همه توصیه می‌شود که همه در حفظ و نگهداری این آثار کوشا باشند چراکه همچنان که امانتی از گذشتگان بوده از سوی ما به نسل‌های بعدی خواهد رسید.

 

*موضوع تلفیق و پیوند 3 حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به کار رسید

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تصریح کرد: حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشری و صنایع‌دستی از هم جدا نیستند و یک مثلث سه ضلعی را تشکیل می‌دهند که با هم ارتباط داشته و هیچ تقدم و تاخری نسبت به هم ندارند اما تلفیق این ۳ حوزه نیز می‌تواند در توسعه صنعت گردشگری استان تاثیر بسیار خوبی داشته باشد.

امیدواریم در سالی که مقام معظم رهبری شعار (تولید، مانع‌زدایی و پشتیبانی) را عنوان کردند با تولید صنایع‌دستی و رفع موانع در صدور مجوزها و پشتیبانی از سرمایه‌گذاران، صنعتگران و جوامع محلی در رسیدن به منویات ایشان گام برداریم.

چنانچه کرونا ادامه داشته باشد در زمینه سرمایه‌گذاری بیشتر تلاش خواهیم کرد و بسته‌های گردشگری را در دستور کار قرار خواهیم داد تا در مواقعی که در وضعیت سفید به سر میبریم علاقمندان به جاذبه‌های گردشگری استان که بعضاً رویای «برو به درک» را می‌پرورانند و با وجود کرونا نمی‌توانند ببینند، با خیال راحت‌تری به این نقاط سفر کنند.

پایان پیام/714

منبع: شبستان

کلیدواژه: جاذبه های گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری توسعه گردشگری سیستان و بلوچستان صنایع دستی و گردشگری گردشگری و صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی استان گردشگری استان سرمایه گذاران بسیار خوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۴۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند

سرهنگ محمدرضا زارعی گفت: برابر گزارش واصله به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سنندج مبنی بر حفاری غیرمجاز در منزل شخصی یکی از روستا‌های شهرستان قروه بررسی‌ها و تحقیقات در دستور کار قرار گرفت.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: با همراهی فرماندهی انتظامی بخش سریش‌آباد قروه، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی قروه و یگان شهرستان و پس از بازدید از منزل شخصی، ٣ نفر با هویت بومی شناسایی و دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه از متهمان یک دستگاه خودرو کشف و ضبط شد، افزود: متهمان اقدام به حفر یک چاله به عرض ٢ متر و عمق ١٥ متر به قصد کشف اشیای تاریخی کرده بودند.

 سرهنگ زارعی عنوان کرد: پرونده قضایی عوامل دستگیر شده تشکیل و این موضوع از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

 شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران آثار تاریخی، مراتب را در اسرع وقت به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان فرماندهی یگان حفاظت شماره تلفن ٠٨٧٣٣١٧٨٨٥٥ گزارش دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • عرضه صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • بازار فروش صنایع‌ دستی سیستان وبلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • فروش صنایع‌ دستی سیستان و بلوچستان در کشور تقویت می‌شود
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود