Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@22:06:10 GMT

تخلیه پساب نفتی به دریا

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۴۶۱۱

ایسنا/بوشهر دریاهای آزاد و اقیانوس ها از مهمترین منابع آبی جهان هستند و علی‌رغم وجود قوانین سختگیرانه در مورد تخلیه انواع آلاینده ها به دریاها و اقیانوس ها، متأسفانه روز به روز شاهد آلوده تر شدن آنها هستیم. خلیج‌فارس نیز در طی سال‌های گذشته همواره در معرض تهدیدات نفتی و تخلیه پساب‌ها بوده و به آلاینده های صنعتی، نفتی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. آلوده شده است.

جزیره خارگ با توجه به داشتن زیستگاه‌های متعدد و البته بافت مسکونی و همچنین تجمع گسترده صنایع در آن اهمیت ویژه‌ای دارد، بیشتر فعالیت‌های صنعتی در جزیره خارگ مربوط به صنایع نفتی و پتروشیمی است. صنایع آلاینده جزیره خارگ، مجتمع پتروشیمی خارگ، شرکت پایانه های صادرات مواد نفتی خارگ و شرکت نفت فلات قاره خارگ هستند و بر اساس تحقیقاتی که پیش از این انجام شده بیشترین سهم آلودگی دریا در محدود جزیره خارگ، مربوط به سکوهای نفتی است.

سازمان محیط زیست نیز بارها نسبت به آلودگی خلیج‌فارس، پساب‌های نفتی و خسارت‌های ناشی از آن هشدار داده اما همچنان شاهد هستیم که روزبه‌روز دامنه آلودگی‌های نفتی در دریاها بیشتر و بیشتر می‌شود. هفته گذشته نیز تخلیه پیت نفتی یکی از شرکت های نفتی جزیره خارگ به دریا واکنش محیط زیست را در بر داشت و روابط عمومی محیط زیست بوشهر در واکنش به این موضوع عنوان کرد: «امروز علیرغم تاکیدات اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و بر خلاف قوانین و مقررات شاهد بودیم که پساب نفتی ،ناشی از پیت نفتی یکی از شرکت های نفتی جزیره خارک به دریا تخلیه و موجب آلودگی محیط زیست دریا گردید.»

پیگیری قضایی محیط زیست و مطالبه خسارت‌ها

پنج‌شنبه 18 فروردین ماه 1400 فرهاد قلی نژاد، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با تاکید بر اینکه تخلیه پساب نفتی به دریا در خارک باید سریعا متوقف شود، گفت: «متاسفانه در دو روز اخیر شاهد تخلیه پساب نفتی از سوی یکی از شرکت های نفتی در جزیره خارگ، به دریا هستیم که موجب آلودگی محیط زیست دریا گردیده است؛ لذا بالا فاصله از لحظه ی رصد این موضوع، به مسئولین شرکت مربوطه اعلام کرده ایم که عملیات تخلیه سریعا باید متوقف شود.»

وی در این باره گفت: «تخلیه فاضلاب و هر گونه پساب نفتی به دریا ممنوع بوده و جزیره خارک زیستگاه آبسنگ های مرجانی است و هر گونه آلودگی دریا موجب خسارت به آبزیان و زیستگاه مرجانی می شود.»

مدیرکل محیط زیست بوشهر تاکید کرد: «اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر وفق قوانین و مقررات با مطالبه خسارت وارده علیه شرکت های آلوده کننده، پیگیری قضایی خواهند نمود و آلوده کنندگان دریا منتظر پیگیری های جدی حافظان محیط زیست استان باشند.»

سال گذشته نیز درست همین روزها بود که اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر علیه یکی از شرکت‌های نفتی استان به دلیل ورود فاضلاب نفتی به دریا در محاکم قضایی شکایت کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یکی از شرکت های نفتی نفتی به دریا تخلیه پساب جزیره خارگ پساب نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۴۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت مرزبانی سبب گستردگی توسعه جامعه می‌شود

امام جمعه بوشهر با تاکید بر توجه به تقویت مرزبانی در ابعاد سیستم‌های الکترونیکی دریایی، گفت: تقویت مرزبانی سبب گستردگی توسعه و پیشرفت همه جانبه جامعه می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر ، آیت‌الله غلامعلی صفایی ظهر امروز در نشست با فرمانده و معاونین فرماندهی مرزبانی استان بوشهر فعالیت در این مجموعه را یک کار خدایی دانست و اظهار داشت: خدمات و فعالیت‌های مرزبانی در راستای مدیریت دریایی کارآمد در جغرافیای زیستی محسوب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره اهمیت مدیریت دریایی، گفت: به سبب شرایط اقتصادی، مدیریت دریا محور در دستور همه کشورها قرار گرفته و اکنون کشورهای پیشرفته به سمت مدیریت دریا پیش می‌روند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر دریا را یک فرصت مهم و فوق‌العاده برای پیشرفت و توسعه نام برد و خاطرنشان کرد: مرزبانی دریایی نقش مهمی در مدیریت کلان دریا دارد و ارزش فعالیت این مجموعه بسیار بالا است.

امام جمعه بوشهر نقش مرزبانی در پیشرفت و توسعه جامعه را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: تقویت مرزبانی بر توسعه و پیشرفت دیگر امور جامعه جامعه نقش مهمی دارد و این مهم رسالت همگانی است.

صفایی بوشهری تعامل و همکاری با مجموعه فرماندهی مرزبانی استان بوشهر را مورد تاکید قرار داد و گفت: مجهز شدن مرزبانی به سیستم‌های رصد، پایش و کنترل الکترونیکی امری مهم و ضروری است.

وی بر توجه به آموزش مرزبانان در بخش‌های مختلف تاکید کرد.

فرمانده مرزبانی استان بوشهر هم با تاکید بر توجه به استیفای حقوق دولت و مرزنشینان اضافه کرد: مرزبانی در این عرصه توجه ویژه‌ای دارد و همکاری و تعامل مرزنشینان استان بوشهر با مأموریت‌های مرزبانی ستودنی است.

سرهنگ خسروی از مجهز شدن این مجموعه به امکانات نوین خبر داد و بیان کرد: با تجهیز مرزبانی به وسائل پیشرفت امکان دسترسی به همه نقاط مرز دریایی خلیج‌فارس و سواحل استان فراهم شده است.

وی افزود: مرزبانی استان بوشهر به دوربین‌های الکترونیکی و اپتیکی، امکانات پهپادی و مدیریت هوشمند مرز مجهز شده است.

انتهای پیام/190/

دیگر خبرها

  • خدمات فرهنگی و عمرانی حوزه شهری خارگ افزایش یافت
  • شرایط نامساعد دریا اسکله های گردشگری قشم را تعطیل کرد
  • بیمار خارگی با بالگرد در شرایط بد آب هوایی اعزام شد
  • آزادسازی آب شرب از صنایع آذربایجان شرقی
  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد
  • مرزبانی باید به سیستم‌های رصد و پایش الکترونیک دریا مجهز باشد
  • تقویت مرزبانی سبب گستردگی توسعه جامعه می‌شود
  • سالفه دریانوردان، دورهمی اهل دریا با داستان‌هایی از قشم تا هند و آفریقا
  • جابه‌جایی ۱۵ هزار و ۸۳۲ دستگاه خودروی ترانزیتی
  • ترابری ۱۷۵ هزار مسافر دریایی از بنادر غرب هرمزگان