Web Analytics Made Easy - Statcounter

گام اول این تلاش از داخل کشور و توجه به مناطق محروم و محرومیت‌زدایی از شهرها و روستاها برداشته شد و مناطقی که در بخش‌هایی همچون گاز، برق، دسترسی به وسایل ارتباطی نوین و نظام سلامت به توسعه نیاز داشتند در چرخه عمران و آبادانی قرار گرفتند و اینک حاصل تلاش هشت ساله برای مردم ایران، بهره‌برداری از طرح‌های کلانی همچون توسعه صنعت ریلی، پتروشیمی، استخراج انواع مواد معدنی، توسعه مترو، گازرسانی و برق رسانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تمامی این موفقیت‌ها در شرایطی به دست آمد که کشورمان در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌برد اما دولت از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود به نفع رونق تولید استفاده کرد و نتیجه این شد که در سایه تحریم‌ها بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای به ثمر نشست.

در گام دوم نیز دولت تلاش کرد تا با افزایش حجم تجارت بین‌المللی ضمن بالابردن میزان صادرات غیر نفتی، روابط تجاری ایران را با کشورهای منطقه بهبود بخشد. 

اینک و در ماه‌های پایانی فعالیت دولت دوازدهم، دولتمردان در همین مدت کوتاه باقی مانده از عمر دولت و تدبیر برای تحقق شعار سال که امسال از سوی رهبر معظم انقلاب، سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شده و پیگیری برنامه‌های سال گذشته همچنان پرتلاش هستند تا کاری بر زمین نماند.

برخی از مهمترین اقدامات دولت در سال جهش تولید که از سال‌ها قبل شروع شده و بسیاری از آن‌ها بهره‌برداری شده و باقیمانده طرح‌ها نیز با جدیت مسوولان در حال پیگیری است در گزارش‌هایی که به همت خبرنگاران مراکز استانی ایرنا تهیه شده مرور می‌شود تا آحاد جامعه از جزییات دستاوردها اطلاع پیدا کنند.

آذربایجان شرقی

هشت سال تلاش برای توسعه نظام سلامت آذربایجان‌شرقی

مرکز تبریز در این گزارش جزییات اقدامات و تلاش‌های دولت در مدت هشت سال گذشته در بخش سلامت را ارایه کرده و به تحلیل آمار و اطلاعات در این رابطه پرداخته است.

در بخشی از این گزارش آمده است: احداث مراکز درمانی جدید در شهرستان‌ها، ساخت ساختمان ۱۱۰ تختخوابی اورژانس و مرکز غربالگری سرطان و نوسازی ۹۰ درصد بیمارستان‌های موجود استان، از جمله مصادیق تلاش برای توسعه و به روزآوری نظام سلامت آذربایجان‌شرقی در هشت سال اخیر است.

بررسی آمار و اطلاعات و نیز اظهارات مقام‌های ارشد دانشگاه علوم پزشکی تبریز حاکی از آن است که از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید تاکنون ۴۵۰ هزار مترمربع فضای جدید با صرف یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در آذربایجان شرقی ساخته شده که بیش از ۵۰ درصد آن تا به امروز به بهره‌برداری کامل رسیده و بقیه نیز به طور متوسط بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ساخت این میزان فضای فیزیکی در حوزه سلامت آذربایجان شرقی، علاوه بر افزایش شاخص‌های دسترسی شهروندان در این عرصه حیاتی، زمینه‌ساز اشتغال بیش از سه هزار نفر نیروی انسانی جدید در ساختار نظام درمانی بهداشتی استان در این سال‌ها بوده است.

بررسی‌های خبرنگار ایرنا حاکی است که ۱۱ بیمارستان جدید در طول پنج سال گذشته در آذربایجان شرقی افتتاح شده و هم اکنون به ازای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت در استان وجود دارد، ضمن اینکه به ازای هر سه هزار و ۵۰۰ نفر نفر یک پزشک در آذربایجان شرقی مستقر است. 

تحلیل آمار و اطلاعات موجود همچنین حاکی از آن است که تعداد خانه های بهداشت آذربایجان شرقی در سال های اخیر ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، به گونه ای که از یکهزار خانه بهداشت موجود در آذربایجان شرقی، ۳۰۰ خانه بهداشت نوساخت و ۷۰۰ خانه بهداشت دیگر نیز نوسازی شده اند.

۳۰ طرح توسعه‌ای آذربایجان‌شرقی برای جهش تولید عنوان گزارش دیگری از این مرکز است که در آن آمده است: اجرای طرح های احیا دریاچه ارومیه و اتمام برخی از طرح های با بیش از یک دهه قدمت مثل طرح های بهداشت و درمان، راه، آب و تصفیه خانه در آذربایجان شرقی، چشم انداز ترسیم توسعه سایر راه ها را به دنبال دارد و چهره محرومیت را نیز از برخی شهرستان ها که به لحاظ دسترسی به بهداشت و درمان و آب کشاورزی و صنعتی دچار کمبود هستند، جبران می کند. 

با وجود اینکه در شرایط دشوار تحریم، کمبود اعتبارات و محدودیت های کرونایی، انجام و اتمام طرح های بزرگ عمرانی و خدماتی سخت بوده، اما به هر ترتیب دهها طرح کوچک و بزرگ در آذربایجان شرقی به سرانجام رسید که آثار آن در زندگی مردم خود را نشان خواهد داد و زمینه مناسبی برای توسعه بیشتر استان در سال های آینده را فراهم می کند. 

در دولت تدبیر و امید طرح کلانی همچون دو خطه کردن خط آهن میانه - تبریز به انتهای راه نزدیک شده و بنا به وعده مسوولان خردادماه امسال با پایان این طرح شاهد افتتاح آن و کوتاه شدن ۵.۵ ساعتی مدت زمان مسافرت از تهران به تبریز خواهیم بود که صرفه جویی در سوخت، زمان و ایجاد امنیت و رفاه بیشتر را در سفر به همراه دارد. 

آذربایجان غربی

مرکز ارومیه در گزارشی با عنوان ۱۳۹۹؛ سال طلایی شکوفایی صنعت پتروشیمی در آذربایجان‌غربی از سال گذشته به عنوان طلایی ترین سال در طول تاریخ صنعت آذربایجان غربی در حوزه پتروشیمی نام برده و افتتاح پتروشیمی میاندوآب و توسعه صدور محصولات این صنعت با استفاده از خط آهن، طرح سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه را از مهمترین دستاوردهای دولت در این استان برشمرده است.

در ابتدای گزارش می خوانیم: تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پتروشیمی آذربایجان‌غربی یکی از راهکارهای موثر تحقق بخشیدن به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و مقابله با ضربه پذیری درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز در وضعیت تحریم است.

هر چند صنعت پتروشیمی کشور از خرداد سال ۱۳۹۷ در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، اما واقعیت این است که حتی در شرایط تحریم فروش محصولات پتروشیمی بسیار سهل‌تر از فروش نفت است و در واقع صنعت پتروشیمی توانسته کشور را در مقابل بسیاری از تهدیدات اقتصادی مقاوم کند.

آذربایجان غربی که سال‌های طولانی یکی از استان‌های غیربرخوردار در حوزه زیرساختی بوده؛ هم اینک با سرمایه گذاری دولت های یازدهم و دوازدهم درحال برخورداری از تمامی امکانات و زیرساخت‌هاست که در همین راستا توسعه سه مجتمع بزرگ پتروشیمی در آذربایجان‌غربی مصداقی بر این همت است.

پتروشیمی به عنوان صنعتی تبدیلی که می‌تواند مانع از خام‌فروشی منابع ارزشمند کشور شود، شاهد احیای و پیشرفت چشمگیری طی سال‌های اخیر به ویژه در طول دولت تدبیر و امید در آذربایجان‌غربی بوده و میزان تولیدات آن در این دولت ۳.۵ برابر قبل شده است.

رشد ۷۷۷ هزار تُنی، دستاوردی در مسیر توسعه معدنی آذربایجان‌غربی عنوان گزارش دیگری از این مرکز است که به اقدامات دولت تدبیر و امید در رابطه با استخراج انواع مواد معدنی در این منطقه اشاره کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: آذربایجان‌غربی که به عنوان یکی از مناطق غنی معدنی کشور مطرح است، در ابتدای دولت تدبیر و امید سالانه ۱۵ میلیون و ۷۵۷ هزار تُن انوع مواد معدنی را استخراج می‌کرد که این میزان در سایه توجه دولت یازدهم و دوازدهم به ۱۶ میلیون و ۵۳۴ هزار تُن در سال رسیده است.

تنوع و غنای ذخایر عظیم معدنی، ایران را یکی از کشورهای پرپتانسیل جهان از نظر توانایی تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت کرده است و موقعیت جغرافیایی و وضعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه، امکان صادرات صنایع معدنی را به تمامی نقاط دنیا میسر می‌کند.

آذربایجان غربی در این بین به لحاظ تنوع مواد معدنی بخش مهمی از ذخایر کشور را در خود جای داده است و از نظر تنوع مواد معدنی با داشتن ۵۱ ماده معدنی جایگاه سوم کشور و از نظر ذخایر معدنی با داشتن یک میلیارد و۲۲۷ میلیون تُن ذخیره مواد معدنی در جایگاه هفتم کشور قرار دارد.

باید به این امر توجه شود که یکی از مهمترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصادی هر منطقه و کشوری منابع معدنی بوده و نقش معادن و منابع در رشد اقتصادی انکار ناپذیر است.

در این بین دولت تدبیر و امید توانسته از زمان شروع به فعالیت خود چرخ رشد توسعه بخش معدن در آذربایجان‌غربی را به فعالیت دربیآورد و زمینه اشتغال را در این استان فراهم کند.

رشد ۷۰۰ هزار تُنی میزان استخراج مواد معدنی در آذربایجان‌غربی نسبت به سال ۱۳۹۲ نشان از توجه دولت تدبیر و امید به توسعه معادن است.

البرز

شهرجدید هشتگرد از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان البرز ، نخستین شهر جدید کشور است که با اهتمام دولت تدبیر و امید سوت قطار شهری در آن به صدا درآمد؛ پروژه ای عظیم ، اثر گذار و ماندگار که موجب اشتیاق سکونت و رونق زندگی در این شهر شده است.

مرکز کرج در گزارشی با عنوان متروی شهر جدید هشتگرد پروژه اثرگذار و ماندگار به تشریح این موضوع پرداخته و آورده است: زمان تاسیس شهرجدید هشتگرد شهرستان ساوجبلاغ به اواخر دهه ۶۰ برمی گردد ، شهری که برای اسکان  جمعیت سرریز پایتخت و مناطق اطراف آن از جمله کرج پیش بینی شده بود.

این شهر آنطور که شواهد نشان می دهد ، کمتر مورد توجه جمعیت سرریز تهران و مناطق اطراف و حتی مهاجران گوشه و کنار کشور قرار گرفت تا اینکه در سال ۸۷ پروژه مسکن مهر در آن آغاز شد که در اوایل کار شمار زیادی برای خانه دار شدن در این پروژه ثبت نام کردند اما به دلیل نبود زیر ساخت های مناسب مانند سیستم حمل ونقل آسان و پروژه آب ، برق ، گاز و تلفن و نیازهای فرهنگی و رفاهی شمار زیادی از ثبت نامی های مسکن مهر انصراف دادند.

دهم دی ماه سال ۹۸ نقطه عطفی در تاریخ توسعه و رونق زندگی در شهرجدید هشتگرد است، افتتاح پروژه ای عظیم که بسیاری از متقاضیان مسکن مهر رغبت پیدا کردند تا با وجود بخشی از کاستی ها ، روانه این شهر شوند و در آن اسکان بگیرند.

رییس جمهوری اسلامی ایران نخستین مسافر قطار شهری گلشهر کرج - شهرجدید هشتگرد بود که با افتتاح این پروژه  تعداد زیادی از مجتمع های مسکونی منطقه که تا پیش از آن خالی از سکنه بود به یکباره زندگی در آنها جریان یافت.     

با گشایش این پروژه ، دستگاه های خدمات رسان مانند شرکت های آبفا ، برق ، گاز و مخابرات سرعت عمل را بالا بردند و تامین نیازهای شهرجدید هشتگرد را  اولویت کاری قرار دادند.

راه اندازی متروی گلشهر - شهرجدید هشتگرد بارقه امیدی به وجود آورد و بخشی از مسکن مهر از بلاتکلیفی خارج شد، ضمن آنکه بستر برای ساخت مسکن طرح اقدام ملی در این شهر فراهم شد و در سال ۹۹ کلنگ ساخت بیش از ۱۲ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در این شهر به زمین خورد.

گازرسانی البرز درحال گذر از کوهستان و ورود به چرخه تولید عنوان گزارشی دیگری از مرکز کرج است که در آن به اقدامات انجام شده برای پوشش جمعیتی شبکه گاز استان البرز پرداخته و آمده است: طی هشت سال گذشته میزان پوشش جمعیتی شبکه گاز استان را از حدود ۹۵ درصد در سال ۹۲ به بالای ۹۹ درصد در زمان کنونی رساندند ضمن آنکه اکنون گازرسانی البرز همزمان با تکمیل آخرین حلقه‌ها در مناطق کوهستانی وارد مرحله پشتیبانی از تولید شده است.

با اینکه توسعه مناطق شهری و برخی روستاهای استان البرز به سبب مهاجرت‌ها و ساخت و سازهای گسترده، روند شتابانی دارد اما مجموعه شرکت گاز استان در دولت تدبیر و امید توانسته با مهندسی و برنامه‌ریزی مناسب ، پروژه‌ها را یکی پس از دیگری به سرانجام برساند و شبکه گازرسانی را  به مناطق صعب العبور کوهستانی مانند طالقان و بخش آسارا برساند.

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون نفر و گستره جغرافیایی پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع تا پیش از دهه ۵۰ جمعیت آن حدود ۳۰۰ هزار نفر برآورد شده است؛ در این میان  شهرکرج که امروز به عنوان چهارمین کلانشهر کشور شناخته می شود در گذشته دارای یک مرکزیت شهری کوچک و تعدادی روستای پیرامونی بوده است که با آهنگ مهاجرت‌ها از دهه ۵۰ به بعد، گستره شهری با بلعیدن روستاها پا را از مرزهای کشاورزی و باغی منطقه فراتر گذاشت.

آنچه سبب شده بود تا دستگاه های اجرایی استان البرز از جمله شرکت گاز در دهه‌های گذشته کمتر توفیق خدمات رسانی به مناطق کوهستانی استان مانند شهرستان طالقان و بخش  آسارا داشته باشند، توسعه شتابان پروژه‌های مسکونی قانونی و غیر مجاز در دشت‌های استان بوده که عمده فعالیت‌های زیر ساختی در این مناطق متمرکز شده است.

در این میان شرکت گاز استان البرز با حمایت و پشتیبانی دولت تدبیر و امید در هشت سال گذشته کارنامه درخشانی در عرصه خدمات رسانی داشته که افزون بر تامین نیاز پروژه های بیش از ۸۰ هزار واحد مسکن مهر ، ده ها واحد مسکونی انبوه سازان و سکونتگاه های غیر رسمی ، شعله های گاز را بر بام البرز روشن کرد.

جهش خدمات رسانی برق البرز در سایه تحریم  عنوان گزارشی دیگری از این مرکز است که در مقدمه آن آمده است: با اینکه استان البرز به لحاظ جغرافیایی گستره ای به نسبت کوچک در مقایسه با تمام استان های کشور دارد اما به علت مهاجرت پذیری بالا میزان خدمات رسانی ها از جمله در بخش برق و روشنایی در این استان بالا است .

البرز با وسعتی حدود پنج هزارو ۸۰۰ کیلومتر مربع طبق سرشماری ها جمعیت آن در اوایل دهه ۵۰ شمسی حدود ۳۰۰ هزار نفر برآورد شده است که از این دهه به بعد رشد شتابان جمعیت و مهاجرت ها سبب شد تا جمعیت آن اکنون به بیش از سه میلیون نفر برسد.

سرعت بالای جمعیت در البرز سبب شده تا خدمات زیر بنایی مانند برق رسانی به تناسب نیازها با سرعت بالایی انجام شود چرا که در غیر این صورت تجارب نشان داده که میزان استفاده  غیر مجاز از شبکه های برق و آسیب به این شبکه ها روند افزایشی خواهد داشت.

شرکت توزیع برق استان البرز در هشت سال گذشته اقدامات موثری برای تحت پوشش قرار دادن جمعیت در مناطق شهری و روستایی ، واحدهای مسکونی مهر و انبوه سازان و حتی سکونتگاه های غیررسمی داشته است.

برق رسانی به مناطق شهری و روستایی استان البرز باید به ۲ بخش تقسیم شود ، بخش نخست نوسازی و بهسازی شبکه های قدیمی  که  در این بخش نگهداری ، نوسازی شبکه ها و جایگزینی آنها به عنوان فعالیت مستمر و سالانه در دستور کار قرار دارد.

براین اساس نوسازی شبکه های برق و جایگزینی کابل های خودنگه دار با شبکه های قدیمی از جمله اقداماتی است که از اواخر دهه ۸۰ در این استان آغاز شد و در دولت تدبیر و امید این پروژه با گستردگی و شدت بیشتری استمرار یافته است.

بخش دیگر خدمات شرکت توزیع برق استان ،تامین روشنایی  و برق رسانی به روستاهای محروم، مسکن مهر و پروژه های انبوه سازی است که از دهه ۸۰ به بعد این استان با حجم گسترده ای از این نوع ساخت و سازها مواجه بوده ضمن آنکه حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی هم از خدمات رسانی برق محروم نمانده اند.

اصفهان

طرح‌های زیادی در زمینه‌های مختلف از هشت سال اخیر در استان اصفهان اجرایی شده است اما ۶ طرح شاخص ملی نیز بیش از سایر طرح ها زمینه توسعه و محرومیت زدایی را برای نصف جهان فراهم کرده است.

این موضوع خبرنگار ایرنا در اصفهان را برآن داشت تا با تهیه گزارشی با عنوان توسعه و محرومیت‌زدایی با اجرای ۶ طرح‌ شاخص دولت در نصف جهان به جزییات طرح های اجرا شده در این استان به همت دولت تدبیر و امید بپردازد.

مقدمه گزارش اینگونه آغاز شده است: شیوع ویروس کرونا از یک سو و تحریم‌های متعدد در سال ۹۹ سبب ایجاد چالش‌های بی شمار بویژه در بخش اقتصادی و معیشتی شد اما با اینحال دولت کوشید در افتتاح، تکمیل و بهره برداری طرح‌های زیربنایی و زیرساختی بیش از قبل و بهتر از گذشته عمل کند تا زمینه توسعه و پیشرفت شهرها و روستاها و بخصوص مناطق محروم فراهم شود.

افتتاح پروژه‌های استان اصفهان در سال قبل پررنگ بود از  عملیات اجرایی و بهره برداری طرح ملی و ابرپروژه انتقال آب از خلیج ‌فارس به استان گرفته تا طرح‌های آبرسانی و ساخت مسکن محرومان گام های مثبتی برای رونق اقتصادی و بهبود رفاه مردم محسوب می‌شود.

استان اصفهان با ۲۴ شهرستان و بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی دارد.

به نظر تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی و اجتماعی، عملیات اجرایی و بهره برداری طرح ملی و ابرپروژه انتقال آب از خلیج ‌فارس به استان اصفهان، تامین سه هزار باب مسکن محرومان، تامین آب پایدار ۱۴۲ روستا، طرح‌های آبخیزداری ۱۲۴ هزار هکتار، ۹ طرح زیرساختی برق و افتتاح آزادراه شرق اصفهان را می‌توان در زمره مهم ترین و اثربخش‌ترین عملکردهای سال قبل دولت در این خطه دانست.

عملیات اجرایی و بهره برداری طرح ملی و ابرپروژه انتقال آب از خلیج ‌فارس به استان اصفهان همزمان با ۶ استان واقع در فلات مرکزی و شرق کشور اسفند ۹۹ با دستور رییس جمهوری و به صورت ویدیو کنفرانس در اواخر هفته اسفند ۹۹ آغاز شد.

با اجرای این طرح‌ها که در مجموع با لوله‌گذاری به طول سه‌هزار و ۷۰۰ کیلومتر آب خلیج فارس و دریای عمان را به هفت استان شامل هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان منتقل می‌کند ۱۲۸ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. این طرح‌ها برای ۷۰ هزار نفر اشتغال‌زایی خواهد داشت.

بوشهر

افزایش ۱۳۰درصدی ظرفیت سردخانه ای استان بوشهر در سالهای ۹۲ تا ۹۹ با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۳۹۲ میلیارد ریال موضوعی است که خبرنگار ایرنا در بوشهر در گزارشی با عنوان افزایش ۱۳۰درصدی ظرفیت سردخانه ای؛ بارقه امیدی برای کشاورزان بوشهری مورد بررسی قرار داده است.

گزارش با این مقدمه آغاز شده است: ۱۶۰ هزار تن خرما و ۲۳ هزار تن میگوی پرورشی بیشترین میزان از تولیدات کشاورزان و آبزی پروران بوشهری را تشکیل می‌دهد که این استان را در کشور شاخص کرده است و این در حالی است که همواره کمبود فضای سردخانه‌ای و فقدان شرایط مطلوب نگهداری محصول گریبان‌گیر بخش کشاورزی و مهمترین مطالبه نخلداران بوشهری بوده است.

سردخانه‌های مجهز برای نگهداری محصولات باغی، زراعی و آبزیان از اولویت‌های رونق کشاورزی و زمینه‌ساز رونق اقتصادی است که تحقق این مهم بارقه امیدی برای کشاورزان بوشهری فراهم کرده است.

با همت دولت تدبیر و امید ظرفیت سردخانه‌ای استان بوشهر از۵۴ هزار تن در بخش خرما و آبزیان در سال ۹۲ به ۱۱۴هزار و ۵۰۰ تن ارتقا یافته است و این امر نه تنها خطر مسمومیت با قرص برنج را در منطقه کاهش داد بلکه زمینه‌ساز حفظ کیفیت محصول و ایجاد اشتغال درمنطقه شد تا بارقه امیدی برای کشاورزان بوشهری شود.

تهران

توسعه شبکه برق تهران با به ثمر نشستن ۳۳ طرح و برنامه مهم عنوان گزارشی است از خبرنگاران در تهران که مورد بهره‌برداری از ۳۳ طرح و برنامه مهم در طرح‌های حوزه برق استان تهران در هشت سال گذشته به همت دولت نوشته است که بارقه‌ای از برق امید را در دل مردم این منطقه از کشورمان روشن کرد.

در بخشی از این مطلب می خوانیم: دولت در شرایط سخت تحریمی و شیوع کرونا، با راه اندازی پویش هرهفته #الف_ب_ایران با هدف امید بخشی به مردم در راستای توسعه طرح های مهم صنعت آب و برق از فرودین ماه سال گذشته تلاش کرد تا مردم روز به روز شاهد روز افزونی رشد صنعت برق و انرژی در کشور شوند که در این بین استان تهران نیز از طرح های دولت بی نصیب نماند.

بهره‌برداری از طرح‌های مهم صنعت آب و برق در شرایط سخت تحریمی رقم خورد و این امر نشان داد که با تکیه بر توان تولید داخلی و حمایت از بخش خصوصی می توان به رشد صنعت برق در کشور کمک کرد. 

همزمان با سی و سومین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران،  در دوم دی ماه سال گذشته، ۲۳ طرح انتقال، توزیع و تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای تهران با اعتباری بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان با همکاری بخش خصوصی و پروژه آبی انتقال آب از سد ماملو به بهره‌برداری رسید. طرح هایی از جمله احداث، توسعه، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های انتقال و توزیع و احداث هشت نیروگاه تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای تهران بود که به صورت ویدیوکنفرانس با دستور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

خراسان رضوی

اینترنت و توسعه ارتباطات در روستاهای خراسان رضوی عنوان گزارشی است از خبرنگار مرکز مشهد که به اتصال بیش از ۸۰ درصد روستاهای ایران به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت اشاره کرده و در مقدمه آورده است: تا پایان دولت دوازدهم ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه اینترنت متصل خواهند شد.این در حالی است که دسترسی روستاهای استان خراسان رضوی به شبکه اینترنت بیشتر از میانگین کشوری است.
در زمان حاضر ۲ هزار و ۶۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در این استان وجود دارد که بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را در خود جای داده‌اند.

برقراری اینترنت در ۸۶ درصد روستاها و ۵۵ درصد آبادی‌های خراسان رضوی

هم‌اینک ساکنان ۲ هزار و ۲۲۳ روستای این استان که ۸۶ درصد روستاهای دارای بیش از ۲۰ خانوار استان را شامل می شوند، زیرپوشش شبکه اینترنت هستند و خدمات تلفن همراه نیز هم‌اینک در ۸۶ درصد روستاهای خراسان رضوی برقرار است همچنین ۹۸ درصد روستاهای این استان از خدمات تلفن ثابت در اماکن مسکونی و عمومی روستا برخوردارند.

سمنان

توسعه کسب و کار، کنترل تورم و کاهش نرخ بیکاری یکی از پیش‌شرط‌های تحقق شعار سال ١۴٠٠  «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» و  پیشگیری از آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی است و در این سالها با همراهی و هماهنگی مسوولان استان سمنان در قوای مختلف موجب شد استان سمنان در مسیر توسعه و شکوفایی قرار بگیرد.
طبق آمارها رسمی سرمایه‌گذاران ۷۶ هزار میلیارد ریال در قالب ایجاد یکهزار و ۸۰۰ پروانه بهره برداری در استان سمنان سرمایه‌گذاری کردند که این حجم سرمایه‌گذاری برای حدود ۶۸ هزار نفر در استان اشتغال ایجاد کرده و این استان را به قطب صنعت و معدن کشور تبدیل کرده است.
شمار بیمه‌شدگان اجباری در استان سمنان گواه بر میزان اشتغالزایی است و براساس گزارش‌ها بیمه شدگان اجباری استان سمنان در سال ۱۳۹۸ در حدود ۱۱۸ هزار و ۹۰۰ نفر بودند اما سال ۱۳۹۹ تعداد بیمه شدگان اجباری در استان سمنان به ۱۲۲ هزار و ۱۲۳ نفر رسید که نشان از اشتغالزایی در استان دارد.

این مطلب بخشی از گزارش مرکز سمنان با عنوان سمنان پیشتاز در پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از تولید است که در آن توسعه کسب و کار، و پایین نگهداشتن نرخ بیکاری و تورم به عنوان شاخص‌های توسعه اقتصادی و زمینه‌هایی برای تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» در این استان نام برده شده است.
 

سیستان و بلوچستان

از سیستان و بلوچستان نیز گزارشی با عنوان پیشرفت ۹۷ درصدی شبکه گذاری گاز در زاهدان منتشر و مهمترین اقدامات دولت در زمینه گازرسانی به ناقط مختلف این استان برجسته شده است.

در بخشی از مقدمه این گزارش می خوانیم: پیش از سال ۹۲گازرسانی به سیستان و بلوچستان روندکندتری نسبت به سایر نقاط داشت اما با اقدام دولت تدبیر و امید بهره‌مندی مردم استان از گاز طبیعی برای خانوارهای بیشتری مهیا شد بطوریکه هم اینک ۹۷ درصد شبکه گذاری در زاهدان انجام شده و گاز به درب منزل ۸۳ درصد شهروندان رسیده است.

امروزه نه تنها توسعه بلکه ادامه زندگی نیز نیازمند انرژی است انرژی که با خود صنعت، رشد اقتصادی، رفاه و چیزهای زیادی دیگری را به ارمغان می‌آورد یکی از انرژی‌های مهم که به نوعی به جایگاه ایران و موهبت‌های خدادادی برمی‌گردد همین گاز طبیعی بوده که این روزها خانه همه ایرانی‌ها را به خود مزین کرده است.
حال وضعیت این نعمت و شرایطش در سیستان و بلوچستان قدری با جاهای دیگر کشور متفاوت بوده در این گزارش ابتدا تاریخچه‌ای از وضعیت گازرسانی به این استان پهناور بیان و در ادامه با اشاره به روند توسعه‌گازرسانی در آن اقدامات دولت تدبیر و امید و اتفاقاتی که افتاده بررسی شد.
گازرسانی به شهرستان‌های چابهار و کنارک در سواحل مکران نیز به عنوان آخرین صحنه انتقال گاز در جنوب سیستان و بلوچستان با تلاش بخش خصوصی و کمک و توجه ویژه دولت تدبیر و امید در حال اجراست.

مهمترین دستاورد سال ۹۵ افتتاح گازرسانی در شهر زاهدان با حضور رییس جمهوری بود که این رویداد مهم بخشی از مردم زاهدان را از گاز طبیعی بهره مند و امید و شادی را برای آنان به ارمغان آورد و این اقدام همچنان تداوم داشته است.

گازرسانی به فاز یک نیروگاه گازی زاهدان در سال ۹۶ و گازرسانی به فاز ۲ این نیروگاه و گازرسانی به شهرک صنعتی زاهدان در سال ۹۷  مهمترین خدمت دولت تدبیر و امید در ۲ سال اخیر شد.

در سال ۹۸ نیز طرح جامع گازرسانی به روستاها و صنایع در سطح سیستان و بلوچستان، تهیه نقشه اجرای طرح ضربتی گازرسانی به استان با همکاری شرکت‌های گاز شهرستان‌های مختلف و تعریف بیش از ۲۶ پروژه گازرسانی در سطح شهرها، محورهای روستایی و صنایع، گازرسانی به ۲ شهر و چهار روستا و گازرسانی به نیروگاهCHP  ایرانشهر، گازرسانی به شهرک صنعتی زاهدان، گازرسانی به CNG زاهدان و مجتمع ۲۵۶ ارتش، اجرای بیش از یکهزارو ۷۴ کیلومتر شبکه گازرسانی در سطح استان، نصب ۱۰ هزار علمک و بهره مندی بیش از  ۱۶ هزارو ۵۰۰ خانوار بوده است.

قزوین

رشد ۴۰ درصدی جذب سرمایه‌گذار در شهرک‌های صنعتی قزوین عنوان گزارشی است از مرکز قزوین که به تشریح اقدامات دولت در هشت سال گذشته برای جذب سرمایه گذار در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین پرداخته است.

در این گزارش آمده است: استان قزوین دارای ۱۳ شهرک و ۶ ناحیه صنعتی است که با تجهیز آنها به زیرساخت های مختلف با استفاده از اعتبارات دولتی، این مکان ها مهیای پذیرش و حضور سرمایه گذاران بخش صنعت شده است.

در هشت سال گذشته بواسطه حمایت های دولت از سرمایه گذاران با ارایه تسهیلات، مشوق ها و زمین ارزان قیمت به شکل اقساطی و تقویت زیرساخت ها با وجود مشکلاتی چون تحریم ها شاهد رشد قابل توجه سرمایه گذاری در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین بوده ایم به طوری که قطار سرمایه گذاری صنعتی در این استان طی این دوره هر ساله شتابان تر و با سرعت بیشتری نسبت به قبل به حرکت خود ادامه داده است.

هم اکنون نزدیک به یک هزار واحد تولیدی بهره بردار در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین  پروانه بهره برداری دارند که با تکمیل طرح های در دست اجرا و بهره برداری از آنها این رقم به هزار و ۶۰۰ مورد افزایش خواهد یافت.

در این گزارش در مصاحبه با مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین اقدامات و دستاوردهای کسب شده در شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین در دوران دولت تدبیر و امید مورد بررسی قرار گرفته است.

لرستان

در حالی که وسعت گلخانه‌ها و باغات احداث شده در اراضی شیبدار لرستان در گذشته بسیار ناچیز و نزدیک به صفر بود اما اکنون در سال پایانی دولت تدبیر و امید این استان حدود ۷۰ هکتار گلخانه و بیش از ۶ هزار هکتار باغ در زمین‌های شیبدار دارد.

هرچند لرستان استانی چهار فصل محسوب می شود اما طی سال های گذشته، نیاز این استان به گلخانه، علاوه بر مصرف داخل با چشم انداز صادرات، موجب شد گلخانه هایی احداث شود که اکنون محصول آنها به روسیه و اروپا در حال صادرات است.

سطح گلخانه های استان از ابتدای دولت تدبیر و امید هفت هکتار بود که اکنون به ۶۸ هکتار رسیده و حتی برخی از محصولات گلخانه ای این منطقه نیز صادر می شود و در زمان حاضر محصولات گلخانه ای این استان با استانداردهای روز دنیا به روسیه و کشورهای حوزه خلج فارس صادر می شود که بسیار رضایتبخش وخوشایند است  و علاوه بر این در مجموع ۲۰۰ هکتار طرح گلخانه ای استان در حال تکمیل و یا اجرا است.

طی سال‌های گذشته روند سنتی و معیشتی کشاورزی لرستان روبه اقتصاد محوری نهاده و توسعه باغ در اراضی شیبدار با توجه به توپوگرافی کوهستانی و بارش های مناسب استان به طور جدی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

لرستان بین ۲.۹ تا سه میلیون تن تولید کشاورزی و باغی دارد، ۸۰۰ هزار هکتار زمین زراعی و  ۴۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ مثمر با تولید ۲۸۰ هزار تن ظرفیت بزرگی برای این استان محسوب می شود و  پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ارزش  تولیدات کشاورزی لرستان در زیر بخش‌های زراعی، دامی و باغی است.

بدون شک ایجاد باغ در اراضی شیبدار گام مهمی در راستای تحقق جهش تولید و افزیش درآمدهای پایدار است که طی سال های اخیر به خوبی در لرستان مورد توجه بوده و از ظرفیت آن استفاده شده است.

این مطلب بخشی از گزارش مرکز خرم آباد با عنوان ۶۰۷۰ هکتار گلخانه و باغ اراضی شیبدار، کارنامه سبز دولت در لرستان است که ادامه آن را می توانید با مراجعه به سایت خبرهای استانی ایرنا بخوانید.

کرمان

شکوفایی اقتصاد با پشتیبانی از تولید داخلی عنوان گزارشی است از مرکز کرمان که تشدید تحریم‌ها، آغاز جنگ اقتصادی و بحران های ناشی از شیوع ویروس کرونا را عوامل چالش زا برای کشورمان در سال های گذشته دانسته که با همت دولت و پشتیبانی از تولید داخلی طی هشت سال گذشته نقاط مختلف کشور به ویژه کرمان را در مسیر شکوفایی اقتصادی قرار داده است.

در ابتدای این گزارش می خوانیم: دولت در استان کرمان همچنین با حمایت از تولید داخلی با تسهیل امور واحدهای تولیدی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای نجات اقتصاد کشور در شرایط تحریم، گام برداشته و اثرات این سیاست‌ها موجب مثبت شدن تراز تجاری، اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری ۱۶۰ هزار میلیارد تومانی در حوزه صنعت و معدن استان کرمان طی این سال‌ها شده است.

تلالو این سیاست‌ها در شعار سال ۱۴۰۰ نیز مشاهده می‌شود، مقام معظم رهبری با نام‌گذاری سال‌جاری به عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها علاوه بر اینکه فعالیت‌های دولت را در حمایت از تولید داخلی گسترش می‌دهد، موجب همبستگی بخش‌های مختلف حاکمیت و جامعه می‌شود که قطعا در مسیر غلبه بر تحریم‌ها و شکوفایی اقتصادی استان کرمان نیز موثر خواهد بود.

۳۵ درصد صنایع این استان داخلی سازی شده و آمار یاد شده در خودرو سازی‌های کرمان ۴۵ درصد است که این آمار طبق هدف گذاری تا سال آینده ۷۰ درصد می‌شود لذا بخش خصوصی توانمند دولت را به توسعه می‌رساند.

میراث فرهنگی کرمان عبور از انزوا عنوان گزارش دیگری از مرکز کزمان است که اقدامات دولت در هشت سال گذشته در راستای تحولات پر شتاب و دستاوردهای دولت در حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را مورد بررسی قرار داده است.

در مقدمه این گزارش آمده است: وجود هفت اثر جهانی، بیش از ۷۰۰ اثر ثبت ملی و حدود هفت هزار جاذبه تاریخی و طبیعی، رنگین کمان خوشرنگی از مجموع جاذبه ها را برای علاقه مندان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به نمایش می گذارد و کرمان را به مقصد مهمی در صنعت مهم گردشگری تبدیل کرده است.

با آغاز بکار دولت تدبیر و امید، حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بیش از پیش مورد توجه مسوولان کشوری و استان قرار گرفت و از سال ۹۲، تغییرات مهم و اساسی برای حفظ و نوسعه یخش های مختلف در دستور کار قرار گرفت که به به رغم تمامی فراز و نشیب ها اثر و نتیجه ملموسی را در پی داشته است.

مرمت و بازسازی اماکن و ابنیه تاریخی، توجه به فراهم آوردن و تقویت زیرساخت های گردشگری، ثبت آثار جهانی، احیا و گسترش صنایع دستی و مشاغل مرتبط، ایجاد بستر مناسب و ترغیب برای سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی در بخش های مختلف، معرفی  و تبلیغات جاذبه های تاریخی و طبیعی استان کرمان از مهمترین اقدامات زیربنایی و ساختاری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید بوده است.

کرمانشاه

افتتاح چهار طرح کلان و کلنگ زنی نیم میلیون دلاری، دستاورد دولت در کرمانشاه عنوان گزارشی است از مرکز کرمانشاه که مهمترین رویدادهای سال های گذشته در این استان که به همت دولت رقم خورده را تشریح کرده است.

در بخشی از این گزارش می خوانیم: سال ۱۳۹۹ برای کرمانشاهی‌ها هم تجربه‌های شیرین و امیدآفرین داشت و هم اتفاقات تلخ و آزاردهنده؛ در این سال کرونا بیش از همه آرامش و رفاه مردم را به هم ریخت اما رخدادهای خبرساز در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و ورزشی هم از جمله سرمایه گذاری های کلان در حوزه های صنعتی و تولیدی، کم نبود.

وضعیت بی سابقه بهداشتی سبب توقف برنامه های عمرانی و خدمت رسانی به مردم نشد و در یک سال گذشته چندین طرح مهم عمرانی و اقتصادی در کرمانشاه به مرحله بهره برداری رسید.

یکی از این طرح های مهم، افتتاح فاز اول «سامانه گرمسیری» استان بود که در آن ۲۳ هزار هکتار از شبکه‌های اصلی و فرعی این سامانه روز ۲۳ مرداد  ۹۹ با حضور رییس جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.

طرح بزرگ سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود به غرب استان کرمانشاه سپس دهلران و مهران در استان ایلام می رساند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.

همدان

شاید احیای دوباره صنعت فولاد ملایر در شرایط سخت تحریم‌ها در حد یک معجزه بود، اما تدبیر دولت و همت بلند مدیران اجرایی استان و شهرستان بر آن شد تا بار دیگر تنور صنعت فولاد در ملایر گرم شود و در مسیر تولید قرار گیرد.

گزارش مرکز همدان با عنوان احیای صنعت فولاد ملایر در شرایط سخت تحریم به بررسی این موضوع و جزییات اقدامات انجام شده توسط دولت تدبیر و امید پرداخته است.

گزارش اینگونه آغاز شده است: صنعت فولاد ملایر پس از گذران سال‌ها و روزهای پُر افت و خیز، امروز به همت دولتمردان در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است به نحوی که بی‌تردید می‌توان این صنعت را یک رکن مهم توسعه‌ یافتگی در این شهرستان به شمار آورد.

اوایل دهه ۸۰ فعالیت نخستین کارخانه ذوب آهن آلیاژی و احداث شهرک فولاد جعفری در جنوبی ‌ترین شهر استان همدان آغاز و تولید سالانه ۱۰۰ هزار تُن شمش فولاد با اشتغالزایی بیش از ۴۰۰ نفر و همچنین شرکت نورد زاگرس با تولید سالانه ۲۰۰ هزار تُن انواع میلگرد کلاف با اشتغالزایی ۱۵۰ نفر برای صنعت فولاد ملایر هدف‌گذاری شد.

در بین سال‌های ۸۷ و ۸۸ به واسطه نوسانات قیمت در بازار آهن و فولاد، کمبود نقدینگی، مواد اولیه و سرمایه در گردش، آهنگ رشد و توسعه این صنعت کُند شد، تا جایی که اوایل سال ۹۰ صنعت فولاد ملایر به دلیل مشکلات عدیده به ویژه بدهی‌های بانکی رو به تعطیلی گذاشت، تا آنجا که در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید در بازگشایی و بازتولید واحدهای تعطیل شده، این واحد بزرگ صنعتی به عنوان یکی از واحدهای مشکل‌دار و راکد به ستاد تسهیل استان و کشور معرفی شد.

از آنجا که زحمات زیادی برای پا گرفتن این واحدهای بزرگ صنعتی توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و مسوولان کشیده شده و به نوعی افتخاری بزرگ برای صنعت استان همدان و حتی غرب کشور به شمار می‌رفت، در راستای اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید در بازگشایی و بازتولید واحدهای تعطیل شده، با تشکیل ستاد تسهیل و البته با پیگیری‌های مجدانه مسئولان محلی و استانی، شرکت ذوب آهن آلیاژی ملایر به عنوان یکی از واحدهای مشکل‌دار و راکد استان همدان در ستاد تسهیل استان و کشور مطرح و مشکلات آن برای بازگشت به چرخه تولید مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت. 

اجرای هزار کیلومتر شبکه گازرسانی، خدمت دیگر دولت در دیار هگمتانه عنوان گزارش دیگری از مرکز همدان است که در مقدمه آن آمده است: برخورداری از گاز طبیعی یکی از شاخص‌های مهم رفاه و توسعه‌یافتگی است که در طول خدمت دولت تدبیر و امید، یک هزار و ۷۱۸ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در استان همدان اجرا شد و اکنون یک هزار و ۲۳ روستای بالای ۲۰ خانوار در دیار الوند زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند.

گسترش شبکه گاز، یکی از ارکان عدالت در خدمت رسانی به شمار می‌رود که این امر در توسعه مناطق محروم شهری و روستاها و همچنین کاهش دغدغه‌های روستاییان و حتی افزایش شاخص سلامت در مناطق محروم موثر است.  

گازرسانی به شهرها و روستاها با توجه به موقعیت جغرافیایی و کوهستانی و سخت گذر بودن برخی از مسیرها در کنار هزینه بالای اجرای طرح‌ها در این مناطق، همواره با چالش‌هایی روبرو بوده است که به همت گازرسانان یکی پس از دیگری رفع شده و شعله‌های امید را با تدبیر خود در خانه‌های مردم فروزان کرده‌اند.

بر اساس آمار رسمی، ۹۹.۹ درصد از خانوارهای شهری و روستایی استان همدان شامل ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری و بیش از ۹۹.۸ درصد خانوارهای روستایی این استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند که این شاخص بیانگر همت والا در بهبود رفاه و زیست مردم این استان است.

به گفته مسوولان استانی همدان کارنامه گازرسانی در نواحی شهری و روستایی استان همدان به گونه‌ای است با گازرسانی به همه شهرها و روستاهای بالای ۲۰ خانوار، همدان به عنوان نخستین استان سبز کشور معرفی شد.

به‌دلیل کم بودن تراکم ساکنان در کانون‌های جمعیتی، سخت‌گذر بودن و نداشتن زیرساخت‌های فنی هنوز کمتر از ۴۰ روستای زیر ۲۰ خانوار استان همدان گازرسانی نشده‌اند اما با شرایط دشوار اقتصادی در سال‌های اخیر اقدامات دولت در راستای گسترش چتر پوشش گازرسانی قابل تحسین بوده است.

اما حالا دورافتاده‌ترین روستاها در استان همدان نیز به شبکه سراسری گاز طبیعی وصل هستند و روستاییان نیازهای انرژی خود را از طریق گاز تامین می کنند.

استان همدان یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر جمعیت ساکن در ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر و یک هزار و ۷۲ روستا دارد و ۲.۴۲ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

در دولت تدبیر و امید، نسیم نوید بخش عمران و آبادانی، اشتغال و همچنین رفع دغدغه تامین سوخت مردمان دیار هگمتانه با رنگ و بوی تازه ای وزیدن گرفت و در هفت سال، هر ساله شاهد دستاوردهایی مهم در حوزه گازرسانی بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان گفت: با آغاز به کار دولت یازدهم و از ابتدای مردادماه سال ۱۳۹۲ تا ابتدای مردادماه سال ۱۳۹۹، یک هزار و ۷۱۸ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع گاز در این استان اجرا شده است.

هرمزگان

استان هرمزگان با تدبیر و حمایت دولت‌های یازدهم و دوازدهم توانست ضمن چندین بار رکورد شکنی فولادی، ۱۰ درصد تولید فولاد کشور را در اختیار بگیرد و به عنوان قطب سوم این ماده معدنی و ارزشمند مطرح شود.

حرکت و پویایی واحدهای صنعتی بزرگ فولاد در هرمزگان نشان می‌دهد که دولت اجازه نداده چرخ این واحدها در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه آمریکا از حرکت بازبماند و همچنان رونق تولید آن حکم فرماست و بطور حتم درسال ۱۴۰۰که به عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است، روند تولید و صادرات این ماده معدنی شدت می‌گیرد.

فولادی‌ها در هرمزگان با وجود فراهم بودن شرایط طبیعی برای توسعه این صنعت، فعالیت خود را سه دهه بعد از انقلاب شروع کردند و به نوعی موتور قطار توسعه فولاد در هرمزگان در مقایسه با برخی استان‌های برخوردار کشور دیر به حرکت درآمده است.

اما با این وجود در یک دهه اخیر به ویژه در سال‌های اخیر فعالیت دولت تدبیر و امید، طرح‌های خوبی در جهت توسعه صنعت فولاد در هرمزگان به اجرا درآمده و هم اکنون طرح‌های توسعه تولید فولاد در این استان برای رسیدن به چشم انداز ۱۰ میلیون تن تولید در این حوزه در دست انجام است و سوت طلایی برای تحقق این مهم به صدا درآمده است.

هرمزگان از نظر زمین شناختی در حوزه برخورداری از معادن و کانی‌هایی همچون کرومیت، آهن و منگنز کانی‌های فلزی و سنگ گچ، سنگ آهن، سنگ نمک، سنگ‌های تزیینی و مصالح ساختمانی به طور طبیعی استانی پرظرفیت و مستعد به شمار می‌رود که تاکنون آنگونه که باید و شاید بخش‌های مربوطه نتوانسته‌اند با شکوفایی و بهره برداری بهینه از این ظرفیت، ثروت آفرینی کنند.

این مطلب بخشی از مقدمه گزارش مرکز بندرعباس با عنوان رکورد شکنی فولادی‌های‌ هرمزگان در سال ۹۹ است که  ادامه آن را می توانید در سایت خبرهای استانی ایرنا بخوانید.

روشنایی شعله‌های گاز هرمزگان با گازرسانی به ۵۲ شهر و روستا عنوان گزارش دیگری از مرکز بندرعباس است که همت و تلاش مجموعه شرکت گاز هرمزگان در گازرسانی به ۵۲ شهر و روستا استان و توسعه و تداوم عملیات گازرسانی به شهرها و روستاها به ویژه دردولت تدبیر و امید را تبیین کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: درحالی که تداوم گازرسانی به شهرها و روستاهای هرمزگان در سال‌های اخیر با وجود اعمال تحریم‌ها و فشار اقتصادی فراوان شتاب بیشتری گرفته است، اما گازرسانی به سه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان دیرتر شروع شد، زیرا به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، این سه استان گرمسیر بودند و موضوع گاز به عنوان مصرف گرمایشی مطرح نبوده و همچنین این سه استان از شبکه گاز دور بودند، اما اکنون و به ویژه در دولت تدبیر و امید گازرسانی در این استان‌ها شتاب خوبی گرفته است.

استان هرمزگان که خود یکی از منابع غنی سوخت‌های فسیلی است و به دلیل بهره‌مندی از منابع گاز طبیعی از دیرباز به‌عنوان یکی از استان‌های فعال در بخش صنایع پالایشگاهی نفت و گاز و صادرات آن به دیگر استان‌ها مطرح است، استانی که به نظر می‌رسد مردم ساکن در آن باید از حداقل زیرساخت‌های صنعتی و معدنی نظیر گاز به طور کامل غنی باشند، سال‌ها توجیه می‌شد که وقتی برق هست و این استان نیاز به گازخانگی ندارد؛ از این رو گاز تولیدی به استان‌های دیگر از جمله کرمان و فارس منتقل می‌شد.

هرمزگان از جمله استان‌هایی است که به عنوان سی و یکمین استان در امر گازرسانی خانگی اقدام کرده و در کنار پیچ‌وخم‌ها و کم‌توجهی برخی ارگان‌ها به زیرساخت‌های شهری، شرکت گاز این استان به ویژه در دولت دوازدهم با مهندسی و برنامه‌ریزی مناسب توانست در راستای تداوم عملیات گازرسانی به شهرها و روستاهای این استان به ویژه در سال ۹۹ طرح های گازرسانی خود را از جمله در حاجی‌آباد، بندرعباس، قشم، خمیر، بستک، پارسیان و رودان را سرعت بخشید به نحوی که درحال حاضر تعداد روستاهای گازدار در استان هرمزگان به ۴۳ روستا و شهرهای گازدار شده به ۹ شهر افزایش یافته است.

تعهد گازرسانی شرکت گاز هرمزگان در سال ۹۶، پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب بود که با توجه به افزایش تولید در بخش فولاد و در بخش پالایشگاه نفت این میزان فروش گاز به ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت، همین مهم سبب شد که شرکت گاز هرمزگان در ردیف شرکت‌های سودده شرکت ملی گاز قرار بگیرد.

مازندران

عبور آرام رودخانه‌های مازندران عنوان گزارشی است از مرکز ساری که به تشریح اقدامات دولت تدبیر و امید در رفع دست اندازی‌های مسیر و حریم رودخانه‌های مازندران با آزادسازی یکصد کیلومتر حریم و دیواره سازی به طول ۳۰ کیلومتر پرداخته است.

در مقدمه این گزارش آمده است: ۱۲۰ رشته رودخانه به طول هفت هزار کیلومتر در استان مازندران جریان دارد که بنا به اعلام مسئولان ، ۵۰۰ کیلومتر از مسیر برخی از این رودخانه ها از درون بافت شهرها و روستاهای استان عبور می کند. هرچند عبور رودخانه ها در این مسیر براساس قرارداد طبیعی که وجود دارد مشکل ساز نیست ، اما طی سال ها و دهه های اخیر با ساخت و سازها در حریم مسیر ، این بخش از طبیعت استان دستخوش دست اندازی شد و خشمش را با جاری کردن سیل و سیلاب به خانه و کاشانه ساکنان اطراف نشان داد ، مانند سیلاب های پایان اسفند ۱۳۹۷ و فروردین ۱۳۹۸.

بر اساس آمارها، بر اثر سیل اسفند ۹۷، حدود هفت هزار واحد مسکونی در مازندران خسارت دید که از این تعداد بیش از ۶۰۰ خانه به طور کامل تخریب شد و اغلب آنها نیز در نزدیکی رودخانه های استان قرار داشتند. بنا به اعلام مسئولان ، سیل و سیلاب در آن زمان خسارت بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی به بار آورد ، خسارتی که ثمره دست اندازی و تجاوز به حریم رودخانه ها و سلب آرامش از آنها بود.

سیلاب ها و طغیان های اخیر رودخانه ها باعث شد تا بررسی وضعیت حریم رودخانه ها و بازپس گیری مسیر از عوامل انسانی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد تا ضمن احترام به طبیعت از خسارت های میلیاردی ناشی از سیلاب های بعدی جلوگیری شود .

مازندران در منطقه آب و هوائی معتدل قرار دارد و سالانه در این منطقه به طور میانگین ۷۳۰ میلی متر باران می بارد و این استان از لحاظ بروز سیل در کشور رتبه سوم را دارد. همچنین طول رودخانه های مازندران هفت هزار کیلومتر است و بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون ۵۰۰ کیلومتر آن در محدوده مسکونی شهرها و حاشیه روستاها قرار دارد.

برچسب‌ها توسعه ایران دولت تدبیر و امید طرح های عمرانی جهش تولید کارآمدی دولت پروندهٔ خبری وعده‌هایی که تحقق یافت سال ۹۹؛ سال جهش تولید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه ایران دولت تدبیر و امید طرح های عمرانی توسعه ایران دولت تدبیر و امید طرح های عمرانی جهش تولید کارآمدی دولت اخبار کنکور شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین گازرسانی به شهرها و روستاها پشتیبانی ها و مانع زدایی ها دولت تدبیر و امید بخشی از این گزارش دولت تدبیر و امید گزارش آمده شرایط سخت تحریم سیستان و بلوچستان هزار میلیارد ریال آذربایجان غربی آذربایجان شرقی بهره برداری طرح صنعت فولاد ملایر بهره برداری رسید شهرها و روستاهای هشت سال گذشته گزارشی با عنوان بالای ۲۰ خانوار گزارش می خوانیم اقدامات دولت سال های اخیر عنوان یکی شهرجدید هشتگرد شهری و روستایی بهره برداری بهره برداری تولید داخلی شبکه گازرسانی درصد روستاهای میلیارد تومان سال های گذشته دیگری از مرکز کیلومتر شبکه میراث فرهنگی درصد روستاها اراضی شیبدار استان اصفهان سرمایه گذاری انتقال آب جدید هشتگرد مناطق محروم استان البرز خراسان رضوی استان سمنان گاز هرمزگان استان همدان سرمایه گذار رییس جمهوری بارقه امیدی استان کرمان خدمات رسانی همت دولت زیرساخت ها گزارش مرکز شهرستان ها هزار هکتار سردخانه ای مورد بررسی برای توسعه رودخانه ها مواد معدنی طی سال برق رسانی گاز طبیعی سازی شبکه اجرای طرح بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفت گاز استان جهش تولید هزار واحد یک هزار طی سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۵۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است

به گزارش خبرنگار مهر، بختیار خلیقی ظهر پنج شنبه در جلسه توجیهی اهداف و برنامه‌های عملیاتی تحقق شعار سال ۱۴۰۳ صنعت، معدن و تجارت کردستان، اظهار کرد: امسال مقام معظم رهبری «جهش تولید با مشارکت مردم» را به عنوان شعار سال جاری معرفی کردند و باید برای تحقق این شعار همه دست به دست هم دهند.

وی افزود: شعار امسال بیانگر توجه به تولید ملی در سایه مشارکت همگانی است و مقام معظم رهبری با تعیین این شعار امسال این مهم را مورد تاکید قرار دادند.

وی خاطرنشان کرد: جهش تولید می‌تواند خسارت‌های اقتصادی ناشی از اختلال در بازار ارز و کاهش ارزش پول را جبران کند و ارتباط بین صنعت و دانشگاه و فعالیت‌های دانش بنیان را رونق ببخشد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: این اداره‌کل برتامه‌های خود را برای تحقق شعار سال برنامه‌ریی و مشخص کرده و انتظار داریم مردم در این راستا همراهی لازم را داشته باشد.

خلیقی با بیان اینکه دستیابی به توسعه اقتصادی و رشد پایدار نیازمند تقویت بنیه تولید داخلی کشور است، تصریح کرد: کردستان در حال حاضر ظرفیت‌های صنعتی، معدنی و تولیدی مناسبی دارد اما برای بهره‌برداری از آن نیاز به برنامه ریزی مناسب و مشارکت هر چه بیشتر مردم است.

وی همراهی مردم، صنعتگران، معدن کاران، بازاریان و تمامی طیف‌ها و گروه‌های جامعه را در توسعه مؤثر دانست و گفت: زمانی می‌توانیم شاهد توسعه کشور و استان باشیم که همه خود را برای تحقق آن مسؤول بدانیم.

خلیقی اضافه کرد: در حال حاضر جهش تولید امکان جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اختلال در بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی در کشور را فراهم خواهد کرد.

کد خبر 6095089

دیگر خبرها

  • امام جمعه تهران: در راهبرد دفاعی ایران، توسعه و گسترش جنگ تعریف نگردیده
  • فناوری دانش بنیان باید در مسیر عمران و آبادانی به کارگیری شود
  • تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است
  • شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • تبریک شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به معلمان و کارگران
  • تحقق وعده صادق با ۲۰ درصدتوان نیروها
  • گرامیداشت روزمعلم و روزجهانی کار و کارگر
  • معلمان و کارگران بازوان حرکت جامعه در مسیر توسعه هستند
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری