Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید عبدلی‌زاده روز شنبه به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در یک نشست خبری با بیان اینکه بسیاری از برنامه‎های تدوین شده هفته هنر انقلاب به دلیل قرمز شدن وضعیت کرونابه صورت محدود و به صورت مجازی برگزار می‎شود، اظهارداشت: کارگاه تجسمی«هرمزگان مرز پرگوهر» با هدف شناسایی و توانمندسازی استعدادهای هنری یکی از برنامه‌های شاخص حوزه هنری در سال جاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از شهید آوینی به عنوان انسانی مؤمن و فیلسوف هنر انقلاب اسلامی یاد کرد که ضمن تبحر در بینش فکری، فلسفه اسلامی و غربی، زیبایی شناسی متخلق به اخلاق بود و ادامه داد: سالروز شهادت شهید آوینی و گرامی‌داشت هفته هنر انقلاب اسلامی، فرصتی برای انتشار نظرات و تفکر انقلابی شهید آوینی در جامعه، معرفی هنرمندان تراز انقلاب اسلامی و تشویق فعالیت‌های هنری آنها، تشریح نظرات و دیدگاه‌های هنرمندان انقلاب و هم‌چنین تبیین سیاست‌های فرهنگی مقام معظم رهبری است.

رییس حوزه هنری هرمزگان، انتشار پیام استاندار و نماینده ولی‎فقیه در استان با هدف معرفی هنر متعهد و اندیشه‌های شهید آوینی در رسانه‌ها، تولید ۴ پوستر و تصویرسازی از شهدای هنرمند و انتشار آن در فضای مجازی، اکران آثار تجسمی هنرمندان در سطح شهر را بخشی از برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی عنوان کرد.

عبدلی‌زاده، تجلیل از نویسنده کتاب «ماهم بودیم»و جمعی از زنان مبارز انقلاب اسلامی استان هرمزگان، تجلیل از ۱۰ نفر از هنرمندان متعهد و انقلابی استان، هنرمندان تولیدکننده آثار شاخص در حوزه مطالبه‌گری و فعالیت‌های جهادی، هنرمندان و فعالان رسانه‌ای در حوزه بیماری کرونا و مدافعان سلامت و هم‌چنین انتخاب یک هنرمند برتر سال ۹۹ و تجلیل از وی را بخش دیگری از برنامه‌های این هفته عنوان کرد.

وی در بخش دیگری به برنامه‌های سال جاری حوزه هنری این استان اشاره کرد و بیان داشت: یکی از برنامه‌های شخص این نهاد توانمندسازی هنری محلات حاشیه شهر از جمله محله تپه الله اکبر، کوی ملت و آیت‌الله غفاری است که با هدف استعدادیابی هنری، ایجاد محافل فرهنگی هنری و اکران آثار هنری در حوزه‌های مختلف تئاتر، موسیقی و هنرهای تصویری دنبال می‌شود.

آثار فاخر هنری ملی و منطقه‌ای با محوریت شعار سال حمایت می‌شود

رییس حوزه هنری هرمزگان، حمایت از آثار فاخر هنری ملی و منطقه‌ای در حوزه تاریخ انقلاب  و مطالبه‌گری  مبتنی بر شعار سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» را از دیگر برنامه‌های تدوین شده در سال جاری از سوی حوزه هنری اعلام کرد و افزود: در حوزه تاریخ شفاهی و ادبیات پایداری ۱۰ باید تولید شود که از این تعداد، ۵ اثر اولویت‌دار در حوزه دفاع مقدس امسال رونمایی خواهد شد.

عبدلی‌زاده، تشکیل باشگاه استعدادیابی در حوزه هنری با هدف شناسایی و استعدادیابی علاقه‎مندان به حوزه‌های فرهنگی و هنری در حوزه تصویری و استفاده از ظرفیت مردم و جبهه انقلاب اسلامی و به سرانجام رساندن سند تحول حوزه هنری(زیست بوم فرهنگی استان هرمزگان) بخش دیگری از برنامه‌های سال جاری عنوان کرد.

بیستم فروردین‌ به مناسبت سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی با عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده و سرآغاز هفته هنر انقلاب اسلامی به‌ شمار می‌رود.

سیدمرتضی آوینی، بیستم فروردین سال ۱۳۷۲ در فکه و در حال ساخت مجموعه مستند و تلویزیونی روایت فتح، بر اثر برخورد با مین‌های باقیمانده از زمان جنگ به شهادت رسید.

پیکر شهید سید مرتضی آوینی روز ۲۲ فروردین ۷۲ با حضور مقام معظم رهبری و هنرمندان و نویسندگان تشییع و در قطعه ۲۹  بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

شهید آوینی فیلم‌سازی را در اوایل پیروزی انقلاب با ساختن چند مجموعه درباره‌ غائله‌ی گنبد (مجموعه‌ی شش روز در ترکمن صحرا)، سیل خوزستان و ظلم خوانین (مجموعه‌ی مستند خان گزیده‌ها) آغاز کرد.

اواخر سال ۱۳۷۰ «موسسه‌ فرهنگی روایت فتح» به فرمان مقام معظم رهبری تاسیس شد تا سید مرتضی به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی درباره دفاع مقدس بپردازد و تهیه‌ مجموعه‌ روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع‌نامه رها شده بود، ادامه دهد.

سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ دوران اوج فعالیت مطبوعاتی شهید آوینی است و آثار او در طی این دوره نیز موضوعات بسیار متنوعی را شامل می‌شود.

برچسب‌ها انقلاب اسلامی ایران دفاع مقدس شهید آوینی نمایشگاه مجازی هرمزگان حوزه هنری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران دفاع مقدس شهید آوینی انقلاب اسلامی ایران دفاع مقدس شهید آوینی نمایشگاه مجازی هرمزگان حوزه هنری اخبار کنکور هفته هنر انقلاب اسلامی شهید آوینی حوزه هنری سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۷۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد

فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر توسط بنیاد آیه‌های ایثار وتلاش، با هدف تحقق رهنمود‌های مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست‌های کلی مبتنی بر تبیین مولفه‌های فرهنگ ایثار، شهادت، مقاومت زنان در تاریخ انقلاب اسلامی الگوسازی از زنان فرهیخته ایثارگر تشویق و ترغیب هنرمندان ایران اسلامی به فعالیت موثر در زمینه‌ی ترویج این مولفه‌ها درمسیر فرهنگ ایرانی اسلامی، و با موضوع نقش زنان ایثارگر وجایگاه حماسی آنان در انقلاب و جبهه مقاومت منتشر شد.

 پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر و بر اساس اعلام دبیرخانه این رخداد فرهنگی هنری، هدف گذاری در ۷ زمینه:

۱-پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه انقلابیگری زنان و پرچمداری آنها در نهضت اسلامی ایران
۲-شناسایی و معرفی ظرفیت‌ها، استعداد‌ها و توانمندی‌های زنان در حوزه‌های فرهنگی و هنری به منظور اثر بخشی مضاعف آنان در پیشبرد فرهنگ ایثار و مقاومت
۳- توجه به نقش ارزنده زنان و معرفی ظرفیت‌های موجود جامعه هنری جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی بویژه مقابله با تهاجم نرم دشمن و آندلسی کردن ایران
۴-الگوسازی شخصیت‌های موفق علمی، فرهنگی و اجتماعی زنان ایثارگر ایران و جبهه مقاومت برای نسل‌های آینده و جهان اسلام بعنوان الگوی سوم زنان در جهان 
۵- تقویت فعالیت‌های جهادی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در حوزه زنان
۶- تبیین و تحکیم بنیان خانواده و لزوم افزایش جمعیت در پیشرفت و تعالی کشور 
۷-ایجاد بانک اطلاعاتی و مطرح کردن چهره‌های شاخص زنان نخبه کشور برای دسترسی جوانان در دستور کار جشنواره قرار گرفته است.

جشنواره پنجم فیلم کوثر در چهار بخش سینمای ایران (شامل: فیلم‌های سینمایی، داستانی بلند (تله فیلم) مستند کوتاه و نیمه بلند، مستند بلند و آثار کوتاه داستانی، پویا نمایی و نماهنگ است. همچنین در بخش مسابقه سینمای ایران، عنوانی با نام مسابقه ویزه گنجانده شده که عبارتست از:

الف - نقش زنان و کودکان در مقاومت: این بخش ویژه آثار تولیده شده پیرامون موضوعات مرتبط با ایثارگری و نقش زنان و کودکان در کشور‌های حوزه مقاومت و مقابله با داعش و رژیم صهیونیستی و مظالمی که بر آنها رفته است 

ب- حجاب، عفاف: این بخش اختصاص دارد به آثار مرتبط با ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و افشای ماهیت توطئه‌های دشمنان برای آندلسی کردن ایران.

بر پایه این گزارش، بخش طرح‌ها و ایده ها، بخش بین الملل و بخش غیر رقابتی نیز سایر بخش‌های چهارگانه جشنواره را تشکیل می‌دهند؛ نمایش‌های ویژه، نشست‌های تخصصی، نکوداشت‌ها و بزرگداشت ها، برپایی نمایشگاه عکس و برگزاری همزمان جشنواره در استان‌ها و سایر مراکز فرهنگی هنری کشور، از دیگر بخش‌های پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر هستند.

بر پایه اعلام دبیرخانه جشنواره، متقاضایان شرکت در این رویداد می‌توانند با مطالعه فراخوان در هر بخش، لینک قابل دانلود فایل آثار خود را در فرمت‌های مشخص شده در فراخوان به صندوق الکترونیکی دبیرخانه ارسال کنند و در صورتیکه حجم فایل اثر بیشتر از ۱۰ گیگ است و یا امکان ارسال ایمیل وجود ندارد صاحبان آثار می‌توانند اثر خود را بصورت پستی و یا حضوری به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. ضمن اینکه پایان وقت اداری روز شنبه پنجم خرداد ماه سالجاری، آرخین مهلت ارسال آثار در نظر گرفته شده است. 

پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر، تیرماه ۱۴۰۳ در تهران با دبیری ناصر باکیده وبا همکاری شهرداری تهران، سازمان امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار در رشت
  • طرح ملی مهارت‌افزایی دانشجویان شاهد و ایثارگر برگزار می‌شود
  • برپایی کارگاه آموزشی و تربیتی مضمار به معنای «میدان و عرصه» در رشت
  • آغاز بکار مدرسه ملی روایت در سمنان
  • انتشار کتاب «سمفونی رنگ، هارمونی خط»
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • تابلوی «فرزند خلیج فارس» در بوشهر رونمایی شد
  • در هفته هنر انقلاب اسلامی یزد چه گذشت؟
  • شهید مطهری الگویی ارزشمندی برای دانشجویان است
  • «از خارجی‌ها همه جا» تا «بنی آدم اعضای یک پیکرند» در دوسالانه هنر ونیز