Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست، به‌کارگیری حیوانات در مجموعه نمایشی "دراکولا" را با هماهنگی و استعلام از سازمان محیط زیست دانست. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم؛ چندی است که پخش یک مجموعه نمایشی در شبکه نمایش خانگی به واسطه به‌کارگیری و نمایش گونه‌هایی نادر از حیوانات و پرندگان و نگهداری این موجودات در فضاهای خانگی، اعتراضات فعالان محیط زیست و انجمن‌‌های حمایت از حقوق حیوانات را در پی داشته است به طور نمونه، علی کشمیری فعال حقوق حیوانات در صفحه شخصی‌‌ خود نسبت به نمایش وضعیت نگهداری این حیوانات در این سریال انتقاد کرده و نوشت: این سریال تبلیغ و ترویج آشکار نگهداری از حیات‌وحش در منازل است و تنور تجارت حیات‌وحش را گرم می‌کند، اکنون فصل بهار و هنگام زادآوری حیوانات است و سریال "دراکولا" رسما مشوق جدا کردن بچه حیوانات از طبیعت، در چنین شرایطی رسالت سازمان حفاظت محیط زیست چیست؟

حالا، شهاب‌الدین منتظمی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم در واکنش به حاشیه‌‌‌های ایجاد شده درباره مجموعه نمایشی "دراکولا" و در پاسخ به این پرسش که  آیا برای ساخت این موجموعه نمایشی از سازمان محیط زیست مجوز اخذ شده و اصولا هماهنگی‌ها در این زمینه با این سازمان انجام شده است؟ اظهار کرد: پیش از آغاز روند تولید این مجموعه نمایشی، یک درخواستی از سوی مؤسسه تولید آن به سازمان محیط زیست ارائه شد، در این درخواست اعلام کردند که برای تولید این مجموعه نمایشی نیاز دارند که برخی از گونه‌های باغ‌وحش صفادشت و نیز پرندگانی از باغ پرندگان لویزان استفاده و از آنها فیلمبرداری کنند و مقرر شد بنا به شرایطی، این کار انجام شود و از حیوانات فیلمبرداری صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همکاری محیط زیست و پلیس برای شناسایی عاملان حراج حیوانات وحشیتصمیم جدید محیط زیست برای جلوگیری از مفقود شدن حیوانات در باغ وحش‌هانگهداری حیوانات خانگی می‌تواند باعث سقط جنین شود!

وی ادامه داد: بخش اعظم فیلمبردای در مجموعه "صفادشت انجام و کل زمان فیلمبرداری از این گونه‌های جانوری در سه روز انجام شد، این طور نبوده که این حیوانات در فواصل زمانی مختلف به نقاط متعدد منتقل شوند.

 مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ما خواسته‌ایم که اداره کل محیط زیست استان تهران نیز گزارشی از روند کار و فیلمبرداری از حیوانات برای تهیه این مجموعه نمایشی تهیه کنند.

منتظمی ادامه داد: توصیه شده بود که حتماً یک تیم کارشناسی متشکل از افراد مطلع، شامل دامپزشک و پرسنل باغ‌وحش که بر رفتار حیوانات تسلط دارند، در کنار این مجموعه باشند و این کار نیز انجام شده است، با وجود این شرایط، خواستار ارائه گزارش کاملی از محیط زیست استان تهران درباره نحوه حضور و فیلمبرداری از حیوانات در باغ‌وحش صفادشت شده‌ایم که پس از تکمیل گزارش، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه گونه‌های استفاده شده در مجموعه نمایشی "دراکولا" به باغ‌وحش صفادشت تعلق دارد، گفت: بسیاری از گونه‌ها اجازه خروج از باغ‌وحش را نداشته‌اند، براساس درخواستی، پیگیری می‌کنیم که آیا واقعا خلاف فیلمنامه و مقررات و ضوابط از پیش تعیین شده بوده است یا خیر.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست، به‌کارگیری حیوانات در مجموعه نمایشی "دراکولا" را با هماهنگی و استعلام از سازمان محیط زیست دانست و افزود: همکاران ما پیش از آغاز تولید این سریال، فیلمنامه را مطالعه و شرایط آن را تعیین کرده‌اند، قرار بود این مجموعه نمایشی پیام‌هایی به مخاطبان مبنی بر مقابله با حیوان‌آزاری ارائه دهد.

منتظمی تصریح کرد: در بخشی از فیلم اعلام شده که فیلمبرداری از حیوانات با مجوز محیط زیست بوده است و تحت هیچ شرایطی این اقدام، تشویق برای نگهداری از این حیوانات نیست؛ به دنبال این هستیم که تهیه‌کننده این مجموعه نمایشی گزارشی از روند کار به محیط زیست اطلاع دهد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به نحوه ارائه مجوز به مجموعه‌های نمایشی و یا سینمایی برای به‌کارگیری گونه‌‌هایی از حیوانات، خاطرنشان کرد: هر مجموعه تلویزیونی، نمایشی و یا سینمایی که قصد به‌کارگیری حیوانات برای در معرض نمایش قرار دادن را داشته باشد، پس از اخذ مجوز از سازمان محیط زیست می‌تواند نسبت به آن اقدام کند، اختیار رد و یا تأیید این مجوز با سازمان محیط زیست است.

در حالی که منتظمی؛ مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید "بخش اعظم فیلمبردای در مجموعه صفادشت انجام شده است" این مجموعه نمایشی حاوی صحنه‌هایی است که برخی از این گونه‌های جانوری در محیطی بسته و در محل مسکونی نمایش داده می‌شوند:

در نهایت، برخی فعلان محیط زیست بر کوتاهی سازمان محیط زیست به عنوان سازمان متولی حفاظت از گونه‌‌های جانوری و حیوانات تاکید دارند؛ انتظار می‌رود مسئولان این سازمان دقت بیشتری برای نظارت بر تولید این آثار، به‌خصوص در مجموعه‌‌‌های نمایش خانگی داشته باشند.

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شکارفروشی سازمان محیط زیست بحران های محیط زیست شکارفروشی سازمان محیط زیست بحران های محیط زیست مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست سازمان محیط زیست مجموعه نمایشی انجام شد باغ وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۸۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است

امین طلاب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اخیراً شاهد انتشار فیلم‌هایی در فضای مجازی مبنی بر برداشت غیر اصولی بارناکل از لاک‌پشت‌های دریایی در استان بودیم که این اقدام غیرقانونی و مغایر با اصول حفاظت از محیط زیست است و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بارناکل‌ها موجوداتی سخت‌پوست هستند که به طور طبیعی به سطوح سخت مانند صخره‌ها، کشتی‌ها، اسکله‌ها و حتی لاک لاک‌پشت‌های دریایی می‌چسبند، اظهار داشت: این موجودات بخش طبیعی از اکوسیستم دریایی هستند و می‌توانند فواید متعددی برای میزبان خود داشته باشند.

رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: برداشتن بارناکل‌ها از لاک لاک‌پشت‌های دریایی در اکثر موارد ضرورتی ندارد و این موجودات به ندرت به سلامتی لاک‌پشت‌ها آسیب می‌رسانند.

طلاب با تاکید بر اینکه برداشت غیر اصولی بارناکل‌ها می‌تواند برای لاک‌پشت‌ها استرس‌زا و آزاردهنده باشد و به پوسته آنها آسیب برساند و آنها را در معرض عفونت قرار دهد، تصریح کرد: برداشت بارناکل‌ها فقط در موارد خاص و توسط متخصصان مجرب و با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست باید انجام شود.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از مردم خواست در صورت مشاهده چنین اقداماتی، مراتب را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان یا پاسگاه‌های ساحلی اطلاع دهند.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست دریایی و جانوران ارزشمند آن وظیفه‌ای همگانی است و همه باید در این راستا تلاش کنیم.

بارناکل، گروهی از بندپایان زیرشاخه سخت پوستان، رده ماگزیلوپودا یا آرواره پایان و خرچنگ‌های دریایی محسوب می‌شود.

این جانور سخت پوست، معمولاً به سطوح مختلف آب از جمله صخره‌ها، اجسام غرق شده در آب، سازه‌های آبی و حتی بدنه کشتی‌ها و قایق‌ها می چسبد.

بارناکل‌ها همچنین رابطه همزیستی با برخی جانوران دریایی مانند خرچنگ، لاک پشت، وال و مارماهی دارند. این سخت پوستان دارای صفحاتی هستند که آنها را در برابر جانوران شکارچی محافظت می‌کند.

کد خبر 6089606

دیگر خبرها

  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • خط و نشان محیط زیست و میراث فرهنگی در میانکاله برای یکدیگر
  • جنجال در منطقه میانکاله؛ ممانعت محیط بانان از ورود مصالح ساختمانی
  • بد عهدی در تجهیز محیط‌بان‌ ها |‌ از هزار خودروی مورد نیاز محیط بان‌ها تنها 25 خودرو تحویل شد
  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است