Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@16:59:52 GMT

ایجاد پایگاه میراث طبیعی جنگل‌های هیرکانی ضروری است

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۸۶۶۹

ایجاد پایگاه میراث طبیعی جنگل‌های هیرکانی ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران سیف‌الله فرزانه ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تشکیل پایگاه میراث طبیعی جنگل‌های هیرکانی در دو بخش ساختاری و ماهیتی قابل‌پیگیری است، اظهار کرد: بر همین اساس برای انجام این تشکیلات و شکل‌گیری چارت سازمانی تا آنجایی که دخالتی در حوزه وظایف ذاتی دیگر دستگاه‌ها نباشد امر حیاتی به‌شمار می‌آید و برای این امر نشست چندجانبه با دستگاه‌های مرتبط در شکل‌گیری این تشکیلات کمک زیادی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: این بخش از پوشش‌های جنگلی کره زمین که قدمت بیش از ۴۰ میلیون سال دارند، بازمانده دوران زمین‌شناسی پالئوژن هستند که آخرین بازمانده‌های آن بیشتر در حاشیه جنوبی دریای خزر قرارگرفته است.

این مسؤول با اشاره به اینکه جنگل‌های هیرکانی علاوه بر تنوع گونه‌های جنگلی،رویشگاه طبیعی گیاهان دارویی،زیستگاه جانوران متنوع و پرندگان زیبایی است که بومی حاشیه خزری هستند، افزود: اهمیت این‌گونه‌های جنگلی تا آنجاست که در محافل خبری از آن به‌عنوان فسیل‌های زنده کره زمین نام می‌برند و این اهمیت از فرصت‌های کم‌نظیر جنگل‌های هیرکانی است.

فرزانه به خطر تخریب این اثر طبیعی ناشی از گسترش روزافزون کارخانه‌های وابسته و تغییرات اقلیمی اشاره و تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ با پیگیری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ارزشمندترین گونه‌های پوششی کره زمین به‌عنوان میراث کهن طبیعی در لیست جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید و حفاظت آنها الزام‌آور کرد.

وی با بیان اینکه اگرچه سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی و همچنین سازمان حفاظت محیط‌زیست وظیفه حفاظت ذاتی از این میراث ارزشمند جهانی را برعهده دارند، یادآور شد: با ثبت این اثر و الزام حفاظت آن از سوی یونسکو با نقش فعال وزارت میراث‌فرهنگی  اهمیت تشکیل پایگاه حفاظت مسؤولانه و گردشگری فرهیخته در آن با همکاری سازمان منابع طبیعی و محیط‌زیست بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی مازندران ثبت این اثر در سطح بین‌المللی را به‌منزله تعهد بین‌المللی کشور ایران نسبت به جامع جهانی برشمرد و گفت: حفاظت مسؤولانه از سوی وزارت میراث‌فرهنگی به‌منزله حفاظت فیزیکی جنگل‌های هیرکانی نیست بلکه استفاده بشر از ظرفیت موجود در این جنگل‌ها مدنظر است.

فرزانه گفت: تشکیل پایگاه بهره‌وری مسؤولانه با قید بازدید از جنگل‌ها به‌منظور حفاظت، آموزش و بازسازی روحی زندگی شهرنشینان امر طبیعی و حیاتی است، بی‌شک این‌گونه حفاظت با حضور گردشگران مخصوصاً گردشگران فرهیخته در حساس شدن جامعه در امر حفاظت بسیار مؤثر است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل میراث فرهنگی جنگل های هیرکانی میراث فرهنگی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۸۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  در این همایش پروفسور گرون آرون عضو هیات رییسه موسسه تحقیقاتی ایسکارسا و استاد دانشگاه در ترکیه و پروفسور نیلگون الگون عضو تخصصی موسسه ایسکارسا درباره نتایج تحقیقاتشان برحفظ ونگهداری بنا‌های تاریخی سخنرانی کردند
امضای تفاهم نامه همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان مبنی بر همکاری‌های دوجانبه برای بکارگیری فناوری‌های نوین و حمایت از دانش بنیان‌های این بخش از برنامه‌های این همایش بود
فاطمه داوری مدیر کل دفتر حفظ و احیا بنا‌ها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی این همایش گفت: از ۱۹ هزار بنا و محوطه تاریخی در کشور ۱۴ هزار بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ازاین رقم ۱۰ هزار بنا درمالکیت بخش خصوصی و مابقی در مالکیت دستگاه‌های دولتی است
داوری با بیان اینکه این بنا‌ها در معرض انواع بحران هاو حوادث طبیعی قرار دارند افزود:در بودجه امسال ۲۰۰ میلیاردتومان به عنوان منابع متمرکز حفاظت از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور در نظر گرفته شده واما این رقم تا اعتبار مورد نیاز فاصله زیادی دارد و بهمین علت برای جلب مشارکت مردم ازپارسال انجمن خیران میراث فرهنگی فعال شده و تا پایان اردیبهشت هم شعبات استانی این انجمن فعال خواهد شد
مدیر کل دفتر حفظ و احیا بنا‌ها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: چند سالی است مطالعات مربوط به حفظ و الگوسازی بنا‌های تاریخی شیخ علا الدوله سمنانی با تمرکز بر شناخت و تبیین فرایند اجرای این طرح بابهره گیری از فناوری‌های نوین برای الگوسازی در دانشگاه سمنان آغاز و نتایج خوبی نیز حاصل شده شده است. در این همایش هم به همین علت این طرح مطرح و بررسی شد
۶۰۰ بنای تاریخی استان سمنان در فهرست آثار ملی ثبت شده که ازاین تعداد ۴۰۰ بنا مربوط به دوران پیش از قاجار است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • (ویدئو) غذا خوردن یک شوکا در دل جنگل‌های هیرکانی
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست