Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@14:52:27 GMT

ترکیه و خطرات رکوردشکنی کرونا

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۳۹۱۷۵

ترکیه و خطرات رکوردشکنی کرونا

۵۶ هزار مبتلا و ۲۵۳ مورد فوت در بازه زمانی ۲۴ ساعته، موضوعی است که نگرانی شدید مقامات بهداشتی و بیمارستانی ترکیه را به دنبال آورده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، کرونا همچنان در ترکیه در حال پیشتازی است و بالا رفتن آمار ابتلا و تلفات، اصلی ترین موضوع خبری بسیاری از رسانه های این کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمارهای جدید وزارت بهداشت ملی ترکیه، حاکی از این است که 56 هزار مبتلا و 253 مورد فوت در بازه زمانی 24 ساعته، ثبت یک رکورد جدید در شیوع ویروس کرونا در ترکیه است و این موضوعی است که نگرانی شدید مقامات بهداشتی و بیمارستانی ترکیه را به دنبال آورده است.

به این ترتیب آمار کل مبتلایان به کرونا در ترکیه به 3 میلیون 745 هزار و 657 نفر رسیده و 2658 نفر از آنها در وضعیت شدید این بیماری، تحت مراقبت قرار دارند. در همین حال، شمار قربانیان کرونا در ترکیه به 33 هزار و 454 نفر رسیده است. بر اساس اطلاعاتی که فخرالدین کوجا وزیر بهداشت در اختیار رسانه ها گذاشت، تاکنون در سراسر ترکیه 41 میلیون آزمایش کرونا انجام شده است.

خطر تکمیل ظرفیت بخش های مراقبت ویژه

ترکیه در چهاردهمین ماه مبارزه با کرونا، به شرایطی رسیده که در بسیاری از کلانشهرها، اغلب بخش های بیمارستانی و درمانگاه ها، به خدمت بیماران کرونایی درآمده اند.

در شهر استانبول، در بخش مراقبت ویژه مشکل جدی وجود دارد و اگر تا دیروز، غالباً بیماران بالای 60 سال در این بخش ها بستری می شدند، حالا بسیاری از جوانان و میانسالان هم نیازمند به بستری در بخش مراقبت ویژه شده اند.

مهمت مسعود سونمز از اطبای بیمارستان سلطان غازی گفته است: «قبلاً تمام تمرکز ما روی حفظ جان و سلامت سالمندان بود، اما حالا شرایط به گونه ای است که جوانان و افراد سن پایین نیز به شدت در خطر هستند. متاسفانه یکی از رفتارهای خطرناک مردم ما، این است که به علایم بی توجه هستند. یعنی صبر می کنند که ویروس کار خودش را بکند، بدحال شوند، بعد به دکتر مراجعه کنند. در نتیجه، شمار بیماران بدحال و نیازمند به بستری در بیمارستان، روز به روز بیشتر می شود.»

همچنین پروفسور گونیز کوکسال گفته است: «در 3 بیمارستان و درمانگاه در بخش اروپایی استانبول، دچار وضعیتی هستیم که دیگر واقعاً نمی توانیم به همه بیماران رسیدگی کنیم. متاسفانه شرایط ما به گونه ای است که ده ها بیمار بدحال جوان را در بخش مراقبت های ویژه بستری کرده ایم. بعضی از افراد فکر می کنند چون واکسن زده اند، می توانند با خیال راحت، ماسک را بردارند و همه قواعد رعایت پروتکل های بهداشتی را نیز فراموش کنند. این یک تصور غلط و بسیار خطرناک است.»

«پی.سی.آر»های دروغگو

یکی از ابعاد عجیب افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ترکیه، خطا در تست های پی.سی.آر است. به گفته بسیاری از متخصصین، آزمایش تشخیص عفونتی یا همان PCR قابل اعتمادترین آزمایشی است که می تواند وجود تست کرونا در بدن را نشان دهد، اما یافته های ترکیه، این نظریه را به چالش کشیده است.

روزنامه ملیت از روزنامه های معتبر ترکیه، امروز با تیتر «پی.سی.آر»های دروغگو، خبر از این واقعیت داده که متاسفانه برخی از انواع جهش یافته ویروس های کرونا، با تست پی.سی.آر، قابل شناسایی نیستند و رقمی در حد 60 درصد افرادی که نتیجه پی.سی.آر آنها منفی بوده، در واقع بیمار بوده اند اما ویروس آنها از یک نوع موذی و جهش یافته بوده است. این مساله در افزایش میزان مبتلایان در روزهای اخیر، نقش به سزایی داشته است.

ترکیه نیازمند 58 میلیون دُز واکسن

فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه چندی پیش اعلام کرده بود که تا آخر بهار، واکسیناسیون به حد ایده آل خواهد رسید. اما او دو روز پیش اعلام کرد؛ هدف ما این است که تا اول تابستان، واکسیناسیون 70 درصد از افراد دارای 40 سال به بالا را به پایان برسانیم.

روزنامه قرار، در گزارش مفصلی به این اشاره کرده که ترکیه برای تکمیل روند مورد اشاره، به 58 میلیون دُز واکسن نیاز دارد و تحویل گرفتن اغلب محموله های خریداری شده از چین، روسیه و آلمان، با مشکل مواجه شده و این شرکت ها، به قول های خود، عمل نکرده اند.

واکسن ملی ترکیه، فعلاً در حال تست

دردسرهای خرید و انتقال واکسن، وزارت بهداشت ترکیه را در تنگنا قرار داده و همزمان، چند تیم، زیر نظر معاون رئیس جمهور، در حال تولید واکسن ملی هستند. اما ظاهراً این واکسن ها، به زودی به بازار نخواهند آمد.

دیروز فواد اوکتای، معاون رئیس‌ جمهور ترکیه در گفتگو با خبرنگاران در مرکز واکسیناسیون بیمارستان آنکارا اعلام کرد: ترکیه به پیشرفت چشمگیری در زمینه ساخت 7 واکسن کرونا دست یافته و در 3 مورد آن مرحله تست انسانی آغاز شده است.»

دولت، همچنان چشم به راه توریست ها

ظاهراً با وجود همه خطرات شیوع گسترده ویروس کرونا در ترکیه، دولت و مدیران بخش خصوصی صنعت گردشگری، همچنان چشم به راه آن هستند که گردشگران خارجی به ترکیه سفر کنند و با خودشان ارز بیاورند. اما تصمیمات 3 کشور مهم قطب سفر گردشگران به ترکیه، موجب ناخشنودی مدیران آژانس های گردشگری شد.

روسیه اعلام کرده که فعلاً و به شکل موقت، پرواز به ترکیه را متوقف می کند، آلمان هم ترکیه را در لیست پرخطرترین کشورهای جهان قرار داده و انگلیس نیز بدون اشاره به زمان بازگشایی پروازها، تمام سفرهای هوایی به ترکیه را متوقف کرده است.

این درحالی است که سالانه، مجموعاً بیش از 13 میلیون توریست از این 3 کشور به ترکیه می روند و حالا با ادامه این روند، گردشگری ترکیه همچنان روزهای سختی را سپری خواهد کرد.

تعطیلی کامل، ضرورت یا سیاست؟

از آغاز دوران شیوع گسترده ویروس کرونا تاکنون، چندین بار سران احزاب مخالف، خواستار آن شده اند که ترکیه تماماً تعطیل شود. اما دولت اردوغان، زیر بار پذیرفتن این پیشنهاد نرفته است.

منتقدین دولت اردوغان بر این باورند که دولت در شرایط دشوار مبارزه با کرونا، مردم را تنها گذاشته و از آنجایی که هیچگونه کمک مالی شایانی ارائه نشده، خانوداه های فقیر و حتی بخش قابل توجهی از خانواده های قشر متوسط، در شرایط سخت و دشواری قرار گرفته اند و گرانی و تورم نیز، مزید بر علت شده است.

احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده که قبلاً نخست وزیر ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه بود و حالا به منتقد سیاست های اردوغان تبدیل شده، در سخنرانی اخیر خود، اعلام کرد: «این دولت، هرگز در مورد آمار دقیق شیوع کرونا با مردم صادق نبوده و بدون شفافیت عمل کرده است. حالا که میزان ابتلا به مرز 60 هزار نفر در شبانه روز رسیده، یادشان افتاده که ابراز نگرانی کنند. اما نگرانی کافی نیست و ضرورت حیاتی کشور، این است که دست کم به مدت دو هفته، سراسر کشور تعطیل شود.»

دردسرهای واژه فارسی «لبالب» برای اردوغان

داود اوغلو در سخنان خود، به صورت کنایی از واژه فارسی «لبالب» هم استفاده کرد. همزمان کمال کلیچدار اوغلو نیز در سخنرانی دیروز خود به شکل کنایی باز هم این واژه را به کار برد.

منظور دو سیاستمدار مشهور مخالف دولت، نیش و کنایه به اردوغان بود که سه هفته پیش در سخنرانی خود در کنگره ریزه از واژه فارسی لبالب استفاده کرده و گفته بود: «هزار ماشاالله با وجود نگرانی از کرونا، جوانان ما در حمایت از حزب عدالت و توسعه، هنوز هم پای کار هستند و سالن، لبالب از حضور جوانان مشتاق ماست.» کلیچدار اوغلو گفت:«وقتی که سالن ها را لبالب برای برگزاری کنگره های استانی خود به کار می گرفتید، به فکر امروز نبودید»

انتقادات مخالفین و درخواست آنها در مورد تعطیل کردن سراسر کشور در حالی بیان شده که دولت، همین حالا هم با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو است و با توجه به بدهی های سنگین خارجی، در صورتی که شمار مبتلایان پایین نیاید و قدمی در مسیر تکمیل واکسیناسیون برداشته نشود، شرایط برای اقتصاد ترکیه و حزب حاکم این کشور، دشوارتر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ویروس کرونا ترکیه ویروس کرونا ترکیه کرونا در ترکیه پی سی آر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۹۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟

به گزارش همشهری آنلاین، PFOA نوعی از ترکیبات PFAS (مواد پر و پلی فلوروآلکیل) است که «مواد شیمیایی برای همیشه» نیز نامیده می‌شوند، زیرا تجزیه نمی‌شوند و مدت‌ها در طبیعت ماندگار هستند.

PFOA زمانی معمولاً در تولید پوشش‌های نچسب استفاده می‌شد که معروف‌ترین آن تفلون بود که بوسیله شرکت دوپونت اختراع و توسط شرکت اسپین‌آف یا زایشی آن به نام چمورس تولید شد.

پس از ابراز نگرانی‌ها و فشار آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) آمریکا در مورد خطرات بهداشتی مرتبط با PFOA در اوایل دهه ۲۰۰۰، شرکت دوپونت شروع به حذف تدریجی PFOA از محصولات خود کرد.

این امر پس از یک دادخواهی دسته جمعی در سال ۲۰۰۱ صورت گرفت که نشان داد دوپونت به خوبی از خطرات سلامتی مرتبط با ترکیب شیمیایی خود آگاه بوده و به مردم اطلاع نداده است، از جمله جوامعی که سلامت آنها تحت تأثیر رواناب کارخانه تولیدی شرکت قرار گرفته است.

تولید PFOA منجر به انتشار طولانی مدت آن در محیط زیست و آلودگی گسترده محیطی، از جمله آب آشامیدنی می‌شود. ما بر اساس مطالعات متعدد بر روی حیوانات و انسان‌ها می‌دانیم که PFOA با بسیاری از مضرات بهداشتی از جمله سرطان کلیه، سرطان بیضه، افزایش کلسترول، فشار خون بالا مرتبط با بارداری و بیماری تیروئید مرتبط است.

اما در حالی که PFOA ها حذف شدند، با انواع دیگری از PFAS جایگزین شدند که مشخص شد که مضرات بهداشتی مشابهی دارند و در محیط زیست پایدار هستند.

PFAS به طور کلی، با آسیب‌های بهداشتی مانند افزایش سطح کلسترول، خطر بالاتر سرطان کلیه و بیضه، کاهش پاسخ واکسن در کودکان و تغییرات در آنزیم‌های کبدی مرتبط است.

برخی ماهیتابه‌ها ممکن است دارای برچسب فاقد PFOA باشند، اما ممکن است حاوی PFAS‌های دیگری باشند.

چه باید کرد؟

اگر یک تابه نچسب معمول دارید که قبل از سال ۲۰۱۵ تولید شده‌اند، بهترین کار آن است که آنها را دور بیندازید، چرا که احتمال زیادی دارد که حاوی ‌PFOA باشند. اما حتی اگر تابه‌ای را پس از سال ۲۰۱۵ خریده باشید، هنوز ممکن است حاوی PFAS باشند.

ایمن‌ترین راه این ست که تابه‌ای بخرید که اصلاً با عنوان نچسب وارد بازار نشده باشد. انتخاب انواع دیگر ظروف آشپزی بدون PFAS – که ممکن است شامل تابه‌های نچسب فولاد زنگ‌نزن یا سرامیکی باشند، می‌تواند قرارگیری در معرض PFAS را کاهش دهد.

از طرف دیگر کارشناسان می‌گوید هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که خطر قابل‌توجهی برای سلامتی به علت از استفاده از تابه‌های نچسب را مستند کرده باشد.

PFAS در همه جا وجود دارد و قرار گرفتن در معرض آنها در زندگی روزمره از چیزهایی بسیار فراتر از ظروف آشپزی ناشی می‌شود.

تقریباً همه افراد در حال حاضر مقادیر قابل‌توجهی PFAS در خون و بافت‌های خود دارند که بیشتر آن از آب آشامیدنی آلوده، آلودگی در برخی غذاها و مواد بسته‌بندی مواد غذایی، گرد و غبار و مجموعه‌ای از محصولات مصرفی دیگر ناشی می‌شود.

اگر می‌خواهید ماهیتابه نچسب خود را نگهدارید، حداقل، باید مراقب نحوه استفاده از آن باشید. یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد که یک تابه نچسب خراشیده می‌تواند ریزپلاستیک‌ها و نانوپلاستیک‌ها را در غذا به جای بگذارد منجر به انتشار مواد شیمیایی بالقوه مضر در غذای شما شود. درست مانند PFAS، مردم روزانه در معرض میکروپلاستیک ها هستند و دانشمندان هنوز به طور قطعی از خطرات بهداشتی آنها مطمئن نیستند. با این حال، اگر می‌خواهید از خطرات احتمالی مرتبط با میکروپلاستیک‌ها اجتناب کنید، ظرف نچسب خود را به محض اینکه خراشید یا سطح نچسب آن از بین رفت، دور بیندازید.

همچنین از دادن حرارت زیاد به ظرف اجتناب کنید، پوشش تابه نچسب در دماهای بالا، پوشش روی یک تابه نچسب می‌تواند تجزیه شود و مواد شیمیایی را در هوا آزاد کند. به همین دلیل است که نباید ظرف خالی را گرم کنید، زیرا می‌تواند به سرعت و به میزان بیشتری داغ شود.

در نهایت، «مواد شیمیایی برای همیشه» یا PAFS که در بسیاری از تابه‌های نچسب معمول یافت می‌شوند، در محیط نیز رایج هستند - و احتمالاً روزانه در معرض آنها قرار می‌گیرید. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات PFAS بر سلامت و اینکه آیا تابه‌های نچسب معمو ل منبع بسیار قوی آنها هستند، مورد نیاز است. با این حال، اگر نگران هستید و ترجیح می‌دهید ایمنی را رعایت کنید، می‌توانید گزینه‌های جایگزین تابه‌های نچسب را امتحان کنید.

کد خبر 847294 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها مجله نکته بهداشتی روز ظرف و ظروف

دیگر خبرها

  • واکنش سخنگوی دولت به رکوردشکنی دونده زن ایرانی در آسیا
  • آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟
  • مسابقات قهرمانی شنا آلمان| تکرار رکوردشکنی عبدلی در ۱۰۰ متر آزاد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • رکوردشکنی شمس و مولانا در سینمای ایران؛ «مست عشق» نیامده از ۵ فیلم سبقت گرفت
  • رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران
  • بازخوانی سفر اردوغان به عراق/ اهداف ژئوپلیتیکی ترکیه به بهانه مناسبات ژئواکونومیک
  • سریع‌ترین شناگر ایران در آلمان رکوردشکنی کرد
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!