Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به اهم فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده در حوزه میراث‌فرهنگی استان در سال ۱۴۰۰، گفت: برخی از این فعالیت‌ها در راستای احیای نقش میراث‌فرهنگی در ارتقاء شاخص‌های توسعه‌ای استان آغاز شده و در سال جدید با جدیت بیشتری تداوم می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حبیب یزدان‌پناه در گفت و گو با ایسنا، در تشریح اهم برنامه‌های پیش رو در حوزه میراث‌فرهنگی استان، اظهار کرد: آغاز عملیات اجرایی طرح احیا و بازآفرینی مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم بجنورد یکی از اتفاقات مثبت سال گذشته در این حوزه بود که در سال جاری این پروژه با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

وی عنوان کرد: در این طرح، کاربری‌های فرهنگی، تاریخی و ابعاد اقتصادی، اجتماعی و... در نظر گرفته شده است که با تحقق آن، یکی از کمبودهای بزرگ استان در این زمینه رفع خواهد شد و به رونق گردشگری و توسعه همه‌جانبه استان کمک خواهد کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی تصریح کرد: در هر یک از شهرستان‌های استان یک بنا و اثر تاریخی شاخص انتخاب و با کمک دهیاران، فرمانداران، ظرفیت‌های محلی و نیز جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، قصد داریم تا با اجرای طرح‌های گردشگری، آن مکان را توسعه و رونق ببخشیم.

یزدان‌پناه افزود: تدوین و اجرای طرح گردشگری در بنای تاریخی اسپاخو با سرمایه‌گذاری بنیاد علوی در مانه و سملقان، طرح جامع گردشگری در ارگ بلقیس اسفراین با کمک و همیاری بخش خصوصی و نیز تکمیل مرمت رباط قره‌بیل گرمه و واگذاری به بخش خصوصی ازجمله فعالیت‌ها در سال ۱۴۰۰ است.

وی همچنین با اشاره به آغاز فصل جدیدی از اقدامات مرمتی در رباط قلی جاجرم، از انجام پیگیری‌ها به‌منظور ثبت رباط قلی در فهرست میراث جهانی یونسکو خبر داد و گفت: در این راستا، انجام اقدامات فنی و حفاظتی در این اثر ارزشمند تاریخی جزو اهم برنامه‌های میراث فرهنگی در سال جاری قرار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی اظهار کرد: در سال ۹۹ پرونده ۲۹ اثر تاریخی و طبیعی استان تکمیل و به ثبت ملی رسید که در سال ۱۴۰۰ نیز این روند برای ثبت ملی آثار ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به وجود ۵۲۳ اثر تاریخی استان که در فهرست ملی به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: حفاظت و مرمت از این آثار، فعالیتی مستمر است که در طول سال باید موردتوجه قرار بگیرد و با توجه به اعتبارات محدود این حوزه، تلاش داریم تا با حداکثر استفاده از توان نیروهای پرسنلی و کارگاهی این مهم در سال جاری نیز به نحو مطلوبی انجام شود.

یزدان‌پناه تکمیل موزه‌های اسفراین و آشخانه را از دیگر برنامه‌های مهم حوزه میراث فرهنگی استان در سال جاری برشمرد و افزود: پیشرفت فیزیکی موزه اسفراین به ۷۵درصد رسیده و تاکنون بالغ‌بر ۱۷ میلیارد ریال برای آن هزینه شده که البته تکمیل آن نیاز به ۲۵ میلیارد ریال اعتبار دارد.

وی از آغاز فصل جدیدی از پژوهش‌های زیربنایی و مطالعات میدانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ارگ نادری شیروان هم‌زمان با آغاز سال جدید خبر داد و افزود: بر اساس قرارداد منعقد شده، این پروژه با همکاری و مشاوره دانشگاه زابل انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته موفق به دریافت مجوز تبدیل محوطه تاریخی ریوی مانه و سملقان به پایگاه ملی میراث‌فرهنگی شدیم، عنوان کرد: با استقرار پایگاه میراث فرهنگی، این محوطه تاریخی در سال ۱۴۰۰ فصل جدیدی را در معرفی هویت تاریخی شمال خراسان و توسعه صنعت گردشگری منطقه آغاز خواهد کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی افزود: با توجه به اهمیت‌ و پتانسیل‌های گردشگری و اشتغال‌زایی این محوطه تاریخی، ایجاد سایت موزه گردشگری محوطه تاریخی ریوی را پیگیری و تلاش داریم تا همگام با فعالیت‌های پژوهشی، زمینه لازم برای جذب گردشگر و اشتغال‌زایی پایدار فراهم شود.

یزدان پناه تصریح کرد: فعالیت‌های مشترک با باستان شناسان آلمانی در محوطه تاریخی ریوی و نیز باستان شناسان فرانسوی در محوطه ویران‌شهر فاروج برای سال جاری نیز برنامه‌ریزی‌شده است که در صورت اجازه شرایط کرونایی، این باستان شناسان امسال نیز در خراسان شمالی حضور خواهند داشت.

یزدان‌پناه در پایان خاطرنشان کرد: میراث‌فرهنگی متعلق به همه مردم است و برای اینکه بهتر شناسانده و حفظ و رسیدگی شود، نیاز به هم‌افزایی بین دستگاه‌هاست تا کمک کنند که این اتفاق زودتر شکل بگیرد. همان‌طور که در کشورهای مختلف و موفق، دستگاه‌های مرتبط و دخیل در کنار هم قرار گرفته‌اند تا هویت و امانتی به نام میراث‌فرهنگی که از گذشتگان به ارث رسیده حفظ شود، بنابراین ما هم باید تلاش کنیم تا با شرایط بهتری آن را در اختیار آیندگان قرار دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری خراسان شمالي میراث فرهنگی خراسان شمالی گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی مدیرکل میراث فرهنگی محوطه تاریخی سال جاری سال ۱۴۰۰ یزدان پناه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۹۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در شهرستان مانه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خراسان شمالی مهد کشتی با چوخه است و پهلوانان زیادی از این خطه برای کشور در میادین ملی و بین‌المللی افتخارآفرینی کرده اند.
چوخه واژه‌ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می‌کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می‌کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.
کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی سال ۸۷ به‌عنوان میراث معنوی به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شد.

دیگر خبرها

  • افتتاح پروژه‌های حوزه سلامت نقش مهمی در رفع محرومیت‌های خراسان شمالی دارد
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • قنات تاریخی بهریار دلیجان گلریزان شد
  • برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در شهرستان مانه
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد