Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-رئیس جمهور گفت: اهداف ما از ابتدا روشن بوده و از فناوری هسته‌ای در بخش‌های مختلف کشور از جمله صنعت، کشاورزی، پزشکی و انرژی برق استفاده کرده ایم.
به گزارش خبرگزاری آریا ،رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تمام فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح آمیز است و برای اهداف غیر نظامی استفاده می‌شود، گفت: در این زمینه اهداف ما از ابتدا روشن بوده و از فناوری هسته‌ای در بخش‌های مختلف کشور از جمله صنعت، کشاورزی، پزشکی و انرژی برق استفاده کرده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاری آ،ریارئیس جمهور با تاکید بر اینکه تمام فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران صلح آمیز است و برای اهداف غیر نظامی استفاده می‌شود، گفت: در این زمینه اهداف ما از ابتدا روشن بوده و از فناوری هسته‌ای در بخش‌های مختلف کشور از جمله صنعت، کشاورزی، پزشکی و انرژی برق استفاده کرده ایم.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در آیین رونمایی و بهره‌برداری از دستاوردهای هسته‌ای کشور در پانزدهمین سال روز ملی فناوری هسته‌ای، افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب چندین نوبت بر آن تاکید کردند از دید اخلاق اسلامی و فقه ما اساساً پیگیری کردن یک سلاح مخربی که می‌تواند یک خطر بزرگ برای یک جامعه بزرگ باشد، درست نبوده و ایران هرگز دنبال آنها نیست.
روحانی در ادامه با بیان اینکه با اقدامات و تلاش‌های انجام شده در این دولت از سال 94 فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا قانونی شد و بهانه از دست دشمنان گرفته شد، اظهار داشت: از آثار پرافتخار برجام این بود که فناوری هسته‌ای را در ایران کاملا قانونی کردو حق ملت ایران را بازستاند.
رئیس جمهور نگرانی‌ها درمورد فعالیت های هسته ای ایران را نابجا خواند و افزود: همین نگرانی نابجا 15، 16 سال است که برای ملت ایران موجب دردسر شده و هنوز هم با دنیا و آمریکایی‌ها حرف می‌زنیم برای اینکه دست از اقدامات غیر قانونی خود بردارند و اگر این تفکر غلط در ذهن آنها وجود نداشت از این مشکلات عبور می کردیم.
به گفته روحانی، اگر آنها به این مسئله توجه کنند، می‌فهمند ایران به دنبال این آثار نیست. وقتی آدم آثار کار خطرناک و غلطی که آمریکایی‌ها در جنگ جهانی دوم در ژاپن انجام دادند، را مشاهده کند، وقتی آدم به معلولین بعد از این همه مدت هنوز زنده‌اند و در سایه آن افنجار دچار معلولیت هستند، متوجه می‌شود مسیر غلط نادرست و غیراخلاقی است.

آمریکا: حتی در صورت بازگشت به برجام همه تحریم ها علیه ایران را لغو نمی کنیم
یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران اعلام کرد ایالات متحده حتی اگر به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازگردد، حاضر به لغو همه تحریم ها علیه ایران نیست.
به گزارش اسپوتنیک، این مقام آمریکایی گفت ایالات متحده فقط در صورت بازگشت ایران به این توافقنامه، حاضر خواهد بود تحریم های اعمال شده پس از خروج خود از برجام را لغو کند.
وی اعلام کرد: "این به معنای لغو همه تحریم ها نیست زیرا در صورت مطالعه دقیق برجام تحریم های قانونی وجود دارد ،... طبق برجام ، ایالات متحده می تواند به خاطر تروریسم و نقض حقوق بشر تحریم هایی را اعمال کند."
به گفته وی ، ایالات متحده باید "جزئیات" تحریم های اعمال شده را "بررسی کرده" و تصمیم بگیرد که کدام یک از تحریم ها را حذف و کدام را حفظ کند.
درهمین ارتباط محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در توییتی تاکید کرد همه تحریم‌های ترامپ ضد برجام بوده و باید رفع شود.
وی در خصوص تنها گام موجود برای حفظ توافق هسته‌ای ایران نوشت: ایران مسیر منطقی برای پایبندی کامل به برجام را ارائه می‌کند: ایالات متحده--که این بحران را ایجاد کرد--اول باید به تعهد کامل بازگردد؛ ایران بعد از راستی‌آزمایی سریع، اقدام متقابل خواهد کرد. ظریف تاکید کرد: همه تحریم‌های ترامپ ضد برجام بوده و باید رفع شود، بدون توجه به تمایزات و نام‌گذاری‌های بی‌منطق و خودسرانه تحریم‌ها.
از سوی دیگر سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، خاطرنشان کرد که این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت.
عراقچی بار دیگر گفت که لغو کلیه تحریم‌های آمریکا که در دوران رئیس‌جمهور گذشته آن کشور وضع شده اند، گام ضروری‌‌ برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی آزمایی لغو‌ این تحریم‌ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام بازگردد.
هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام از روز سه شنبه در وین از سر گرفته شد که دومین جلسه حضوری آن روز جمعه گذشته برگزار شد. ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه های کارشناسی “لغو تحریم“ و “هسته‌ای” مهمترین دستورکار این نشست بود.
در پایان این جلسه، توافق شد جلسه آتی کمیسیون در سطح معاونان در روز چهارشنبه آینده در وین برگزار شود.

نیازی به مذاکره با آمریکا نیست
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه سی ان ان بار دیگر تأکید کرد که نیازی به مذاکره ایران با آمریکا نیست.
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با «کریستین امانپور» مجری شبکه «سی ان ان» بار دیگر تأکید کرد که نیازی به مذاکره با آمریکا نیست.

مذاکرات وین نشان داد که امکان پیشرفت وجود دارد
وی در آغاز مصاحبه در خصوص روند مذاکرات برجامی اخیر در «وین» تصریح کرد: «روند مذاکرات در وین در مسیر درستی قرار گرفته است و گروه 1+4 اقدامات مثبتی را در مذاکرات وین در پیش گرفتند و مذاکرات وین نشان داد که حصول پیشرفت امکانپذیر است».
سخنگوی وزارت خارجه ایران سپس ادامه داد: «جریان مثبتی که گروه 1+4 در مذاکرات وین به وجود آورد، در صورت آمادگی آمریکا برای عمل به تعهداتش ذیل برجام، قابل حفظ است».

اعضای دولت بایدن به جای برجام بیشتر به سیاست‌های شکست‌خورده ترامپ علیه ایران متعهدند
خطیب‌زاده با تأکید بر لزوم فاصله گرفتن دولت بایدن از سیاست‌های شکست‌خورده ترامپ علیه جمهوری اسلامی گفت: «به نظر می‌رسد که اعضای دولت فعلی آمریکا به جای توافق هسته‌ای ایران که مربوط به دوران ریاست‌جمهوری اوباما است، بیشتر به تحریم‌های دوران ترامپ (علیه ایران) متعهد هستند. به نظر من بایدن باید یک تصمیم سیاسی اتخاذ کند مبنی بر اینکه آیا قصد دارد توافق هسته‌ای را با سیاست‌های شکست‌خورده تحریمی ترامپ (علیه ایران) در معرض خطر قرار دهد یا اینکه قصد دارد از این سیاست‌های شکست‌خورده فاصله بگیرد؟».
وی در ادامه با تکرار مواضع ایران در قبال برجام گفت: «ایران همواره در خصوص برجام موضع روشن و واضحی داشته است. مذاکرات جدی میان ایران و 1+5 (برای حصول برجام) صورت گرفت و ....پس از مهر و امضای برجام، ما این توافق را اجرا کردیم و پس از آن زمان همواره به وضوح اعلام کردیم که همه باید به تعهداتشان پایبند باشند و ایران حتی یک سال پس از خروج آمریکا از برجام نیز با حسن نیت و به طور کامل به تعهداتش پایبند بود».

موضع ایران کاملاً روشن است، تمام تحریم‌های غیرقانونی آمریکا باید لغو شد
خطیب‌زاده سپس در ادامه افزود: «ما به طور واضح اعلام کردیم که تمامی تحریم‌هایی که به صورت غیرقانونی علیه ایران اعمال شده، دوباره اعمال شده و دوباره برچسب‌گذاری شده باید به صورت یکجا لغو شود و ایران باید لغو تحریم‌ها را تأیید کند. این موضع کاملاً صریح ایران است و نه تنها یک موضع منطقی است بلکه مسیر قابل اجرا برای بازگشت کامل آمریکا به تعهدات برجامی است».

پس از 4 سال جنگ بی‌وقفه اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران، اعتماد به واشنگتن امکانپذیر نیست
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص بی‌اعتمادی دولت و مردم ایران به واشنگتن گفت: «آمریکا برجام را نقض کرده و این کشور است باید آن را ترمیم کند. آن‌ها می‌دانند که چه اقداماتی را برای ترمیم این توافق باید انجام دهند. پس از چهارسال جنگ اقتصادی بی‌وقفه آمریکا علیه مردم ایران، امکانپذیر نیست که ایران به آمریکا اعتماد کند».

دولت بایدن به صورت عملی نه روی کاغذ باید نشان دهد در صدد تغییر مسیر اشتباه ترامپ است
خطیب‌زاده سپس تأکید کرد که این دولت بایدن است که موظف است مسیر اشتباه ترامپ در قبال ایران را تغییر دهد و در این خصوص توضیح داد: «از نظر منطقی به دولت بایدن بستگی دارد که به همه نشان دهد که قصد دارد مسیری را تغییر دهد که ترامپ (علیه ایران) آغاز کرد. پس از امضای برجام در سال 2015، ایران اولین طرفی بود که برجام را اجرا کرد و آژانس پس از چندین راستی‌آزمایی در سال 2016 تأیید کرد که آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرده است که این (لغو تحریم‌های ایران) حتی در دوران اوباما نیز تحقق نیافت اما این بار آمریکا باید به صورت عملی و نه فقط بر روی کاغذ به همه نشان دهد که در صدد تغییر مسیر ترامپ است و قصد دارند که به صورت کامل و با حسن نیت برجام را اجرا کنند».

در صورت لغو تمامی تحریم‌های آمریکا، اقدامات برجامی ایران قابل بازگشت است
وی بار دیگر تأکید کرد: «ایران مسیر حفظ برجام را هموار کرده است و آمریکا دقیقاً می‌داند که ایران چه اقداماتی را برای حفظ برجام انجام داده است و هم‌اکنون آمریکا باید به صورت قابل اثبات تمامی تحریم‌ها (علیه ایران) را لغو کند و ایران بر اساس راستی‌آزمایی‌های خود آمادگی دارد که نه تنها اقدامات جبرانی که در واکنش به تحریم‌های آمریکا برداشته را متوقف کند بلکه این اقدامات را معکوس کند و تمامی اقداماتی که ایران انجام داده است، بازگشت‌پذیر است».

نیازی به مذاکره جدید با آمریکا نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا گفت: «هیچ مذاکرات مستقیم و غیرمستقیمی در وین و هیچ جای دیگری میان ایران و آمریکا وجود نداشته است زیرا نیازی به مذاکره جدید وجود ندارد زیرا ما با جزئیات کامل درباره برجام مذاکره کرده‌ایم».

هیچ مذاکرات مستقیم و غیرمستقیمی بین ایران و آمریکا وجود ندارد
خطیب‌زاده سپس در خصوص هدف مذاکرات کنونی کمیسیون مشترک برجام گفت: «آنچه در حال حاضر گروه 1+4 و ایران در قالب نشست کمیسیون برجام انجام می‌دهد، مشخص کردن لیست کامل تحریم‌هایی است که ایالات متحده باید لغو کند. گروه 1+4 کانال‌هایی را برای گفت‌وگو با ایالات متحده درباره تفکرات آن‌ها دارند. آمریکا باید متوجه باشد که ما می‌توانیم اجرای تعهداتشان در خصوص برجام را راستی‌آزمایی کنیم. آمریکا زمانی‌ می‌تواند وارد گفت‌وگوها شود که به برجام بازگردد و در میز مذاکرات برجام حضور داشته باشد و آن زمان گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت اما تا آن زمان هیچ مذاکره و گفت‌وگوی مستقیم و غیرمستقیمی بین آمریکا و ایران وجود نخواهد داشت».

موشک یک موضوع دفاعی است، ایران حاضر به مصالحه درباره مسئله امنیت ملی نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر امکان مذاکره ایران در خصوص مسائل موشکی و منطقه‌ای تأکید کرد: «هیچ کشوری در کره زمین حاضر نیست بر سر مسائل موضوعات مربوط به امنیت ملی مصالحه کند و مسئله موشکی یک مسئله دفاعی است و هیچ‌کس حاضر نیست درباره آن گفت‌وگو کند».
خطیب‌زاده سپس ادامه داد: «اگر کشورهای همسایه ما حاضر به گفت‌وگو درباره میلیون‌ها دلاری شوند که صرف تجهیزات نظامی آمریکا می‌کنند که روانه منطقه ما می‌شود و اگر آمریکا آمادگی دارد، فروش تجهیزات نظامی به منطقه را متوقف کند و اگر طرف مقابل آمادگی دارد درباره این مسائل وارد گفت‌وگو شود، طی زمان مشخص خواهد شد و ما منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه می‌شود».

آمریکا و رژیم اسرائیل عامل ریشه‌ای بسیاری معضلات منطقه هستند
وی در خصوص آمادگی ایران برای بحث درباره مسائل منطقه‌ای گفت: «در خصوص مسائل منطقه‌ای، اختلافات زیادی بین ما و آمریکا وجود دارد. ابایی نداریم که بگوییم که آمریکا و رژیم اسرائیل شانه به شانه یکدیگر، دلیل ریشه‌ای و اصلی بسیاری از مشکلات منطقه‌ای هستند و اگر تجاوز آمریکا به منطقه ما و حمله به عراق و افغانستان وجود نداشت، شاهد چنین جنگ دائمی و بی‌پایانی در این منطقه نبودیم».
خطیب‌زاده سپس با اشاره به این موارد تأکید کرد: «تنها چیزی که ایالات متحده و ایران برای حل آن توافق کردند، مسئله هسته‌ای ایران بود و متأسفانه آمریکا تصمیم گرفت که همین موضوع را هم به محل اختلاف میان دو طرف تبدیل کند و امیدواریم آمریکا به این موضوع از جایی که هست، بپردازد».

آمریکا نمی تواند از تحریم‌ها به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کند
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان با تأکید بر بی‌اثر بودن تحریم‌ها به عنوان راهکاری برای فشار به ایران گفت: «به نظر می‌رسد برخی در دولت آمریکا به دنبال آن هستند که از تحریم‌ها به عنوان اهرم فشار به ایران استفاده کنند. آن‌ها یک بار این سیاست را دنبال کردند و شکست خوردند و باز هم شکست خواهند خورد».

ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران نقض جدیدی در برجام انجام داده است
خبرگزاری رویترز بامداد شنبه در گزارشی مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای خود از اقدام جدید ایران در کارخانه ساخت صفحات سوخت در اصفهان خبر داده و طی آن مدعی شد که ایران نقض جدیدی در برجام انجام داده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تحولی دیگر در برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران خبر داده است.
خبرگزاری رویترز بامداد شنبه گزارش داد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز7 آوریل (18 فروردین) تایید کرده است که در کارخانه ساخت صفحات سوخت در اصفهان، ایران شش صفحه سوخت قراضه تابش نشده برای رآکتور تحقیقاتی تهران را ذوب کرده است که این صفحات سوخت شامل 0.43 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا 20 درصد U-235 است».
بر اساس ادعای خبرگزاری رویترز، در گزارش آژانس آمده است: «(در این فرآیند) محلول نیترات اورانیل استخراج شده و به کربنات اورانیل آمونیوم تبدیل شده است».
در این گزارش آمده است که ایران قصد دارد با فرآوری بیشتر این مواد به تولید مولیبدن بپردازد که کاربردهای غیرنظامی زیادی از جمله اهداف پزشکی دارد.
رویترز نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود از گفتن این موضوع که این اقدامات جدید ایران در تضاد با برجام بوده خودداری کرده است اما دو دیپلمات به رویترز گفته‌اند که گزارش نقض جدید برجام توسط ایران را نشان می‌دهد اگر چه ایران این اقدامات را با عنوان اقدامات جبرانی بر اساس متن برجام توصیف می‌کند.
«دیوید آلبرایت» بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل که مواضعی ضد ایرانی نیز دارد در واکنش به این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که این موضوع سوالات در این باره را مطرح کرده که در برجام چه چیزی از ذخایر اورانیوم غنی شده مستثنی شده است.
وی گفت: «با نگاه به گذشته،‌ مستثنی کردن این صفحات قراضه اورانیوم غنی شده تا نزدیکی 20 درصد احتمالا ایده خوبی نباشد».
وی در تشریح معنای قراضه در این مورد می‌گوید: «زمانی که اورانیوم غنی شده به صفحات سوخت تبدیل می‌شود برخی از آنها استفاده نمی‌شوند که تا حدودی شبیه خمیر کیک هستند».
پس از آنکه توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی در سال 2015 حاصل شده، طرف‌های برجامی ذخایر هسته‌ای که ایران می‌تواند داشته باشد را تشریح کردند و طی آن ایران نباید صفحات قراضه سوخت با اورانیوم تا خلوص 20 درصد را بازیابی کند اما در گزارشی که منتشر شده نشان می‌دهد ایران برخی از این صفحات را بازیابی کرده است.
دومین جلسه حضوری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام که از روز سه شنبه 17 فروردین ماه در وین از سر گرفته شده بود، روز‌ جمعه 20 فروردین برگزار شد و بعد از حدود یک ساعت و نیم پایان یافت. ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی «لغو تحریم“ و «هسته‌ای» مهمترین دستورکار نشست امروز بود.
«سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی، در این نشست ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت: «این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف‌های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت».
ایران تأکید کرده در این دور مذاکرات، هیچ گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا نخواهد داشت و ضمن رد راه‌حال گام‌به‌گام، بازگشت ایران به تعهدات برجامی را منوط به لغو همه تحریم‌های آمریکا می‌داند.
این در حالی است که خبرنگار پولیتیکو به نقل از این مقام ارشد آمریکایی نوشت: «اگر ایران همچنان بر موضع خود اصرار داشته باشد که تمامی تحریم‌هایی که از سال 2017 اعمال شده باید لغو شود، این موضوع‌ ما را به سوی بن‌بست می‌کشاند».
وی مدعی شد: «اصرار ایران بر لغو تمامی تحریم ها، با برجام سازگاری ندارد و ما شفاف ساخته‌ایم که در صورت بازگشت ایران به برجام، واشنگتن آماده برداشتن تحریم‌هایی است که با برجام ناسازگار است».

مسئول آمریکایی: اصرار بر لغو همه تحریم‌های ایران، مذاکرات را به بن‌بست می‌کشاند
یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا مذاکرات وین در خصوص برجام را «سازنده» توصیف کرد و در عین حال اظهار داشت که «اصرار ایران بر لغو تمامی تحریم‌های اعمال شده از سال 2017، مذاکرات را به بن‌بست می‌کشاند».
یک مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا گفت که «اگر ایران بر لغو همه تحریم‌های اعمال شده اصرار کند، مذاکرات به بن‌بست کشیده می‌شود».
مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، افزود: «ما منتظر اظهارات روز شنبه ایران هستیم که نشان می‌دهد آیا تصمیمات این کشور سازنده خواهد بود یا خیر».
مقام مسئول وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد که «فشار حداکثری آمریکا برای جلوگیری از رفتارهای ایران در منطقه با شکست مواجه شده است».
وی اظهار داشت که «آمریکا ترجیح می‌دهد مذاکرات مستقیما با ایرانی‌ها داشته باشد، اما مخالفت آنها با این مسئله، کار ما را سخت خواهد کرد».
مسئول آمریکا مذاکرات وین را «سازنده» خواند و گفت که «آمریکا طرح‌ها و ایده‌های جدی به تهران درباره احیای برجام پیشنهاد داده است».
مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «قصد داریم تحریم‌های غیر مرتبط با توافق هسته‌ای را لغو کنیم، اما این به معنای لغو همه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران از سال 2017 نیست».

ادعای خبرگزاری فرانسه درباره پیشنهادهای جدی آمریکا به ایران برای بازگشت به برجام
در حالی که ایران در صورت لغو تحریم‌های آمریکا بر توقف اقدامات جبرانی خود تاکید دارد، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آمریکایی ادعا کرده که واشنگتن در گفت‌وگوهای وین ایده‌های "بسیار جدی" در مورد چگونگی احیای توافق هسته‌ای به ایران ارائه داده و منتظر است تهران نیز از خود جدیت نشان دهد.
بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام دولت آمریکا که نام وی اعلام نشده است، در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شده که تیم ایالات متحده ایده بسیار جدی مطرح کرده و برای بازگشت به تعهدات برجامی خود جدیت نشان داده است، اگر ایران نیز به تعهدات خود بازگردد.
این مقام آمریکایی گفته که، ایالات متحده منتظر "پاسخ متقابل" ایران است. وی همچنین مدعی شده که ما نشانه‌هایی از آن را دیدیم اما مطمئناً کافی نیست. هنوز این سوال مطرح است که آیا ایران تمایل دارد رویکردی را انجام دهد که ایالات متحده اتخاذ کرده تا به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کند.
به گزارش ایرنا، دومین جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که از روز سه شنبه در وین از سر گرفته شده بود، در روز جمعه برگزار شد. ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه های کارشناسی “لغو تحریم“ و “هسته‌ای” مهمترین دستورکار این نشست بود.
در پایان این جلسه، توافق شد جلسه آتی کمیسیون در سطح معاونان در روز چهارشنبه آینده در وین برگزار شود.

پیشنهاد ایران برای "طرح پایان بازی" در احیای برجام
خبرگزاری کیودو ژاپن با انتشار گزارشی در باره نشست وین در مورد برجام نوشت: ایران "طرح پایان بازی" را برای احیای برجام پیشنهاد کرده است.
این خبرگزاری ژاپنی روز شنبه نوشت: طرح توافقی مبتنی بر رفع همزمان کل تحریم ها و بازگشت همزمان ایران به کل تعهدات در برجام است.
خبرگزاری کیودو ژاپن می افزاید: در مورد این چارچوب، در ملاقات فرانکفورت قبل از وین توافق شده و مشکل فقط پیچیدگی های فنی و عملیاتی اجرای این پیشنهاد است.
این گزارش می افزاید: اساس طرح مورد بحث این است که اعلامیه الغای کل تحریم های هسته ای ایران در روزی معین و اعلامیه بازگشت ایران به کل تعهدات، روز بعد از آن صادر گردد.
بر اساس این گزارش، خروج از بن بست در مذاکرات چند جانبه به یک برنامه جامع اقدام برمی گردد که هدف آن پیشبرد همزمان لغو تحریم های آمریکا علیه ایران و همچنین پیروی کامل تهران از توافق هسته ای 2015 از طریق توالی پیش بینی شده مراحل است.
یک مقام ارشد ایرانی که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری کیودو گفته: بر اساس طرح پایان بازی که در ابتدا توسط ایران در یک نشست رسمی در 29 مارس در فرانکفورت پیشنهاد شده بود و سپس توسط طرفین در یک جلسه کمیسیون مشترک مجازی در تاریخ 2 آوریل پذیرفته شد، ایالات متحده باید تمامی تحریم های اعمال شده که در زمان دولت ترامپ در یک مرحله دوباره اعمال و یا برچسب گذاری شد را لغو کند.
این مقام گفت: اگرچه ایالات متحده ایده ایران را درک کرده است، اما توالی لازم اقدامات برای لغو تحریم ها هنوز در دست بحث است طرح پایان بازی پیشنهادی ایران فراتر از هر طرح دیگری است که قبلاً مورد بحث قرار گرفت، از جمله برنامه های گام به گام یا نقشه راه، اما برای حل "موانع فنی" به مذاکرات بیشتری احتیاج دارد.
این گزارش می افزاید: با وجود پیچیدگی چنین مذاکراتی، تهران بر این باور است که اگر واشنگتن اراده سیاسی کافی نشان دهد، ممکن است در آینده نزدیک اعلامیه لغو تحریم های ایالات متحده و به دنبال آن اعلامیه ای از سوی ایران مبنی بر بازگشت به انطباق با توافق هسته ای در آینده انجام شود.
 این مقام مسئول گفت: مقاومت در واشنگتن در برابر لغو تحریم های غیر هسته ای مانع اصلی حرکت در مذاکرات است
وی افزود: اگر ایالات متحده نتواند قبل از خاتمه توافق موقت ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای در کمتر از دو ماه با ایران توافق کند، تضمینی برای حصول هرگونه توافقی با تهران وجود نخواهد داشت.
این مقام خاطرنشان کرد، دریچه کوچک فرصت در حال بسته شدن است و اگر ایالات متحده این فرصت را از دست بدهد، همه طرفها باید هفت ماه دیگر منتظر بمانند تا دولت جدید ایران برای گفتگو آماده شود.

لوفیگارو: ایران لغو تحریم های آمریکا را با صادرات نفت و معاملات بانکی راستی آزمایی می کند
نشریه فرانسوی لوفیگارو نوشته که ایران قصد دارد لغو تحریم های آمریکا را با انجام صادرات نفت و انجام معاملات بانکی بین المللی راستی آزمایی کند.
نشریه فرانسوی لوفیگارو با اشاره به نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین تصریح کرد: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته آماده است تا از تصمیم رئیس جمهوری پیشین آمریکا، «دونالد ترامپ»، عقب نشینی کند، اما اختلافات همچنان ادامه دارد.
لوفیگارو افزود: مطابق موضع رسمی ایران که در ماه فوریه از سوی رهبر معظم ایران اعلام شده است، ایران تنها هنگامی که راستی آزمایی کند «تمام تحریم ها»، «واقعاً برداشته شده اند»، به تعهدات خود در سال 2015 باز خواهد گشت.
این رسانه فرانسوی با اشاره به سخنان کاظم غریب آبادی، سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه داد: «راستی آزمایی به این معنی است که به عنوان مثال، جمهوری اسلامی می تواند قراردادهای نفتی خود را امضا کند، نفت خود را صادر کند و درآمد خود را از طریق کانال های بانکی دریافت کند یا مصارف دیگری برای آن در نظر بگیرد».
به نوشته لوفیگارو این عضو هیئت نمایندگی ایران در وین خاطر نشان کرد: «در مورد بخش بانکی، ایران همچنین باید بتواند معاملات مالی را با استفاده از سایر کانال های مالی انجام دهد.».
این منبع خبری فرانسوی با انعکاس بخش های دیگری از سخنان غریب آبادی، نوشت: این «تنها راه اطمینان از لغو تحریم ها در عمل» است و نه فقط «روی کاغذ». تهران خواستار لغو «همه» تحریم ها است. «تحریم هایی که ترامپ دوباره آن ها را برگردانده بود»؛ «تحریم های جدیدی که دولت او وضع کرده بود» و همچنین «تحریم هایی که به بهانه های غیرمرتبط با انرژی هسته ای وضع شده اند».
دومین جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که از روز سه شنبه در وین از سر گرفته شده بود، در روز جمعه برگزار شد. ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه های کارشناسی “لغو تحریم“ و “هسته‌ای” مهمترین دستورکار این نشست بود.
در پایان این جلسه، توافق شد جلسه آتی کمیسیون در سطح معاونان در روز چهارشنبه آینده در وین برگزار شود.

اظهارات چین از نتایج مذاکرات وین درباره برجام
نماینده دائم چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روایت خود از نتایج مذاکرات جاری درباره برجام را ارائه کرد.
«وانگ گان»، نماینده دائم چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روایت خود از نتایج نشست کمیسیون مشترک برجام را بیان کرد.
وانگ گان در یک کنفرانس خبری روز جمعه گفت: «درباره تحریم‌های یکجانبه‌ای که آمریکا علیه ایران وضع کرده، چین و طرف‌های مقتضی به وضوح نگرانی‌های خودشان در جلسه را ابراز کرده و تصریح کردند این تحریم‌ها باید فوراً رفع شوند.»
این دیپلمات چینی گفت وعده آمریکا برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران باید فوراً عملیاتی شود.
وانگ گان تصریح کرد مشکلات پیرامون توافق هسته‌ای همگی توسط تحریم‌های غیرقانونی دولت قبلی آمریکا علیه نهادها و اشخاصی که برجام را اجرا کردند، ایجاد شده‌اند.
او تأکید کرد رفع تحریم‌ها فقط یک مسئله دوجانبه نیست بلکه یکی از جنبه‌های مهم برای حراست از برجام است که در نتیجه چندجانبه‌گرایی حاصل شد.
وانگ گان خاطرنشان کرد: «متوجه شده‌ایم طرف آمریکایی اخیراً پیام‌های مثبتی درباره رفع این تحریمها مخابره کرده و ما از آمریکا می‌خواهیم برای تسهیل اجرای کامل و موثر برجام گام‌های عملی بردارد.»
«هوآ چونیینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم گفت، خروج آمریکا از برجام عامل تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران است.
این دیپلمات چینی در پیامی توئیتری نوشت: «دولت پیشین آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک خارج شد و فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرد. این ریشه اصلی تنش‌های مداوم بر سر وضعیت هسته‌ای ایران است».
چونیینگ در ادامه نوشت: «آمریکا باید بدون قید و شرط به این توافق برگشته و تمام تحریم‌های مربوطه از جمله دست‌درازی‌‌های قضایی علیه طرف‌های ثالث را در اسرع وقت بردارد. بر همین اساس، ایران باید پایبندی متقابل را از سر گیرد».
ساعاتی قبل‌تر، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم در توییتی ضمن اعلام پایان نشست امروز (جمعه) کمیسیون مشترک برجام در وین، از حاصل شدن پیشرفت اولیه در گفت‌وگوها خبر داد.
وی در این خصوص نوشت: «کمیسیون مشترک برجام پایان یافت. طرف‌های برجام کارهای انجام شده در سه روز گذشته توسط کارشناسان را بررسی کردند و با رضایت پیشرفت اولیه حاصل شده را مورد توجه قرار دادند. کمیسیون هفته آینده برای ادامه این حرکت مثبت، تشکیل جلسه خواهد داد.»
دومین جلسه حضوری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام که از روز سه شنبه 17 فروردین ماه در وین از سر گرفته شده بود، جمعه 20 فروردین برگزار شد و بعد از حدود یک ساعت و نیم پایان یافت. ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی «لغو تحریم“ و «هسته‌ای» مهمترین دستورکار نشست امروز بود.
در نشست امروز، نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده های جلسات کارشناسی، نتیجه رایزنی‌های کارشناسان ایران و کشورهای 1+4 را به اعضای کمیسیون مشترک گزارش کردند.
«سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه و رئیس هیأت ایرانی، در این نشست ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت: این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف‌های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت.
عراقچی مجددا تاکید کرد: «لغو کلیه تحریم‌های آمریکا که در دوران رئیس‌جمهور گذشته آن کشور وضع شده‌اند، گام ضروری‌‌ برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی آزمایی لغو‌ این تحریم‌ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام بازگردد.»
در پایان این جلسه، توافق شد جلسه آتی کمیسیون در سطح معاونان در روز چهارشنبه آتی (25 فروردین) در وین برگزار شود و بلافاصله در چارچوب گروه‌های کارشناسی، رایزنی‌های فنی و تخصصی به صورت فشرده جهت تهیه و ارائه فهرست اقداماتی که باید از‌ سوی‌ همه طرف‌ها در حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته‌ای برای احیای برجام صورت گیرد، ادامه یابد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران آمریکا برجام بایدن اروپا وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران آژانس بین المللی انرژی اتمی نشست کمیسیون مشترک برجام برجام که از روز سه شنبه سیاست های شکست خورده لغو تحریم های آمریکا تحریم های اعمال شده وزارت خارجه آمریکا فعالیت های هسته ای وین برگزار شود مهمترین دستورکار پایان این جلسه لغو همه تحریم وجود نخواهد برای احیای برجام اورانیوم غنی شده وزارت امور خارجه لغو همه تحریم ها بازگشت ایران نیازی به مذاکره تمامی تحریم مذاکرات مستقیم اقدامات جبرانی طرح پایان بازی فناوری هسته ای آمریکا نیست انجام داده تمامی تحریم ها مقام آمریکایی هسته ای ایران تحریم های غیر توافق هسته ای تحریم هایی راستی آزمایی ایالات متحده برجام بوده لغو تحریم ها اراده سیاسی مذاکرات وین آمریکا علیه برجام انجام نشست امروز دولت بایدن صفحات سوخت برای ادامه رئیس جمهور علیه ایران وزیر خارجه گفت وگو هسته ای مقام ارشد برگزار شد بن بست بن بست منطقه ای نشان دهد بار دیگر باید لغو روز جمعه زاده سپس حاصل شد بر اساس یک مقام مدعی شد شده اند گروه 1 4 طرف ها بر لغو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۳۹۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم

به گزارش همشهری آنلاین، هیل در این باره می‌نویسد: دن نیدس، افسر نیروی دریایی آمریکا، مقاله‌ای برای مجله هیل نوشته که ناامیدی و خشم سیاستمداران جنگ‌طلب و افسران اطلاعاتی واشنگتن و اسرائیل را برجسته می‌کند. او یادآوری می‌کند: «تقریباً هر رئیس‌جمهور آمریکا از زمان جیمی کارتر تلاش کرده که ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی کنترل کند، اما همه آنها شکست خورده‌اند. سوریه، لبنان و یمن به کشورهای مشتری تبدیل شده‌اند و تهران، نفوذ زیادی در عراق دارد. شبکه تروریستی ایران به حدی رسیده است که می‌تواند هر نقطه از خاورمیانه را هدف قرار دهد».

دن ادامه داد: ایران تجارت جهانی را نه تنها در خلیج‌ فارس، بلکه در دریای سرخ که نزدیک به هزار مایل از مرزهایش دورتر است، مختل می‌کند. صنعت تسلیحات ایران، آن‌قدر پیشرفته است که ممکن است به زودی بیشتر از روسیه، ابرقدرت سابق، سلاح صادر کند. و خود روسیه هم‌اکنون برای جنگ در اوکراین، به ایران وابسته است.

دن می‌نویسد: بایدن و اروپا دوباره درباره دور جدیدی از تحریم‌ها صحبت می‌کنند. این تحریم‌ها موفقیت‌آمیزتر از تحریم‌های بی‌سابقه اعمال‌شده علیه روسیه در پایان دادن به تهاجم این کشور به اوکراین نخواهد بود. چین بیشتر به نفت ارزان ایران علاقه دارد تا جلوگیری از تجاوز ایران در منطقه. تغییرات سیاسی جهانی، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرده است. اگرچه اسرائیل و آمریکا به طور دوره‌ای عوامل و رهبران سپاه را هدف قرار می‌دهند (ترور می‌کنند)، اما این حملات باید آن‌قدر برای آنها مرگبار باشد که از ترک ایران بترسند. مهم‌تر از همه، ظرفیت هسته‌ای ایران باید از بین برود. زیرساخت‌های هسته‌ای آن‌ها باید به سرعت از طریق هر ترکیبی از اقدامات نظامی پنهان و آشکار که لازم است، نابود شود. قابلیت موشک بالستیک و پهپاد آنها نیز باید هدف قرار گیرد و نیروی دریایی آنها غرق شود.

دن مقاله خود را با تکرار لفاظی‌های قدیمی به پایان می‌رساند: دفاع از جنگ سخت است، اما اگر بایدن در مورد ثبات منطقه جدی باشد، قاطعانه برای از بین بردن توانایی ایران اقدام خواهد کرد. اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم، ممکن است به زودی به نقطه‌ای برسیم که دیگر گزینه‌ای نداشته باشیم. موقع عمل امروز است.

کد خبر 846830 منبع: کیهان برچسب‌ها ایران و آمریکا خبر ویژه

دیگر خبرها

  • نظرسنجی هاروارد چگونه تعبیر شد؟/ عواقب اصرار بر جنایت
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • واکنش آمریکا به ادعای مذاکرات مستقیم با ایران/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/ سفر هیات اقتصادی کره شمالی به ایران/ تصویب بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان در سنای آمریکا
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم به زودی به نقطه‌ای می رسیم که دیگر گزینه‌ای نداریم
  • هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند