Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@23:18:09 GMT

در تور آسیای میانه ظریف چه گفته و شنیده شد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۰۷۹۵

در تور آسیای میانه ظریف چه گفته و شنیده شد؟

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان ۱۶ فروردین در دومین سفر سال ۱۴۰۰ خود به چهار کشور آسیای میانه و در اولین مقصدش به ازبکستان رفت. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۱۶ با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده بود که توسعه روابط با آسیای مرکزی، منطقه اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی، همواره جزء اولویت‌های اصلی ایران بوده است. ظریف در تاریخ ۱۶ تا ۱۹ فروردین عازم ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان است. در این سفرها، تمرکز بر همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای خواهد بود.

چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری‌ اقتصادی ایران و ازبکستان، بهانه برای دیدار 

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تشریح آخرین تحولات روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، علاقه‌مندی کشورمان به توسعه همکاری‌ها با جمهوری ازبکستان و در چارچوب ظرفیت‌های گسترده موجود در حوزه همکاری‌های دو کشور را مورد تاکید قرار داد. شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت روابط دو کشور و ضرورت گسترش همکاری‌های فیمابین، برگزاری چهاردهمین دور کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در فاصله زمانی کوتاه‌تر را مورد تاکید قرار داد.

در این دیدار علاوه بر موضوعات دوجانبه، تحولات روند صلح در افغانستان و همچنین همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های بین‌المللی نیز مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

ظریف در این سفر با همتای ازبکستانی خود هم دیدار و گفت‌وگو کرد. وزرای امور خارجه ایران و ازبکستان در این دیدار ضمن بررسی ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه در حوزه‌های مختلف و تأکید بر گسترش همکاری ها، درباره تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و همکاری در خصوص صلح افغانستان به رایزنی پرداختند. 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از مرکز تمدن اسلامی تاشکند بازدید کرد و در بازدید از این مرکز اقدام رئیس جمهور ازبکستان در احداث این مرکز را باعث آشنایی جوانان با تاریخ و ارزش‌های اصیل خود برشمرد که هم باعث افزایش اتکا به باور‌های اسلامی بوده و هم در مسیر مبارزه با افراط‌گرایی و فاصله گرفتن از برداشت‌های خشونت آمیز از اسلام است.

در ابتدای این بازدید شاه عظیم منوراف رئیس این مرکز در توضیحات مبسوطی تاسیس این مرکز را به منظور حفظ و گسترش آثار اسلامی و همچنین مرکزی برای پژوهشگران اسلامی از سراسر جهان معرفی کرد. این مرکز همچنین دارای کتابخانه‌ای غنی از آثار اسلامی است.

ظریف در بازدید از مرکز تمدن اسلامی تاشکند اقدام رئیس جمهور ازبکستان در احداث این مرکز را باعث آشنایی جوانان با تاریخ و ارزش‌های اصیل خود دانست که هم باعث افزایش اتکا به باور‌های اسلامی بوده و هم در مسیر مبارزه با افراط‌گرایی و فاصله گرفتن از برداشت‌های خشونت آمیز از اسلام است.

رئیس دستگاه دیپلماسی پس از سفر به ازبکستان و دیدار با مقامات این کشور در توئیتر خود نوشت: «از دیدار رئیس‌جمهور میرضیایف و وزیر خارجه کامیلوف در ازبکستان خرسندم. در خصوص راه‌های توسعه روابط هزاران ساله‌مان با هدف پیشبرد همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای، گفت‌وگو‌های مثمر ثمری داشتیم. 

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره سفر منطقه‌ای ظریف به آسیای مرکزی اظهار کرد: هفته پیش ظریف به تاجیکستان رفت و چهار کشور دیگر که حوزه مشترکات فرهنگی و دینی و ... ما هستند در این هفته انجام می‌شود. با همه کشور‌ها موضوعات جدی دوجانبه داریم. در چارچوب ۱+۵ یا ۲+۵ هم آمادگی همکاری داریم. اگر کرونا نبود شاید این سفر باید زودتر انجام شود.

ظریف در ایستگاه قرقیزستان؛ چه گفته و شنیده شد؟

 وزیر امور خارجه کشورمان در دومین مرحله از سفر به ۴ کشور آسیای مرکزی هفدهم فروردین در بیشکک با روسلان کازاکبایف وزیر امور خارجه قرقیزستان دیدار و در خصوص موضوعات دوجانبه، همکاری‌ها منطقه‌ای و موضوعات بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی با تبریک برگزاری موفق انتخابات اخیر ریاست جمهوری در قرقیزستان و عید نوروز، به روابط عمیق، تاریخی و فرهنگی کشورمان با مردم منطقه اشاره کرد و با تاکید بر متناسب نبودن حجم روابط اقتصادی - تجاری فی‌مابین با ظرفیت‌های موجود، خواستار استفاده از امکانات گسترده موجود برای ارتقا سطح همکاری‌ها به ویژه در حوزه‌های فنی - مهندسی، راهسازی، سد سازی، احداث نیروگاه‌های حرارتی، خورشیدی و آبی، حمل و نقل و ترانزیت شد.

ظریف با اشاره به برخی موانع توسعه همکاری‌های دو کشور از جمله ویروس کرونا و ویروس تحریم‌های یکجانبه، غیر قانونی و ظالمانه آمریکا، ابراز امیدواری کرد با انجام واکسیناسیون این همه گیری پشت سر گذاشته شود و ویروس تحریم نیز با انجام تعهدات ایالات متحده برطرف و امکان انتفاع دو کشور از همکاری‌های فی‌مابین خصوصا در حوزه‌های اقتصادی و تجاری را فراهم‌تر سازد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با تاکید بر ضرورت مصون سازی روابط فی‌مابین در زمینه تحریم ها، علاقمندی کشورمان به همکاری کامل با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را مورد تاکید قرار داد. روسلان کازاکبایف وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان نیز در این دیدار با تشکر و قدر دانی از جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه به مردم قرقیزستان در زمینه مقابله با کرونا، خصوصا با توجه به شرایط دشوار ناشی از تحریم ها، به روابط فرهنگی و ارزش‌های مشترک فی‌مابین اشاره و آمادگی کشورش برای همکاری‌های همه جانبه در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، تولید دارو، ساخت نیروگاه‌های برقی -آبی کوچک و متوسط وفعال سازی مجدد پرواز‌های بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

مسائل منطقه خصوصا روند صلح در افغانستان و همکاری‌های دوکشور در حوزه‌های منطقه‌ای و بین المللی از دیگر موضوعات مورد تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان در این دیدار بود. وزیر امور خارجه کشورمان که برای تبادل نظر با مقامات قرقیزستان در بیشکک به سر می‌برد با صادیر چاپاروف رئیس جمهور قرقیزستان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دوکشور گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تبریک انتخاب چاپاروف به عنوان رئیس جمهور قرقیزستان، به ظرفیت‌های موجود برای گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف اشاره و با قدردانی از رئیس جمهور قرقیزستان برای توجه به روابط دو جانبه، بر ضرورت پیگیری تصمیمات دور پیشین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و همچنین آمادگی برگزاری اجلاس سیزدهم این کمیسیون تاکید کرد. ظریف با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تمدنی دو کشور، رفاه، امنیت و آرامش مردم قرقیزستان را برای کشورمان با اهمیت ارزیابی کرد.

صادیر چاپاروف رئیس جمهور قرقیزستان نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت توسعه همکاری‌ها با کشورمان، وجود مراودات سیاسی و استمرار آن بین دو کشور را بیانگر علاقه دوطرف برای ارتقا سطح همکاری‌ها دانست و با ابراز خرسندی از روابط پارلمان‌های دو کشور، وجود ظرفیت بالا برای همکاری‌های اقتصادی خصوصا در حوزه‌های کشاورزی، دارویی و ساخت و ساز را مورد تصریح قرار داد.

رئیس جمهور قرقیزستان همچنین مراتب قدردانی خود از کمک‌های انساندوستانه جمهوری اسلامی ایران در زمینه کرونا را اعلام داشت. وزیر امور خارجه در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشت: از حضور در قرقیزستان برای گفتگو با رئیس جمهور «چاپاروف»، وزیر خارجه «کازاکبایف» و مقامات ارشد دیگر بسیار خرسندم. با تاکید بر منافع مشترک، گفت‌وگو‌ها متمرکز بر استفاده از پیوند‌های کهن میان دو کشور برای گسترش روابط اقتصادی و تسهیل دسترسی‌ها به راه‌های ترانزیتی بین‌المللی بود.

دیدار رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با مقامات قزاقستان

ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در سومین مرحله از سفر خود به کشور‌های آسیای مرکزی و پس از دیدار با مقامات کشور‌های ازبکستان و قرقیزستان امروز در نورسلطان (آستانه) با مختار تیلو بردی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تبریک نوروز بعنوان عامل ارتباط دهنده مردم منطقه با یکدیگر و ابراز خرسندی از آغاز تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی روسیه در قزاقستان، از همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی ابراز رضایت کرد و افزایش زمینه‌های همکاری در بخش‌های حمل و نقل، خطوط مواصلاتی و ترانزیت و همچنین حضور قزاقستان در چابهار و اینچه برون را مورد تاکید قرار داد.

ظریف همچنین در بخش همکاری‌های منطقه‌ای و هماهنگی دو کشور در حوزه سازمان‌های بین المللی نیز همکاری‌ها را مثبت ارزیابی کرد و از نقش تاثیر گذار و تاریخی قزاقستان در گفت‌وگو‌های هسته‌ای در آلماتی و روند آستانه در موضوع بحران سوریه تشکر کرد.

مختار تیلو بردی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان نیز در این دیدار از تداوم همکاری‌های دوکشور در حوزه‌های مختلف ابراز رضایت کرد و خصوصا علاقمندی طرف قزاقستان در زمینه همکاری دوطرف در حوزه مناطق آزاد، سرمایه گذاری مشترک، مسیر‌های حمل و نقل و ترانزیت و همچنین عملیاتی کردن توافقات کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور و همکاری‌های علمی - پژوهشی در حوزه اسناد تاریخی را مورد تاکید قرار داد.

آخرین تحولات برجام، موضوعات مربوط به حوزه خزر، روند صلح در افغانستان، روند آستانه، همکاری‌های منطقه‌ای در آسیای مرکزی و سیکا از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در این دیدار بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۸ فروردین ماه پس از دیدار و گفت‌وگو با «مختار تیلو بردی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان در نشست خبری مشترک با همتای خود طی اظهاراتی ضمن ابراز خرسندی از حضور در قزاقستان، گفت: همبستگی‌های تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بین ایران و قزاقستان بسیار اهمیت دارد و همین مشترکات است که ما را به هم پیوند می‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن تشریح گفت‌وگوهایش با همتای قزاقستان گفت: درباره موضوعات مهم منطقه‌ای، بین‌المللی و دوجانبه گفت‌وگو کردیم. از حمایت قزاقستان از جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌های بین‌المللی سپاسگزاری می‌کنیم، از نقش مثبتی که قزاقستان در موضوعات مختلف داشت در بحث هسته‌ای در روند آستانه در خصوص سوریه، بسیار خوشحالیم. نقش پیشگام نظربایف درباره موضوعات مختلف از جمله جهان عاری از سلاح هسته‌ای را قدر می‌دانیم و از آن حمایت می‌کنیم و با مواضع قزاقستان همراهی کامل داریم.

ظریف اضافه کرد: درباره مسائل منطقه‌ای و بحران افغانستان گفت‌وگو کردیم و بر ضرورت احترام به خواست و دستاورد‌های مردم افغانستان و نیاز به ادامه دموکراسی در افغانستان و توازن قومی و زبانی در آینده سیاسی افغانستان تأکید شد. درباره روابط دوجانبه، نقش حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای گسترش روابط دوجانبه مورد تأکید دو طرف قرار گرفت و همچنین استفاده صلح آمیز از دریای خزر که توسط ایران و قزاقستان به صورت مشترک انجام می‌شود و سه کشور دیگر همسایه دریای خزر بسیار مهم است. اظهار امیدواری ما برای اینکه مذاکرات برای ترسیم خط مبدا هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

ظریف ادامه داد: راه آهن‌ها و مسیر‌های ترانزیتی مشترک بین ایران، قزاقستان و سایر همسایگان با جدیت بررسی شد و ضرورت افزایش این روش‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی را با هم بحث کردیم. وزیر خارجه با بیان اینکه حضور قزاقستان در اینچه برون، بندرعباس و چابهار برای ما محترم است، گفت: بسیار خوشحال می‌شویم که دوستان قزاقی ما این حضور را افزایش دهند و ایران مسیر دسترسی قزاقستان به آب‌های بین‌المللی باشد.

بازتاب سفر به قزاقستان؛ سند امضا شده بین تهران و آلماتی

وزیر امور خارجه کشورمان و مختار تیلو بردی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان هم پس از دیدار و گفت‌وگو، برنامه همکاری میان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان را امضا کردند.

بر اساس سند امضا شده وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان بر پایه روح مشارکت و همکاری بین دو کشور و با تمایل به تقویت و تحکیم هر چه بیشتر روابط دوستانه، برادرانه و همسایگی بر اساس احترام متقابل، اعتماد و درک مشترک و اهمیت استمرار گفت‌وگو‌های سازنده درخصوص روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور دستیابی به فهم مشترک و گسترش همکاری‌های موجود و یافتن زمینه‌های جدید همکاری و رفع موانع احتمالی بر اساس اراده مثبت سیاسی و رویکرد جامع، هدفمند و درازمدت و با تاکید بر منافع متقابل در توسعه همکاری‌ها در چارچوب منشور ملل متحد و هنجار‌های شناخته شده بین المللی، با پایبندی بر ترتیبات قبلی فی‌مابین و تاکید بر اهمیت برگزاری مشورت‌های منظم در سطوح مختلف و در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، بشردوستانه، محیط زیست، نظامی، امنیتی و فرهنگی این تفاهم نامه را که شامل ١۵ بند میباشد به امضا رساندند.

 وزیر امور خارجه کشورمان امروز در نوزدهمین نشست مجازی وزرای امور خارجه «سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه موسوم به دی ۸» شرکت و سخنرانی کرد. ظریف که برای تبادل نظر با مقامات قزاقستان در نورسلطان (آستانه) به سر می‌برد با قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دوکشور گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار قزاقستان را از کشور‌های دوست و همسایه در خزر دانست و نزدیکی مواضع دو کشور در موضوعات منطقه‌ای و بین المللی را با اهمیت ارزیابی کرد. ظریف تلاش برای یافتن مسیر‌های همکاری پایدار برای حفظ و گسترش روابط فی‌مابین را ضروری دانست.

قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان نیز در این دیدار با تاکید بر تاریخ مشترک و اهمیت توسعه همکاری‌ها با کشورمان، جمهوری اسلامی ایران را شریک کلیدی در منطقه دانست و بر گسترش همه جانبه روابط در بخش‌های اقتصادی و سیاسی تاکید کرد. تحولات برجام، روند صلح در افغانستان، روند آستانه و سیکا از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.

ترکمنستان؛ ایستگاه آخر تور آسیای میانه ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین مرحله از سفر به کشور‌های آسیای مرکزی  ۱۹ فروردین در عشق آباد با بردی محمد اف رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف دراین دیدار با تشریح ابعاد روابط دو کشور در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر اهمیت روابط دو کشور همسایه تاکید کرد.

بردی محمد اف رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این دیدار با حمایت از روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر عزم کشورش برای گسترش همکاری‌های فی‌مابین تاکید کرد.

ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان آخرین تحولات روابط دوجانبه، موضوعات منطقه و همکاری‌های دوکشور در حوزه سازمان‌های بین المللی را مورد گفت‌وگو وتبادل نظر قرار داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در این دیدار با ارائه ارزیابی مثبت از روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، بر ضرورت ارتقا همکاری‌های دو کشور در بخش‌های دو جانبه از جمله موضوعات محیط زیستی (اعم از دریای خزر و دیگر حوزه ها)، خطوط مواصلاتی و ترانزیت و حوزه نو آوری تاکید و در خصوص همکاری دو کشور در سازمان همکاری اسلامی، همکاری‌های بیشتر در حوزه اکو باتوجه به ریاست دوره‌ای ترکمنستان و بهره برداری غیر نظامی از خزر با همتای ترکمنستانی خود تبادل نظر کرد.

رشید مردوف وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت روابط دو کشور، به دستاورد‌های روابط فی‌مابین در حوزه‌های مختلف اشاره و به فعلیت رساندن ظرفیت‌های موجود برای گسترش همه جانبه روابط و برگزاری دور بعدی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را مورد تصریح قرار داد. روند صلح در افغانستان، همکاری‌ها در حوزه سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی و همکاری‌های چند جانبه در منطقه از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در این دیدار بود.

وزیر امور خارجه در سخنان خود ضمن اشاره به بحران بی سابقه کرونا و آثار مخرب آن بر اقتصاد کشور‌های عضو یادآور شد یکی از درس‌هایی که باید از این بحران گرفت این است که چطور یک بحران بهداشتی می‌تواند به بحران‌هایی همچون بحران اقتصادی، بحران بشردوستانه، بحران آموزشی و افزایش نابربرای‌ها در جامعه بین المللی تبدیل شود و هزینه اصلی آن نیز بر کشور‌های درحال توسعه تحمیل شود.

ظریف همچنین ضمن اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم شریف ایران در دوران همه گیری کرونا از رویش حس همبستگی مابین ملت‌ها و نیز تمایل به همکاری در شرایط بحران به عنوان درس‌های مثبت دوران کرونا یاد کرد. وزیر امورخارجه در بخش دیگری از سخنان خود تسهیل و افزایش تجارت، گسترش ارتباطات حمل و نقلی، تقویت گردشگری و بهره برداری از ظرفیت‌های فنآورانه و انسانی به ویژه جوانان را از جمله اولویت‌های سازمان دی ۸ برای همکاری قلمداد و آمادگی کشورمان برای همکاری جدی در این حوزه‌ها را اعلام کرد.

نشست وزرای خارجه سازمان دی هشت به ریاست وزیر امور خارجه بنگلادش و با حضور وزرای امور خارجه مصر، اندونزی، جمهوری اسلامی ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه در آستانه دهمین نشست سران این سازمان برگزار شد.

اهمیت سفر به آسیای میانه

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به آسیای میانه، گفت: اهمیت سفر ظریف به آسیای میانه در چارچوب برقراری رابطه مستحکم اقتصادی و سیاسی بین ایران و کشور‌های آسیای میانه قابل تجزیه و تحلیل است. از آنجایی که ایران یک سند همکاری جامع با چین امضا کرده است، طبیعتا بسیاری از کشور‌های آسیای میانه تلاش شان بر این است که به بلوک ایران و چین بپیوندند و یک بلوک مشترک اقتصادی تشکیل دهند.

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه اضافه کرد: کشور‌های آسیای میانه می‌خواهند به تدریج از زیر بار فشار‌های آمریکا بیرون بیایند به سمت دور شدن از دلار حرکت کنند و در نهایت یک ارز منطقه‌ای به جای دلار حرکت کنند و این یک اقدام کاملا راهبردی است که می‌تواند در تقابل با هژمونی آمریکا و غرب قرار بگیرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ظریف وزیر امور خارجه ایران و ازبکستان امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وزیر امور خارجه کشورمان کمیسیون مشترک همکاری وزارت امور خارجه جمهوری دیدار و در خصوص موضوعات مورد تاکید قرار روند صلح در افغانستان رئیس جمهور قرقیزستان منطقه ای و بین المللی رئیس دستگاه دیپلماسی همکاری های دو کشور رئیس جمهور ازبکستان همکاری های اقتصادی گفت وگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه گسترش همکاری اقتصادی و فرهنگی روابط دو کشور توسعه همکاری ها گسترش همکاری ها دیدار و گفت وگو کشور های آسیای تاکید بر اهمیت بین المللی روابط دوجانبه مورد گفت وگو بین المللی منطقه ای آسیای مرکزی برای همکاری روند آستانه آسیای میانه گفت وگو وزیر خارجه برای گسترش گفت وگو ها ظریف وزیر دو کشور تحریم ها فی مابین علاقه دو بر ضرورت کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۰۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا

نشست مقامات ارشد سازمان همکاری اسلامی برای آماده سازی اسناد پانزدهمین اجلاس سران این سازمان در بانجول پایتخت گامبیا از روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ آغاز بکار کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در این نشست که با موضوع اصلی «ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفتگو‌ پیرامون توسعه پایدار» برگزار می‌شود، مسایل و چالش‌های مختلف جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در باریکه غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در مجموع سه سند شامل پیش نویس قطعنامه فلسطین، پیش نویس بیانیه بانجول و پیش نویس سند نهایی نشست سران برای تصویب به ترتیب به نشست شورای وزیران امور خارجه و سپس اجلاس سران ارایه خواهد شد. 

نشست شورای وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی طی روزهای 13 و 14 و نشست سران نیز طی روزهای 15 و 16 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

گامبیا میزبان پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اسلامی، کشوری اسلامی با حدود دو‌ و نیم میلیون نفر جمعیت در منطقه غرب آفریقا واقع شده است. این کشور قرن ها مستعمره بریتانیا بود و در فوریه 1965 به استقلال رسید. گامبیا ریاست نشست سران سازمان همکاری اسلامی را به مدت سه سال از عربستان سعودی تحویل خواهد گرفت.

از جمهوری اسلامی ایران هیاتی به ریاست رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در نشست مقامات ارشد سازمان همکاری اسلامی شرکت کرده‌است.

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: عملیات وعده صادق موجب همبستگی ایرانیان داخل و خارج شد
  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • نشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا
  • بلینکن: اکنون زمان آن است که حماس وارد عمل شود
  • دیدار امیرعبداللهیان با نخست وزیر بورکینافاسو
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد