Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@09:24:34 GMT

بستری‌های کرونا در خراسان رضوی در آستانه چهار رقمی شدن

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۲۸۱۱

بستری‌های کرونا در خراسان رضوی در آستانه چهار رقمی شدن

ایسنا/خراسان رضوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ۲۷۰ نفر فقط در روز گذشته در خراسان رضوی بستری شدند، گفت: تعداد بستری‌ها به ۹۸۰ نفر رسیده است و تعداد بستری‌ها در آستانه چهاررقمی شدن قرار گرفته است. قبلا زمانی که میانگین بستری روزانه را اعلام می‌کردیم، تقریبا به همان نسبت نیز ترخیصی از بیمارستان‌ها را داشتیم، لذا رسوب بیماران در بیمارستان بسیار کم بود، اما در وضعیت فعلی شرایط به صورت دیگری رقم خورده است، حتی در بخش مراقبت‌های ویژه ۴۷ درصد به بیماران این بخش افزوده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی قلیان امروز در جلسه ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: آمار مبتلایان به کرونا در فروردین نسبت به اسفندماه روند افزایشی محسوس و مشهودی داشته و به صورت تصاعدی در حال افزایش است. در حال حاضر میانگین بستری هفتگی در کل استان ۲۵۱ نفر در روز بوده و میانگین روزانه بستری درهفته اول فروردین ماه ۱۲۹ نفر و در هفته دوم فروردین ۱۷۷ نفر گزارش شده است، به عبارتی در مقایسه با هفته آخر اسفندماه حدودا ۱۴۰ درصد افزایش آمار ابتلا را شاهد هستیم و می‌توان گفت کرونا به صورت مشهود و بسیار تصاعدی با سرعت در حال افزایش است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در حال حاضر میانگین روزانه افراد بستری در بیمارستان‌ها درهفته اول فروردین ماه ۵۰۴ نفر و در هفته سوم فروردین به ۹۳۰ نفر افزایش یافته است. طبق گزارشات ۲۷۰ نفر فقط در روز گذشته در خراسان رضوی بستری شدند و تعداد بستری‌ها به ۹۸۰ نفر رسیده و در آستانه چهاررقمی شدن قرار گرفته است. قبلا زمانی که میانگین بستری روزانه را اعلام می‌کردیم، تقریبا به همان نسبت نیز ترخیصی از بیمارستان‌ها را داشتیم، لذا رسوب بیماران در بیمارستان بسیار کم بود، اما در وضعیت فعلی شرایط به صورت دیگری رقم خورده است، حتی در بخش مراقبت‌های ویژه ۴۷ درصد به بیماران این بخش افزوده شده و به طور کلی شاهد افزایش تصاعدی در تعداد بیماران در بیمارستان‌ها هستیم و این هشداری جدی است.

وی بیان کرد: درصد کل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کل خراسان رضوی بسیار کاهش یافته و هرزمان رعایت پروتکل‌ها کم شده از طرفی دیگر بیماری شیوع یافته است. هرجا تجمعات بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اتفاق افتاده، شاهد افزایش افراد مبتلا بوده‌ایم و فرقی نمی‌کند که این تجمعات، دورهمی‌های خانوادگی باشد یا مراسم عزا و مراسم آئینی و... .

قلیان با بیان اینکه شیوع و پیک بیماری کرونای انگلیسی مصادف با ثبت نام افراد در شورای شهر و روستا شده است، اظهار کرد: ثبت نام در شورا، نشست‌ها و تجمعاتی که به این منظور انجام می‌گیرد در شرایط فعلی می‌تواند باعث افزایش شیوع کرونا شود، لذا امیدواریم اطلاع رسانی شود تا مراسم‌ها و نشست‌ها حدالمقدور به صورت مجازی و از طریق شبکه‌های اجتماعی برگزار شود تا تلفات بیشتری نداشته باشیم.

مراجعه روزانه ۲۴۰۰ نفر به مراکز منتخب کرونا

وی در خصوص آمار مراجعه به مراکز منتخب کرونا در موج چهارم گفت: از هفتم فروردین ماه تاکنون، شاهد یک روند افزایشی در میزان مراجعه حضوری به صورت روزانه به مراکز منتخب برای انجام تست کرونا هستیم و تعداد مراجعه کنندگان از ۱۲۳۵نفر به ۲۴۰۰ نفر رسیده که از این تعداد، حدود ۳۰ درصد آنها تست‌ کرونایشان مثبت است.

ضرورت ایجاد تدابیر ضد کرونایی در پایانه‌های مسافربری

قلیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایانه‌های مسافربری، گفت: متاسفانه بعد از اعلام ممنوعیت ورود پلاک‌های غیربومی مناطق قرمز به شهرهای آبی، افراد زیادی با وسیله‌ حمل‌ونقل عمومی این کار را انجام دادند. در هنگام صدور بلیط وسایل نقلیه عمومی به اپلیکیشن ماسک متصل هستند و زمانی که کدملی افراد ثبت می‌شود، در این اپلیکیشن استعلام گرفته می‌شود زیرا این اپلیکیشن به آزمایشگاه‌های بخش خصوصی و دولتی متصل است و هرجا کسی تستی انجام داده باشد نتایج تست او قابل دسترسی و مشخص است و در صورتی که نتیجه آزمایش فرد مثبت باشد از صدور بلیط برای او جلوگیری می‌شود و این اتفاق به صورت اتوماتیک انجام شده و در این زمینه در تهیه بلیط هواپیما و قطار شاهد نظم بسیار بیشتری هستیم، اما در پایانه‌های اتوبوسرانی گاهی می‌بینیم درمراحل صدور بلیط تمام موارد مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و...انجام می‌شود، اما مثلا دور فلکه ترمینال همواره مملو از مسافر است و راننده هیچ تعهدی ندارد که افراد را در بین راه سوار نکند و بایستی در این زمینه تدابیری در نظر گرفته شود.

وی افزود: افرادی که از کشورهای دیگر، مخصوصا کشورعراق و یا ترکیه وارد کشور می‌شوند حتما تست سلولی-مولکولی با هزینه شخصی این افراد از آنها گرفته می‌شود وتا ۲۴ ساعت که نتایج آزمایش مشخص شود اجازه ندارند از محل سکونت خود(هتل یا منزل و...)خارج شوند.

قلیان درخصوص محدودیت‌های ده روزه اعمال شده گفت: اکنون در خراسان رضوی ۸ شهر قرمز هستند که حدودا ۷۵ درصد جمعیت استان در این شهرها ساکن‌اند و همانطور که طی اطلاعیه‌های قبلی گفته شد اصناف در این شهرها فقط در رده شغلی ۱ باز هستند و در رده‌های شغلی ۲ و ۳ و ۴ بایستی تعطیل شوند و این اطلاعیه از سوی قرارگاه ستاد ملی کرونا در وزارت کشور به صورت رسمی ابلاغ شده و از فردا به صورت جدی در مورد مکان‌هایی که بایستی تعطیل شوند به کمک خود اصناف، نظارت را به صورت جدی انجام می‌دهیم و مطمئنا افراد و سازمان‌هایی که تبعیت نکنند در ابتدا به صورت ارشاد و کتبی و در صورت تکرار به صورت برخورد قضایی پیگیری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این طرح به صورت هوشمند توسط خود سازمان و ادارات مسئول در هر حوزه پیگیری و اجرا می‌شود، عنوان کرد: در فعالیت‌های اداری، کارکنان سازمان اداری و استخدامی کشور و معاونت توسعه استانداری یا رئیس سازمان مربوطه به عنوان مسئول و ناظر در اجرای این محدودیت‌ها است. در بخش تجاری مثل تالارها و پاساژها، وظیفه نظارت به عهده وزارت بهداشت و وظیفه همکاری به عهده نیرو انتظامی است. در بخش آموزشگاه و دانشگاه‌ها، وزارت علوم مسئول است. وزارت آموزش و پرورش نیز مسئول مدارس و حوزه علمیه مسئول حوزه‌های خود است. در بخش فرهنگی-اجتماعی مانند نماز جمعه و آئین‌های مذهبی، ستاد کرونا ابلاغ می‌کند و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و سازمان تبلیغات اسلامی و امور مساجد هم همکاری و پیگیری لازم در این زمینه را انجام می‌دهند.

از شرایط فعلی وحشت داریم

قلیان افزود: از شرایط فعلی بسیار وحشت داریم زیرا صحبت از آسیب مستقیم به انسان‌ها و هموطنان‌ است و زمانی که صحبت می‌شود که مثلا۱۹۰ نفر فوت کردند این یعنی ۱۹۰ خانواده آسیب اجتماعی دیده‌اند و تبعات این آسیب‌ها بسیار گسترده و خطرناک خواهد بود.

وی با بیان اینکه مدیریت آستان قدس رضوی با فاصله بسیار زیادی از تمامی اماکن عمومی در کل کشور بهتر است و پروتکل‌های بهداشتی به شدت در حرم رضوی رعایت می‌شود گفت: دغدغه تولیت رعایت تمامی موارد بهداشتی است و از زمانی که وضعیت قرمز شده تمام رواق‌هایی که تهویه مناسبی ندارند، تعطیل شده‌اند و در این میان اگر برخی از زائرنماها رفتار ناصحیحی انجام دهند برخورد جدی با آن‌ها انجام خواهد شد.

قلیان در خصوص واکسیناسیون کادر درمان بخش خصوصی اظهار کرد: تعداد واکسن و اینکه به چه گروهی تعلق بگیرد از سوی وزارت مشخص می‌شود؛ به طور مثال واکسیناسیون افراد دارای بیماری‌های خاص، جانبازان و سالمندان مستقر در سرای سالمندان و... انجام گرفته است. در خصوص پرسنل کادر درمان بخش خصوصی به نسبت درگیری آنها با بیماران کرونایی درصدی در نظر گرفته شده است ولی چون توزیع واکسن زیاد نیست، این درصد نسبت به پرسنل بیمارستان بخش دولتی کمتر است.

امکان ابتلا به کرونا در فضای باز زیاد است

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر عادی‌انگاری کرونا بین مردم گفت: مردم نباید به اطلاعات ضدو نقیضی که از طریق منابع نامعتبر منتشر می‌شود توجه کنند؛ به طور مثال در فضای باز امکان ابتلا به کرونا زیاد است و این تصور که برگزاری تجمعات در فضای باز باعث جلوگیری از ابتلا به کرونا می‌شود، نادرست است. حضور در فضای بسته و بدون تهویه ریسک ابتلا به کرونا را بسیار بالا می‌برد ولیکن حضور در فضاهای باز نیز افراد را ایمن نمی‌کند و بایستی فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و مابقی پروتکل‌ها حتما رعایت شود.

قلیان افزود: انتقال از سطوح در صورتی که دستها آلوده باشند اتفاق می‌افتد، شستن دست‌ها و ضدعفونی آن را مردم بایستی همچنان ادامه دهند و اگر سطوح آلوده باشد و دست آلوده را به مخاط چشم و بینی بزنند از این طریق ویروس وارد بدن می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: فقط در مواد خوراکی در صورتی که آلوده باشند از طریق گوارش فرد مبتلا نمی‌شود زیرا اسید معده و بزاق ویروس را از بین می‌برد.

حمید رضا موسوی، دبیر ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: کرونا درحال حاضر یک موضوع فراملی است و همه مسئولند. فارغ از مسائل اجتماعی و سیاسی بایستی از انتشار ویروس جلوگیری کنیم و در شرایط فعلی اولویت و بنا بر این نیست که مدام محدودیت‌های مختلف ایجاد و اعمال شود. ما فعلا بایستی با شرایط فعلی و کرونا زندگی کنیم لذا به همین منظور بایستی رفتارهای جدیدی را در زندگی اجتماعی خود جایگزین کنیم و شرایط را تغییر بدهیم تا بتوانیم همراه با کرونا زندگی کنیم تا در نهایت این بیماری ریشه کن شود و آثار آن کاهش یابد؛ بنابراین آنچه مهم است ایجاد محدودیت نیست بلکه رعایت پروتکل‌هاست. بایستی مردم همچنان مواردی از جمله فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و درکل آنچه تحت عنوان پروتکل‌های فردی و اجتماعی ابلاغ شده است را رعایت کنند.

وی افزود: بعد از یک سال زندگی در کنار کرونا دیگر راه حل کنترل شیوع این ویروس صرفا در ایجاد محدودیت‌ها نیست بلکه راه حل در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، تنها در این حالت است که افراد می‌توانند زندگی اجتماعی خود را داشته باشند و در عین حال محدودیت‌ها نیز اعمال نشود و آسیب‌های مختلف اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی در کنار این محدودیت‌ها برای مردم پیش نیاید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس همه باهم علیه کرونا پروتکل های بهداشتی رعایت پروتکل ها خراسان رضوی ابتلا به کرونا بیمارستان ها شرایط فعلی محدودیت ها بستری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۲۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور

علی علیزاده در بجنورد گفت: ۴۰ درصد از سهم طرح کاشت یک میلیارد درخت شامل زراعت چوب صنوبر و اکالیپتوس است که باهمت مردم و بهره برداران بخش کشاورزی انجام می‌شود.

او گفت : بهره برداران در این طرح با کاشت درختان اقتصادی می‌توانند با زراعت چوب درآمد اقتصادی داشته باشند.
به گفته علیزاده در مرحله نخست اجرای این طرح باید ظرفیت کاشت نهال در نهالستان ها، عرصه‌های قابل کشت، نوع ارقام با توجه به شرایط آب و هوایی سنجیده شود.
رییس موسسه تحقیقات، جنگل‌ها و مراتع کشور در ادامه گفت: قرار نیست که منابع آب شرب، کشاورزی و یا صنایع برای اجرای این طرح استفاده شود و باید از آب‌های غیر متعارف از جمله آب دریا، باران بهره برد، به طور مثال در کاشت درختان حرا از آب دریا استفاده و در مناطقی نیز کاشت درخت در عرصه‌های منابع طبیعی از آب باران مشروب خواهد شد.

پویش کاشت یک میلیارد درخت از سال گذشته در سراسر کشور آغاز شده است و قرار است در طی چهار سال یک میلیارد درخت در کشور کاشته شود که سهم خراسان شمالی دراین چهار سال ۱۶ میلیون اصله نهال است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • گزارش: تیم مسعود به سه امتیازی رتبه تک رقمی رسید
  • برگزاری همایش کنشگران مقابله با سقط عمد جنین در مشهد
  • تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور
  • همراهی ۱۹ پزشک هلال احمر با زائران حج تمتع خراسان رضوی
  • اجرای قانون رایگان شدن خدمات تشخیصی و درمانی گروه سنی زیر ۷ سال، در بیمارستان‌های خراسان جنوبی
  • غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدای گمنام دانشگاه فرهنگیان مشهد
  • تصویب نصب هزار پنل خورشیدی برای تولید برق سبز در خراسان رضوی
  • واریز ۲ میلیون تومان به حساب معلمان در آستانه روز معلم
  • آیت‌الله علم‌الهدی:تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود/ ترویج حجاب، نیازمند مزج اجتماعی و منطق تبیین
  • نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری باید تک رقمی شود