ایران چگونه قرمز شد؟/ از پیغام «نمکی» تا داستان «تیموری»
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۴۴۳۵
آن طور که وزیر بهداشت بارها در روزهای گذشته مدعی شده مسافرت به عنوان اصلیترین عامل گسترش ویروس کرونا به حساب می آید. بالا گرفتن موج ابتلا به کرونا در روزهای پس از تعطیلات نوروز هم به تقویت این گمانه انجامید. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اما مدعای دیگری دارد. خبرگزاری میزان- روزهای پایانی سال ۹۹ هم زمان که ستاد ملی مقابله با کرونا شناسایی گونه جدید ویروس کرونا را اطلاع رسانی میکرد بسیاری از مردم سرگرم بستن چمدانها برای رفتن به مسافرت بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وزیر بهداشت نگران از احتمال ورود ویروسهای موتاسیون یافته غیر انگلیسی توسط مسافرین بازگشته از سفرها درخواست کنترل شدید مرزهای هوائی و زمینی را مطرح کرده است. او پیشتر با اذعان به اینکه هر نوع آمد و شدی باعث بیماری کووید ۱۹ میشود با ادبیاتی آکنده از عجز و استغاثه مردم را از رفتن به سفر در ایام نوروز برحذر داشته بود: در جمعیت ساکن غیر شناور مدیریت سادهتر میشود. وقتی جمعیت مواج باشد مدیریت سخت میشود، از مردم میخواهیم مسافرت نروید، بمانید. حضرت عباسی نروید اگر بروید ضرر میکنید.
حال و در شرایطی که خیزابه کرونا بار دیگر برخاسته و شهرهای دور و نزدیک دومینو وار در وضعیت قرمز یا نارنجی گرفتار میشوند هشدارهای عاجزانه وزیر بهداشت بیشتر به چشم میآید. روزهای تعطیلی نوروز که میتوانست به فرصتی برای به محاق بردن کرونا منجر شود وضعی مخاطره آمیز را برای جامعه به همراه آورده و رهاورد سفر آنگونه که نمکی قبلتر متذکر شده بود برای بسیاری جز سوغات مرگ نبوده است. بیشتر بخوانید: سفرهای نوروزی شهروندان تهرانی، فروردین تلخی را به ارمغان میآورد
در همین احوال که بی اعتنایی به هشدارهای وزیر بهداشت برای نرفتن به سفر به نظر اصلیترین عامل برای بلند شدن موج جدید ابتلائات کرونایی میآید یک نفر، اما در منتهی الیه جبهه مقابله با کرونا مدعایی دیگر دارد. ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وقتی مخاطب سوالات میزان درباب تاثیر سفرهای نوروزی بر قرمز شدن وضعیت شهرهای کشور قرار میگیرد از موضع پرسش شونده به مقام پرسشگر فرا میرود: من اینجا باید سوالی را مطرح کنم و آن این است که روند تغییر رنگ شهرهای ما از چه زمانی شروع شد؟ به طور دقیق این روند از روز سوم فروردین شروع شد. یعنی زمانی که هنوز سفرهای نوروزی به صورت کامل شکل نگرفته بود. باید به یاد داشته باشیم حجم سفرهای نوروزی معمولا از هفته دوم فروردین افزایش پیدا میکند. چون الگوی مسافرت نوروزی مردم ما به این صورت است که اغلب مایل هستند سال تحویل را در خانه بمانند و سفرهایشان را از روزهای دوم و سوم به بعد آغاز میکنند.
آن گونه که تیموری برای تاریخ قرمز و نارنجی شدن شهرهای کشور در روزهای نوروز آمار و و عدد و رقم میآورد باید در ادعای وزیر بهداشت تاثیر سفرهای نوروزی بر موج جدید کرونا به شک افتاد: از روز سوم نوروز حداقل هفت یا هشت شهر به رنگهای قرمز و نارنجی اضافه شد. پس بنابراین نتیجهای که میتوان گرفت این است که این روند قرمز و نارنجی شدن شهرها زمانی آغاز شد که هنوز سفرهای نوروزی اتفاق نیفتاده بود. پس چرا ما این روند قرمز شدن وضعیت شهرها را به سفرهای نوروزی نسبت میدهیم؟ آن هم در شرایطی که نوروز امسال فقط یک میلیون نفر به مسافرت رفته اند. ضمن اینکه این پرسش هم جای طرح دارد که آیا همه این سفرهایی که انجام شده در پوشش مراکز گردشگری ما بوده است؟
از معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره تفاوت نوروز سال قبل با امسال میپرسیم و اینکه چرا برخلاف سال قبل امسال ابتلا به کرونا بیشتر هم شده؟ او، اما سفر رفتن مردم را کنترل پذیر نمیداند. در عین حال سفرهای انجام شده در پوشش نهاد متبوعش را هم بی اشکال میداند. به ویژه که تحت نظارت و تایید خود وزارت بهداشت هم بوده: امسال اگر ما میخواستیم قرنطینه را اعمال کنیم آیا مردم واقعا در خانه میماندند و به سفر نمیرفتند؟ آیا قبل از نوروز مردم سفر نمیرفتند؟ برای ما در گردشگری اتفاقا دغدغهای که وجود دارد این است که به ستاد ملی مقابله با کرونا کمک کنیم تا سفرها در قالب همان پروتکلهای وضع شده انجام شود. اگر ما نقصی در اجرای این پروتکلها داشته ایم طبیعتا در جریان نظارتهایی که مسوولان وزارت بهداشت اعمال کردند این نقصها معلوم و اعلام میشد. اما وقتی چیزی اعلام نمیشود پس باید نتیجه بگیریم آن بخش از سفرهای نوروزی که در چارچوب مراکز اقامتی رسمی وزارت میراث فرهنگی و تورهای ما انجام شده قطعا با رعایت پروتکلها بوده است. انتهای پیام/ برچسب ها: کرونا سفرهای نوروزی
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: کرونا سفرهای نوروزی وزارت میراث فرهنگی سفر های نوروزی وزیر بهداشت سفر ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۴۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سیمینی که دانشور بود
سیمینِ دانشور و جلال آلِ احمد زوجی بینظیر بودند و به هم میبرازیدند! سیمین نویسندهٔ جریانسازی نبود اما آثارش صاحبسبک و منحصربهفرد است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، زندهیاد سیمین دانشور را میتوان پرچمدار داستاننویسی مدرن زنان معرفی کرد. هرچند نام دانشور در کنار جلال همواره و همیشه به یاد میآید، اما او هیچگاه زیر سایه نام زندهیاد آل احمد قرار نگرفت. او به زنان ایران جرأت نوشتن داد؛ امری که بیشتر در گذشته در انحصار مردان بود و کمکم در دهههای گذشته شاهد تغییر بوده است.
هشتم اردیبهشتماه سالروز زنی است که دنیای داستاننویسی زنان ایران را وارد مرحله جدیدی کرد؛ مرحلهای که پس از او نامهایی در یادها مانده و میماند که ادبیات معاصر بخشی بزرگی از هویت خود را مرهون قلم آنهاست؛ از فریبا وفی و زویا پیرزاد گرفته تا شهرنوش پارسیپور و دیگران. سالروز میلاد او بهانهای شده است تا برخی از اهالی فکر و فرهنگ یادی کنند از خالق «سووشون». احمدرضا بهرامپور، پژوهشگر و منتقد ادبی، در بخشهایی از یادداشتی که به همین مناسبت نوشته، آورده است:
سیمینِ دانشور و جلالِ آلِاحمد نیز زوجی بینظیر بودند و به هم میبرازیدند! آلاحمد متفکّر و نویسندهٔ همه فن حریفی بود. او چهرهٔ جریانسازی بود و دریچهای که بهخصوص از منظرِ گفتمانِ فرهنگی به روی داستاننویسان گشود با همهٔ اماواگرهایش همچنان پیروانی دارد. مؤلفههای نثر پرتکاپوی او که مهمترین دستاوردِ نویسندگیاش بود، در نویسندگان پس از او تکثیر شدهاست. دانشور زمانی با آلاحمد آشنا شد که هرکدامشان تجربههایی را در عالم نویسندگی از سرگذرانده بودند. او نیز مانندِ جلال، هم در محافلِ روشنفکری (بهویژه «کانون نویسندگانِ ایران») فعّال بود و هم آثاری در زمینههای داستاننویسی، ترجمه و زیباشناسی در کارنامهاش دارد.
زنی با عطری از گلهای نارنجدر بخش دیگری از این یادداشت آمده است: سیمین نویسندهٔ جریانسازی نبود اما آثارش صاحبسبک و منحصربهفرد است. این دو، بهرغمِ آنکه در پارهای مسائل و مباحث چندان همرأی نبودند، اما «کُفوِ» هم بودند و بهرغم اتفاقهایی که ممکن بود به جداییشان بینجامد، عمری در کنارِ هم عاشقانه زیستند.
نامههایی که جلال و سیمین به هم نوشتند در چند جلد منتشر شده و حاکی از این دلدادگیها است. سیمین نه دنبالهروِ جلال و جار و جنجالهایش بود و نه در برابرِ او قرار میگرفت؛ او همواره درکنارِ جلال میایستاد، البته با حفظِ حریمِ شخصی و مراقبت از استقلالِ فکری و ادبیِ خویش. و جلال حضورِ مستقیم و غیرِ مستقیم و نمادین در آثارِ او نیز دارد. یوسفِ مبارزِ سووشون و سرِ پرشوری که دارد، غربستیزیهای جلال را بهیادمیآورَد. در جزیرهٔ سرگردانی نیز شخصیتِ واقعی و تاریخیِ آلِاحمد در بخشهایی از داستان حضور دارد.
همچنین قرار است به مناسبت سالگرد تولد زندهیاد دانشور و سالگرد ازدواج سیمین و جلال مراسمی فردا، 9 اردیبهشتماه ساعت 14:30 در خانه-موزه جلال آل احمد واقع در تجریش، دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه سیمین دانشور، کوچه پسندیده، بنبست ارض، پلاک 1 برگزار شود.
انتهای پیام/