Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری المعلومه، «احمد ابوالغیط»، دبیرکل اتحادیه عرب در نخستین روز از سفر رسمی دو روزه خود (۱۰ و ۱۱ آوریل) به عراق با «برهم صالح» رئیس جمهور، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان، «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان و «فواد حسین»، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برهم صالح در دیدار با دبیرکل اتحادیه عرب گفت: ثبات و حاکمیت عراق عنصری ضروری برای امنیت کل منطقه و منافع مردم آن است و تلاش‌های عراق بر حمایت از گفتگو برای حل مشکلات و کاهش شدت آنها تمرکز دارد.

او افزود: همکاری مشترک کشور‌های عربی برای ایجاد امنیت و صلح در منطقه، به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از امنیت و ثبات عراق ضروری است.

وزیر امور خارجه عراق نیز در کنفرانس مطبوعاتی با ابوالغیط اعلام کرد: در طول جلسه درباره روابط کشور‌های عربی به طور کلی و ارتباط با ترکیه و ایران به طور خاص گفتگو کردیم. همچنین درباره برخی از موضوعات مربوط به کار اتحادیه عرب، مسائل منطقه و فعالیت‌های اتحادیه عرب، سیاست خارجی عراق در حال حاضر و نتایج سفر هیئت‌های عراقی به کشور‌های همسایه به ویژه سفر نخست وزیر به عربستان و امارات بحث و تبادل نظر کردیم.

فواد حسین افزود: بخشی از گفتگو با دبیرکل اتحادیه عرب مربوط به اوضاع سوریه بود و بیان کردیم که اوضاع ناپایدار سوریه بر اوضاع عراق تأثیر می‌گذارد و لازم است که تلاش شود تا راه‌های گفتگو با کشور‌های مختلفی که بر وضع سوریه تأثیر دارند، ایجاد شود.

رئیس پارلمان عراق نیز ضمن گفتگو درباره اوضاع جاری جهان عرب و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی، بر تمایل بغداد بر تقویت روابط اقتصادی، امنیتی و سیاسی خود با کشور‌های عربی تاکید و اعلام کرد که عراق از تلاش‌های اتحادیه عرب برای ایجاد آرامش، گفتگو و تحقق همگرایی میان کشور‌ها برای عبور از چالش‌های کنونی حمایت می‌کند.

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق که به بغداد سفر کرده بود، ضمن دیدار با مقامات عراقی با دبیرکل اتحادیه عرب نیز دیداری مجزا داشت که در آن از روابط موجود میان عراق و اتحادیه، به ویژه میان اقلیم کردستان و اتحادیه تقدیر کرد و بر اهمیت توسعه و بهبود این روابط تاکید کرد.

دبیر کل اتحادیه عرب در دیدار‌های خود با مقامات عراقی از تلاش این کشور برای ایجاد ثبات و امنیت در سراسر عراق تقدیر و تشکر کرد و امنیت عراق را جزء جدانشدنی از امنیت کل منطقه و بغداد را یکی از ارکان و ستون‌های جهان عرب عنوان کرد.

او گفت: از دیدگاه عراق در زمینه کاهش تنش‌های منطقه‌ای و دور نگه داشتن عراق از تنش‌های مداوم، به منظور حفظ استقلال و ثبات خود و فراهم آوردن فرصت‌هایی برای رشد اقتصادی خود که برای تأمین خواسته‌های مردم آن ضروری است، خشنود هستم و از تصویب بودجه ۲۰۲۱ که در عبور از مشکلات میان دولت فدرال و اقلیم کردستان سهیم است و بخش مثبت این روابط را نشان می‌دهد، استقبال می‌کنم.

ابوالغیط ضمن بازنگری و گفتگو درباره برخی بحران‌ها و چالش‌های کشور‌های عربی در منطقه، بر اهمیت نقش عراق در توازن منطقه‌ای تاکید کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: برهم صالح اتحادیه عرب کشورهای عربی تحولات عراق دبیرکل اتحادیه عرب اقلیم کردستان کشور های عربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۵۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار

به گزارش «تابناک»، سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت وگو با مهر گفت: زمانی که شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند، درگیری‌های سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه باعث افزایش موقتی نرخ دلار شد؛ البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود بلکه درگیری سیاسی در هر کشوری باعث ایجاد التهاب در بازارهای مالی آن کشور می‌شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد؛ چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که افزایش نرخ دلار صرفاً سیاسی است و به عملکرد اقتصادی دولت و بانک مرکزی مرتبط نیست، اظهار داشت: از گذشته تاکنون بازارسازی و فضاسازی وجود داشته به طوری که عده‌ای با سواستفاده از شرایط ایجاد شده اقدام به نرخ سازی می‌کنند و با دامن زدن به التهابات منافع بسیاری به دست می‌آورند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که برای آینده دلار چه چشم‌اندازی را تصور می‌کنید، بیان کرد: در کنار مسائل سیاسی ایجاد شده، درآمدهای ارزی نیز نقش مهمی در کنترل نرخ ارز دارند؛ چون در سال گذشته نیز وضعیت درآمدهای ارزی دولت خوب بود؛ درواقع بازار ارز سال ۱۴۰۲ را نسبتاً با ثبات طی کرده و اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی نیاز واردکنندگان را با نرخ نیما پاسخ می‌دهد؛ بنابراین به طور طبیعی نباید افزایش نرخ در بازار غیررسمی اثری بر قیمت‌ها داشته باشد و از بُعد دیگر دولت کالابرگ الکترونیک را راه اندازی کرده تا یارانه به مصرف کننده نهایی برسد و نوسانات نرخ دلار روی قیمت کالاهای اساسی اثری نگذارد.

دیگر خبرها

  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • وزرای دفاع ایران و قزاقستان دیدار و گفتگو کردند
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • جزئیات توافق مهم امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق (+جزئیات)