Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول کانون شهید صالحی قم با اشاره به استفاده از ظرفیت بچه های فعال این کانون در حوزه تولیدات رسانه ای در سایه آموزش و مهارت افزایی آنها گفت: در مقطع حساس کنونی آن چه مهم است این که نگذاریم نسل جدید در فضای مجازی، رها و بی دفاع باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، سال گذشته و در جریان برگزاری طرح ملی ایران قوی(دومین رویداد ملی فهما) از برخی کانون های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور تقدیر به عمل آمد که در این بین، کانون شهید صالحی مسجد حضرت زینب(س) واقع در میدان شهید محلاتی قم یکی از کانون های شایسته تقدیر ویژه در رواق رسانه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به همین مناسبت و به خصوص به منظور آشنایی با اهم فعالیت ها و کارهای خلاقانه این کانون با حجت الاسلام حسن فرزانه موحد، مسئول 38 ساله کانون شهید صالحی که هم اکنون مشغول به تحصیلات حوزوی در مقطع درس خارج است به گفتگو پرداخته ایم که مشروح این مصاحبه در ادامه می آید؛

 

برای شروع بحث لطفاً کمی درباره کانون شهید صالحی و تاریخچه ی فعالیت آن بفرمایید؛

واقعیت این است که سابقه این کانون به بیش از سه دهه پیش و زمان حیات شهید صالحی باز می گردد.

این کانون البته در زمان حیات شهید به نام یک مؤسسه فعالیت می کرده اما بعد از شهادت سید مجتبی صالحی خوانساری، به نام این شهید والامقام ثبت شده و تا به امروز جزو فعال ترین کانون های مساجد استان قم است.

 

 

شهید صالحی خوانساری همان شهید معروفی است که پس از شهادت، کارنامه دخترش را امضا کرد؟

بله همین طور است. این شهید والامقام سال 1323 در شهر خوانسار متولد شد و بهمن ماه سال 62 در جوانرود منطقه غرب کشور به شهادت رسید.

 

داستان امضای این شهید بر روی کارنامه دخترش آن هم بعد از جریان شهادت بسیار معروف است و اجمالاً این که قضیه ی این امضا به رؤیت بسیاری از علما از جمله حضرت امام (ره) رسید و هم اکنون نیز آن کارنامه ی امضا شده در موزه شهدای تهران در معرض دید عموم است.

 

خلاصه این که این کانون از همان ابتدا و زمان حیات شهید نیز فعال بوده و مدتی در خیابان آذر قرار داشته و از همان زمان نیز فعالیت های متنوع فرهنگی و اجتماعی و نیز امور خیریه در آن انجام می شده و هم اکنون نیز بیش از 23 سال است که به مسجد حضرت زینب(س) میدان شهید محلاتی منتقل شده است.

 

در زمینه رسانه در رویداد ملی فهما به عنوان یکی از کانون های شاخص کشوری مورد تقدیر قرار گرفته اید. در حوزه رسانه ای فعالیت های شما در کانون با چه رویکرد و هدفی دنبال می شود؟!

بله، به لطف الهی و در سایه همدلی و همکاری همه بچه ها در زمینه رسانه مورد تقدیر قرار گرفتیم. این را هم باید بگویم که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ما موفق به برگزاری پنج مسابقه و یا رویداد کشوری شده ایم و هم اکنون پنجمین آن ها در حال انجام است.

 

از جمله این فعالیت ها، برگزاری مسابقه ای به نام "قدس، قلب من" در ایام روز جهانی قدس، همچنین جشنواره بین المللی "من غدیری ام" و نیز برگزاری مسابقات کتاب خوانی به مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و نیز یک دوره مسابقه بر اساس کتاب "صعود چهل ساله" بوده است.

 

البته با توجه به شرایط کرونایی، عمده فعالیت های ما در عرصه فضای مجازی بوده است و طی بیش از یک سال اخیر در زمینه های مختلف دست به تولید برنامه های محتوایی زده ایم و این روند همچنان ادامه دارد.

 

این را هم عرض کنم که ما چندی است یک فعالیت کشوری با عنوان "نوجوان تی وی" شروع کرده ایم و در این کانال که در همه پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی فعال است، به تولید محتوای چند رسانه ای در رابطه با گروه سنی نوجوان می پردازیم.

 

با وجود همه سختی هایی که در سال شیوع کرونا برایمان وجود داشته اما سعی کردیم از ظرفیت موجود در فضای مجازی نهایت استفاده را در جهت انجام فعالیت های فرهنگی و رسانه ای مرتبط با قشر نوجوان ببریم که البته این فعالیت ها و تولید محتواها صرفاً منحصر به بچه های کانون و حتی بچه های استان قم نبوده بلکه کوشیده ایم برنامه ها در سطح کشوری برگزار شود.

 

اشاره ای هم بفرمایید به تعداد اعضای کانون شهید صالحی و این که چند نفر از این تعداد به طور مشخص در فعالیت های رسانه ای و مرتبط با فضای مجازی مشغول هستند؟!

البته توجه دارید که برخی در اعلام آمار به عنوان مثال مجموع ورودی های بازه زمانی ده یا پنج ساله را بیان می کنند اما اجمالاً با توجه به این که مدت عمر مفید فعالیت نوجوانان از مقطع چهارم ، پنجم ابتدایی تا آخر دوره دبیرستان معمولاً پنج سال است، لذا به طور تقریبی می توانم بگویم که در طول سال های اخیر بیش از 2 هزار نفر با کانون مسجد مرتبط بوده اند اما اجمالاً در حال حاضر بیش از 200 نوجوان با کانون شهید صالحی در ارتباط هستند و در عرصه های مختلف به ما کمک می کنند.

 

همان طور که عرض شد با توجه به اجرای برنامه هایی چون "کانال نوجوان تی وی" در گستره ی کشوری می توانم بگویم که در طول بیش از یک سال اخیر حدود یک هزار و پانصد نفر مخاطب از سراسر کشور جذب این کانال در بستر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی شده اند و این میزان انشاالله در حال افزایش است.

 

در خصوص بچه های فعال در عرصه رسانه نیز باید بگویم که هم اکنون حدود 20 نفر از آن ها مشخصاً در این زمینه فعالیت دارند و البته سرمایه گذاری ما در بحث رسانه بر روی نوجوان های مستعد و علاقه مندی بوده که این کار از سه سال پیش شروع شده و با حضور اساتید شاخص کشوری و استانی، دوره ها و کلاس های مختلفی برای افزایش توانمندی آن ها برگزار کرده ایم و لذا آموزش های خوبی هم دیده اند.

 

مشخصاً این که 20 نوجوان در رده سنی 17 تا 20 سال در این بخش ها فعال هستند که کارهای تخصصی چون نویسندگی ، صدابرداری، فیلمبرداری، تدوین و ... را متولی می باشند.

 

ما البته نگاه بلندمدت و گسترده ای به این طیف از بچه ها داریم که محدود به کانون و مسجد خودمان نیست و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تولید محتوا در عرصه فضای مجازی و فعالیت های قوی رسانه ای، به دنبال اثرگذاری در ابعاد ملی و حتی بین المللی هستیم.

 

به نظر شما به عنوان یک فعال و دغدغه مند در عرصه های فرهنگی و تربیتی، مهم ترین نیازهای  نسل جدید بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم و البته عنایت به اقتضائات روز جامعه چیست؟!

واقعیت تلخی که وجود دارد این است که بخش قابل توجهی از نسل جدید در حال حاضر در فضای مجازی یله و رهاست و حال این که به هیچ وجه نباید این طور باشد.از سویی هر روزه شاهد افزایش تعداد پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی مختلفی هستیم که این ها روزانه هزاران محتوا تولید می کنند که برخی از آن ها حقیقتاً برای گروه سنی نوجوان و حتی جوان بسیار خطرناک و آسیب زاست.

 

از سوی دیگر ما نمی توانیم از ظرفیت فضای مجازی غافل شویم، چرا که به هر حال بخش اعظم زمان روزمره نوجوان های ما در این فضا می گذرد به خصوص بعد از شیوع کرونا که تشدید هم شده است و لذا باید برای این عرصه برنامه مناسب داشته باشیم.

 

بنده معتقدم که هر چند دیر به این فضا ورود کرده ایم اما همین حالا هم باید با جدیت برنامه ریزی هدفمند داشته باشیم و نگذاریم که نوجوان ها و جوان ها در این فضا یله و رها و بی دفاع باشند.

 

آن چه مهم است این که از ظرفیت عظیم کانون های مساجد در امور تربیتی و فرهنگی به ویژه در زمینه تولید محتوا و حتی قالب و برنامه های به روز استفاده کنیم.

 

به لطف الهی ما استعدادهای بسیار خوبی در این زمینه در سطح مساجد داریم و به نظرم اگر ستاد کانون های مساجد و متولیان رویداد ملی فهما در قالب جشنواره ها به شناسایی و حمایت از استعدادها بپردازند و در این رابطه به دنبال آموزش و مهارت افزایی بچه ها باشند، شاهد تحولات بسیار خوبی در کل کشور خواهیم بود.

 

به عنوان مثال عرض می کنم که برخی از بچه های کانون خود ما، با این که شاید دوره خاصی هم ندیده اند اما سرشار از استعداد هستند و اگر آموزش خوبی ببینند قطعاً می توانند هدفمندتر و موثرتر در خدمت اهداف کانون های مساجد باشند.

آنچه مهم است این که نباید بگذاریم این استعدادها هرز بروند و فرصت ها را از دست بدهیم و لذا به عقیده من، مهم ترین نیاز نسل جدید در فضای مجازی این است که برایشان کار و هدف تعریف شود تا این ها بتوانند تولید محتوا داشته باشند و حتی برخی از این ها به قدری توانمند هستند که می توانند در قسمت های مختلف ورود کرده و برنامه های با محتوای عالی تولید کنند.

 

متاسفانه الان در فضای مجازی، عده ی قابل توجهی مشغول لهو و لعب و گاه متاسفانه گناه و معصیت هستند و حال آن که باید با رویکرد دین و مذهب و فرهنگ و انقلاب با قالب ها و برنامه های جذاب به تولید محتوا با تکیه بر قابلیت ها و توانایی های همین بچه ها بپردازیم.

 

به هر حال امروز دنیا، دنیای رسانه است و نمی توان این ظرفیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را نادیده گرفت بلکه مهم این است که با آموزش مناسب نسل جدید و جهت دهی مطلوب به آن ها در مسیر تولید محتواهای جذاب و قوی گام برداشت.

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد شبکه های اجتماعی کانون شهید صالحی کانون های مساجد فضای مجازی تولید محتوا نسل جدید برنامه ها فعالیت ها رسانه ای هم اکنون بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۶۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوجوانان بوشهری بر بال آهنین به سودای پرواز پرداختند

به گزارش خبرنگار مهر، سمیه رسولی یکشنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کانون پرورش فکری در راستای سیاست‌های تعیین شده در سال جاری و توجه ویژه به «نوجوان محوری» و حضور حلقه‌های میانی مؤثر در فعالیت‌های کانون، همچنین در راستای فعالیت‌های علم و فن آوری و تقویم مناسبت‌های علمی، برنامه‌ای به مناسبت روز جهانی خلبان با حضور اعضای نوجوان با معرفی دو خلبان نیروی هوایی در ناو مسافربری در محیط فرودگاه بین المللی بوشهر برگزار شد.

وی افزود: از آنجایی که پرواز آرزوی دیرینه بشر بوده و بیم آن می‌رود که این هدف در گذر زمان به دلیل عدم شناخت و نیافتن مسیر مناسب گم شود، لیکن هدف این برنامه آشنا کردن نوجوانان برای دستیابی به رؤیای پرواز به صورت علمی و تخصصی است به همین منظور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر از خلبانان بومی و جوان این استان، دعوت کرد تا در قالب یک نشست و بازدید از فرودگاه، خاطره زیبایی را به مسیر روشن آینده اتصال دهد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر درباره گفت: زندگی و حیات آدمی از دیرباز تا کنون و از هم اکنون تا فرداهای نیامده با آرزوها و آمال رنگارنگ عجین بوده است و خواهد بود، یکی از این آرزوها پرواز بوده است.

وی ادامه داد: اینکه انسان بتواند همانند پرندگان پرواز را تجربه کند برادران رایت را بر آن داشت تا اولین هواپیما را بسازند و از آن زمان تا کنون میلیون‌ها انسان با این بال‌های آهنین پرواز کرده‌اند اما همچنان و هنوز پرواز برای انسان تازگی و جذابیت دارد و این جذابیت پرواز باعث شده است خلبانی یکی از شغل‌های دوست داشتنی برای کودکان و نوجوانان باشد.

وی بیان کرد: کانون پرورش فکری استان بوشهر طی یک اردوی نیمروزی نشست معرفی شغل خلبانی راب رأی اعضای نوجوان خود برگزار کرد که همزمان نوجوانان سراسر استان‌ها در این برنامه به صورت آنلاین و برخط حضور داشتند.

رسولی در بیان اهداف برگزاری این برنامه گفت: نوجوان محوری و توجه به امید آفرینی برای قشر نوجوان که به دنبال هویت شناسی و شناخت خویش برای انتخاب راه زندگی برای آینده هستند در این برنامه لحاظ شده بود.

وی گفت: نوجوانان حاضر در این برنامه از بخش‌هایی نظیر ترمینال مسافربری، سالن ترانزیت، باند پرواز، هواپیمای مسافری و کادر پرواز و برج مراقبت بازدید کردند و در نشستی رو در رو با دو خلبان سوالات خود را در خوزه خلبانی در میان گذاشتند و پاسخ گرفتند.

.

کد خبر 6091463

دیگر خبرها

  • روزنامه نگاری با قدرت تیتر
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • نوجوانان بوشهری بر بال آهنین به سودای پرواز پرداختند
  • جراحت جوان با غیرت برای دفاع از ۳دختر نوجوان
  • نقش مؤثر دانشجویان در فرآیند جهاد تبیین با بهره‌گیری از ظرفیت‌ فضای مجازی
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روش‌هایی سنتی تبلیغ نیست