Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،علی مغانی رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی گفت : از پارسال تاکنون چاپخانه‌های استان وضعیت بسیار بدی را تجربه کرده‌اند؛ کرونا یک مشکل جهانی بود، اما بحث کمبود مواد اولیه شرایط سخت‌تری را برای ما رقم زد.

او  افزود: هزینه تامین مواد اولیه صنعت چاپ، چندبرابر گران‌تر شده است و همچنان این روند ادامه دارد؛ کاغذ ۷۰۰ هزار تومانی و مرکب ۱۶۰ هزار تومانی هیچ توجیهی برای ادامه فعالیت چاپخانه‌ها باقی نگذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی ادامه داد: سایر مواد اولیه مانند مقوا و گلاسه نیز از این شرایط مستثنی نبوده‌اند و تقریبا شرایط مشابهی را از نظر گرانی تجربه کرده‌اند.

مغانی بیان کرد: افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین تجهیزات ما طوری بوده که یک چاپخانه‌دار باید سرمایه در گردش خود را ۲۰ برابر افزایش دهد تا بتواند به سوددهی برسد.

او درخصوص حمایت‌های دولتی تصریح کرد: واقعیت امر این است که ما به عدم سنگ اندازی راضی شدیم و توقع حمایتی نداریم؛ هیچ حمایتی در یک‌سال گذشته شامل حال چا‌پخانه‌داران نشده است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی تأکید کرد: متاسفانه در کشور ما هر کسی به فکر منافع خودش است؛ وقتی به اداره مالیات وضعیت فعلی کار و درآمد را می‌گوییم، ما را به سوی اداره کار سوق می‌دهد؛ آن‌ها نیز ما را راهی اداره صنعت، معدن و تجارت می‌کنند؛ و این چرخه همین طور ادامه‌دار است.

مغانی درباره اینکه هنوز نهاد متولی و حمایت‌کننده از چاپخانه‌داران مشخص نیست، اظهار کرد: صنعت ما جزو دو زیستان است؛ هنگامی که بحث نظارت بر کار‌های فرهنگی باشد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خودش را نهاد متولی و تصمیم‌گیرنده می‌داند؛ اما دریغ از اینکه حتی یک جلسه جهت بررسی مشکلات ما در یک‌سال گذشته برگزار کنند و تنها با وعده‌هایی که تحقق یافتنی نیستند ما را دلخوش کرده‌اند.

او  افزود: اگر اراده‌ای بر حمایت از این صنعت وجود داشته باشد، می‌توانستند در این یک‌سال سهم بیمه کارگر را از چاپخانه‌داران دریافت نکنند؛ اما فقط تسهیلاتی برای ما در نظر گرفته‌اند که شرایط سخت و ناشدنی برای دریافتش از بانک وجود دارد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی گفت: خوشبختانه هیچکدام از واحد‌ها کاملا تعطیل نشدند، اما این به معنای شرایط خوب‌شان نیست؛ کاهش شیفت‌های کاری چاپخانه‌ها از ۳ یا ۲ شیفت به حداکثر یک شیفت، بدین معناست که عملا سوددهی نخواهند داشت.

مغانی بیان کرد: به هر حال ظرفیت کاری چاپخانه‌ها در مقایسه با ۲۰ سال گذشته تفاوت زیادی داشته است؛ کتاب‌هایی که دارای تیراژ میلیونی بودند به تیراژ تک رقمی رسیده‌اند.

او تصریح کرد: روزنامه و مجله نیز فقط در صورت برخورداری از بودجه دولتی به چاپ می‌رسند و عملا میزان فروش برای آن‌ها اهمیتی ندارد؛ گلایه‌مندی مهم ما این است که کاغذ دولتی شامل حال همه می‌شود به جز چاپخانه‌داران.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با بیان اینکه وضعیت استان در مقایسه با سایر نقاط کشور همیشه بهتر بوده است، تأکید کرد: خراسان رضوی با چند کشور آسیای میانه مرز مشترک دارد و بهتر بودن شرایطش نسبت به سایر استان‌های کشور در زمینه چاپ، طبیعی است، اما باید حمایت‌های لازم صورت بگیرد تا بازار‌های خارجی را از دست ندهیم.

مغانی  اظهار کرد: سفارشات خارجی ما که اکثرا از کشور‌های افغانستان و تاجیکستان است، تحویل‌شان نیازمند دوره‌ای یک ماهه است و ما با تورمی که داریم، نمی‌توانیم قیمت ثابت به آن‌ها اعلام کنیم.

بیشتر بخوانید

روزگار ناخوش چاپخانه‌داران خراسان رضوی



او افزود: از طرفی واردکنندگان افغانستانی با ریال از ما خریداری می‌کنند و ما به باید به ازای خرید آن‌ها ارز به سامانه نیمایی تحویل دهیم؛ همچنین تاجیکستانی‌ها نیز برای خرید از ما باید مالیات ۷۰ درصدی بپردازند در حالی که این شرایط برای خریدشان از کشوری مانند ترکیه وجود ندارد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی گفت: دو مشکل عمده دیگر ما در حوزه برخی قوانین راه‌اندازی واحد‌های تولیدی و تامین تجهیزات است؛ در شرایط فعلی کسی اگر پول هم داشته باشد، نمی‌تواند تجهیزات چاپ را از خارج کشور، وارد کند.

مغانی  بیان کرد: این مسئله مانع بزرگی در راه تولید است؛ بیش از ۱۰ مرتبه با نهاد‌های متولی مکاتباتی انجام داده‌ایم و امیدواریم در سالی که به نام مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید است، مشکلات صنعت چاپ نیز مرتفع گردد.

 

منبع: تسنیم

انتهای پیام//م.م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت کاغذ صنعت چاپ چاپخانه ها مواد اولیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۷۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه

تصویبنامه هیات وزیران موضوع تعیین فهرست دارو، مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی مشمول ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۳ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تصویبنامه مصوب جلسه مورخ 1403/02/02 هیات وزیران درخصوص «تعیین فهرست دارو، مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی مشمول ارز ترجیحی در سال 1403» طی نامه شماره 18978 در تاریخ 1403/02/08 توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

برهمین اساس، داروهای خارجی فاقد تولید داخل، مواد اولیه دارویی، تجهیزات و ملزومات پرشکی و مواد اولیه، قطعات ساخت، قطعات یدکی آنها به جز تجهیزات  وملزومات پزشکی با مصرف خانگی، پوست، مو و زیبایی و دندانپزشکی؛ تجهیزات پزشکی، مصرفی و توانبخشی مورد نیاز جانبازان و ایثارگران؛ شیرخشک رگولار/رژیمی، فراورده های متابولیک/ غذای ویژه بیمارستانی و مواد اولیه آنها؛ ملزومات دارویی شامل محلول چشمی و هیالورونیک اسید و مواد اولیه آنها در سال 1403 در فهرست اقلام سلامت محور مشمول ارز ترجیحی قرار گرفته اند.

در این بخشنامه تأکید شده است: اقلامی که تا پیش از این مصوبه، مشمول ارز ترجیحی بوده و کالای آن از گمرکات ترخیص شده و با قیمت مصوب و با تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فروش رسیده‌اند، درصورتی که ارز خود را دریافت ننموده اند نیز مشمول دریافت ارز ترجیحی در سقف باقی مانده بودجه ارزی مصوب تفاهم نامه سه جابنه سال 1402 بابت تامین ارز اقلام سلامت محور می باشند.

همچنین فهرست کالاهای اساسی کشاورزی مشمول دریافت ارز ترجیحی، موضوع بند الف تبصره 4 ماده واحده قانون بودجه سال 1403 کل کشور بخش اول به شرح جدول پیوست که تایید شده به مهر دفتر هیات دولت است، تعیین میشود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟ + بخشنامه
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • اصلاح قیمت مواد اولیه برای تولید خودرو امری ضروری است/ افزایش 40 درصدی اعلام نیاز سایپا به ورق خودرو در راستای افزایش تولید خودرو در سال جاری
  • بیانیه سازمان بسیج اساتید خراسان رضوی در حمایت از غزه
  • ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند
  • شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است
  • جمع آوری۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • کشف حدود ۲۵ کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در تایباد