Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@15:23:58 GMT

بحران کرونا از کنترل خارج شده است

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۷۲۳۴

بحران کرونا از کنترل خارج شده است

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا خانکه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ در نشست خبری سلامت اجتماعی که امروز ۲۲ فروردین در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، گفت: بحران شیوع کرونا در کشور بار دیگر از کنترل خارج شده است و تجربه یک سال گذشته مواجهه با این ویروس در ایران و سایر کشور‌ها از فراز و فرود ابتلا به این بیماری و میزان مرگ و میر ناشی از آن، نشان داد که تاثیرات ابعاد اجتماعی و روانی این موضوع بر مدیریت و کنترل بیماری کرونا در ایران و دیگر کشور‌های جهان، بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانکه افزود: این شواهد از قبل وجود داشت که با پیک چهارم مواجه خواهیم شد. طبق گفته‌های دیروز رییس جمهور ۵ عامل باعث ایجاد پیک جدید کرونا در کشور شد و به طور کلی عواملی که باعث ایجاد پیک‌های جدید ویروس در دنیا می‌شوند، اجتماعی هستند.

او ادامه داد: از نظر پزشکی نسبتا این ویروس شناخته و بررسی شده است و تقریبا یک الگوی مشخص در اپیدمی‌ها وجود دارد، اما عوامل اجتماعی کنترل سختی دارد.

رئیس رصدخانه اجتماعی کووید ۱۹ بیان کرد: افرادی که دسترسی کمی به خدمات سلامت دارند، افرادی که جزو اقشار محروم جامعه هستند و افرادی که سواد پزشکی اندکی دارند و از بیماری زمینه‌ای رنج می‌برند بیشتر درگیر بیماری و اپیدمی کرونا هستند.

خانکه گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی که از ۳۰ سال پیش ۸ مرکز تحقیقات تخصصی دارد به دستور وزیر بهداشت از ۲۸ اسفند مسئولیت رصد خانه سلامت اجتماعی را برعهده گرفته است. این رصدخانه، ۴ محور اصلی را پیگیری می‌کند. اول محور واکسیناسیون، دوم بررسی تاثیر عوامل اجتماعی روی مرگ و میر، سوم تاثیر کلی کووید بر سلامت اجتماعی و چهارم تولید شواهد علمی از کووید ۱۹.

او بیان کرد: بیشترین عوامل گسترش کووید عوامل اجتماعی هستند و بررسی شواهد و عوامل اجتماعی موثر بر اپیدمی از اصلی‌ترین وظایف رصدخانه است. در همه کشور‌ها برنامه‌های حمایت از اقشار آسیب پذیر، از اصلی‌ترین برنامه‌های دولتی است که به کمک دولت و بسیج در کشور شاهد آن بودیم.

خانکه گفت: مدیریت عوامل اجتماعی نقش بسیار مهمی در کنترل اپیدمی ویروس دارد و در کشور‌هایی که جنبه‌های اجتماعی قطع زنجیره انتقال ویروس رعایت نمی‌شود، علاوه بر عوارض ویروس شاهد اتفاقات سنگین تری در آینده‌ اجتماع خواهیم بود.

در حال تکمیل...

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا در ایران واکسن کرونا سلامت اجتماعی عوامل اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۷۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی ناصحی افزود: پرداخت بدهی بیمه سلامت به داروخانه‌ها به ویژه داروخانه‌های خصوصی در اولویت سازمان بیمه سلامت است و مطالبات اسفند داروخانه‌ها امروز پرداخت شد و مطالبات فروردین ۱۴۰۳ نیز ظرف ۱۰ روز آینده پرداخت می‌شود.

وی گفت: رسیدگی اسناد به سرعت انجام می‌شود و در کل هزینه قابل پرداخت در داروخانه‌های خصوصی ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیارد تومان است.

ناصحی با بیان اینکه سهم ارز ترجیحی طرح دارویار از اختیارات ما خارج است، افزود: پرداخت سهم ارز ترجیحی داروخانه‌ها بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها است و از عهده ما خارج است و آخرین پرداخت در این بخش مربوط به دی سال قبل است و منابع این بخش را باید سازمان هدفمندی یارانه‌ها تأمین کند.

وی گفت: تأمین منابع و واریز نهایی بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها است و ما در این خصوص نقشی نداریم.

کد خبر 6091489 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • ضرورت اجرای ۱۵۰ هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در شهرضا
  • ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور
  • نظام سلامت مرهون اساتید و آموزگاران است
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • تمامی چاه‌های آب باید استاندارد باشند
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت