Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@07:21:33 GMT

تئاتر عروسکی بعد از انقلاب، پیشرفت‌های خوبی داشته است

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۷۳۵۸

تئاتر عروسکی بعد از انقلاب، پیشرفت‌های خوبی داشته است

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه سوره چهارمین نشست «آسیب شناسی نمایش عروسکی پس از انقلاب» با حضور آرزو عالی عروسک گردان و دستیار کارگردان، فرزاد معافی مدیر گروه نمایش دانشگاه سوره و ارمغان سطانی دانشجوی تئاتر عروسکی دانشگاه سوره، روز گذشته به صورت مجازی در دانشگاه سوره برگزار شد.

در ابتدای جلسه، چندین کار از دانشجویان تئاتر عروسکی پخش شد و سپس آرزو عالی، به تحلیل آنان پرداخت و نکات لازم را جهت بهبود کارها به دانشجویان تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه عدم وجود تمرین کافی در کار دانشجویان یکی از ایرادهای اصلی است، گفت: گاهی دانشجویان تمرین کافی نمی‌کنند و فقط یک‌بار جلوی دوربین، نمایش را به اجرا در می‌آورند، دانشجوها حتی نسبت به صدا گذاری خوب هم بی‌توجه هستند.

عالی افزود: تئاتر عروسکی از بعد از انقلاب، پیشرفت‌های خوبی داشته ولی دانشجوها باید سعی کنند بیشتر تحقیق کنند و تنها به آموزش‌های استادان قانع نشوند. 

وی در صحبت‌های خود به نبود قصه مناسب نیز اشاره کرد و گفت: نبود قصه مناسب تأثیر زیادی روی کار دانشجویان می‌گذارد؛ بهتر است که به قصه‌ و افسانه‌های ایرانی رجوع شود و در این راه می‌شود از دانشجویان ادبیات و نمایش نویسی کمک گرفت تا داستان‌های خوبی به وجود آورد.

عالی در پاسخ به این سوال که چرا مردم نسبت به کسی که طرفدار نمایش عروسکی مدرن نیست، بی‌مهرند؛ افزود: این بی‌مهری از جانب مردم نیست؛ تماشاگر عام و گاهأ متخصصان، متوجه کار خوب می‌شوند ولی اتفافی که باید بیفتد این است که شاید افرادی که به داوری نشسته‌اند باید اطلاعات و نحوه دیدشان را عوض کنند؛ این بی‌مهری از عدم دانش نشأت می‌گیرد.

فرزاد معافی نیز، در رابطه با جشنواره عروسکی که چندین سال است دیگر برگزار نمی‌شود گفت: این جشنواره‌ها می‌تواند انگیزه مناسبی برای دانشجویان شود و آن‌هارا به بهتر کردن کارشان تشویق کند.

در ادامه این نشست نیز، ارمغان سلطانی از نبود جایگاه مناسبی برای نشان دادن تئاترهای دانشجویان سخن گفت و فرزاد معافی، راه‌حل‌هایی مانند پیگیری برای برگزاری دوباره جشنواره‌ها را برای رفع این مشکل پیشنهاد داد.

در انتهای جلسه نیز، افراد حاضر در نشست مشکلات خود را در این حوزه بیان کردند و سعی در چاره‌جویی برای رفع این مشکلات کردند.

برچسب‌ها رئیس دانشگاه سوره>محمدحسین ساعی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری روز هنر انقلاب اسلامی شهید آوینی دانشگاه سوره شهید سید مرتضی آوینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رئیس دانشگاه سوره محمدحسین ساعی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری روز هنر انقلاب اسلامی رئیس دانشگاه سوره محمدحسین ساعی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری روز هنر انقلاب اسلامی شهید آوینی دانشگاه سوره شهید سید مرتضی آوینی اخبار کنکور تئاتر عروسکی دانشگاه سوره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۷۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه «دارشکنه» از جمله آثار حاضر در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی است که به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز روی صحنه خواهد رفت.

شاه‌مردی درباره موضوع نمایش «دارشکنه» توضیح داد: این نمایش در واقع بازخوانی و قرائتی از برخی اتفاقات است که در دهه ۶۰ توسط منافقان رقم خورد. گروهی از زنان منافق در صدد بمب‌گذاری در مجلس روضه امام رضا (ع) هستند که برای خودشان تحولات روحی و معنوی رقم می‌خورد.

وی معتقد است «دارشکنه» سعی بر این دارد که به مخاطب متذکر شود تجلی صفات خوب و حسنه در آدمی نیاز به تکرار و تمرین و مراقبت دارد که الگوی کامل همه این صفات اهل‌بیت (ع) هستند.

نویسنده و کارگردان «دارشکنه» با بیان اینکه همیشه نمایش و نمایشنامه‌نویسی به عنوان موضوع فنی و تکنیکی برایش مطرح بوده است، یادآور شد: زمانی که دغدغه یا موضوعی برایم اولویت پیدا کرده یا ذهنم را به خود مشغول کند، تمام تلاشم بر پیاده‌سازی آن معطوف می‌شود و تمام اصول و قواعد تکنیکی را برای اجرای آن به کار می‌بندم. عموم این دغدغه‌ها مربوط به حوزه مقاومت و نمایش‌های دینی و آیینی است.

شاه‌مردی با اشاره به سابقه حضورش در دوره‌های قبلی جشنواره رضوی، تاکید کرد: وجود یک جشنواره فنی و تکنیکی مثل تئاتر رضوی باعث شده که موضوعات دینی و سیره رضوی از حوزه مسایل کلیشه‌ای چون زیارت و صرف شفا گرفتن خارج و به موضوعات و ایده‌های مختلف بیش از پیش پرداخته شود. در واقع جشنواره رضوی فرصتی را برای هنرمندان عرصه تئاتر فراهم کرده است تا برای خلق آثار هنری شاخص و منحصر به‌فرد در این حوزه به رقابت بپردازند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: برای تولید آثار فاخر در حوزه رضوی علاوه بر پرهیز از کلیشه باید سیره و زندگی سراسر درس این امام همام را مورد توجه و مداقه قرار داد.

وی در پایان اظهار کرد: اینکه امسال هر گروه در شهر خود چند شب به اجرای عموم بپردازد اتفاق بسیار مبارک و خوبی است که امیدوارم این روند در حمایت از گروه‌ها مستمر باشد و سبب شود که بیش از پیش از زبان تئاتر به عنوان ابزاری هدفمند برای ترویج سیره رضوی و مباحث فرهنگ دینی بهره گرفته شود.

کد خبر 6093289 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید