Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@20:24:09 GMT

آمریکا و عربستان بحران در لبنان را شعله‌ور ساختند

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۸۴۹۹

آمریکا و عربستان بحران در لبنان را شعله‌ور ساختند

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: بحران تشکیل کابینه جدید لبنان وارد فاز پیچیده‌ای شده است. سلسله رایزنی‌های اخیر میان «میشل عون» رئیس جمهور و «سعد الحریری» نخست وزیر مکلف لبنان برای تشکیل دولت جدید هیچ نتیجه‌ای نداشته است. در همین ارتباط، میشل عون اعلام کرده است که حریری قصد ندارد اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی را به رسمیت بشناسد و تنها به دنبال جامه عمل پوشاندن به اهداف خود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخست وزیر مکلف لبنان اخیراً مدعی شده است: رئیس جمهور عون برگه‌ای را به من داده که دربرگیرنده یک سوم تعیین کننده برای تیم سیاسی‌اش است. الحریری گفت که این اقدام رئیس جمهور برخلاف قانون اساسی است، چرا که به گفته وی، بر اساس قانون اساسی لبنان نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه، برگه کابینه پیشنهادی را قبول نمی‌کند. در عین حال، رئیس جمهور لبنان نیز اعلام کرده است که حاضر نیست از اختیارات خود در تشکیل کابینه که در قانون اساسی نیز بدان اشاره شده است، صرفنظر کند.

از سوی دیگر، روز گذشته روزنامه لبنانی «البناء» مطلبی را پیرامون تشکیل دولت جدید لبنان منتشر کرد. این روزنامه در مطلب خود آورده است: یکی از علل و عوامل اصلی عدم تشکیل کابینه جدید لبنان دخالت‌های خارجی است. در واقع، عربستان سعودی در زمینه تشکیل دولت جدید مداخله می‌کند و همین مسأله تشکیل دولت را با مشکلات و پیچیدگی‌هایی مواجه ساخته است.

عدم تشکیل کابینه جدید لبنان به یک بحران تبدیل شده است؛ این یک مشکل حقیقی است که پیامدهای سیاسی و اقتصادی نیز به دنبال داشته است در همین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با «طراد حماده» وزیر سابق لبنانی ترتیب داده است که آن را مطالعه می‌کنید. این وزیر سابق لبنانی تأکید کرد: در حال حاضر لبنان با یک مشکل حقیقی و یک بحران واقعی مواجه است.

عدم تشکیل کابینه جدید لبنان به یک بحران تبدیل شده است. این بحران همچنین معضلات و مشکلات اقتصادی و سیاسی را برای کشور به دنبال داشته است. پس از اعتراضات اکتبر سال ۲۰۱۹ دولت حسان دیاب نتوانست برای حل و فصل مشکلات کشور راه حلی پیدا کند.

این وزیر سابق لبنانی ادامه داد: همین مسأله موجب شد تا پس از وقوع انفجار بزرگ بندر بیروت، دولت دیاب از سِمَت خود استعفا کند. انفجار بندر بیروت، سومین انفجار بزرگ در جهان بود و قلب پایتخت یعنی بیروت را ویران ساخت. به دنبال این حوادث بود که مسأله تشکیل کابینه جدید پیش آمد و تا به امروز نیز در این زمینه نتیجه‌ای حاصل نشده است.

طراد حماده در ادامه یادآور شد: نظام سهمیه بندی حاکم در ساختار سیاسی لبنان و نیز اوضاع اقتصادی کنونی مانع از آن شده است که سعد الحریری و میشل عون بر سَر تشکیل کابینه به توافق برسند. در حال حاضر، لبنان در آستانه هرج و مرج و فقر قرار گرفته است و این بحران هرچه سریع‌تر باید حل و فصل شود. متأسفانه لبنان هم اکنون از لحاظ اوضاع داخلی، وضعیت مناسبی ندارد. درست به همین دلیل است که ما بر لزوم تشکیل سریع کابینه تأکید داریم.

این شخصیت لبنانی تأکید کرد: برخی گمان می‌کردند که با دخالت فرانسه، موضوع تشکیل کابینه لبنان حل و فصل می‌شود. اما حتی دخالت فرانسه هم در این زمینه کارگر نشد. برخی از سیاستمداران لبنانی، توصیه‌ها و کمک‌های برادرانه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را نپذیرفتند. برخی طرف‌های داخلی مانع از ازسرگیری روابط رسمی با سوریه شدند و از همکاری بیروت با بغداد ممانعت به عمل آوردند.

طراد حماده در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی اوضاع داخلی لبنان را شعله ور ساختند. آنها از طریق «محاصره اقتصادی» لبنان و نیز «دخالت های سیاسی آشکار» چنین کاری را انجام دادند. اقدامات عربستان و آمریکا پیامدهای منفی در لبنان به دنبال داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش حزب الله لبنان در مسیر تشکیل کابینه جدید لبنان گفت: حزب الله لبنان یک گروه مقاومتیِ اصیل است و همواره از هر راهکاری برای پایان بحران حمایت به عمل آورده است. حزب الله مورد اطمینان لبنانی‌ها بوده و قادر به نجات کشور از وضعیت کنونی است. حزب الله از اصلاح امور، مبارزه با فساد و… حمایت می‌کند.

‌آمریکا و عربستان سعودی از طریق محاصره اقتصادی لبنان و دخالتهای سیاسی آشکار در امور این کشور، تشکیل کابینه جدید را تحت الشعاع قرار دادند این وزیر سابق لبنانی افزود: حزب الله خواهان شکل گیری توافق و تفاهم میان طرف‌های مختلف از جمله میشل عون و سعد الحریری است. این گروه مقاومتی از انتقال مسالمت آمیز قدرت دفاع می‌کند. واقعیت آن است که موضع ایالات متحده آمریکا و عربستان در قبال حزب الله یک موضع خصمانه است. طبیعی است که این مواضع خصمانه نمی‌تواند جایگاه حزب الله در لبنان را خدشه‌دار کند. محبوبیت حزب الله تحت تأثیر اقدامات ریاض و واشنگتن قرار نمی‌گیرد.

وی در خصوص طرح فرانسه در خصوص تشکیل کابینه جدید لبنان تأکید کرد: فرانسه طرحی را به این منظور ارائه کرده است. نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد، این است که طرف‌های مختلف تفاسیر متفاوتی از طرح فرانسه و بندهای موجود در آن دارند.

این مقام سابق لبنانی همچنین تصریح کرد: ما نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که چه اتفاقی برای طرح فرانسه در لبنان خواهد افتاد. احتمال موفقیت و عدم موفقیت این طرح وجود دارد. برخی طرف‌های لبنانی اهتمام ویژه ای به طرح فرانسه دارند. به هر حال، درحال حاضر لبنان نیازمند دولتی است که بتواند کشور را از وضعیت کنونی نجات داده و به طور واقعی به مبارزه با فساد بپردازد.

کد خبر 5186225 رامین حسین آبادیان

منبع: مهر

کلیدواژه: لبنان سعد الحریری میشل عون ایالات متحده امریکا عراق روسیه ایران عربستان سعودی برجام رژیم صهیونیستی فلسطین کمیسیون ویژه برجام لبنان اوکراین افغانستان ترکیه جو بایدن تشکیل کابینه جدید لبنان وزیر سابق لبنانی آمریکا و عربستان قانون اساسی طرح فرانسه رئیس جمهور تشکیل دولت میشل عون حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۸۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان

حزب الله لبنان بامداد شنبه شهادت یکی از اعضای خود در حمله رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان را تأیید کرده است

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری "العهد"، حزب‌الله اعلام کرد که «فرج‌الله علی حمود» ملقب به «ساجد» از اعضای این جنبش در راه قدس به شهادت رسیده است.

براساس این گزارش وی از ساکنان دهستان «کفرکلا» در جنوب لبنان بود که در بمباران رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان به شهادت رسیده است.

ساعاتی پیش از این نیز رژیم صهیونیستی با حمله به یک خودروی شخصی، دو فرمانده نیرو‌های فجر شاخه نظامی جماعت اسلامی لبنان به نام‌های مصعب و بلال خلف را به شهادت رساند.

شبکه خبری المیادین شامگاه جمعه گزارش داد که رژیم صهیونیستی با یک فروند پهپاد، یک خودروی غیر نظامی را در البقاع غربی در شرق لبنان هدف قرار داده است.

تصاویری که منتشر شده نشان می‌دهد که این خودرو کامل سوخته است.

به دنبال این اقدام صهیونیست‌ها، حزب الله در اقدامی تلافی‌جویانه، حدود ۳۰ موشک از جنوب لبنان به سمت مناطق شمالی جولان اشغالی شلیک کرد.

همچنین حزب الله لبنان از گیر افتادن کاروان نظامی اسرائیلی در نزدیکی پایگاه رویسات العلم در شمال فلسطین اشغالی در کمین این گروه مقاومت خبر داد.

با آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در حمایت از مردم فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

در این باره رسانه‌های صهیونیستی نیز بار‌ها اعتراف کرده‌اند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است.

دیگر خبرها

  • شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد
  • شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان | عکس
  • حزب‌الله لبنان: کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل چراغ سبز حمله به رفح است
  • آمریکای شعله‌ور!
  • شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • شعله‌ور شدن اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • شعله ور شدن اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاههای آمریکا
  • پاسخ موشکی حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان لبنانی
  • بحران ناتمام تل‌آویو