Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@12:18:04 GMT

تخصیص ۸۹.۳ درصد اعتبارات مصوب دانشگاه‌ها در سال ۹۹

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۹۶۶۶

تخصیص ۸۹.۳ درصد اعتبارات مصوب دانشگاه‌ها در سال ۹۹

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمد تقی نظرپور در نشست مجازی رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری اظهار داشت: اعتبار مصوب دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۱۶ هزار میلیارد ریال بوده که ۱۱۵ هزار میلیارد ریال تخصیص یافته است که اگر به درصد بخواهیم بیان کنیم ۹۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ درصد نسبت به اعتبار مصوب سال ۱۳۹۹ تخصیص دریافت کردیم و اعتبار مصوب با اعتبار ابلاغی ۳ درصد تفاوت دارد که علت این تفاوت این است که ۳ درصد بابت توازن از اعتبارات همه دستگاه‌ها از جمله دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور کم می‌شود و با این حساب مؤسسات پژوهشی کشور حدود ۸۹ درصد و پارک‌های علم و فناوری هم ۹۰.۲ درصد تخصیص داشتند.

وی در خصوص تبصره‌های قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: درتبصره ۹ بند (الف)، اخذ تسهیلات از بانک‌ها از محل توثیق اموال در اختیار ابلاغ شده، و در تبصره ۹ بند (ب)، در جهت کمک به افزایش منابع مالی صندوق رفاه دانشجویان اصلاح شده و پرداخت وام به دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اصلاح گردیده است. در تبصره ۹ بند (د)، اعتبارات برنامه پژوهش‌های کاربردی با تغییر عنوان اصلاح شده و تبصره ۹ بند (ه) اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای تخصیص یافته به دستگاه‌های اجرایی به استثنای فصول یک و شش به امور پژوهش و توسعه فناوری تغییر نام و اصلاح شده است.

نظرپور افزود: بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ تبصره ۹ بند (و) هزینه کرد اعتبار امور پژوهشی شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از طریق دستگاه‌های اجرایی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تغییر عنوان و اصلاح شده و تبصره بعدی هم اصول احکام اعتبارات است به نام موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور که آن نیز تغییر نام و اصلاح شده است.

وی گفت: تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۰ ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر در دستگاه‌های اجرایی نیز اصلاح گردیده و تعیین حق میزان حقوق عنوانش اصلاح شده و تبصره ۱۲ بند (الف) جزو ۴ مبنی بر تعیین سقف مالیات بر دستمزد تغییر و اصلاح شده و تبصره ۱۲ بند (الف) جزو ۵ دریافت مجوز از سازمان برنامه و بودجه در خصوص تصویب نامه‌ها و بخشنامه‌ها تغییر عنوان و اصلاح گردیده و تبصره ۱۲ بند (الف) جزو ۶ سطح پاداش پایان خدمت تغییر و اصلاح شده است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم خاطرنشان کرد: تبصره ۱۲ بند (الف) جزو ۷ سقف ناخالص حقوق و مزایای مستمر ایجاد شده، تبصره ۱۹ بند (الف) بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تغییر عنوان و اصلاح گردیده، تبصره ۱۹ بند (ب) مازاد درآمد اختصاصی هم تغییر عنوان و اصلاح شده است، تبصره ۱۹ بند (ج) جزو ۱ تفاهم نامه با واحد مجری بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تا پایان تیر ماه سال ۱۴۰۰ تغییر عنوان و اصلاح شده و تبصره ۱۹ بند (ج) جز ۲ جابجایی فصول هزینه‌ها تغییر عنوان و اصلاح شده است.

نظرپور گفت: تبصره ۱۹ بند (ج) جزو ۴ عنوان خروجی سنجه های عملکرد مقدار و قیمت تمام شده هم تغییر عنوان و اصلاح شده و تبصره ۱۹ بند (ج) جزو ۵ پرداخت هزینه‌های اعتبارات هزینه‌ای بر اساس برنامه‌های اجرایی و متناسب با تحقق خدمات و ارزیابی شاخص عملکرد هم تغییر نام و اصلاح شده است.

وی در مورد اعتبارات دانشگاه‌ها گفت: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، اعتبارات دانشگاه‌ها نسبت به لایحه بودجه ۱۴۰۰، حدود ۴۵.۴ درصد افزایش یافته است. در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تغییراتی را که در مجلس انجام شده است، افزایشی حدود ۱۱ درصدی به آن اضافه شده و هم اکنون اعتبارات قانون بودجه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سال ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه ۱۳۹۹ حدود ۵۶.۹ درصد افزایش یافته و مؤسسات پژوهشی حدود ۴۱ درصد افزایش داشته‌اند که در سال گذشته این افزایش ۳۰ درصد بوده است.

نظرپور افزود: در صد افزایش اعتبارات پارک‌های علم و فناوری نسبت به بقیه بهتر بوده و حدود ۸۱.۶ درصد افزایش داشته‌اند و در مجموع افزایش حوزه آموزش عالی مرتبط با وزارت عتف نسبت به سال گذشته حدود ۵۷ درصد افزایش اعتبار داشته است. در مورد اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای ردیف‌های متمرکز ستاد وزارت علوم و سازمان‌های وابسته نیز حدود ۲۷ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافته و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری نیز حدود ۵۵ درصد که در مجموع اعتبارات تملک دارایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

نظرپور در ادامه افزود: در تبصره‌های قانون بودجه هم در بخش عمرانی جزو ۲ بند (ب) تبصره ۱ کمک به بهسازی دانشگاه‌ها در صورت افزایش عوائد حاصل از صادرات نفت امکان‌پذیر است که این بند جدید بوده و اگر عوائد حاصل از صادرات نفت افزایش پیدا کند، بخشی از آن برای بهسازی دانشگاه‌ها اختصاص خواهد یافت و بند (الف) تبصره ۳ که استفاده از تسهیلات مالی خارجی برای تجهیز آزمایشگاه‌هاست، ابقاء شده و تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها از محل تسهیلات صندوق توسعه حذف شده ولی ردیفی در حدود ۲۶۳ میلیارد تومان در جای دیگر اضافه شده که از این بابت جای نگرانی نیست و بند (پ) تبصره ۵ عدم انتقال اعتبار اسناد خزانه به سال‌های بعد نیز دوباره ابقاء شده است.

وی با بیان اینکه تسهیلات دریافتی از بانک‌ها برای تکمیل طرح‌ها و خرید تجهیزات ابقاء شده و تغییر کاربری ساختمان‌های دانشگاه‌ها بدون پرداخت عوارض شهرداری متأسفانه حذف شده است، افزود: در ابتدای سال گذشته به همه دانشگاه‌ها نامه‌ای ارسال شد مبنی بر آنکه از این ظرفیت استفاده کنند زیرا این ظرفیت در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ بود و خیلی از دانشگاه‌ها توانستند از آن بهره برداری کنند و استفاده دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی از اعتبارات متوازن هم حذف شده است یعنی آن ۳ درصد اعتبار از اعتبارات جاری دانشگاه‌ها کم شده است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: بسیاری از پروژه‌های افتتاحی که قرار بود در ۲۲ بهمن سال ۹۹ با حضور ریاست جمهوری افتتاح شود، به تأخیر افتاد و در نهایت مقرر شد در روز پنجشنبه دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ برنامه افتتاح قطعی شده و از همه دانشگاه‌ها انتظار داریم در این زمینه همکاری کنند.

کد خبر 5186352 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری لایحه بودجه ۱۴۰۰ ویروس کرونا وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی خوابگاه دانشجویی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سازمان سنجش آموزش پزشکی ستاد ملی مقابله با کرونا دوره دکتری دانشگاه ها وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دورکاری کارمندان دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش تغییر عنوان و اصلاح شده اصلاح شده و تبصره قانون بودجه سال اصلاح شده تبصره ۱۲ بند درصد افزایش تبصره ۹ بند وزارت علوم آموزش عالی دستگاه ها سال ۱۳۹۹ سال ۱۴۰۰ ۳ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۹۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص اعتبار به بخش شیدا نیازمند نگاه ویژه‌ است

رئیس شورای شهرستان بن گفت: بخش شیدا از لحاظ زیرساختی بسیار ضعیف است و تقاضا می‌شود به این بخش در تخصیص اعتبارات نگاه ویژه‌ای شود.

محمود بهارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه بخش شیدا از لحاظ زیرساختی بسیار ضعیف است و تقاضا می‌شود به این بخش در تخصیص اعتبارات نگاه ویژه‌ای شود، اظهار کرد: اخذ مجوز ماده ۲۳ برای سالن ورزشی، ورودی و خروجی شهر یان‌چشمه جهت ایجاد میدان و بلوار ورودی و تخصیص اعتبار بهره‌برداری فاضلاب شهر بن پس از گذشت قریب به ۳۵ سال از کلنگ‌زنی پروژه، از مطالبات اولویت‌دار مردم این شهرستان است.

وی افزود: تخصیص اعتبار جهت بهره‌برداری سه‌راهی بارده به تومانک و احداث زیرگذر یا روگذر نیز از دیگر تقاضاهای مردم شهرستان است.

رئیس شورای شهرستان بن با اشاره به لزوم تخصیص اعتبار جهت بهره‌برداری جاده ترانزیتی بن به سد زاینده‌رود اضافه کرد: ۲۰ میلیارد از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی به شهرستان تعلق گرفته است و تکمیل این جاده باید در اولویت قرار گیرد.

بهارلویی تاکید کرد: تدابیر لازم در خصوص آسفالت و زیرسازی معابر روستاهای حیدری، شیخ شبان، بارده، تومانک، لارک، آزادگان، پهنا، شهر وردنجان و شهر بن، همچنین احداث زیرگذر یا روگذر روستای لارک و ترمیم و روکش آسفالت جاده پهنا به آزادگان اتخاذ شود.

کد خبر 749185

دیگر خبرها

  • ابلاغ ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور به خراسان‌شمالی
  • تغییرات بودجه شهرداری تهران در این دو سال | اعتبارات نسبت به دو سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است
  • ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران تخصیص یافت
  • تخصیص اعتبار به بخش شیدا نیازمند نگاه ویژه‌ است
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی
  • ۷۰۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • ۷۰۰ میلیارد به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • ۳۰۰۰میلیارد تومان اعتبار مصوب نفت برای استان در نظر گرفته شد
  • ۷۸ مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان