Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@10:28:14 GMT

مسؤولان فرهنگی باید دیده‌بان فرهنگ باشند

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۴۹۹۲۳

مسؤولان فرهنگی باید دیده‌بان فرهنگ باشند

به مرور زمان روند انقلاب از شعارهایی که در ابتدای آن مطرح شده‌بود، به سمت شعور و نگاه حرکت کرد و هنرمندان به طور خودجوش به تبیین ارزش‌ها ، آرمان‌ها و ارائه آثاری در این زمینه‌ها پرداختند البته در تمام این سال‌ها، آفرینش‌های هنری توسط هنرمندان در مفاهیم انقلابی، با افت و خیزهای فراوان همراه بود. به مرور زمان و هرچه از آغاز انقلاب فاصله گرفتیم، از میزان جوش و خروش سال‌های ابتدایی حتی در عالم هنر کاسته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته این کمرنگ شدن لزوما به معنای ضعیف‌تر شدن نیست.

اتفاقا از حیث کمی در دهه‌های پس از وقوع انقلاب شاهد پیشرفت بوده‌ایم و تعداد آثار تولیدشده با محتوای انقلابی به مراتب از سال‌های ابتدای انقلاب افزایش یافته‌است. اما از حیث کیفی جای بحث بسیاری وجود دارد و محتوای به تصویر کشیده‌شده در عالم هنر انقلاب، به مرور زمان دستخوش تغییراتی شده‌است.

به عقیده من انقلاب تمام نشده چراکه انقلاب یک پدیده سیال است که با شکل‌گیری حاکمیت اسلامی، فصل جدیدی از فعالیت آن آغاز می‌شود.

با این نگاه و از این منظر، مفاهیمی که در دوره‌های پس از وقوع انقلاب خلق می‌شوند نسبت به آغاز انقلاب متفاوت هستند. باید دانست آثار انقلابی، صرفا بیان‌کننده نظر حاکمیت نیست و هنرمندان اساسا با زوایای دید مختلف و متفاوت به وقایع جامعه می‌نگرند و هنرمند انقلابی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

از آفت‌هایی که تحت تاثیر آنها تولیدات هنری در حیطه انقلاب اسلامی دستخوش تغییراتی شد، شکل‌گیری نهادهای رسمی با سلایق خاص و ورود این نهادها حیطه‌های مختلف هنری بود.

هنرمند اساسا نمی‌تواند در یک دایره مشخص که ساخته‌شده از سلیقه یک شخص یا نهاد است، بگنجد. این شد که بسیاری از هنرمندان با شکل‌گیری این نهادها و اعمال سلایق شخصی مسؤولان منزوی شدند و از میادین هنری به دور ماندند.

راه برون رفت از این فضا، این است که مسؤولان در اسرع وقت نگاه خود را تغییر دهند. من بارها گفته‌ام در کشور ما تنها مسؤول تیزبین که فرهنگ را به دقت رصد می‌کند، شخص رهبری است و این هم جای خوشحالی دارد و هم جای تاسف که رهبری با آن مشغله زیاد باید در برخی امور فرهنگی شخصا وارد عمل شوند.

مسؤول فرهنگی ما حکم دیده‌بان را دارد که باید نقاط قوت و ضعف را ببیند و برای افزایش نقاط قوت به هنرمند کمک و او را حمایت کند.

نهادهای فرهنگی ما امروز جزیره‌هایی هستند که با سلایق خاص و به دور از یکدیگر عمل می‌کنند. برای رسیدن به اتفاق نظر و تحقق اهداف انقلاب در حیطه هنر، باید از خود هنرمندان راهنمایی بخواهند و اجازه دهند آنها در حوزه تصمیم‌گیری برای هنر وارد میدان شوند.

خود من در سالی که گذشت منظومه‌ای برای سردار شهید سلیمانی نوشتم که مورد اقبال رهبری واقع و توسط بنیاد مکتب حاج قاسم منتشر شد. اما تا این لحظه ندیده‌ام هیچ نهاد یا مسؤولی برای انتشار این اثر انگیزه داشته‌باشد. توقع من این بود که در سالگرد این سردار شهید، این منظومه به دست تمامی ایرانیان که دلداده شهیدسلیمانی هستند، برسد اما انگار در نهادهای فرهنگی این دغدغه وجود ندارد!

افشین علاء - شاعر و نامزد چهره هنر انقلاب / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: افشین علاء انقلاب فرهنگی شهید سلیمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۴۹۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود

شهردار سنندج گفت: پارک شهدای شهر سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود و امیدواریم بتوانیم امسال عملیات اجرایی ساخت این مجموعه را که شامل‌های بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری است، آغاز کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، سیدانور رشیدی، عصر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در مراسم رونمایی از کتاب نامداران موسیقی سنندج اظهار کرد: ساختمان فرهنگی شهرداری سنندج مرمت شده و آماده افتتاح است که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: درصددیم که این ساختمان به همراه پارک شهدا که در جوار آن قرار دارد به یک پاتوق فرهنگی تبدیل شود که تاکنون به دلیل مشکلات حقوقی و وجود معارض این کار برای ما مسیر نبوده است‌.

شهردار سنندج ادامه داد: امسال امیدواریم که با حل این مشکلات، بتوانیم عملیات اجرایی ساخت این مجموعه در پارک شهدا را آغاز کنیم که ایجاد خانه هنرمندان، دبیرخانه شهر خلاق موسیقی، کافه کتاب، گذر ورزش و طرح‌هایی دیگری را نیز برای آن در برنامه داریم.

رشیدی تصریح کرد: فرهیختگان و پیشکسوتان شهر سنندج در سطح جهان شناخته شده هستند که خرسندیم امروز مراسم رونمایی از کتاب ارزشمند نامداران موسیقی سنندج را برگزار می‌کنیم.

وی در ادامه قول مساعد داد که از چاپ جلد دوم کتاب نامداران موسیقی سنندج نیز حمایت کند.

حمید حاصلی، مدرس دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: در حوزه موسیقی کُردی تحقیقات بسیاری صورت گرفته اما کافی نیست و ما داده‌های کمی را به‌ویژه در مورد هنرمندان حوزه موسیقی در اختیار داریم.

وی تاکید کرد: هنرمندان سرمایه‌های اجتماعی ما هستند و چاپ کتاب در مورد آنها بسیار ارزشمند است که می‌تواند به عنوان منبع برای نسل‌های بعدی نیز بسیار مورد استفاده قرار بگیرد.

این هنرمند موسیقی تصریح کرد: قطعاً هر کاری دارای نقاط قوت و ضعفی است که امیدواریم احسان مردوخ روحانی، نویسنده این کتاب، برای جلدهای بعدی آن، نواقص را برطرف کند.

فرشید حسامی، یکی دیگر از هنرمندان شهر سنندج نیز در ادامه این مراسم در مورد کتاب نامداران موسیقی سنندج به نقد و اظهارنظر پرداخت.

به گزارش ایمنا، پخش کلیپ و اجرای گروه موسیقی کردی مسعود طالبانی نیز از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

کد خبر 748881

دیگر خبرها

  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است
  • لزوم ایجاد یک سایت فرهنگی و هنری در استان البرز
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • فراخوان چهارمین گروه هنرمندان واجد شرایط مسکن هنرمندان ساکن استان تهران
  • معلم انقلابی باید در کشور تربیت شود
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند
  • روایتی از هنرآفرینی هنرمندان نصف‌جهان در قطب عاشقی عالم، «کعبه»
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد