Web Analytics Made Easy - Statcounter

نسب امامزاده ابراهیم (ع) با هفت واسطه به امام سجاد (ع) می رسدو کنیه ایشان ابوالقاسم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، سیدعلی دینوری محدث و صحابی امام هادی (علیه السلام) پدر بزرگ ایشان است که در دینورکرمانشاه سکونت داشته است.

 

نویسنده ی دائرة المعارف بقاع متبرکه نیزاعتقاد دارد که امامزاده ابراهیم مدفون در کنگاوراز اعقاب امام چهارم حضرت سجاد (علیه السلام) است و نسب صحیح آن را چنین آورده است: «ابراهیم بن محمد الاصغر بن علی بن ابی الحسن الدینوری بن حسن بن حسین بن حسن الافطس بن علی الاصغر بن امام سجاد (علیه السلام)» کنیه او ابوالقاسم و نوه سیدعلی دینوری است که در دینور سکونت داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کنیه او ابوالقاسم و نوه علی دینوری است که در دینور سکونت داشته است(تهذیب النساب، ص۲۶۲؛ المعقبون من آل ابی طالب، ج۳ ص۳۶۵)

 

از بنای قدیمی امامزاده تنها سر در ورودی به محوطه ‏صحن، بر جای مانده است که کتیبه ای بر سنگ در بقعه نصب شده و اشاره به وقف پاره ای از املاک و چند مغازه دارد. در شمال ‏غربی بقعه، مسجدی به نام شاهزاده ابراهیم، وجود دارد که در اوایل انقلاب ساخته شده است.‏

داریوش یاوری رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان کنگاور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت:اهالی منطقه اعتقاد زیادی به این امامزاده دارند نسب شریف ایشان با هفت واسطه به امام سجاد (علیه السلام) می رسد، کنیه ایشان ابوالقاسم است.  آستان امامزاده ابراهیم (ع) در شمال غربی بنای معروف به معبد آناهیتا در شهر کنگاور قرار دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: ‏بنای قدیمی این امامزاده در زلزله سال ۱۳۳۶ه. ش تخریب شده و به جای آن بنای نو ساز و بزرگ تر ساخته شد است .

رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان کنگاور افزود: این امامزاده دارای اتاق مرکزی گنبد است که چهار کنج آن را از داخل با چهار ‏گوشواره جمع کرده و به صورت مدور در آورده اند و سرانجام گنبد بنا را بر آن استوار ساخته اند. گنبد آن از نوع گنبد های دو ‏پوش و به صورت نیم کروی بلند است.

 

یاوری تصریح کرد: پوسته خارجی گنبد بر روی کمربندی که از آجر ساده چیده شده است بنا شده و دو ‏گلدسته استوانه ای کوتاه از آجر در جلوی ورودی بقعه است و صندوقی ساده و چوبین و ‏بدون نقش و کنده کاری در وسط ضریحی مشبک و چوبی قرار داردکه بر اثر آتش ‏سوزی بخشی از آن از بین رفت ‏.

وی گفت: به جای آن ضریحی مشبک فلزی آب طلا و نقره کاری در شأن امامزادگان توسط هیأت امناء و ‏اداره کل اوقاف کرمانشاه در سال۱۳۳۷ بر روی مرقد نصب شده است. 

 

رئیس اوقاف و امورخیریه شهرستان کنگاور اظهار کرد: مردم این منطقه اعتقاد خاصی به این امامزاده دارند و برای اهدای نذورات خود و زیارت به اینجا می آیند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا با توجه به هشدارهای ستاد مقابله با کرونا و اعمال برخی محدودیت های کرونایی زئران با رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی به زیارت شرف یاب می شوند.

پایان پیام/712

منبع: شبستان

کلیدواژه: امامزاده ابراهیم کنگاور معبد آناهیتا کنگاور بنای قدیمی معبد آناهیتا امام سجاد ع امامزاده ابراهیم علیه السلام امام سجاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۰۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گریه تلخ پیرمرد پس از زندگی‌اش در آتش سوزی امامزاده ابراهیم

بازدید 10 بر اثر آتش سوزی در امامزاده ابراهیم بیش از 120 خانه و واحد اقامتی و مغازه خسارات شدیدی وارد شد و شماری از آنها به طور کامل نابود شدند. تصاویری از گریه شهروندی که دارایی‌هایش در امامزاده ابراهیم سوخت را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) تصاویر جدید از امامزاده ابراهیم شفت پس از آتش سوزی
  • پای دستگاه قضا به پرونده حریق امام‌زاده ابراهیم شفت باز شد
  • پرونده قضایی برای حریق بازارچه امامزاده ابراهیم شفت گیلان
  • امام‌زاده ابراهیم کجاست و چرا سرخط اخبار قرار گرفت؟
  • روایت مهر از شهرک چوبی امامزاده ابراهیم(ع) شفت
  • آمار خسارت آتش سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • گریه تلخ پیرمرد پس از زندگی‌اش در آتش سوزی امامزاده ابراهیم
  • ببینید | تصاویری تلخ از خسارت‌های آتش‌سوزی گسترده در امامزاده ابراهیم (ع)
  • تصاویر اختصاصی مهر از امامزاده ابراهیم(ع) بعد از وقوع آتش سوزی
  • (عکس) آتش‌سوزی مهیب در امام‌زاده ابراهیم شفت