Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@17:07:22 GMT

تپه‌های شنی آبی روی سیاره سرخ

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۵۰۷۰۸

تپه‌های شنی آبی روی سیاره سرخ

دریایی از تپه‌های شنی تاریک که باد آن‌ها را به شکل صفوف طولانی درآورده است، کلاهک قطبی شمالی مریخ را احاطه کرده و منطقه‌ای به بزرگی تگزاس را پوشانده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلاهک قطبی شمالی مریخ در احاطه دریایی از تپه‌های شنی تیره قرار دارد که به واسطه وزش باد به شکل خطوط طولانی و ممتد درآمده است و منطقه‌ای به بزرگی تگزاس را در بر می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عکس ارسالی ناسا از این منطقه، قسمت‌های سردتر با رنگ آبی و مناطق گرم‌تر با رنگ‌های زرد و نارنجی مشخص شده است. در این تصویر تقویت‌شده با رنگ‌های کاذب، تپه‌های شنی تیره و گرم‌شده با نور آفتاب به رنگ طلائی است.

این تصویر که منطقه‌ای به عرض ۳۰ کیلومتر در موقعیت مکانی ۸۰.۳ درجه عرض شمالی و ۱۷۲.۱ درجه طول شرقی مریخ را پوشش می‌دهد، صحنه‌ای از ترکیب تصاویر گرفته‌شده در فاصله دسامبر ۲۰۰۲ تا نوامبر ۲۰۰۴ است که توسط ابزارهای تصویربرداری انتشار حرارتی در مدارگرد ادیسه مریخ به ثبت رسیده‌اند. عکس‌های مذکور بخشی از مجموعه تصاویری است که به مناسبت بیستمین فعالیت سالگرد ادیسه در معرض نمایش قرار گرفت.

مدارگرد ادیسه، قدیمی‌ترین فضاپیمایی محسوب می‌شود که به مطالعه مریخ پرداخته و با وجود ۲۰ سال فعالیت مداوم، طولانی‌ترین سابقه فعالیت در آسمان را از آن خود کرده است. این مدارگرد به کشف انبوهی از آب‌های منجمد، ارزیابی مکان‌های فرود و مطالعه قمرهای مرموز این سیاره کمک بسیاری کرده است.

ادیسه که نام خود را از رمان علمی-تخیلی کلاسیک "آرتور سی کلارک" گرفته است، به منظور گشودن پنجره‌ای به روی شناخت گذشته مریخ، چگونگی تکامل آن در طول زمان و تنها برای گذراندن مأموریتی سه ساله، در هفتم آوریل سال ۲۰۰۱ به فضا پرتاب شد و فعالیت خود را با کشف آب‌های منجمد و هموار کردن مسیر برای فرود فضانوردان آینده ادامه داد.

درک چرخه آب در مریخ، سیاره‌ای که هم‌چون زمین در گذشته پوشیده از آب‌های بسیار بوده است، بینشی در مورد چگونگی تغییر آن در طول زمان ایجاد کرده و به اخترشناسان کمک می‌کند تا جواب سوالاتی از قبیل چگونگی حرکت آب به دور سیاره و تأثیر شیب آن در پایداری یخ را جواب دهند. پیش از فعالیت ادیسه هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد اینکه آب در کجای سیاره ذخیره شده است، در دسترس نبود. شناسایی این امر برای نخستین بار در مدار انجام گرفت و پس از آن با فرود کاوشگر فینیکس به اثبات رسید.

فینیکس، فضاپیمای فرودگری است که به منظور بررسی وجود آب و محیط قابل‌زیست روی مریخ، روز چهارم آگوست ۲۰۰۷ به فضا پرتاب شد و در ۲۵ می ۲۰۰۸ روی منطقه شمالی آن فرود آمد. این فضاپیما ششمین کاوشگری است که با موفقیت روی سطح سیاره سرخ فرود آمده و نخستین فضاپیمایی است که برای فرود از موتورهای ترمزکننده بهره برده است. مأموریت کاوشگر فینیکس در روز دهم نوامبر ۲۰۰۸ به پایان رسید.

کد خبر 485658

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ناسا عکس ناسا فضاپیما فضاپيما ناسا سیاره مریخ حيات در مريخ سیاره مریخ عکس مريخ تصاویر جدید ناسا از مريخ تصاوير مريخ نجوم تپه های شنی مريخ شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تپه های شنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۵۰۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهین رئال قصد فرود ندارد!

به گزارش "ورزش سه"، فده والورده توقف ناپذیر بازی می کند و این فصل در رئال مادرید بیشتر از هر کسی در میدان بوده است. به ماه می رسیده ایم و او تنها بازیکن رئال است که در تک تک بازی های این تیم در فصل جاری بازی کرده است. ستاره اروگوئه ای در مجموع 3748 دقیقه برای رئال به میدان رفته است.

از ژوئن سال گذشته که او در آخرین بازی لیگ در برنابئو مقابل اتلتیک به میدان نرفت، دیگر شاهد غیبت فده در ترکیب رئال نبوده ایم. او 48 بازی متوالی است که بازی می کند.

درست است که از نظر آماری (2 گل و 7 پاس گل) مثل فصل گذشته نیست؛ فصلی که در آن 12 گل زد و همچنین 7 پاس گل داد اما نمی توان ترکیب رئال را بدون فده تصور کرد. او همه جای زمین دیده می شود و در رئال می گویند فده زمین فوتبال را شخم می زند!

در واقع، موقعیت او امسال پست 6 است و کمی دورتر از دروازه. آمدن جود بلینگام باعث شده تا فده کمی از پست سال قبل خود فاصله بگیرد ولی در رئال مادرید حالا بی جانشین‌تر از همیشه شده است.

دیگر خبرها

  • ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود
  • حقایق پنهان درباره ماه
  • تقویت فعالیت سامانه بارشی و کاهش دما در شهرستان های جنوبی استان
  • (ویدئو) فرود اضطراری یک هواپیما بر اثر تگرگ شدید
  • زنی که کودکان بازمانده از تحصیل را نجات می‌دهد
  • شاهین رئال قصد فرود ندارد!
  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  • ساخت پد فرود بالگرد اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور آغاز شد
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • انتقال پیام صوتی به قمر مشتری به شکل موج‌های بصری